De zeven hermetische principes.

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gast1

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Gast1 » 02 feb 2016, 10:58

Zoeker schreef:
Vitharr schreef:Inmiddels ben ik er wel achter gekomen dat niet innerlijke kennis de vereiste is die leidt tot begrip in deze, maar de wil/wens/drang/aantrekkingskracht om hem te lezen en te begrijpen. :wink:
Maar ook dat zal een eenvoudig verschil in perspectief zijn.
Ik lees het zo dat het gebodene in je zelf terug te vinden moet zijn.
Daar verwijst H.T. zo her en der naar.
Zo is het met de 7 principes ook.
Om bijvoorbeeld de polariteit te begrijpen moet je ook enig idee van het Ene hebben.
Dat idee van het Ene is innerlijke kennis.

Wie zich eenmaal heeft begeven op dit pad, die verlangt naar meer.
De wil/wens/drang/aantrekkingskracht om hem te lezen en te begrijpen ontstaat vanzelf.

Maar een verschil in perspectief vind ik ook goed. :wink:
Zeker Zoeker, een verschil in perspectief is ook goed.
Door je te verplaatsen in de zienswijze van een ander, kan er bij je zelf een lampje gaan branden.
Zoals bij mij vanmorgen [lamp] ... hoewel ik dit al eerder wist, maar niet onder woorden kon brengen.
Ik voel dat ik het 'gebodene' in mijzelf al veel eerder 'gevonden' heb.
Het H.T. verwijst er inderdaad ook naar, maar ik blijf een beetje allergisch voor voor het fenomeen 'principe'.
Principes beperken en concepten ook.
Een principe, axioma (of postulaat) is in de wiskunde en logica sinds Euclides en Aristoteles een niet bewezen, maar als grondslag aanvaarde bewering.
Een concept, ook wel 'begrip' gaat om een entiteit waarmee een bepaalde klasse, een idee of een relatie als object aangeduid kan worden.
Een begrip, is een cognitieve eenheid, namelijk de mentale voorstelling van een of meer ideeën die worden samengevat in een hogere klasse van gelijkaardige of verwante verschijnselen of abstracte relaties.

Zelfs 'wetenschappen' vind ik beperkt, omdat het slechts wetenschappen zijn voor op dát moment.
De wetenschap van nu, kan morgen anders zijn.
Dat hoeft uiteraard lang niet altijd.

Zo is polariteit een algemeen wetenschappelijk 'concept' van fysieke oriëntatie in uitersten (polen).
Ik schreef al eerder dat er geen tegenpool is van 'zin',- 'leven' en 'niets' bestaat niet, er is altijd 'iets'.
Er is (ook) geen tegengestelde of een ander uiterste van (al)chemie (levenselixer).

Je schreef:
Zoeker schreef:Dat idee van het Ene is innerlijke kennis.
Dat 'Ene' is er en dat Ene is in ons.
Van dat Ene is er ook geen tegenpool. :wink:

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Maris » 03 feb 2016, 22:19

Zoeker schreef:
Maris schreef:
Veel mystieke teksten lijken te verwijzen naar "hetzelfde". Of ze gespiekt hebben bij elkaar zou natuurlijk kunnen. De vraag is of dat ten tijde van de hele oude geschriften mogelijk was. Dat vraag ik me tenminste wel af, gezien over afstanden wereldwijd in de prille oudheid.

Mijn opvatting er over is dat er enerzijds gespiekt is bij elkaar en anderzijds dat ze het rechtstreeks bij de leverancier vandaan hebben. Je moet die historische figuren ook niet als mensen zien die bestaan hebben, maar als groepen van mensen die naar universele wijsheid zochten en daar met elkaar over spraken. Net zoals wij doen eigenlijk. Veel mystieke teksten werden ook aanvankelijk mondeling overgeleverd.

En naarmate je je er meer in verdiept zie je ook dat dezelfde elementen terugkomen. Begrip van bepaalde elementaire zaken is belangrijk. Wat ik bij mijzelf opmerk is dat ik ook steeds stukjes 'deelterrein' tracht te begrijpen. Inzicht in de tegenstellingen van de stoffelijke wereld vs de heelheid (niet-twee) van de onstoffelijke wereld. Inzicht in het 'zijn' vs het 'niet-zijn'. De werking van emoties in het 'zijn'. De werking van zintuigen/brein in het 'zijn'.

Door de verschillende delen te begrijpen, kan je de onderlinge samenhang ook ooit begrijpen.
En de verschillende leren/religies kunnen daar bij helpen. Uiteindelijk gaat het allemaal over hetzelfde….
Zijn =
'Ik' = 'Wij + Zij'. Er is geen ander. Die her-innering is reincarnatie in het Al. Zo binnen, zo buiten, zo boven, zo beneden.... Volledig opgaan in wat is: EEN....

Boter, suiker, bloem, eieren, suiker +bakvorm +temperatuur + tijd = cake. Dit laatste is een allegorie: eenheid in verscheidenheid, bij een steeds veranderend ''recept'.

Nogmaals dank Zoeker, voor het plaatsen van dit immer intrigerende onderwerp. Los van de semantische uitleg van woorden, immer de sleutels naar de Bron....

Tot zover even mijn laatste mijmeringen hier.... het "deeg" rijst in "ruste" ;)
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gast1

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Gast1 » 04 feb 2016, 08:27

Maris schreef:Boter, suiker, bloem, eieren, suiker +bakvorm +temperatuur + tijd = cake. Dit laatste is een allegorie: eenheid in verscheidenheid, bij een steeds veranderend ''recept'.
:post:
Gast1 schreef: Jiddu Krishnamurti schreef over 'Bemin de boom' ...

Ik begrijp de tekst heel goed en ik heb de eerste zin weggelaten, hier stond geschreven:

Bemin niet de fraai gevormde tak,
draag niet zijn beeltenis mee in uw hart,
zij zal vergaan.


Nu blijft over:

Bemin de gehele boom.
Dan bemint u de fraai gevormde tak,
het tere en het verdorde blad,
de verlegen knop en de bloem in volle glorie,
het vallende bloemblad en de dansende hoogten,
de schitterende schaduw van volkomen liefde.
Ja, bemin het leven in haar volheid.
Het kent geen verval.


En dan klopt het beter :wink:

Schoonheid bevindt zich zeker wel in een museum, in een schilderij, in een standbeeld en in het luisteren naar een concert;
schoonheid zit ook in een gedicht en in prachtige avondhemel en in het licht op het water en in het gezicht van een elk mens en in een gebouw.
Al deze zaken kunnen, wanneer het hart en de geest volmaakt in harmonie zijn van de creator, met liefde die schoonheid weergeven.
Het is juist de oppervlakkige geest die verstrikt is in de wanorde van deze wereld, die dit niet ziet ... :wink:

Dus bemin ook het kleine, bemin de vonk eerder dan het vuur.
Het zijn immers de vonken die ons van binnen warmen en niet de grote vuren die ons alleen maar aan de buitenzijde verwarmen.
Beiden verwarmen ze ons van buiten en binnen:
Jiddu Krishnamurti schreef:Die volkomenheid is liefde....
... en zo is dat Jiddu :wink:

Gast1

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Gast1 » 05 feb 2016, 18:58

John William Godward (9 August 1861 – 13 December 1922)

"Dolce far Niente", 1904."

Afbeelding

Afbeelding verkleind door Tammy.

Gast1

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Gast1 » 06 feb 2016, 06:35

Tammy schreef:Afbeelding verkleind door Tammy.
Hihihi ...
Dat wilde ik nog doen Tammy, maar direct nadat ik de 'te grote' afbeelding geplaatst had, kon ik niet op TinyPic.
Zojuist wel, maar het is al niet meer nodig zie ik.

Thanks :wink:

Tsja, 'principes', van Hermes Trismegistus of wie dan ook.
Het blijven grondbeginselen, stelregels en interpretaties van 'hoe het werkt' en 'hoe het is'.
Het blijft altijd een vraag van 'hoe het werkt' en 'hoe het is'.
We hebben het er hier over gehad en het is iets van aller historische tijden.
De mens vraagt zich dit al duizenden jaren af en Hermes Trismegistus is er een van.
Misschien wel de eerste en misschien had hij eerst ook wel andere namen. Misschien was het wel een vrouw.
Wat weten we er werkelijk van?

Het (zij of hij) is een mythische figuur, wiens naam "Hermes de driemaal (of driewerf) grootste" betekent (grootste filosoof, priester en koning).
Het is de Griekse naam van de Egyptische god van de wijsheid en het schrift, Thoth.

En wie was dat ook alweer?
Thoth of Djehoety was de Egyptische god van de maan, de magie, de kalender, de schrijfkunst en de wijsheid.
Hij had volgens de mythologie het schrift uitgevonden en die kennis doorgegeven aan de mensheid.
Hij trad op in de onderwereld bij het wegen van het hart, noteerde het oordeel van Maät en bracht de overledene tot bij Osiris.

En wie was dat ook alweer?
Osiris is een godheid uit de Egyptische mythologie. Hij was de zoon van Geb, de god van de aarde, en diens zuster Noet, godin van de hemel.
Hij werd de eerste koning van het Oude Egypte.

Geb is in de Egyptische mythologie de god van de aarde. Volgens het scheppingsverhaal was hij de zoon van de luchtgod Sjoe en de watergodin Tefnut.
Sjoe is een god uit het Egyptische scheppingsverhaal, een van de eerste goden geschapen door de schepper.
Tefnut of Tefnoet was in de Egyptische mythologie de godin van de vochtigheid.

En daar heb je het al.
Tefnut was vochtig en Sjoe liet er geen gras over groeien.
Er werden mensen geboren.

En ze gingen schrijven.
Een van die teksten vinden we op de Smargaden tafel.

De Smaragden Tafel is een korte, cryptische tekst die een bron van inspiratie vormde voor de alchemisten. Ik schreef er hier al over.
Volgens een populaire legende werd hij geschreven door de mythische Hermes Trismegistus, maar er zijn nog andere verhalen over de oorsprong in omloop.
Of de Smaragden Tafel een product is uit de oudheid, of is geschreven in de vroege middeleeuwen, is nog steeds niet uitgemaakt.
De bekendste uitspraak die op deze tekst teruggaat, is "Zo boven, zo beneden", die een echo vindt in de opvattingen van zowel de alchemie, de magie als de westerse astrologie.
Deze drie 'oude wetenschappen' gaan immers uit van de eenheid en verbondenheid der dingen boven (de macrokosmos ) en beneden (de microkosmos - onze aarde en het leven op aarde).
De iconografie van bijvoorbeeld de Rider-Waite tarotkaart De Magiër lijkt ook geïnspireerd te zijn op de Smaragden Tafel.

Zonder zoekwerk werd mij dit de laatste 10 jaren 'in de schoot' geworpen, waardoor ik onder andere niet meer in het toeval ging geloven.
Geloof het of niet :grin:

En nu (en dit kwam wel door moeiteloos ende amper te noemen 'zoekwerk') komt dit bij mij binnen. De Anima mundi oftewel de wereldziel.

De Wereldziel is de etherische geest waarvan volgens sommige antieke filosofen alles in de wereld doordrongen zou zijn.
De anima mundi zou alle dingen van welke materie ook bezielen, net zoals verondersteld werd dat de ziel een mens 'animeerde'.

Als gevolg daarvan werd de wereld beschouwd als een levend wezen, begiftigd met een ziel en intelligentie, als één enkele zichtbare levende entiteit die alle andere levende entiteiten bevatte.
Hierdoor was ook alles wat leefde met elkaar verbonden.

Een jaartje of 8 geleden wees Tardis mij, nadat hij al veel (?) gelezen had over mijn zienswijze, op het vorige forum op het fenomeen, het panentheïsme.
Ik had er nog nooit van gehoord of gelezen, maar het 'paste' wel ... :grin:

Het panentheïsme is de zienswijze dat God immanent is in het gehele universum, dat het universum een deel is van God en dat God de drijvende kracht is in het universum.
In tegenstelling tot pantheïsme, betekent panentheïsme niet dat het universum synoniem is met God.
In plaats daarvan gaat panentheïsme ervan uit dat God meer is dan het universum: God is zowel transcendent als immanent.
In veel theologische vormen wordt God daarom gezien als zowel de schepping, de universele moraal en de schepper daarvan.

Maar ik ging verder met de vraag wat 'leven' is.
De mens heeft er een definitie aan gegeven, die niet de mijne is.
Mijn definitie is dat 'alles' leeft.
Alles beweegt immers en de uitspraak dat 'niets stil staat', kan in mijn perceptie niet kloppen.
Heel simpel omdat er geen niets is. :mrgreen:

Dus plaatste ik het aanvankelijk te grote plaatje van John William Godward, en dat begrijp je of ... :wink:

En ook dat ... zie mijn onderschrift.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Susan » 06 feb 2016, 10:47

Naast de andere onderwerpen over Hermes Trismegistus en sommige opgeslagen,
had ik dit eerder ook gelezen.

Smaragden Tafel (Tabula Smaragdina): klassieke meditatietekst met mantra’s van Hermes Trismegistus voor innerlijk transformatieproces.

Afbeelding

Vandaag plaats ik een oeroude klassieke tekst die de basis vormt van de hermetische filosofie en de spirituele alchemie: de Tabula Smaragdina (Smaragden Tafel, Emerald Tablet) die wordt toegeschreven aan de mythische Egyptische wijze Hermes Trismegistus, een mens over wie gezegd wordt dat hij een levende verbinding vormde tussen hemel en aarde.

Dit korte, maar krachtige geschrift is niet bedoeld om kennis over te dragen, maar om de kennis en de kracht die diep in ieder mens verborgen liggen vrij te maken. Het is een heilige tekst met mantra’s die een bij de mens een innerlijk transformatieproces in gang kunnen zetten.

Het is waar!
Het is zeker!
Het is de volle waarheid!

Wat beneden is, is gelijk aan wat boven is,
en wat boven is, is gelijk aan wat beneden is,
zodat de wonderen van het Ene zich voltrekken.

En zoals alle dingen
uit het Ene geworden zijn,
door één middelaarschap,
zo zijn zij alle uit dit ene Huwelijk geboren.

De Vader ervan is de Zon;
de Moeder is de Maan.
De Lucht heeft het in haar schoot gedragen.
De Aarde is de voedster.

De Vader van alle Talismans in de gehele wereld
is alomtegenwoordig.

Zijn Kracht blijft ongerept,
wanneer zij in de aarde wordt aangewend.

Scheidt liefdevol, en met groot inzicht en wijsheid,
de aarde van het vuur,
het fijngewevene van wat hard,
dicht en gestold is.

Van de aarde stijgt het op tot de hemel,
en daalt het vandaar weer af tot de aarde;
en neemt daarbij tot zich de kracht van het geen boven is,
en die van hetgeen beneden is.

Zo zult u de glorie van de gehele wereld bezitten,
en daardoor zal alle duisternis van u vluchten.

Deze is de machtige Sterkte van alle Sterkten,
omdat hij al het zachte zal overwinnen,
en het harde zal doordringen.

Zo is de wereld geschapen.
Uit haar zullen, op dezelfde wijze,
wondervolle scheppingen ontstaan.

Men heeft mij daarom de driemaal-grote Hermes genoemd,
omdat ik de drie aanzichten
van van de Wijsheidsleer van de gehele wereld bezit.

Volledig is wat ik over de toebereiding van het Goud,
de werkzaamheid van de Geestelijke Zon, gezegd heb.

http://www.arendlandman.nl/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Susan » 06 feb 2016, 18:59

Bij het volgende stukje :
Wat beneden is, is gelijk aan wat boven is,
en wat boven is, is gelijk aan wat beneden is,
zodat de wonderen van het Ene zich voltrekken.

En zoals alle dingen
uit het Ene geworden zijn,
door één middelaarschap,
zo zijn zij alle uit dit ene Huwelijk geboren.

De Vader ervan is de Zon;
de Moeder is de Maan.
De Lucht heeft het in haar schoot gedragen.
De Aarde is de voedster.
moest ik even later ook aan dit denken:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende


Plaats reactie