De zeven hermetische principes.

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Susan » 21 jan 2016, 13:39

Zoeker schreef: Wie weet is er geen zin? Of kunnen wij dankzij ons bestaan 'in het stof' juist het veranderlijke leren kennen?
Want alleen maar 'zijn' is dodelijk saai. Is het niet fascinerend dat jij 'het mannelijke' ook in je draagt? Is het niet fascinerend dat hoe 'mooi' je van binnen kan zijn, je evengoed het 'kwaad' in je draagt?

Daar gaat Yin en Yang eigenlijk over. En dat je kan leren of Yin en Yang in evenwicht te houden. De weg door het midden.
Hoezo is alleen maar 'zijn' dodelijk saai?
Wat versta jij daar dan onder indien mensen 'zijn'?
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Zoeker » 21 jan 2016, 14:17

Susan schreef: Hoezo is alleen maar 'zijn' dodelijk saai?
Wat versta jij daar dan onder indien mensen 'zijn'?

Zijn is in mijn optiek alleen 'zijn' zonder waarneming. Dat is op zich heel erg vredig en ontspannend. Ik zou er soms wel uren in willen blijven. Maar spannend gaat het niet worden, dus wel erg saai.

In het stoffelijke daar in tegen bevinden zich de polariteiten. In de spanningsboog tussen twee polariteiten speelt zich ons leven af. Daar is continu verandering en dat maakt 'ervaren' mogelijk. En dat ervaren maakt weer evolutie mogelijk. In feite is er al van jongs af aan een blauwdruk in mij geweest hoe alles in elkaar zit.
En door 'ervaren en evolutie' wordt mij die langzamerhand duidelijk.


En in dat licht is dat wat er in de oudheid over geschreven werd interessant.
Ik ben nou niet bepaald de eerste die 'zoekt'.
Dat is al zo oud als de mensheid.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Zoeker » 21 jan 2016, 14:19

O, Susan. Ik zie nu eigenlijk dat 'spannend' en 'ontspannend' ook polariteiten zijn.
Er is dus niks mis met 'zijn'. Polariteiten komen uit elkander voort.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Zoeker » 21 jan 2016, 14:19

Verwijderd ivm dubbel.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Susan » 21 jan 2016, 16:16

Zoeker schreef: Zijn is in mijn optiek alleen 'zijn' zonder waarneming. Dat is op zich heel erg vredig en ontspannend. Ik zou er soms wel uren in willen blijven. Maar spannend gaat het niet worden, dus wel erg saai.

In het stoffelijke daar in tegen bevinden zich de polariteiten. In de spanningsboog tussen twee polariteiten speelt zich ons leven af. Daar is continu verandering en dat maakt 'ervaren' mogelijk. En dat ervaren maakt weer evolutie mogelijk. In feite is er al van jongs af aan een blauwdruk in mij geweest hoe alles in elkaar zit.
En door 'ervaren en evolutie' wordt mij die langzamerhand duidelijk.
Kijk, precies, daar hikte ik dus een beetje tegenaan, want zoals jij ook al zegt, 'zijn' is nml erg vredig en niets ontspannender dan dat.
Zou het voor het gevoel saai aandoen, dan is dat in mijn ogen geen 'zijn'zonder waarneming, maar een vorm van onvrede, ongeveer zo van iets missen.

En 'zijn' is nu juist een totale 'beleving' van of in het 'niets' of overgave zou je misschien ook kunnen zeggen ...opgaan/eenzijn met/in alles zonder dat op het moment zelf bewust te merken, 'niets' ...dus ook geen saaiheid, geen spannende dingen missen..niets.

Daarná kan je wél in de dagelijkse rompslomp met zijn diverse invloeden herinneren, verlang je weer naar naar die zaligheid terug, en dan ga je het verschil sterk voelen, beredeneren en rationeel zitten (be)denken 'wat saai' eigenlijk is 'zijn'.
Tegelijkertijd je ook bewust kunnen zijn van wat dat 'niets' gevoel gaf naderhand, wat omschreven kan worden als vredig enz. terwijl het 'anders' voelde...
Poeh...kan je me nog volgen in wat ik in woorden probeer te benoemen waar eigenlijk geen goed woord voor te vinden is..?
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Zoeker » 21 jan 2016, 17:22

Susan schreef: Kijk, precies, daar hikte ik dus een beetje tegenaan, want zoals jij ook al zegt, 'zijn' is nml erg vredig en niets ontspannender dan dat.
Zou het voor het gevoel saai aandoen, dan is dat in mijn ogen geen 'zijn'zonder waarneming, maar een vorm van onvrede, ongeveer zo van iets missen.

En 'zijn' is nu juist een totale 'beleving' van of in het 'niets' of overgave zou je misschien ook kunnen zeggen ...opgaan/eenzijn met/in alles zonder dat op het moment zelf bewust te merken, 'niets' ...dus ook geen saaiheid, geen spannende dingen missen..niets.

Daarná kan je wél in de dagelijkse rompslomp met zijn diverse invloeden herinneren, verlang je weer naar naar die zaligheid terug, en dan ga je het verschil sterk voelen, beredeneren en rationeel zitten (be)denken 'wat saai' eigenlijk is 'zijn'.
Tegelijkertijd je ook bewust kunnen zijn van wat dat 'niets' gevoel gaf naderhand, wat omschreven kan worden als vredig enz. terwijl het 'anders' voelde...
Poeh...kan je me nog volgen in wat ik in woorden probeer te benoemen waar eigenlijk geen goed woord voor te vinden is..?
Ik kan je wel volgen. Maar het 'zijn' is nooit precies te omschrijven.

Wat mij opvalt is dat je schrijft: "verlang je weer naar naar die zaligheid terug, en dan ga je het verschil sterk voelen,". Dat is nu precies wat ik versta onder polariteit. Je spreekt over twee mogelijkheden.(polariteiten) Juist door onze aanwezigheid in de dagelijkse rompslomp (het stoffelijke) ga je het verschil zo sterk voelen en bewust worden.

Overigens mag je jezelf gelukkig prijzen dat je het 'zijn' kent. Ik denk dat veel mensen het 'zijn' niet kennen en dus alleen maar in 'de dagelijkse rompslomp' verkeren met alle nodige spanning van dien.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Gast1 » 22 jan 2016, 07:43

Zoeker schreef:
Susan schreef: Hoezo is alleen maar 'zijn' dodelijk saai?
Wat versta jij daar dan onder indien mensen 'zijn'?
Zijn is in mijn optiek alleen 'zijn' zonder waarneming.
Dat is op zich heel erg vredig en ontspannend.
Ik zou er soms wel uren in willen blijven.
Maar spannend gaat het niet worden, dus wel erg saai.
Zonder waarneming bestaat het begrip (dodelijk) 'saai' niet, evenmin de begrippen (heel erg) 'vredig' en 'ontspannend', noch het tegengestelde hiervan.
Als je je in het 'zijn' waant kun je volgens jou immers nochtans waarnemen en zouden dergelijke begrippen niet aanwezig kunnen zijn.
Derhalve kun je er geen uren in 'willen' verblijven.
Je kunt in 'het zijn' niet 'willen' en nog minder 'verblijven', daar je (nogmaals) niet kunt waarnemen, volgens jou Zoeker.

In mijn perceptie kun je echter wel degelijk in 'het zijn' waarnemen.
Echter, in 'het zijn' oordeel je niet en (mogelijk) is er zelfs geen emotie.
Als dit het geval is bevind je je in het zijn.
Zoeker schreef:
Maris schreef:Ja, ik denk je vraag wel te begrijpen. Is dat niet sowieso de kernvraag van de zin van het aards bestaan?
Wie weet is er geen zin?
Of kunnen wij dankzij ons bestaan 'in het stof' juist het veranderlijke leren kennen?
Zeer zeker is er zin. Er is enkel maar zin.
De letterlijk en figuurlijk zin (niet alleen van het Aards bestaan) van 'de gang der dingen' c.q. 'het leven' is het 'overleven'.
De chemie van alles is juist het zoeken hiernaar en hierin.
De mens is een van de schitterende uitprobeersels waarbij het cognitieve vermogen een waar geschenk is.
Helaas gaan begrijpen wij dit geschenk bijna in alle gevallen niet.
De basis van dit door mij genoemde cognitieve vermogen is het waarnemen.
Op heel veel gebieden nemen wij veel en veel minder waar dan de meeste dieren, maar door ons (cognitieve) vermogen kunnen wij mensen meer dan de dieren begrijpen.
We kunnen zaken verklaren ...

Ik draag als man niet enkel het 'mannelijke' in me, maar ook het 'vrouwelijke'.
Juist ... maar dit is slechts niet minder dan een amper waarneembare rimpeling in het water van alle oceanen op deze planeet.
Ik draag immers 'alles' in mij, net als ieder ander specimen ende materie.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Zoeker » 22 jan 2016, 10:34

Gast1 schreef:Zonder waarneming bestaat het begrip (dodelijk) 'saai' niet, evenmin de begrippen (heel erg) 'vredig' en 'ontspannend', noch het tegengestelde hiervan.
Als je je in het 'zijn' waant kun je volgens jou immers nochtans waarnemen en zouden dergelijke begrippen niet aanwezig kunnen zijn.
Derhalve kun je er geen uren in 'willen' verblijven.
Je kunt in 'het zijn' niet 'willen' en nog minder 'verblijven', daar je (nogmaals) niet kunt waarnemen, volgens jou Zoeker.

In mijn perceptie kun je echter wel degelijk in 'het zijn' waarnemen.
Echter, in 'het zijn' oordeel je niet en (mogelijk) is er zelfs geen emotie.
Als dit het geval is bevind je je in het zijn.

Wat jij beschrijft duidt op iets anders, Gast1. Dat is ook het lastige aan zaken welke zich in je innerlijk afspelen.
Het 'zijn' heeft iedereen. Immers: iedereen 'is'. Maar in het pure 'zijn' is er niks. Laat staan een oordeel of een emotie. Kwalificaties -vredig, ontspannend, dodelijk saai- voeg ik uiteraard naderhand toe. Misschien zou ik kunnen zeggen dat ik het 'zijn' ervaar juist omdat ik niks anders ervaar. Maar dat zeg ik dan zo om naar anderen duidelijk te maken wat ik bedoel.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Zoeker » 22 jan 2016, 10:40

Gast1 schreef:Zeer zeker is er zin. Er is enkel maar zin.
De letterlijk en figuurlijk zin (niet alleen van het Aards bestaan) van 'de gang der dingen' c.q. 'het leven' is het 'overleven'.
De chemie van alles is juist het zoeken hiernaar en hierin.
De mens is een van de schitterende uitprobeersels waarbij het cognitieve vermogen een waar geschenk is.
Helaas gaan begrijpen wij dit geschenk bijna in alle gevallen niet.
De basis van dit door mij genoemde cognitieve vermogen is het waarnemen.
Op heel veel gebieden nemen wij veel en veel minder waar dan de meeste dieren, maar door ons (cognitieve) vermogen kunnen wij mensen meer dan de dieren begrijpen.
We kunnen zaken verklaren ...
Zin kan alleen bestaan bij de gratie van 'onzin'. Het gegeven dat wij dit als mens ons in onze dagelijkse gang niet bewust zijn maakt enige 'zin' mogelijk. Zo vinden wij bevrediging in het leven. Zin kan zich dan ook alleen afspelen in het stoffelijke. En als je helemaal op gaat in het stoffelijke.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Susan » 22 jan 2016, 11:36

Over de zin van het leven:

Het feit dat we geboren zijn als klein radertje van en in het geheel, geeft al de zin van het leven aan.
We zijn zoals ik het zie hier niet voor niets.
Iedereen doet er toe en kan iets toevoegen om het geheel op een goede en op elkaar afgestemde wijze draaiende
te houden. Als er nml 1 radertje of meer vast zit, staat onze eigen levensklok én de levensklok van de wereld stil
en word het een puinhoop. De eenheid bijv van de mens met al het andere in de natuur etc mag daarom niet in deze kringloop
van het leven verbroken worden. Het ene kan nu eenmaal niet zonder het andere.
(alleen als mens bakken we er zo te zien in het hier en nu verdraaid weinig van)

En nog als laatste over het 'zijn':
Vandaar dat ik ook zei dat er geen goede woorden voor te vinden zijn om dat exact te omschrijven, ik gebruik het woordje gelukzalig niet zo gauw, dat benaderd echter wel heel dicht er op terug kijkend wat voor gevoel dat gaf, en als gevolg daarna ook in de dagelijkse rompslomp nog steeds geeft, maar het blijft behelpen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Gast1 » 22 jan 2016, 14:10

Zoeker schreef:Immers: iedereen 'is'. Maar in het pure 'zijn' is er niks.
Sterker nog ... Alles 'is'. Er is geen niks of niets, geheel equivalent aan 'onzin':
Zoeker schreef:Zin kan alleen bestaan bij de gratie van 'onzin'.
Er is geen 'onzin', daar er enkel 'zin' is.
Ik schreef het al, maar ik zal trachten het wat te verduidelijken:
Gast1 schreef:Zeer zeker is er zin. Er is enkel maar zin.
De letterlijk en figuurlijk zin (niet alleen van het Aards bestaan) van 'de gang der dingen' c.q. 'het leven' is het 'overleven'.
De chemie van alles is juist het zoeken hiernaar en hierin.
'Alchemie' Zoeker ... de 'chemie' van het 'al' ...

Er is (ook) geen tegengestelde of een ander uiterste van (al)chemie (levenselixer).
'Levenselixer' dient veel breder bekeken te worden dan het huidige dogma dat doet.
Er is ook alleen maar leven als je het in een breder verband bekijken kunt.
Dood in die zin, is (ook) een onwerkelijkheid ...

Eens kijken in het OT ... [think]

Gast1

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Gast1 » 22 jan 2016, 16:39

Rob Smit schreef:1. Het principe van Geest.

Het Al is geest; het Universum is mentaal.

Geest is op zichzelf niet herkenbaar en ondefinieerbaar. Men kan geest nog het beste zien als een universeel oneindig levend denkvermogen.
Alles komt echter tot ons via onze materiële zintuigen, maar wie of wat was er voor de materie en heeft dit tot leven gewekt.

Onder het Al wordt over het algemeen verstaan datgene wat een uiterlijke verschijning heeft, het materiële universum.
Dit materiële universum heeft denkvermogen waarin alles leeft, beweegt en is.
Het valt mij op dat het bij Rob Smit aan de correcte grammatica ende spelling ontbreekt.
Het zal mierenneukerij ende conditionering van mij zijn, maar de kracht van de tekst verliest hierdoor haar energie.
Ik kan het echter met de stelling wel eens zijn tot nu toe, hoewel een principe (of axioma of postulaat) wat mij betreft een grote beperking is.
2. Het principe van Overeenkomst.

Zoals boven, zo beneden, zoals beneden, zo boven.

Dit principe gaat er van uit dat er overeenkomsten zijn tussen vlakken of dimensies van verschijnselen, zijn en leven ofwel materieel, mentaal en spiritueel niveau.
Er zijn sferen buiten het bereik van ons weten, maar door toepassen van het principe van overeenkomst kunnen wij ons een voorstelling maken van hoe wij iets kunnen ervaren wat ons inzicht geeft om verder te gaan, om ons te ontwikkelen.
Zo stelt de kennis van dit principe de mens in staat verstandelijk te redeneren van het bekende naar het onbekende.

Iemand bestudeert de monade (heilige eenheid) en begrijpt de aartsengel.

Oorspronkelijk tekst:

kijk naar boven of beneden
Je zult hetzelfde vinden.
Alles is onderdeel van het ene
wat het begin is van de wet.
Het bewustzijn onder ons
is deel van het hogere waar wij weer onderdeel van zijn.
'Sfeer' is een mooi woord. Er is echter geen wezenlijk boven of beneden, geen begin en geen eind, bewustzijn bevindt zich in 'alles' en niet alleen in ons.
Als 'ons' alles is, is dat echter correct.
'De wet' is enkel één wet ...
3. Het principe van Trilling.

Niets is in rust, alles beweegt, alles trilt.
Dit principe omvat de stelling dat alles in beweging is.
Dat de verschillen tussen de diverse manifestaties van materie, energie en denkvermogen en zelfs geest, afhangen van de manier waarop iets trilt of beweegt.
Dit varieert van zuiver denkvermogen tot het zwaarste metaal.
De tafels waar wij nu aan zitten bewegen op het niveau van moleculen en atomen. Het universum is constant in beweging en creëert.
Heel juist, alles 'leeft' ...
4. Het principe van Polariteit.

Alles is duaal, alles heeft polen, alles heeft zijn paar tegenstellingen, gelijk en ongelijk zijn hetzelfde, tegenstellingen zijn gelijk in aard maar verschillend in graad, de uitersten ontmoeten elkaar, alle waarheden zijn slechts halve waarheden, alle paradoxen kunnen met zichzelf worden verzoend.
Dit principe gaat er van uit dat alles duaal is en twee polen heeft.
Alle emoties liggen in het vlak van twee uitersten. Alle lichtvormen bevinden zich tussen twee uitersten.
Hoog laag, warm koud, donker licht, haat liefde, dichtbij ver weg.
De polen zijn de uitersten en tussen de polen bevindt zich een wereld van mogelijkheden en deze is alles behalve zwart wit.
Welnee ... Er is geen tegenpool van 'zin', van 'iets' en van 'dood' ...
Alles heeft zin, er bestaat geen niets en er is geen dood (alles trilt en beweegt dus).
5. Het principe van Ritme.

Alles stroomt, uit en in, alles heeft zijn getijden, alle dingen rijzen en dalen, de slinger van de pendule toont zich in alles, de maat van de slingering naar rechts is de maat van de slingering naar links, het ritme compenseert.
Dit principe gaat er van uit dat in alles bepaalde beweging aanwezig is. Een beweging tussen twee polen bestaat uit een actie en een reactie.
Dit is zichtbaar op het gebied van materie, denkvermogen en geest.
Het zijn eb en vloed, optimisme en pessimisme, verdriet en plezier, opkomst en ondergang van politieke partijen.
Alles heeft een ritme. De hermetisten geloofden dat je het ritme bewust kon toepassen om in balans te komen met jezelf; leef met het principe van ritme in plaats van er door geleefd te worden.
Deze is mooi, jammer van dat voorbeeld met de politiek ... en vreemd dat dit voorbeeld aangehaald wordt.
6. Het principe van Oorzaak en Gevolg.

Iedere oorzaak heeft zijn gevolg, ieder gevolg heeft zijn oorzaak, alles gebeurt volgens de wet, toeval is slechts een naam van een niet bekende wet, er zijn veel vlakken van oorzakelijkheid, maar niets ontsnapt de wet.
Dit principe heeft als uitgangspunt dat er een oorzaak is voor elk gevolg en een gevolg voor iedere oorzaak. Niets gebeurt "zo maar".
Dat er niet zoiets als toeval bestaat maar dat er verschillende vlakken of dimensies van oorzaak en gevolg zijn.
De hermetisten gingen er van uit dat je mentaal naar een hoger niveau kon stijgen om zo het gevolg voor te zijn en zelf een veroorzaker te worden.
Niets gebeurt 'zo maar' ... dus is er ook geen oorzaak en gevolg, noch een begin en een eind. Het zijn slechts 'illusies' ...
7. Het principe van Geslacht.

Geslacht is in alles, alles heeft zijn mannelijke en vrouwelijke grondslagen, geslacht manifesteert zichzelf op alle vlakken.
Dit principe gaat er van uit dat mannelijk en vrouwelijk zich in alles manifesteert. Niet alleen op het fysieke vlak maar ook op het mentale vlak.
Er is geen creatie mogelijk zonder dit principe. Of het nu gaat om het splitsen van atomen met mannelijke positieve en vrouwelijke negatieve deeltjes of het genereren van fysiek nieuw leven.
De woorden positief en negatief geladen geven in dit verband geen kwaliteit weer maar een vorm van mannelijke en vrouwelijke energie.
Het principe van geslacht is ook toepasbaar op de geest; mannen denken nu eenmaal anders dan vrouwen terwijl hun onbewuste wordt geleid door hun vrouwelijke anima.
'Geslacht' is enkel de 'chemie', niets meer en niets minder. Bijzonder, deze generalisatie ...

'Aardig probeerseltje' van Rob Smit ... [think]

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Zoeker » 22 jan 2016, 18:35

Gast1 schreef:Het valt mij op dat het bij Rob Smit aan de correcte grammatica ende spelling ontbreekt.

Het valt mij op dat jij vrij consequent het woordje 'en' verkeerd spelt en dat nog wel in een zin die wat zegt over andermans grammatica….

Het zal mierenneukerij ende conditionering van mij zijn, maar de kracht van de tekst verliest hierdoor haar energie.
Meen je dit nu echt? Staat de kracht van een tekst in verband met de spelling?
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Gast1 » 22 jan 2016, 19:43

Zoeker schreef:
Gast1 schreef:Het valt mij op dat het bij Rob Smit aan de correcte grammatica ende spelling ontbreekt.
Het valt mij op dat jij vrij consequent het woordje 'en' verkeerd spelt en dat nog wel in een zin die wat zegt over andermans grammatica….
Het zal mierenneukerij ende conditionering van mij zijn, maar de kracht van de tekst verliest hierdoor haar energie.
Meen je dit nu echt? Staat de kracht van een tekst in verband met de spelling?
Ik 'spel' het woordje helemaal niet verkeerd, ik gebruik het Oudnederlandse woordje.
Je zou inmiddels moeten weten dat ik dat woordje heel vaak gebruik, maar typisch dat je hier over begint. :grin: ... en niet over de inhoud van mijn reacties. :wink:

Ja, tekst verliest bij mij inderdaad haar waarde (oeps ... ik bedoel natuurlijk 'kracht') als deze redelijk bol staat van de fouten.
Dan heb ik het niet over een tekst op het forum, maar wel over een tekst zoals Rob Smit 'm gepubliceerd heeft.

Amusant dat je gaat mierenneuken (en dat je dat misschien niet in de gaten hebt) en niet op de inhoud van mijn reacties ingaat.
"Tot lering ende vermaak", Van Dale (2005) :grin:
Écht Oudnederlands = Ter leering ende vermaeck.

Van dit soort reacties zoals die van jou, gaan er dertien in een dozijn.

Fijne avond nog :lekkapuh:

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Maris » 23 jan 2016, 00:45

Zoeker schreef:
2. Het principe van Overeenkomst.

Zoals boven, zo beneden, zoals beneden, zo boven.

Mij valt deze zin op: "Zo stelt de kennis van dit principe de mens in staat verstandelijk te redeneren van het bekende naar het onbekende."

En in de tafel in de tafel van Smaragd: "Van de aarde stijgt het op tot de hemel,
en daalt het vandaar weer af tot de aarde;
en neemt daarbij tot zich de kracht van het geen boven is,
en die van hetgeen beneden is."

Waar dit principe over gaat is -denk ik- de overeenkomst tussen het waarnemen met de uiterlijke zintuigen en de innerlijke zintuigen. De liefdeskracht stelt ons in staat om 'op te stijgen naar de hemel'. Om vervolgens weer met die hemelse kracht waar te nemen in het aardse. De overeenkomst die dan kan worden opgedaan is dat onze uiterlijke zintuigen een substituut zijn voor onze innerlijke zintuigen.

Onze uiterlijke zintuigen met de bijbehorende emoties en alles wat er bij hoort zijn nodig om ons te bewegen tussen de polariteiten. Het maakt ervaren mogelijk. Er wordt immers geschreven dat alles onderdeel is van het Ene. Ook jij en ik dus. Zo kunnen mensen ook elkaar ervaren en toch onderdeel zijn van het Ene.
[/quote]

Ja, zo zie ( ervaar) ik dat ook. We ervaren (in diepste zin en betekenis) door de polariteiten. Hoe kunnen we 'Zien' wat licht is, als we nooit het duister hebben gezien?

Liefde is een schepping van de hemel, waar we allen uit voortkomen. Diezelfde Liefde heeft het duister op aarde geschapen. Om te kunnen ervaren hoe "Licht", "Licht" is.

God die zichzelf ervaart?
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Maris » 23 jan 2016, 01:00

Zoeker schreef:
Gast1 schreef:
Het zal mierenneukerij ende conditionering van mij zijn, maar de kracht van de tekst verliest hierdoor haar energie.
Meen je dit nu echt? Staat de kracht van een tekst in verband met de spelling?
Hoe kan een boodschap (inhoud) ooit aan kracht verliezen op spelling (uiterlijkheid)?

Ik vraag mij hetzelfde af ..... Krachtverlies? Een boodschap van Liefde, verliest alleen aan kracht als de ontvanger van de boodschap, de boodschap mist (Liefde) door een focus op een zogenaamd 'perfect buitenkantje' (Ijdelheid).....
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gast1

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Gast1 » 23 jan 2016, 06:37

Maris schreef:Hoe kan een boodschap (inhoud) ooit aan kracht verliezen op spelling (uiterlijkheid)?
Ik vraag mij hetzelfde af ..... Krachtverlies?
Een boodschap van Liefde, verliest alleen aan kracht als de ontvanger van de boodschap, de boodschap mist (Liefde) door een focus op een zogenaamd 'perfect buitenkantje' (ijdelheid).....
Jeetje ... serieus?
Wat mij aan dit bericht opvalt, is telkenmale de 'invulling' achter de woorden die tussen de (...) geschreven staat.
Allereerst gaat het hier om de geschreven boodschap.
En dan het woordje 'boodschap' zelf?
Is het een boodschap of is het informatie (ter overweging)?
Is het een 'feit'?

Ik moet (een beetje) moeite doen om iets goed te lezen.
Als ik een 'kopje' zie op teletekst, waarna blijkt dat het in de inhoud anders is dan in het kopje ... tja, dan verliest het kopje inderdaad aan 'kracht' bij mij.
Als het 'kopje' al tot verwarring leidt, dan heb ik al vrij snel de neiging om niet verder te lezen.
Ik heb dat bij tal van (media)publicaties, maar ook bij andere informatie, boodschappen en/of zogenaamde feiten die achteraf geen feiten zijn.
Ik word in verwarring gebracht als ik een tekst lees zoals dit bijvoorbeeld:
[doh] ja sorry heb niet gestudeerd dus geen ir prof mr , maar gewone (...) .. sorry maar als ik dat .. in 2050 meer plastic dan vis lees ,,denk gelijk wow ben ik 100 , waarom zorgen maken heb geen kinderen geen klein kinderen dus,,
in AD vanmorgen zie je 6 auto´s met vol vermogen achter elkaar een voedbalveld verwarmen om tóch te kunnen spelen ,, ja wat moet je dan denken,, kijk eens als je boodschappe doet -moet ook- waar zit alles in verpakt,, jep plastic,, :?
kijk wel eens naar bv Monster Vissen ,, als je ziet wat die man nog allemaal ophaald , denk ik wel eens wat zitten ze te zeiken ,, ga eens met zo´n man mee kijk wat de natuur ons nog kan geven ,, maarja
de mens tref geen blaam, och hoe bekijk je het , want al die oorlogen en gevechten laten hun sporen na maar wat gaat er het milieu in ,,,, oke niet hier maar neem bv Mid Oost.., IS opblazen kerken ed ,,. het jaarlijkse vuurwerk ... let wel van de heel de wereld .. o van mij mag iedereen doen wat ie wil , maar maak niet zo´n moeite dan van alles .... [burn]
o enne nee ik rook niet rij geen auto ,, "nee
Terug naar de schrijver Rob Smit, die een zogenaamde boodschap publiceert.
Het is (zo lijkt mij), dat áls je iets gaat publiceren, dat je daar eerst goed over na gaat denken.
Als je dat dan doet, lijkt het mij wijs om dat in zo goed mogelijk ABN te doen.
Wordt de kracht van foutloos schrijven overschat? Nee.
Kom ik een direct mail tegen met een spelfout, of zou ik als ondernemer een sollicitatiebrief ontvangen met ‘ik ben geinteresseert in deze functie’, dan belandt je brief wat mij betreft onder aan de stapel.
Ik ben een aantal jaren inkoper geweest en voor mij was de presentatie van een aanbieder van belang in mijn 'oordeel'.
Nevermind ende enfin, ik hoef het wiel in deze niet opnieuw uit te vinden, zie bijvoorbeeld dit artikel en dit artikeltje.
In dat laatste artikeltje lees ik: "Werkstukken van studenten Sociale Wetenschappen worden vaak niet nagekeken als er veel missers instaan."

Op een forum is dat anders en moeten we niet gaan muggenziften over een paar foutjes, hoewel ik dat wel eens gedaan heb.
Soms (en vooral) deed ik dat plagend, maar soms ook heel serieus, wetende dat ik zelf ook fouten maak.

Toch heb ook jij het nu over een detail, terwijl dit luttele detail slechts een klein onderdeeltje was van mijn informatie, boodschap en 'feit' ...
Zou ik hier niet over begonnen zijn, tja ... dan had ik (heel misschien) respons gekregen op mijn informatie, boodschap en 'feit' ... :wink:

Ik verbaas mij al jaren niet meer en ergeren doe ik mij ook niet ... [joker]

Gast1

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Gast1 » 23 jan 2016, 07:19

Maris schreef:Ja, zo zie ( ervaar) ik dat ook. We ervaren (in diepste zin en betekenis) door de polariteiten.
Hoe kunnen we 'Zien' wat licht is, als we nooit het duister hebben gezien?
Liefde is een schepping van de hemel, waar we allen uit voortkomen.
Diezelfde Liefde heeft het duister op aarde geschapen. Om te kunnen ervaren hoe "Licht", "Licht" is.

God die zichzelf ervaart?
Hoe zou een blinde het dan ervaren inzake het licht en de duisternis ...
Liefde is geen schepping, liefde IS.
Liefde heeft allerminst het duister geschapen om het licht te ervaren ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Zoeker » 23 jan 2016, 10:29

Maris schreef: Ja, zo zie ( ervaar) ik dat ook. We ervaren (in diepste zin en betekenis) door de polariteiten. Hoe kunnen we 'Zien' wat licht is, als we nooit het duister hebben gezien?

Liefde is een schepping van de hemel, waar we allen uit voortkomen. Diezelfde Liefde heeft het duister op aarde geschapen. Om te kunnen ervaren hoe "Licht", "Licht" is.

God die zichzelf ervaart?

Het hangt idd samen met het doorzien van het principe van polariteit. Ook met betrekking tot Liefde. Wij noemen het Liefde omdat we ook niet-Liefde kennen. (dualiteit) Zo wordt het niet-gekende gekend.

Ik weet niet of God zichzelf ervaart. Zo gaan we hem menselijke eigenschappen toedichten.
Ik zal eens kijken of ik daar dieper op kan in gaan aan de hand van de andere principes.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De zeven hermetische principes.

Bericht door Zoeker » 23 jan 2016, 10:34

Maris schreef:
Ik vraag mij hetzelfde af ..... Krachtverlies? Een boodschap van Liefde, verliest alleen aan kracht als de ontvanger van de boodschap, de boodschap mist (Liefde) door een focus op een zogenaamd 'perfect buitenkantje' (Ijdelheid).....

Het Hermetisme is een oude schat van verborgen wijsheid. Rob Smit is slechts de zoveelste vertaler/hertaler.
De 'kracht' zit er al een paar duizend jaar in. Voor wie er voor open staat….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie