De zeven hermetische principes.

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

De zeven hermetische principes.

Bericht door Zoeker » 03 jan 2016, 23:19

1. Het principe van Geest.

Het Al is geest; het Universum is mentaal.

Geest is op zichzelf niet herkenbaar en ondefiniëerbaar. Men kan geest nog het beste zien als een universeel oneindig levend denkvermogen. Alles komt echter tot ons via onze materiele zintuigen, maar wie of wat was er voor de materie en heeft dit tot leven gewekt.

Onder het Al wordt over het algemeen verstaan datgene wat een uiterlijke verschijning heeft, het materieele universum. Dit materiele universum heeft denkvermogen waarin alles leeft, beweegt en is.





2. Het principe van Overeenkomst.

Zoals boven, zo beneden, zoals beneden, zo boven.

Dit principe gaat er van uit dat er overeenkomsten zijn tussen vlakken of dimensies van verschijnselen, zijn en leven ofwel materieel, mentaal en spiritueel nivo. Er zijn sferen buiten het bereik van ons weten, maar door toepassen van het principe van overeenkomst kunnen wij ons een voorstelling maken van hoe wij iets kunnen ervaren wat ons inzicht geeft om verder te gaan, om ons te ontwikkelen. Zo stelt de kennis van dit principe de mens in staat verstandelijk te redeneren van het bekende naar het onbekende.

Iemand bestudeert de monade (heilige eenheid) en begrijpt de aartsengel.

Oorspronkelijk tekst:

kijk naar boven of beneden
Je zult hetzelfde vinden.
Alles is onderdeel van het ene
wat het begin is van de wet.
Het bewustzijn onder ons
is deel van het hogere waar wij weer onderdeel van zijn.



3. Het principe van Trilling.

Niets is in rust, alles beweegt, alles trilt.

Dit principe omvat de stelling dat alles in beweging is. Dat de verschillen tussen de diverse manifestaties van materie, energie en denkvermogen en zelfs geest, afhangen van de manier waarop iets trilt of beweegt. Dit varieert van zuiver denkvermogen tot het zwaarste metaal.

De tafels waar wij nu aan zitten bewegen op het nivo van moleculen en atomen. Het universum is constant in beweging en creëert.





4. Het principe van Polariteit.

Alles is duaal, alles heeft polen, alles heeft zijn paar tegenstellingen, gelijk en ongelijk zijn hetzelfde, tegenstellingen zijn gelijk in aard maar verschillend in graad, de uitersten ontmoeten elkaar, alle waarheden zijn slechts halve waarheden, alle paradoxen kunnen met zichzelf worden verzoend.

Dit principe gaat er van uit dat alles duaal is en twee polen heeft. Alle emoties liggen in het vlak van twee uitersten. Alle lichtvormen bevinden zich tussen twee uitersten. Hoog laag, warm koud, donker licht, haat liefde, dichtbij ver weg. De polen zijn de uitersten en tussen de polen bevindt zich een wereld van mogelijkheden en deze is alles behalve zwart wit.





5. Het principe van Ritme.

Alles stroomt, uit en in, alles heeft zijn getijden, alle dingen rijzen en dalen, de slinger van de pendule toont zich in alles, de maat van de slingering naar rechts is de maat van de slingering naar links, het ritme compenseert.

Dit principe gaat er van uit dat in alles bepaalde beweging aanwezig is. Een beweging tussen twee polen bestaat uit een aktie en een reaktie. Dit is zichtbaar op het gebied van materie, denkvermogen en geest. Het zijn eb en vloed, optimisme en pessimisme, verdriet en plezier, opkomst en ondergang van politieke partijen. Alles heeft een ritme. De hermetisten geloofden dat je het ritme bewust kon toepassen om in balans te komen met jezelf; leef met het principe van ritme in plaats van er door geleefd te worden.





6. Het principe van Oorzaak en Gevolg.

Iedere oorzaak heeft zijn gevolg, ieder gevolg heeft zijn oorzaak, alles gebeurt volgens de wet, toeval is slechts een naam van een niet bekende wet, er zijn veel vlakken van oorzakelijkheid, maar niets ontsnapt de wet.

Dit principe heeft als uitgangspunt dat er een oorzaak is voor elk gevolg en een gevolg voor iedere oorzaak. Niets gebeurt "zo maar". Dat er niet zoiets als toeval bestaat maar dat er verschillende vlakken of dimensies van oorzaak en gevolg zijn. De hermetisten gingen er van uit dat je mentaal naar een hoger nivo kon stijgen om zo het gevolg voor te zijn en zelf een veroorzaker te worden.




7. Het principe van Geslacht.


Geslacht is in alles, alles heeft zijn mannelijke en vrouwelijke grondslagen, geslacht manifesteert zichzelf op alle vlakken.

Dit principe gaat er van uit dat mannelijk en vrouwelijk zich in alles manifesteert. Niet alleen op het fysieke vlak maar ook op het mentale vlak. Er is geen creatie mogelijk zonder dit principe. Of het nu gaat om het splitsen van atomen met mannelijke positieve en vrouwelijke negatieve deeltjes of het genereren van fysiek nieuw leven. De woorden positief en negatief geladen geven in dit verband geen kwaliteit weer maar een vorm van mannelijke en vrouwelijke energie.

Het principe van geslacht is ook toepasbaar op de geest; mannen denken nu eenmaal anders dan vrouwen terwijl hun onbewuste wordt geleid door hun vrouwelijke anima.


http://www.templeofstarlight.eu/nl/inhoud/de-kybalion
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Maris » 04 jan 2016, 00:00

Tafel van Smaragd?

Deze tekst sluit iig naadloos aan op wat mij bezighoudt en de afgelopen dagen ook voorbij is gekomen in andere topics.

Tnx voor het plaatsen Zoeker! Sommige teksten zijn tijdloos en eeuwig intrigerend....
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

gusteman

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door gusteman » 04 jan 2016, 00:05

templeofstarlight schreef:Alles komt echter tot ons via onze materiele zintuigen, maar wie of wat was er voor de materie en heeft dit tot leven gewekt.
Een buitenlichamelijke ervaring heeft mij geleerd dat deze stelling niet strookt met de werkelijkheid.
De zintuigen zijn de instrumenten waarmee het biologisch lichaam prikkels vergaart, prikkels die door de hersenen worden omgezet naar informatie. Die informatie wordt dan weer opgeslagen in het geheugen en door de mens gebruikt om te redeneren door een veelheid aan gegevens met elkaar te combineren.
De hersenen zijn hiertoe in staat doordat ze gelinkt zijn aan het kosmisch "zijn", de intelligente bron die aan de basis ligt van het ontstaan van het heelal.
Die bron is alomtegenwoordig in het heelal, je zou het (metaforisch) kunnen zien als een geleidend gas met een eigen frequentie waardoor alles wat zich in de kosmos bevindt met elkaar verbonden is en informatie via deze frequentie non-stop wordt uitgewisseld.

Door deze verbondenheid met die intelligente bron is de mens in staat om ook buiten de zintuigen om tot contact te komen en informatie uit te wisselen.

Dit leest misschien wel wat verwarrend, en ik weet ook niet goed hoe ik het beter kan beschrijven. Gedurende de korte periode dat ik niet in mijn lichaam verbleef was het zo helder en eenvoudig maar nu vind ik gewoon niet de juiste woorden of uitdrukkingen om het precies en duidelijk te omschrijven.

Ik weet echter wel dat het gene wat 'templeofstarlight' hier schrijft niet klopt met de werkelijkheid.
Toch niet volgens wat ik heb beleefd.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Zoeker » 04 jan 2016, 00:11

Maris schreef:Tafel van Smaragd?

Deze tekst sluit iig naadloos aan op wat mij bezighoudt en de afgelopen dagen ook voorbij is gekomen in andere topics.

Tnx voor het plaatsen Zoeker! Sommige teksten zijn tijdloos en eeuwig intrigerend....

Graag gedaan. En intrigerend is het zeker.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Zoeker » 04 jan 2016, 00:14

gusteman schreef:
templeofstarlight schreef:Alles komt echter tot ons via onze materiele zintuigen, maar wie of wat was er voor de materie en heeft dit tot leven gewekt.
Een buitenlichamelijke ervaring heeft mij geleerd dat deze stelling niet strookt met de werkelijkheid.
De zintuigen zijn de instrumenten waarmee het biologisch lichaam prikkels vergaart, prikkels die door de hersenen worden omgezet naar informatie. Die informatie wordt dan weer opgeslagen in het geheugen en door de mens gebruikt om te redeneren door een veelheid aan gegevens met elkaar te combineren.
De hersenen zijn hiertoe in staat doordat ze gelinkt zijn aan het kosmisch "zijn", de intelligente bron die aan de basis ligt van het ontstaan van het heelal.
Die bron is alomtegenwoordig in het heelal, je zou het (metaforisch) kunnen zien als een geleidend gas met een eigen frequentie waardoor alles wat zich in de kosmos bevindt met elkaar verbonden is en informatie via deze frequentie non-stop wordt uitgewisseld.

Door deze verbondenheid met die intelligente bron is de mens in staat om ook buiten de zintuigen om tot contact te komen en informatie uit te wisselen.

Dit leest misschien wel wat verwarrend, en ik weet ook niet goed hoe ik het beter kan beschrijven. Gedurende de korte periode dat ik niet in mijn lichaam verbleef was het zo helder en eenvoudig maar nu vind ik gewoon niet de juiste woorden of uitdrukkingen om het precies en duidelijk te omschrijven.

Ik weet echter wel dat het gene wat 'templeofstarlight' hier schrijft niet klopt met de werkelijkheid.
Toch niet volgens wat ik heb beleefd.

Orgineel komen de principes uit het oude Egypte. In de vele overleveringen, vertalingen en hertalingen kan best een foutje zitten. Ik ken niet alle principes van 'binnen uit', maar een aantal kloppen wel mijn inziens. Waar jij aan refereer daar durf ik geen uitspraak over te doen. Dat is nog te hoog gegrepen voor mij.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door univers » 04 jan 2016, 00:26

Dit leest misschien wel wat verwarrend, en ik weet ook niet goed hoe ik het beter kan beschrijven.
Dat heb ik nooit gekund.
Ik weet wat je bedoeld.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13642
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Fenna » 04 jan 2016, 09:42

gusteman schreef:ik weet ook niet goed hoe ik het beter kan beschrijven.
Je benaderd het behoorlijk goed.
Het is ook deksels moeilijk om deze ervaring te beschrijven, goed beschrijven kan denk ik niemand ook omdat ieder het anders ervaart en ieder mens anders is.
Ook ik heb ervaring met uittredingen of zoals jij het noemt een buitenlichamelijke ervaring, dit gebeurde enkele weken na een zware operatie.
Ik heb het geprobeerd uit te leggen aan mensen, maar mij werd snel duidelijk dat als zij dit zelf nooit hebben ervaren het echt niet snappen en jou dan vaak een wazig figuur vinden.
Mijn eerste uittreding vond ik kalmerend en het was net of iets mij duidelijk wilde maken dat alles goed was zo, het voelde als een trance.
Ik heb het daarna mijzelf aan geleerd uit te treden omdat het aangenaam voelde, maar ben er mee gestopt toen ik bijna niet meer terug kon keren naar mijn eigen lichaam en heel dicht bij de dood zweefde, misschien was het een waarschuwing dat ik het niet mocht tarten???
Zeg het maar.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door univers » 04 jan 2016, 09:50

Ik heb het daarna mijzelf aan geleerd uit te treden omdat het aangenaam voelde, maar ben er mee gestopt toen ik bijna niet meer terug kon keren naar mijn eigen lichaam en heel dicht bij de dood zweefde,
Een heerlijk gevoel is dat, ik kreeg een rotschop van de andere kant.
Mijn tijd was nog niet gekomen, stond nog niet bovenaan in het grote boek, mocht niet voor piepen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Gast1 » 04 jan 2016, 10:24

gusteman schreef:De hersenen zijn hiertoe in staat doordat ze gelinkt zijn aan het kosmisch "zijn", de intelligente bron die aan de basis ligt van het ontstaan van het heelal.
Die bron is alomtegenwoordig in het heelal, je zou het (metaforisch) kunnen zien als een geleidend gas met een eigen frequentie waardoor alles wat zich in de kosmos bevindt met elkaar verbonden is en informatie via deze frequentie non-stop wordt uitgewisseld.

Door deze verbondenheid met die intelligente bron is de mens in staat om ook buiten de zintuigen om tot contact te komen en informatie uit te wisselen.

Dit leest misschien wel wat verwarrend, en ik weet ook niet goed hoe ik het beter kan beschrijven.
Gedurende de korte periode dat ik niet in mijn lichaam verbleef was het zo helder en eenvoudig maar nu vind ik gewoon niet de juiste woorden of uitdrukkingen om het precies en duidelijk te omschrijven.
Heel herkenbaar en ik schrijf nu uit ervaring.
Het 'gas' heb ik altijd gezien als een soort 'soep' of 'gelei'.
Er is geen 'niets', er 'is' alleen maar (en dat is de mens aan het ontdekken).
Tijdens mijn uittreding op ongeveer 38 jarige leeftijd was ik met 'alles' verbonden.
Dat gebeurde in bed op onze slaapkamer, ergens midden in de nacht.
Aanvankelijk dacht ik dat ik droomde, want ik droom heel vaak dat ik kan vliegen (en heb dat gevoel dan ook).
Volgens mij was er op dat moment geen staat van 'denken', maar enkel van 'weten' ...
Misschien was het zelfs wel geen 'voelen', terwijl het toch ook vertrouwd en warm voelde.
Ik weet dat ik gewichtsloos was en heel langzaam naar boven zweefde en ... in dat moment ontwaakte.
Toch bleef ik in die beleving terwijl ik op dat moment een beetje naar beneden zweefde.
Heel even maar, want daarna ging ik weer naar boven.
Ik kwam bijna met mijn neus tegen het schrootjes-plafond (en dat was niet akelig).
Ik liet het gewoon helemaal gebeuren, waarna ik toen weer naar beneden zweefde, terug richting mijn bed en lijf.
Heel vreemd was dat ik echter 'door' mijn lijf zweefde en 'door' mijn bed naar de grond.
Al dat 'voelde' als een soort van thuis en ik wilde er in blijven ... en dat lukte ook.
Ik zweefde weer een beetje naar boven en mijn lijf (in bed) stond op en ... ik was weer terug in mijn lijf.

Vanaf dat moment wist ik dat er geen 'dood' bestond.

Gast1

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Gast1 » 04 jan 2016, 10:33

Fenna schreef:Ik heb het daarna mijzelf aan geleerd uit te treden omdat het aangenaam voelde, maar ben er mee gestopt toen ik bijna niet meer terug kon keren naar mijn eigen lichaam en heel dicht bij de dood zweefde, misschien was het een waarschuwing dat ik het niet mocht tarten???
Zeg het maar.
Mag ik het ook schrijven Fen? :mrgreen:
Ik herken de trance zoals jij het omschrijft.
Zodra het voorjaar is ga ik (weer) mediteren waar jij mee gestopt bent.
Je zweefde immers niet heel dicht bij de 'dood', maar wel bij de Kosmische Kracht.
Daar bevindt je je inderdaad ook in als jouw lijf dood is, maar je kunt deze Kracht 'ervaren' als je je in die trance bevindt.
Ik heb dat een hele poos ervaren tijdens het 'knuffelen' van heel oude bomen.
Dat knuffelen duurde dan meestal 10 minuten tot maximaal een half uur, waarbij het soms maar een paar seconden leken.
Ik die seconden echter beleefde ik ervaringen van uren, dagen en mogelijk zelfs wel jaren.
Een enkele keer liep ik dan weg van die boom, waarbij ik zo duizelig was dat ik wankelde.
Zonder een 'katerig gevoel' trouwens.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13642
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Fenna » 04 jan 2016, 11:37

Mediteren doe ik nog wel, maar geen uittreding meer.
Daar zit wel verschil tussen.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Gast1 » 04 jan 2016, 12:29

Zeker, daar heb je gelijk in en ik zie mijn fout.
Gast1 schreef:
Fenna schreef:Ik heb het daarna mijzelf aan geleerd uit te treden omdat het aangenaam voelde, maar ben er mee gestopt toen ik bijna niet meer terug kon keren naar mijn eigen lichaam en heel dicht bij de dood zweefde, misschien was het een waarschuwing dat ik het niet mocht tarten???
Zeg het maar.
Zodra het voorjaar is ga ik (weer) mediteren waar jij mee gestopt bent.
Ik had moeten schrijven: Zodra het voorjaar is ga ik (weer) mediteren waar op dat waar jij mee gestopt bent.
Skoezie ... :oops:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13642
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Fenna » 04 jan 2016, 13:05

Grazzie. :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Maris » 20 jan 2016, 21:22

Zoeker schreef:1. Het principe van Geest.

Het Al is geest; het Universum is mentaal.

Geest is op zichzelf niet herkenbaar en ondefiniëerbaar. Men kan geest nog het beste zien als een universeel oneindig levend denkvermogen. Alles komt echter tot ons via onze materiele zintuigen, maar wie of wat was er voor de materie en heeft dit tot leven gewekt.


Onder het Al wordt over het algemeen verstaan datgene wat een uiterlijke verschijning heeft, het materieele universum. Dit materiele universum heeft denkvermogen waarin alles leeft, beweegt en is.
Sterrenstof. Ashes to ashes and dust to dust. Akashaveld?

Ook de vertaalslag die ons brein maakt, behoort imo tot de materiële wereld.

Het antwoord op de vraag hoe leven is ontstaan en waar bewustzijn 'huist' kan tot nu toe bij mijn weten nog steeds niet wetenschappelijk worden bewezen.
2. Het principe van Overeenkomst.

Zoals boven, zo beneden, zoals beneden, zo boven.

Dit principe gaat er van uit dat er overeenkomsten zijn tussen vlakken of dimensies van verschijnselen, zijn en leven ofwel materieel, mentaal en spiritueel nivo. Er zijn sferen buiten het bereik van ons weten, maar door toepassen van het principe van overeenkomst kunnen wij ons een voorstelling maken van hoe wij iets kunnen ervaren wat ons inzicht geeft om verder te gaan, om ons te ontwikkelen. Zo stelt de kennis van dit principe de mens in staat verstandelijk te redeneren van het bekende naar het onbekende.

Iemand bestudeert de monade (heilige eenheid) en begrijpt de aartsengel.

Oorspronkelijk tekst:

kijk naar boven of beneden
Je zult hetzelfde vinden.
Alles is onderdeel van het ene
wat het begin is van de wet.
Het bewustzijn onder ons
is deel van het hogere waar wij weer onderdeel van zijn.
Het is in deze tekst waar ik de herkenning vond/overeenkomst zag met de tafel van Smaragd. En opnieuw terugvind wat ook in het topic over Alles is Sterrenstof lees.

Zo binnen, zo buiten, zo boven, zo beneden. Eenheid in verscheidenheid.

3. Het principe van Trilling.

Niets is in rust, alles beweegt, alles trilt.

Dit principe omvat de stelling dat alles in beweging is. Dat de verschillen tussen de diverse manifestaties van materie, energie en denkvermogen en zelfs geest, afhangen van de manier waarop iets trilt of beweegt. Dit varieert van zuiver denkvermogen tot het zwaarste metaal.

De tafels waar wij nu aan zitten bewegen op het nivo van moleculen en atomen. Het universum is constant in beweging en creëert.
Alles is energie in beweging. Afhankelijk van de snelheid van bewegen en de dichtheid van materie wordt er waargenomen. Waarbij feitelijk de waarnemer het waargenomene is en v.v.

4. Het principe van Polariteit.

Alles is duaal, alles heeft polen, alles heeft zijn paar tegenstellingen, gelijk en ongelijk zijn hetzelfde, tegenstellingen zijn gelijk in aard maar verschillend in graad, de uitersten ontmoeten elkaar, alle waarheden zijn slechts halve waarheden, alle paradoxen kunnen met zichzelf worden verzoend.

Dit principe gaat er van uit dat alles duaal is en twee polen heeft. Alle emoties liggen in het vlak van twee uitersten. Alle lichtvormen bevinden zich tussen twee uitersten. Hoog laag, warm koud, donker licht, haat liefde, dichtbij ver weg. De polen zijn de uitersten en tussen de polen bevindt zich een wereld van mogelijkheden en deze is alles behalve zwart wit.
De waarnemingen die via onze zintuigen binnenkomen laten werelden van verschil zien. Wat we waarnemen en hoe we interpreteren en categoriseren, is afhankelijk van ons punt van perceptie. Alles is aanwezig, het is onze bril, ons subjectieve wereldbeeld waar en wat we 'zien' in het complete spectrum.
5. Het principe van Ritme.

Alles stroomt, uit en in, alles heeft zijn getijden, alle dingen rijzen en dalen, de slinger van de pendule toont zich in alles, de maat van de slingering naar rechts is de maat van de slingering naar links, het ritme compenseert.

Dit principe gaat er van uit dat in alles bepaalde beweging aanwezig is. Een beweging tussen twee polen bestaat uit een aktie en een reaktie. Dit is zichtbaar op het gebied van materie, denkvermogen en geest. Het zijn eb en vloed, optimisme en pessimisme, verdriet en plezier, opkomst en ondergang van politieke partijen. Alles heeft een ritme. De hermetisten geloofden dat je het ritme bewust kon toepassen om in balans te komen met jezelf; leef met het principe van ritme in plaats van er door geleefd te worden.
De wetten van oorzaak en gevolg. Karma. Leven in het hier en nu. Meegaan op de golven van het leven.
Er is geen vreugde zonder verdriet en ook weer v.v.

Oeps... Ik zie dat ik al vooruitliep op het volgende punt :)
6. Het principe van Oorzaak en Gevolg.

Iedere oorzaak heeft zijn gevolg, ieder gevolg heeft zijn oorzaak, alles gebeurt volgens de wet, toeval is slechts een naam van een niet bekende wet, er zijn veel vlakken van oorzakelijkheid, maar niets ontsnapt de wet.

Dit principe heeft als uitgangspunt dat er een oorzaak is voor elk gevolg en een gevolg voor iedere oorzaak. Niets gebeurt "zo maar". Dat er niet zoiets als toeval bestaat maar dat er verschillende vlakken of dimensies van oorzaak en gevolg zijn. De hermetisten gingen er van uit dat je mentaal naar een hoger nivo kon stijgen om zo het gevolg voor te zijn en zelf een veroorzaker te worden.
Uit elke chaos ontstaat steeds weer nieuwe orde. Verandering, evolutie...
7. Het principe van Geslacht.


Geslacht is in alles, alles heeft zijn mannelijke en vrouwelijke grondslagen, geslacht manifesteert zichzelf op alle vlakken.

Dit principe gaat er van uit dat mannelijk en vrouwelijk zich in alles manifesteert. Niet alleen op het fysieke vlak maar ook op het mentale vlak. Er is geen creatie mogelijk zonder dit principe. Of het nu gaat om het splitsen van atomen met mannelijke positieve en vrouwelijke negatieve deeltjes of het genereren van fysiek nieuw leven. De woorden positief en negatief geladen geven in dit verband geen kwaliteit weer maar een vorm van mannelijke en vrouwelijke energie.

Het principe van geslacht is ook toepasbaar op de geest; mannen denken nu eenmaal anders dan vrouwen terwijl hun onbewuste wordt geleid door hun vrouwelijke anima.
Yin-Yang, er is geen wit zonder zwart, geen goed zonder kwaad etc....

De eenheid, balans zit in (het aanvaarden van) de aanwezigheid van Al wat Is.
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Zoeker » 20 jan 2016, 23:33

Principe 1,2 en 7 vind ik nog moeilijk te begrijpen. Ik zal de tafel van Smaragd weer eens checken.
Waarom ik principe 7 niet zo begrijp is omdat Yin en Yang m.i staan voor de polariteiten.
Uiteraard zijn man en vrouw ook polariteiten. Maar het staat apart benoemd.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Maris » 20 jan 2016, 23:43

Zoeker schreef:Principe 1,2 en 7 vind ik nog moeilijk te begrijpen. Ik zal de tafel van Smaragd weer eens checken.
Waarom ik principe 7 niet zo begrijp is omdat Yin en Yang m.i staan voor de polariteiten.
Uiteraard zijn man en vrouw ook polariteiten. Maar het staat apart benoemd.
Als je kijkt naar het Yin en Yang-symbool kun je zien dat het wit een kern van zwart, en het zwart een kern van wit heeft. Zo zie ik dat ook in het mannelijke en vrouwelijke principe. In de kern is alles aanwezig, het een trekt het ander aan. Twee-eenheid.

Ik weet niet hoe ik het anders kan zien of uitleggen, sta open voor suggesties.
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Zoeker » 20 jan 2016, 23:49

Maris schreef:
Zoeker schreef:Principe 1,2 en 7 vind ik nog moeilijk te begrijpen. Ik zal de tafel van Smaragd weer eens checken.
Waarom ik principe 7 niet zo begrijp is omdat Yin en Yang m.i staan voor de polariteiten.
Uiteraard zijn man en vrouw ook polariteiten. Maar het staat apart benoemd.
Als je kijkt naar het Yin en Yang-symbool kun je zien dat het wit een kern van zwart, en het zwart een kern van wit heeft. Zo zie ik dat ook in het mannelijke en vrouwelijke principe. In de kern is alles aanwezig, het een trekt het ander aan. Twee-eenheid.

Ik weet niet hoe ik het anders kan zien of uitleggen, sta open voor suggesties.

Klopt wat je schrijft. Het Yin is al in het Yang aanwezig en vice versa. Maar dat is bijvoorbeeld met dader/slachtoffer ook zo. Waar we het in dat andere draadje over hadden. De verkrachter is niet alleen dader, maar ook slachtoffer.

Maar men heeft vast een reden om het zo te benoemen. Dat het vrouwelijke in mij ook aanwezig is duidelijk.
Maar wat je nog meer met dat principe kan is mij niet duidelijk. Misschien begrijp je het zo?
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Maris » 20 jan 2016, 23:53

Ja, ik denk je vraag wel te begrijpen. Is dat niet sowieso de kernvraag van de zin van het aards bestaan?
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Zoeker » 20 jan 2016, 23:58

Maris schreef:Ja, ik denk je vraag wel te begrijpen. Is dat niet sowieso de kernvraag van de zin van het aards bestaan?

Wie weet is er geen zin? Of kunnen wij dankzij ons bestaan 'in het stof' juist het veranderlijke leren kennen?
Want alleen maar 'zijn' is dodelijk saai. Is het niet fascinerend dat jij 'het mannelijke' ook in je draagt? Is het niet fascinerend dat hoe 'mooi' je van binnen kan zijn, je evengoed het 'kwaad' in je draagt?

Daar gaat Yin en Yang eigenlijk over. En dat je kan leren of Yin en Yang in evenwicht te houden. De weg door het midden.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Zoeker » 21 jan 2016, 10:44

2. Het principe van Overeenkomst.

Zoals boven, zo beneden, zoals beneden, zo boven.

Dit principe gaat er van uit dat er overeenkomsten zijn tussen vlakken of dimensies van verschijnselen, zijn en leven ofwel materieel, mentaal en spiritueel nivo. Er zijn sferen buiten het bereik van ons weten, maar door toepassen van het principe van overeenkomst kunnen wij ons een voorstelling maken van hoe wij iets kunnen ervaren wat ons inzicht geeft om verder te gaan, om ons te ontwikkelen. Zo stelt de kennis van dit principe de mens in staat verstandelijk te redeneren van het bekende naar het onbekende.

Iemand bestudeert de monade (heilige eenheid) en begrijpt de aartsengel.

Oorspronkelijk tekst:

kijk naar boven of beneden
Je zult hetzelfde vinden.
Alles is onderdeel van het ene
wat het begin is van de wet.
Het bewustzijn onder ons
is deel van het hogere waar wij weer onderdeel van zijn.
Het is in deze tekst waar ik de herkenning vond/overeenkomst zag met de tafel van Smaragd. En opnieuw terugvind wat ook in het topic over Alles is Sterrenstof lees.

Zo binnen, zo buiten, zo boven, zo beneden. Eenheid in verscheidenheid.

Mij valt deze zin op: "Zo stelt de kennis van dit principe de mens in staat verstandelijk te redeneren van het bekende naar het onbekende."

En in de tafel in de tafel van Smaragd: "Van de aarde stijgt het op tot de hemel,
en daalt het vandaar weer af tot de aarde;
en neemt daarbij tot zich de kracht van het geen boven is,
en die van hetgeen beneden is."


Waar dit principe over gaat is -denk ik- de overeenkomst tussen het waarnemen met de uiterlijke zintuigen en de innerlijke zintuigen. De liefdeskracht stelt ons in staat om 'op te stijgen naar de hemel'. Om vervolgens weer met die hemelse kracht waar te nemen in het aardse. De overeenkomst die dan kan worden opgedaan is dat onze uiterlijke zintuigen een substituut zijn voor onze innerlijke zintuigen.

Onze uiterlijke zintuigen met de bijbehorende emoties en alles wat er bij hoort zijn nodig om ons te bewegen tussen de polariteiten. Het maakt ervaren mogelijk. Er wordt immers geschreven dat alles onderdeel is van het Ene. Ook jij en ik dus. Zo kunnen mensen ook elkaar ervaren en toch onderdeel zijn van het Ene.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie