Vanaf nu telt het Vliegend Spaghettimonster-geloof écht mee

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Vanaf nu telt het Vliegend Spaghettimonster-geloof écht mee

Bericht door Vitharr » 01 feb 2016, 08:18

Determinist schreef:
Vitharr schreef:Als ik mezelf als voorbeeld neem blijk ik een creationist te zijn om de eenvoudige reden dat ik niet in toeval geloof. Toeval is in mijn visie een nog onbegrepen vorm van causaliteit. En hoewel ik dus verder van A tot Z mee ben in het evolutieverhaal leidt die ontkenning van toeval er dus toe dat ik in het hokje 'intelligent design' val. Het zij zo.
Beste Vitharr...je bent er echt bijna. Of beter gezegd, je bent er helemaal, maar je hebt dit nog niet door.
Alhoewel even off topic, deze wil ik je echt even meegeven aangaande je opmerking.

De evolutie-theorie is verre van een verhaal over toeval.
Je hebt helemaal gelijk, als toeval, of wellicht beter vertaald als "random", de drijvende kracht zou zijn dan werkt evolutie inderdaad niet.
Wellicht is dit gegeven wel het meest onbegrepen gedeelte van de theorie en wordt inderdaad door creationisten tot vervelens toe misbruikt om de validiteit van de theorie aan te vallen.

Jawel, mutatie is random. Maar de drijvende kracht is selectie die randomness een richting geeft. Lees richting hier niet als doel, maar als gevolg.

Selectie is niet random, verre van. En de combinatie van random mutatie en selectie maakt het gehele proces gericht.

Wellicht kan ik dit met een analogie verduidelijken.

Hoe kan het dat een rivier altijd op hoger gelegen gebied ontstaat en uitmondt in meren en zeeën?
Hoe kan een random proces van geologie en regenval en klimaat er nu voor zorgen dat we overal het fenomeen rivieren in de vorm die we kennen laat ontstaan?
In dit voorbeeld is het duidelijk dat het gegeven van gravitatie, werkende op random processen een gerichte uitkomst zal hebben. De rivier stroomt van hoog naar laag.
Als elk onderdeel van de invloed op water random zou zijn, kunnen rivieren niet ontstaan. Het zou een wirwar van random vormen van water zijn, zonder enige herkenbare vorm.
Rivieren zijn in zo'n universum zo uniek en zo onwaarschijnlijk dat een "rivieren"-theorie niet zou werken.

Dat is in evolutie niet anders. Het selectie mechanisme op de toevallige mutaties geeft het een richting, het is de "gravitatie" van de theorie.

En zodra je dit inziet vallen alle stukjes op zijn plaats.
Bedankt determinist. ;P!

1 van de eerste zaken die op zijn plaats viel toen ik dit las was dat ik eigenlijk nooit met 'evolutionisten' discussieer omdat ik daarmee niet echt van mening verschil. Dat zijn meestal creationisten.

Ik denk dat ik het hele proces nu wel begrijp, al moet je me niet direct vragen om die kennis te reproduceren. :wink:

Nogmaals bedankt! ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Vanaf nu telt het Vliegend Spaghettimonster-geloof écht mee

Bericht door Gast1 » 01 feb 2016, 09:49

gusteman schreef:In het Engels omdat ik even moest denken aan die Nespresso publiciteit met George Clooney en John Malkovich.
:grin:

Ja, inderdaad ... ik vind die reclame leuk, maar legde dat verband niet.
gusteman schreef:Nou, beste Gast1, het lijkt me toch vrij duidelijk over welke gospels ik het had, of niet?
Daarom verkoos ik die wedervraag. :wink:

Ik had ook kunnen schrijven: "ben je even de pedalen kwijt, beste Pierre?"
Maar dat had dan weer iets minder fatsoenlijk geklonken. :wink:
:grin:

Ik geniet hier écht van.
Je had dat laatste beslist mogen schrijven én ik had het niet 'minder fatsoenlijk' gevonden en het had allerminst 'geklonken'. :grin:
Heel even lekker flauw; het kan ook niet klinken omdat ik het immer lees.
Geschreven woorden klinken niet, maar worden geïnterpreteerd. :wink:


Inmiddels ben ik zelf even kwijt, over welke gospels het nu in werkelijkheid gaat.
Ik ging er van uit, dat het om de traditionele gospels ging, dus niet de eventueel mogelijke gospels binnen het VSM en/of het ORE.
Ik heb ze daar overigens (nog) niet kunnen ontdekken, maar ik heb er dan ook geen moeite voor gedaan.
gusteman schreef:En kijk, hier doe je het weer. Want als het de bedoeling is dat ik iets hoor te begrijpen, "los van het dogma", waarom haal je er dan zelf als eerste het dogma bij? Ik heb gewoon gereageerd op je mening dat ik "volgens het dogma geen gelovige ben".
Hihihi ... ik begrijp het.
Ik had dat 'dogma' en zelfs het 'establishment' gewoon weg moeten laten.
En inderdaad, ik bedoelde:

"Het is een kwestie van fatsoen om iets waar anderen in 'geloven' niet te bespotten, net zoals het een kwestie van fatsoen is om iets waar anderen van houden niet te bespotten."

Een gelovige kan heel veel van haar of zijn god houden en dan ga je die god niet bespotten.
Doe je dat wel, dan ben je in mijn ogen onfatsoenlijk.

Dus opnieuw, maar nu (hopelijk) 'beter' waarbij je schreef:
gusteman schreef:
Gast1 schreef:Het is een kwestie van fatsoen om iets waar anderen in 'geloven' of van houden, niet te bespotten.
Hier vertrek je vanuit het standpunt dat
a - "geloven in een godheid" zonder dat er aantoonbare bewijzen zijn voor het bestaan van die godheid
b - "houden van iets of iemand"
twee identieke verschijnselen zouden zijn.
Wat niet het geval is, waardoor de stelling komt te wankelen.
Waarschijnlijk ben je geen 'gelovige', anders had je dit niet geschreven.
Een gelovige gelooft niet alleen in God, de gelovige houdt van deze God, de 'iets' of 'iemand', daar gelovigen ervan overtuigd zijn dat deze God er is.
gusteman schreef: ... daarom ook vroeg ik aan jou, Gast1, "wat is dan wel fatsoen?"
:grin:

Deal. ;P!
Fatsoen is onder andere het respecteren van andersmens geloof.
gusteman schreef:De bedoeling ervan is gewoon het voorhouden van een spiegel; door bestaande theorieën te kopiëren maar er andere benamingen aan te geven krijg je een spiegelbeeld dat er wanstaltig uitziet, irrationeel en bij de haren getrokken.
Aanhangers van het Jodendom, de islam of het christendom nemen hier aanstoot aan; terwijl die aanstoot niet wordt gecreëerd door de VSM of ORE theorieën maar ontspruit aan de geest van die aanhangers zelf.
Om te begrijpen hoe en waarom VSM en ORE ontstaan zijn dien je te vertrekken vanuit de "Russell's theepot theorie". :wink:
Dat is mij werkelijk volledig duidelijk, maar ... het voorhouden van een spiegel; door bestaande theorieën te kopiëren en er andere benamingen aan te geven is totaal iets anders waar mensen mogelijk 1000-den jaren 'op gebouwd hebben'.
Hoewel ik me zelf niet onder de categorie van de traditioneel gelovigen schaar, vind ik 'dat spiegelbeeld wat er dan wanstaltig uitziet, irrationeel en bij de haren getrokken' niet netjes ende dus onfatsoenlijk.

Dat wil ik graag toelichten.

Er zijn ouders die een kaarsje aansteken in een gebedshuis voor hun overleden baby, peuter of kleur, puber of adolescent of hun inmiddels volwassen kind wat overleden is.
Er zijn mensen die hoop vestigen en die hun geloof als een strohalm zien.
Er zijn mensen die bidden voor vrede en liefde en er zijn mensen die gebedshuizen bouwen met toewijding.
Er zijn mensen die door middel van hun geloof zichzelf zien als 'het horen bij een familie'.

'Wanstaltig, irrationeel en bij de haren getrokken' ... dat kun je dan toch niet maken?
Dus ... als ik zoiets lees, dan huilt mijn hart.
Ik word er verdrietig van.

Je schrijft het:
gusteman schreef:Aanhangers van het Jodendom, de islam of het christendom nemen hier aanstoot aan; terwijl die aanstoot niet wordt gecreëerd door de VSM of ORE theorieën maar ontspruit aan de geest van die aanhangers zelf.
Het ontspruit (is het niet in, in plaats van) 'aan' de geest van de aanhangers zelf.
Is dit niet een beetje een dooddoener en toepasbaar bij alles?
Zoiets al van het ligt altijd aan jezelf en nooit aan de ander?
Sta me toe daar een antwoord op te geven.
Ook kort en krachtig: "Ja!"

Daarom kan ik ook niet beledigd, gekrenkt en gekwetst worden.
Maar niet iedereen is hetzelfde, en daar dient dan weer rekening mee gehouden te worden. Althans, dat vind ik.
En dat is dan weer wat ze 'ook' fatsoen noemen. :wink:

Gast1

Re: Vanaf nu telt het Vliegend Spaghettimonster-geloof écht mee

Bericht door Gast1 » 01 feb 2016, 10:24

Wat is er bijvoorbeeld hier mis mee?:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Vanaf nu telt het Vliegend Spaghettimonster-geloof écht mee

Bericht door Vitharr » 01 feb 2016, 11:16

Gast1 schreef:Wat is er bijvoorbeeld hier mis mee?:
Buiten het feit dat het geen vrouwen zijn bedoel je? :mrgreen:

Zonder gekkigheid, aan de clip op zich mankeert niets. Maar het deed me denken aan iets waar ik toevallig eens langszapte. Het betrof een jaarlijks terugkerende Amerikaanse versie van de EO jongerendag. (Hillsound ofzo?)

De bands die optraden ge(mis)bruikten muziek als indoctrinatievorm. De melodielijnen en oneindige intensivering leidden tot een geestestoestand die het midden houdt tussen extase en trance. Gedurende de nummers werd constant dezelfde tekst herhaald als een mantra.

Dit principe is de kerncomponent van de modernere housemuziek. Een nummer wordt opgebouwd tot een climax, waarna langzaam weer afgebouwd wordt. Er is sprake van een zeker monotonisme wat bedoeld is om in een soort trance te raken. Na de break volgt vaak een dusdanige intensivering dat dit extatische gevoelens opwekt bij de luisteraar.

Housemuziek onderscheid zich van bijvoorbeeld top-40 muziek vanwege het modulaire karakter. In de top 40 hoor je de ingekorte versie met hoofdzakelijk het climaxgedeelte van een housenummer. Op de plaat zelf duurt het nummer meestal tussen de 8 en de 10 minuten.

Het is de bedoeling dat de DJ op een housparty met beatmixing de platen dusdanig mengt dat de afbouwende fase van het ene nummer naadloos overgaat in de opbouwende fase van het volgende nummer. En dat is nu net de kunst. De juiste platenkeuze maakt van de kruising tussen intro en outro namelijk een volstrekt nieuwe climax die slechts iets minder intensief is als de climaxen van de oorspronkelijke platen.

Ik ben zelf DJ geweest, beatmixer om precies te zijn. Je hebt namelijk ook andere DJ's, zoals Radio-DJ's die mixen met gepraat en HipHop DJ's die vooral scratchen om geluidseffecten toe te voegen aan een monotone bassline.

Het is absoluut een feit dat je vanachter de draaitafels een verbluffend effect hebt op je publiek. Een goede DJ kan eerst zijn publiek in harmonie brengen en er vervolgens mee doen wat hij/zij wil.

Ik maakte ze blij en nam ze dan mee op reis. Mijn publiek roemde mijn prestaties vooral vanwege de persoonlijke zaken die ik overdroeg middels die muziek. Ik was open en eerlijk en 'sprak' de zaal toe met muziek. 9 van de 10 keer wist men precies wat die boodschap dan wel moest zijn. Op zich is het daarom ook niet vreemd dat veel vocale samples wijsheden uit de spirituele wereld bevatten. House is immers de moderne vorm van hersenloos op bongo's slaan terwijl je chantte in de oertijd. :mrgreen:

Maar in de Christelijke wereld zie ik dezelfde methode vaak misbruikt worden ter indoctrinatie. Wanneer je door muziek in trance en extase gebracht wordt ben je zeer ontvankelijk voor suggesties. Zeker als je zoekende bent.

Als je dus in zo'n toestand blijft roepen 'the lord is in me' dan koppelt de toehoorder dat onbewust aan het gelukzalige gevoel wat overigens in het dagelijkse leven nauwelijks een evenknie kent.

Dat weten zij zelf donders goed en toen House dezelfde effecten los bleek te weken maar diepere waarheden uitdroeg sprongen fanatieke christenen in actie en gingen die evenementen blokkeren omdat zij 'door de duivel gevoed' zouden zijn.

Ik kan me die bussen nog goed herinneren. En van liefde was geen sprake. :wink:

Er is dus niets direct mis met die clip. Maar ik weet uit ervaring dat de opgewekte euforie ten onrechte toegeschreven wordt aan de Christelijke God. Het is de verbondenheid gecombineerd met de kleurkeuzes van de muziek die een reactie in de mens losmaakt die volledig los staat van religie.

Ik kan zelf best genieten van gospels en de saamhorigheid. Maar ik raak niet vervuld van God. Daar is ook geen ruimte meer voor want ik ben vervuld van en met me(mijn)zelf.

Voor degene die niet snapt wat ik nou precies bedoel, de volgende clip illustreert het meesterlijk:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Vanaf nu telt het Vliegend Spaghettimonster-geloof écht mee

Bericht door Gast1 » 01 feb 2016, 12:18

:grin:
Vitharr schreef:Zonder gekkigheid, aan de clip op zich mankeert niets. Maar het deed me denken aan iets waar ik toevallig eens langszapte.
Het betrof een jaarlijks terugkerende Amerikaanse versie van de EO jongerendag. (Hillsound ofzo?)

*Knipperdeknip*

Maar in de christelijke wereld zie ik dezelfde methode vaak misbruikt worden ter indoctrinatie.
Wanneer je door muziek in trance en extase gebracht wordt ben je zeer ontvankelijk voor suggesties. Zeker als je zoekende bent.
Als je dus in zo'n toestand blijft roepen 'the lord is in me' dan koppelt de toehoorder dat onbewust aan het gelukzalige gevoel wat overigens in het dagelijkse leven nauwelijks een evenknie kent.

*Knipperdeknip*

Er is dus niets direct mis met die clip. Maar ik weet uit ervaring dat de opgewekte euforie ten onrechte toegeschreven wordt aan de christelijke God.
Het is de verbondenheid gecombineerd met de kleurkeuzes van de muziek die een reactie in de mens losmaakt die volledig los staat van religie.

Ik kan zelf best genieten van gospels en de saamhorigheid. Maar ik raak niet vervuld van God.
Daar is ook geen ruimte meer voor want ik ben vervuld van en met me(mijn)zelf.
Ik heb ook even geschroomd om de clip te plaatsen en begrijp precies wat je bedoelt.
Je kunt letterlijk en figuurlijk 'gevangen' worden en niet alleen door de muziek. Ook de 'sfeer' kan je vangen.
Voor zoekenden kan dat inderdaad heel misleidend zijn en al heel zeker als dergelijke teksten in de muziekstukken worden aangewend.
Als daar misbruik van word gemaakt, dus als er een 'dwang' achter zit om je aan te sluiten bij een sekte, groep of wat dan ook, dan keur ik dat absoluut af.

Ik schreef het al eerder.
Al een paar jaar lang komen Jehova's getuigen bij ons aan de deur.
Een heel vriendelijk ouder echtpaar.
We nemen ons altijd de tijd voor een praatje, hoewel het ook wel eens niet uitkwam.
Dan hielden we het kort.

Bij slecht weer lieten we ze binnen en trakteerden we ze op een kop koffie.
Toen kwamen ze vaker en ik heb mijn 'overtuiging' al vaker aan hen uitgelegd.
Dat leverde erg interessante gesprekken op, want ze konden niet echt iets wezenlijks tegenwerpen op mijn ziens- en wetenswijze.
Deze ziens- en wetenswijze wijkt nogal fors af van hun overtuiging.
Ik ben anders dan jij wel vervuld van God, maar beslist niet met een persoonlijk god.
Ik ben een schepping (creatie) van de liefde, de chemie die de kosmische energie teweeg heeft gebracht waarvan ik het voorlopige resultaat van Ben: Gast1, de 'liefde' zelve :wink:

Het heel vriendelijk oudere echtpaar en ik lieten elkaar steeds in onze waarde.

En toen gebeurde het.
Op een zonnige morgen kwamen ze weer aan de voordeur.
Glimlachend en vriendelijk.

Ze vroegen mij waar mijn vrouw was.
Ik zei dat ze een kaarsje op het steken was in mijn zelf gemetseld kapelletje, bij het mooie Mariabeeld.
De vrouw zei toen tegen mij; "Dat mag niet van de Bijbel!"
Dat zei ze met een lieve glimlach, maar bij mij kon die er niet af.
Er volgende een paar Bijbelverzen die een beetje (plotseling) allergisch werkten voor mij, en dat was een nieuw fenomeen voor mij.

Dat merkte ze en ik gaf haar een overduidelijke reactie.
Ik heb haar uitgelegd dat ik 'alles' mag ... :mrgreen:

We hebben afgesproken dat ik mijn zienswijze (nog) eens goed op digitaal papier te zetten en die informatie heb ik hen per mail gezonden.
Naar aanleiding daarvan zou ik ze dan gaan bezoeken waarbij we eens flink diep met elkaar van gedachte gaan wisselen.
Dat zouden ze mij dan laten weten.
Ze vertelden mij wel eerder dat ze het heel druk hadden.

Sindsdien heb ik ze niet meer gezien, noch heb ik iets gehoord of gelezen en dat is toch al weer een aantal maanden geleden.

Gast1

Re: Vanaf nu telt het Vliegend Spaghettimonster-geloof écht mee

Bericht door Gast1 » 01 feb 2016, 12:29

Ik heb mijn tekst een paar keer aangepast, anders begint Gusteman weer :mrgreen:

Grapje Guus :wink:

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Vanaf nu telt het Vliegend Spaghettimonster-geloof écht mee

Bericht door TheStef » 25 aug 2016, 10:59

Dat werd tijd,

Voor de liefhebbers, de Religie van het Vliegende Spaghetti Monster ken een aantal "Liever Nieten", Geboden zijn zo vervelend.

Ik heb echt liever niet dat je… doet alsof je heiliger bent dan iemand anders wanneer je mijn noedelige goddelijkheid beschrijft. Als sommige mensen niet in me geloven dan is dat oké. Echt. Trouwens, dit gaat niet over hen, dus niet afdwalen.
Ik heb echt liever niet dat je… mijn bestaan gebruikt om mensen te onderdrukken, straffen, veroordelen of, je snapt het, je slecht te gedragen tegen anderen. Ik heb geen offers nodig en het begrip “zuiver” is bedoeld voor bronwater, niet mensen.
Ik heb echt liever niet dat je… mensen beoordeelt op hoe ze eruit zien, hoe ze zich kleden, hoe ze praten of hoe ze lopen, maar wees gewoon vriendelijk, oké? O, en laat dit eens doordringen: vrouw = mens. man = mens. Precies hetzelfde. De één is niet beter dan de ander, tenzij we het over mode hebben en sorry, dat heb ik aan vrouwen gegeven en een paar mannen die toevallig het verschil weten tussen lila en violet.
Ik heb echt liever niet dat je… je gedraagt op een manier die aanstoot kan geven aan jezelf of je willige partner met de wettige leeftijd EN geestelijke volwassenheid. Voor wie daar problemen mee heeft:, ik geloof dat de uitdrukking is: “doe ’t effe lekker met jezelf”, tenzij je daar aanstoot aan neemt; in dat geval moet je maar eens de TV uitzetten en voor de verandering een ommetje maken.
Ik heb echt liever niet dat je… discussieert met gehersenspoelde, vooringenomen, akelige mensen op een lege maag. Eet eerst en maak dan gehakt van ze.
Ik heb echt liever niet dat je… kerken/moskeeën/tempels bouwt van multimiljoenen euro’s voor mijn noedelige goedheid, wanneer het geld beter besteed kan worden aan bestrijding van armoede en ziekte, aan leven in vrede, liefhebben met passie en het goedkoper maken van breedbandkabel. Ik mag dan een alleswetend complex wezen zijn, maar ik hou van de simpele dingen in het leven. Ik kan het weten, ik ben de Schepper.
Ik heb echt liever niet dat je… rondbazuint tegen anderen dat ik met je praat. Zo interessant ben je niet. Word volwassen. Ik vertel je net dat je je naasten lief moet hebben, dat was een hint.
Ik heb echt liever niet dat je… bij een ander dingen doet die je met jezelf wil laten geschieden, als je in bent voor dingen die te maken hebben met, eh… veel glijmiddel, leer of vaseline. Als de andere persoon het wil (gelet op punt 4), ga ervoor, maak foto’s en in Mike’s naam, gebruik een condoom! Echt, het is maar rubber. Als ik had gewild dat het niet goed voelde had ik wel stekels toegevoegd, of zoiets.

Ramen

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Vanaf nu telt het Vliegend Spaghettimonster-geloof écht mee

Bericht door TheStef » 25 aug 2016, 11:06

Overigens heb ik liever een plastic vergiet dan een metalen voor de maandag avond, daar is nog een discussie over gaande.

Overigens heeft de Rechtbank het verboden om zijne/hare Noedeligheid te eren met een vergiet, een regelrechte schande en een schending van artikel 1 van de Grondwet.

RAmen

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vanaf nu telt het Vliegend Spaghettimonster-geloof écht mee

Bericht door Tammy » 12 sep 2016, 14:51

Het blijft een grappige religie of wat het ook is . [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Vanaf nu telt het Vliegend Spaghettimonster-geloof écht mee

Bericht door TheStef » 12 sep 2016, 15:33

univers schreef:Ik heb toch liever macaroni, gaat makkelijker op mijn lepel. :mrgreen:
Ketter! :knots:

;)

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Vanaf nu telt het Vliegend Spaghettimonster-geloof écht mee

Bericht door TheStef » 12 sep 2016, 15:40

Tammy schreef: Zijn die verdwaald ergens in hun leven waardoor ze dit zijn gaan geloven ?
Een onzichtbaar Spaghettimonster ?:

Er zijn wel meer mensen die in onzichtbare dingen geloven, en dat vinden we dan niet vreemd

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vanaf nu telt het Vliegend Spaghettimonster-geloof écht mee

Bericht door Tammy » 12 sep 2016, 17:35

Toen wist ik er nog niet veel vanaf TheStef. :mrgreen:
Ik had er nog nooit over gehoord of niet opgepikt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie