Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door taigitu » 04 mar 2016, 14:59

Afbeelding

Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieuwe vrouw

Gescheiden katholieke staatshoofden die hertrouwen, mogen voortaan hun nieuwe vrouw meenemen op audiëntie bij de paus. Dat is het gevolg van een versoepeling van het protocol van de Heilige Stoel, zo heeft de website Vatican Insider vernomen.

Toen de Argentijnse president Mauricio Macri zaterdag ontvangen werd door paus Franciscus, was hij vergezeld door zijn derde echtgenote, Juliana Awada.

De persdienst van het Vaticaan heeft de verandering niet ontkend, maar ook geen verdere details verstrekt.

Volgens Vatican Insider werd het protocol aangepast op vraag van de paus.

Tot nu toe moest de nieuwe partner in een andere zaal wachten tot de paus hem/haar apart kwam begroeten.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160303_02162516
Valt het oude protocol nou onder discriminatie?
Ik zou bedanken voor de eer als ik ergens apart zou moeten wachten.....
Hoeveel andere vreemde protocollen zijn er nog waar we niets van weten?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door Tammy » 05 mar 2016, 06:03

Taigitu schreef:
Ik zou bedanken voor de eer als ik ergens apart zou moeten wachten.....
Ik dus ook Taigitu. :mrgreen:
Jeetje, dat vrouwen dat eerder wel hebben gedaan.
Hier druipt een arrogantie vanaf en een oordeel.
Dat dit toch nog bestaat anno 2016, maar de mensen doen het zichzelf aan door naar deze man en al zijn voorgangers te komen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door univers » 05 mar 2016, 08:09

Hij kon van mij aan het gas van Slochteren.
Stelletje pedofielen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door gusteman » 05 mar 2016, 08:38

Tammy schreef:Dat dit toch nog bestaat anno 2016, maar de mensen doen het zichzelf aan door naar deze man en al zijn voorgangers te komen.
Nou, lieve Tammy, dit bestaat NIET meer anno 2016, en wel dankzij deze man.
Zijn voorgangers hadden niet het inzicht, en zeker niet het lef, om dit protocol af te schaffen.
Tammy schreef:Jeetje, dat vrouwen dat eerder wel hebben gedaan.
Vrouwen van presidenten, diplomaten en politici doen veel meer zichzelf discriminerende zaken dan dit hoor. En zij doen dat graag, zij hebben dit er voor over om te kunnen schitteren als "... vrouw van ...". Mooi voorbeeld hiervan is Hillary Clinton: zij verloochent zelfs haar familie en afkomst door de naam van haar echtgenoot aan te nemen.
Allemaal een kwestie van opportunisme.
taigitu schreef:Hoeveel andere vreemde protocollen zijn er nog waar we niets van weten?
Oh, beste Taigitu, daar zou je nog van opkijken denk ik.
Zo weet ik bijvoorbeeld dat Queen Elizabeth van Engeland, één van de rijkste vrouwen ter wereld, nog steeds gaat plassen en poepen op bevel ..... want zo hoort het volgens het protocol.
Toen de "Queen" jaren geleden op staatsbezoek kwam naar België (ter gelegenheid van de begrafenis van Koning Boudewijn) werd zij vanuit Oostende naar Brussel vervoerd met de koninklijke trein.
In het station van Brugge (volledig publieksvrij gemaakt en streng bewaakt door veiligheidsdiensten) stopte die trein (zoals aangegeven in het protocol) aan een vooraf klaar gelegde (zoals aangegeven in het protocol) rode loper. De "Queen" stapte uit, begaf zich naar de (voor deze gelegenheid volledig vernieuwde) toiletten, bleef daar het vastgestelde aantal minuten (zoals aangegeven in het protocol), stapte terug op de trein en weg was ze.
Zelfs voor deze mevrouw stelt het protocol: kak of geen kak, de pot op! :mrgreen:

En zij niet alleen hoor, elk staatshoofd in de uitvoering van haar/zijn functie, zowel 'thuis' als op verplaatsing, dient het protocol te volgen, en dat bepaalt op welke tijdstippen wat dient te gebeuren, ook wanneer het toilet kan en mag bezocht worden. :wink:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door Fenna » 05 mar 2016, 08:46

Tot nu toe moest de nieuwe partner in een andere zaal wachten tot de paus hem/haar apart kwam begroeten.
Ik was niet eens mee gegaan naar dat stelletje pedofielen die zichzelf een bijna goddelijke status aanmeten.
Wie denken ze wel wie ze zijn. :evil:
Misschien is de vorige vrouw wel degene geweest die HEM er uit gedonderd heeft en wat zou hem dan beletten om een andere vrouw te nemen?

Het zijn achterlijke middeleeuwse gebruiken.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door Gast1 » 05 mar 2016, 09:06

BELGA schreef:Volgens Vatican Insider werd het protocol aangepast op vraag van de paus.
Kijk, alweer een pluspunt voor deze paus. :grin:
Ik blijf deze paus die de titel van 'Plaatsbekleder van Jezus Christus op Aarde' draagt, de opvolger van de heilige Petrus,
de bisschop van Rome, het hoofd van de Rooms-katholieke Kerk en het staatshoofd van Vaticaanstad, het kleinste land ter wereld, almaar plussen.
Goed bezig die jongen (geen sarcasme, cynisme of wat dan ook) ;P!

Gast1

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door Gast1 » 05 mar 2016, 09:08

gusteman schreef:
Tammy schreef:Dat dit toch nog bestaat anno 2016, maar de mensen doen het zichzelf aan door naar deze man en al zijn voorgangers te komen.
Nou, lieve Tammy, dit bestaat NIET meer anno 2016, en wel dankzij deze man.
Zijn voorgangers hadden niet het inzicht, en zeker niet het lef, om dit protocol af te schaffen.
Very :post:
Jij begrijpt het tenminste Guus ;P!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door Tammy » 05 mar 2016, 16:23

Gusteman, je hebt het over Hillary Clinton en schitteren als de vrouw van....

Ik denk dat deze dame vanaf haar tienertijd toen ze studeerde maar 1 doel voor ogen had.
En dat is de eerste vrouwelijke president van Amerika worden.
De vernederingen van manlief good old Bill deren haar volgens mij niet.
Hij is degene die straks aan haar handje naar het Witte Huis mag. :mrgreen:
De wraak van een vrouw kan heel zoet zijn.
Zij heeft straks de touwtjes in handen als ze wint.
En Billy heeft niks meer te zeggen.

Wat betreft deze Paus die deze regel heeft afgeschaft kennelijk waarover word gesproken kan goed zijn.
Maar er is nog zoveel meer mis in dat Vaticaan.
Wat al veel te lang heeft geduurd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door taigitu » 05 mar 2016, 16:27

gusteman schreef:
taigitu schreef:Hoeveel andere vreemde protocollen zijn er nog waar we niets van weten?
Oh, beste Taigitu, daar zou je nog van opkijken denk ik.
Zo weet ik bijvoorbeeld dat Queen Elizabeth van Engeland, één van de rijkste vrouwen ter wereld, nog steeds gaat plassen en poepen op bevel ..... want zo hoort het volgens het protocol.
Dat koningin Elisabeth zich houdt aan de protocollen verbaast mij niet.
Ik vind het een starre vrouw. Daarnaast heeft zij zelf de macht om daar verandering in
aan te brengen. Het is dus haar keuze. Doe ik niet moeilijk over.

Iets anders is het als een man of vrouw, waarvan de één of allebei, een hoge positie
bekleden in het sociale/wereldse leven, en bij de paus (oké, gelukkig stopt de huidige paus
er mee) gescheiden op audiëntie moeten omdat ze na hun scheiding opnieuw in het
huwelijk zijn getreden. Het kan rancune zijn omdat alleen de kerk een kerkelijk huwelijk
mag ontbinden, en ze nadrukkelijk genegeerd werden door gescheiden echtelieden die het
lef hadden om toch te hertrouwen........
Was het niet deze paus die vorig jaar zo oreerde over het huwelijk, als het zaligmakende ritueel?
Paus herziet regels nietigverklaring huwelijk
september 2015

Paus Franciscus heeft de procedures voor de nietigverklaring van een huwelijk herzien.
Hij heeft een document geschreven dat Motu Proprio heet, Latijn voor 'eigen initiatief',
kondigde het Vaticaan maandag aan.

Dinsdag worden de details bekendgemaakt.

De Rooms-Katholieke Kerk staat zijn 1,2 miljard leden niet toe om te scheiden. Wie dat toch doet en buiten de kerk hertrouwt, leeft volgens Rome in zonde omdat het eerste huwelijk in de ogen van de kerk blijft gelden. Een dergelijke katholiek heeft dan geen recht op de sacramenten, zoals de communie.

Het Vaticaan stelde vorig jaar een commissie samen die zich moest buigen over de hervormingen. De regels moesten worden ''vereenvoudigd en gestroomlijnd'', maar gaan nog wel uit van ''de onverbrekelijkheid van het huwelijk''.

Voorwaarden
De nietigverklaring van een huwelijk betekent dat de kerk verklaart dat het ja-woord niet geldig was omdat bepaalde voorwaarden ontbraken. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om vrije wil, psychologische volwassenheid en de bereidheid om kinderen te krijgen.

Volgens veel echtparen en priesters was de oude procedure te ingewikkeld en verging zelfs mensen die aan alle voorwaarden voor nietigverklaring voldeden, de moed om zo'n procedure aan te spannen.
Door: ANP
http://www.nu.nl/buitenland/4121163/pau ... lijk-.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door Gast1 » 05 mar 2016, 16:53

NU.nl schreef:De Rooms-Katholieke Kerk staat zijn 1,2 miljard leden niet toe om te scheiden. Wie dat toch doet en buiten de kerk hertrouwt, leeft volgens Rome in zonde omdat het eerste huwelijk in de ogen van de kerk blijft gelden. Een dergelijke katholiek heeft dan geen recht op de sacramenten, zoals de communie.
Hetwelk impliceert dat dit dus 'verleden' tijd is, waarna de huidige paus het Motu Proprio schreef.
Plusserdeplusplus voor deze stoutmoedige paus Franciscus.
Overigens, is het huwelijk dan geen zaligmakend ritueel?
Ik heb het destijds anders wel zo ervaren ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door taigitu » 05 mar 2016, 18:02

Gast1 schreef:Hetwelk impliceert dat dit dus 'verleden' tijd is, waarna de huidige paus het Motu Proprio schreef.
Plusserdeplusplus voor deze stoutmoedige paus Franciscus.
Overigens, is het huwelijk dan geen zaligmakend ritueel?
Ik heb het destijds anders wel zo ervaren ...
Paus Franciscus maakt het makkelijker voor rooms-katholieken om na een burgerlijke echtscheiding ook voor de kerk uit elkaar te gaan. Het is de grootste wijziging in de kerkelijke regels over scheiding in 300 jaar.
8 sept. 2015

Strikt genomen blijft scheiden nog altijd taboe in de Rooms-Katholieke Kerk.
Een huwelijk wordt geacht eeuwig te zijn en dat blijft zo.
Stellen die uit elkaar willen, moeten hun huwelijk met terugwerkende kracht ongeldig laten verklaren.
Pas daarna kunnen ze voor de kerk met iemand anders trouwen.


Wie zonder ongeldigverklaring een nieuw burgerlijk huwelijk sluit, wordt uitgesloten van de communie.

Omslachtig
De procedure om een huwelijk ongeldig te laten verklaren is nu nog bijzonder omslachtig. Twee rooms-katholieke tribunalen moeten beoordelen of er factoren zijn waardoor het huwelijk nooit gesloten had mogen worden, zoals dwang of psychologische onvolwassenheid.

De hele procedure kan een jaar tot anderhalf jaar duren. Die tijd komt boven op de burgerlijke echtscheidingsprocedure, want die moet zijn afgerond voordat de ex-partners een verzoekschrift kunnen indienen bij de kerk.

Spoedprocedure
Paus Franciscus heeft nu besloten dat een uitspraak van één tribunaal voldoende is om een huwelijk ongeldig te verklaren. Daarnaast komt er een spoedprocedure: als de ex-partners het met elkaar eens zijn, kan een bisschop het besluit nemen.

Echtscheiding is al eeuwen een heet hangijzer in de Rooms-Katholieke Kerk.
Des te opvallender is het dat de paus de knoop relatief snel heeft doorgehakt.

Pas een jaar geleden kondigde hij aan dat kerkjuristen zich over de huwelijksregels zouden gaan buigen. Kardinaal Eijk zei toen dat hij niet verwachtte dat de leer van de kerk zou veranderen. Dat gebeurt nu dus wel.

Volgende maand is er een Bisschoppensynode over het gezin, maar Franciscus heeft die niet afgewacht.

http://nos.nl/artikel/2056628-paus-maak ... ijker.html
Wat ik hiervan begrijp is dat scheiden nog steeds taboe is en blijft.
Het gaat er om, net als voorheen, een huwelijk ongeldig te laten verklaren.
Ik lees alleen dat er nu één tribunaal komt om dat huwelijk ongeldig te laten verklaren
i.p.v. twee. En als de partners het eens zijn (spoed) dat het huwelijk ongeldig moet
worden verklaard dan zijn ze weer vrij om een ander huwelijk aan te gaan.
Dus 'scheiden' wordt omzeild door het huwelijk ongeldig te verklaren.
Net als voorheen, nog steeds een taboe.
Gast1 schreef:
Overigens, is het huwelijk dan geen zaligmakend ritueel?
Nee, het huwelijk kent zijn beperkingen.
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat zijn/haar huwelijk vanaf het begin zaligmakend is.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door gusteman » 06 mar 2016, 07:59

taigitu schreef:Dat koningin Elisabeth zich houdt aan de protocollen verbaast mij niet.
Ik vind het een starre vrouw. Daarnaast heeft zij zelf de macht om daar verandering in
aan te brengen. Het is dus haar keuze. Doe ik niet moeilijk over.
En net zo doet paus Franciscus het: hij heeft de macht om verandering te brengen in de protocollen en dat doet hij dan ook. Eigenlijk zou hierop moeten gejuicht en geapplaudisseerd worden.
taigitu schreef:Het kan rancune zijn omdat alleen de kerk een kerkelijk huwelijk
mag ontbinden, en ze nadrukkelijk genegeerd werden door gescheiden echtelieden die het
lef hadden om toch te hertrouwen........
Ik vraag me toch af waarom er zo heftig wordt gedaan over regels die van toepassing zijn binnen de katholieke Kerk.
Normaal gesproken zou het zo moeten zijn dat niet-gelovigen er gewoon lak aan hebben welke regeltjes er spelen binnen die Kerk; die zijn op hen niet van toepassing.

Kijk, om katholiek te zijn wordt je verondersteld hiervoor gekozen te hebben; je kan er ook ten allen tijde uit stappen.
Net zoals met elke club, vereniging of team.

Wanneer een top tennisser zich onbeschoft gedraagt tegenover de umpire weet hij dat hij kan uit de competitie gegooid worden. Dat zijn nu eenmaal de regels.
Elke voetballer weet dat een doelpunt dat gemaakt is tijdens een off-side situatie zal afgekeurd worden. Dat zijn nu eenmaal de regels.
Een automobilist weet dat rijden onder invloed aanleiding kan geven tot een rijverbod. Dat zijn nu eenmaal de regels.
Niemand doet daar moeilijk over ..... omdat het nu eenmaal regels zijn binnen een bepaald gebied.

Maar als het over de Katholieke Kerk gaat dan wordt er anders geredeneerd, dan zijn het plots geen regels meer maar wordt het een taboe.

Het standpunt is dan vaak: ja, maar het Vaticaan heeft een enorme invloed op de maatschappij, op politiek en diplomatie.
Nou, spreek dan niet het Vaticaan hierop aan, maar wel de politici en de diplomaten: zij zijn hiervoor verantwoordelijk. Als zij het Vaticaan geen mogelijkheid tot beïnvloeding bieden, dan zal die invloed er ook niet zijn. :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door univers » 06 mar 2016, 08:02

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.


Gast1

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door Gast1 » 06 mar 2016, 11:44

taigitu schreef:Wat ik hiervan begrijp is dat scheiden nog steeds taboe is en blijft.
Het gaat er om, net als voorheen, een huwelijk ongeldig te laten verklaren.
Ik lees alleen dat er nu één tribunaal komt om dat huwelijk ongeldig te laten verklaren i.p.v. twee.
En als de partners het eens zijn (spoed) dat het huwelijk ongeldig moet worden verklaard dan zijn ze weer vrij om een ander huwelijk aan te gaan.
Dus 'scheiden' wordt omzeild door het huwelijk ongeldig te verklaren.
Net als voorheen, nog steeds een taboe.

Het huwelijk kent zijn beperkingen.
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat zijn/haar huwelijk vanaf het begin zaligmakend is.....
Taigitu, er worden 'stappen gezet'.
Voor wat mij betreft zijn dat stappen die eerder nooit zijn gezet door dat hartstikke vastgeroest syndicaat.
Het is en blijft lastig daar enige beweging in te krijgen, maar deze paus zet ook voor wat mij betreft stappen in 'een betere ende andere richting'.
Hij heeft mijn waardering en bewondering, maar dat wist je al.

"Het huwelijk kent zijn beperkingen" schrijf je, ik zie het veel meer als 'zegeningen'.
De beperkingen zijn te vinden in een vertroebelde communicatie en onbegrip van de ander voor de ene.
De huwelijken die in de westerse wereld gesloten worden, zijn veelal uit liefde.
Op dát moment is het huwelijk zaligmakend en later kan het zich manifesteren in ontevredenheid en miscommunicatie.
"In ieder huwelijk is wel wat" is een andere dooddoener, maar dit is wel zo.
Het is altijd weer prachtig als twee mensen die ooit zielsveel van elkaar gehouden hebben waarbij de band later vertroebelde, deze band weer kunnen verstevigen ende verbeteren.
Sterker nog, door de ervaringen mét elkaar, kan de band sterker dan ooit worden.
'Zaligmakend' zou ik willen zeggen en dus schrijf ik het hier dan ook maar.
Ik weet waarover ik spreek én schrijf.

Let op mijn onderschrift. :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door univers » 06 mar 2016, 12:43

"Het huwelijk kent zijn beperkingen" schrijf je, ik zie het veel meer als 'zegeningen'.
De beperkingen zijn te vinden in een vertroebelde communicatie en onbegrip van de ander voor de ene.
De huwelijken die in de westerse wereld gesloten worden, zijn veelal uit liefde.
Op dát moment is het huwelijk zaligmakend en later kan het zich manifesteren in ontevredenheid en miscommunicatie.
"In ieder huwelijk is wel wat" is een andere dooddoener, maar dit is wel zo.
Het is altijd weer prachtig als twee mensen die ooit zielsveel van elkaar gehouden hebben waarbij de band later vertroebelde, deze band weer kunnen verstevigen ende verbeteren.
Sterker nog, door de ervaringen mét elkaar, kan de band sterker dan ooit worden.
'Zaligmakend' zou ik willen zeggen en dus schrijf ik het hier dan ook maar.
Ik weet waarover ik spreek én schrijf.
Ik geloof niet, dat vrouwen die mishandeld worden door de vent, er ook zo over denken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door Fenna » 06 mar 2016, 12:47

Ik vind dat deze paus goed bezig is, hij haalt de bezem door alle hopeloos verouderde regels.
Hij pobeert in ieder geval de oude vastgeroeste regels te moderniseren.
Mijn vorige reactie slaat ook puur en alleen op de oude regel die nu dan veranderd is.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door univers » 06 mar 2016, 12:54

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door Gast1 » 06 mar 2016, 18:16

univers schreef:
"Het huwelijk kent zijn beperkingen" schrijf je, ik zie het veel meer als 'zegeningen'.
De beperkingen zijn te vinden in een vertroebelde communicatie en onbegrip van de ander voor de ene.
De huwelijken die in de westerse wereld gesloten worden, zijn veelal uit liefde.
Op dát moment is het huwelijk zaligmakend en later kan het zich manifesteren in ontevredenheid en miscommunicatie.
"In ieder huwelijk is wel wat" is een andere dooddoener, maar dit is wel zo.
Het is altijd weer prachtig als twee mensen die ooit zielsveel van elkaar gehouden hebben waarbij de band later vertroebelde, deze band weer kunnen verstevigen ende verbeteren.
Sterker nog, door de ervaringen mét elkaar, kan de band sterker dan ooit worden.
'Zaligmakend' zou ik willen zeggen en dus schrijf ik het hier dan ook maar.
Ik weet waarover ik spreek én schrijf.
Ik geloof niet, dat vrouwen die mishandeld worden door de vent, er ook zo over denken.
Uni, lees eens goed wat ik in het citaat geschreven heb. :wink:
Hoewel, bij echte mishandeling heb je denk ik wel gelijk.
Dan is het een stuk moeilijker om de band weer te verstevigen ... :-|

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus ontvangt voortaan gescheiden staatshoofden mét hun nieu

Bericht door taigitu » 06 mar 2016, 21:10

gusteman schreef:Ik vraag me toch af waarom er zo heftig wordt gedaan over regels die van toepassing zijn binnen de katholieke Kerk.
Normaal gesproken zou het zo moeten zijn dat niet-gelovigen er gewoon lak aan hebben welke regeltjes er spelen binnen die Kerk; die zijn op hen niet van toepassing.
Waarom zou een niet-gelovige geen mening mogen hebben over regels binnen de kerk?
Zeker als een regel een gelovige van die kerk beperkt in de vrijheid van keuze en als de regel niet wordt opgevolgd er sancties volgen die die gelovige buiten de kerkgemeenschap zet door o.a. het niet mogen deelnemen aan de communie.
Zou een niet-gelovige ook geen mening mogen hebben, en die kenbaar maken, over een andere regel zoals de caconieke regel dat het personeel van het instituut katholieke kerk mag liegen als de waarheid de kerk zou schaden? Want er is flink gelogen en gewerkt met de doofpot over het misbruik van de kerk....
gusteman schreef:Kijk, om katholiek te zijn wordt je verondersteld hiervoor gekozen te hebben; je kan er ook ten allen tijde uit stappen.
Net zoals met elke club, vereniging of team.
Dat is een grote misvatting. Je kan moeilijk stellen dat een baby kiest voor de doop en daarmee lid te worden van de katholieke kerk of welke kerk ook die dit toepast. Je wordt geboren in een gelovig gezin en zeker vroeger in een hechte gelovige gemeenschap waar 'ons ons kende', en daar uit te stappen betekende vaak dat je in je eigen gemeenschap werd buitengesloten. En die stap is voor sommige mensen te moeilijk.
Ik ben zelf katholiek gedoopt als baby. En ik denk dat ik ongeveer 35 jaar was toen ik me heb uitgeschreven. En dat was omdat ik niet langer lid wilde zijn van een instituut dat kinderen molesteerde/misbruikte. Het ging in de doofpot. Daders werden verplaatst naar een andere gemeente en zo hun straf ontliepen en zelfs de bonus kregen van 'vers vlees'. Kinderen werden door de daders als verleider/verleidsters aangemerkt en nog meer ongein omdat ze ontkenden en ze het binnenshuis wilde houden. De canonieke regel werd ook hier toegepast. De kerk hield het recht om zelf de zaak te onderzoeken en 'dat deden ze'....?
gusteman schreef:Het standpunt is dan vaak: ja, maar het Vaticaan heeft een enorme invloed op de maatschappij, op politiek en diplomatie.
Nou, spreek dan niet het Vaticaan hierop aan, maar wel de politici en de diplomaten: zij zijn hiervoor verantwoordelijk. Als zij het Vaticaan geen mogelijkheid tot beïnvloeding bieden, dan zal die invloed er ook niet zijn. :wink:
Als ik deze reactie lees lijkt het alsof je geen inzicht hebt over hoe een en ander werkt voor het Vaticaan. Het Vaticaan dankt zijn macht aan de miljoenen leden die de kerk heeft. En door de regels en de 'controle' die de kerk uitoefent op zijn leden, o.a. door de regels, is het Vaticaan,in een overwegend katholiek land, een machtsblok die de mede de politiek sterk beïnvloedt/bepaalt als ze het zo uitkomt. Daarnaast heeft het Vaticaan een netwerk over heel de wereld.
Dat politici beïnvloed worden door het Vaticaan en hoge katholieke heren, is inherent aan macht. Macht corrumpeert.

Hieronder nog een paar sites waar meer te lezen:
https://www.groene.nl/artikel/de-ongebr ... che-maffia

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... ooms.dhtml

http://www.clingendael.nl/page/nederlan ... an-de-paus
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie