Bijbel net zo shockerend als Koran

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Bijbel net zo shockerend als Koran

Bericht door taigitu » 21 mar 2016, 12:47


"Bijbel net zo shockerend als Koran"


Video 'The Holy Quran Experiment' gaat viral
8 december 2015

Video 'The Holy Quran Experiment' waarin shockerende bijbelteksten worden
gepresenteerd alsof ze in de Koran staan, ging afgelopen weekend viral.
In drie dagen is het al 2,5 miljoen keer bekeken.
Commentator Mirjam Sterk denkt dat de video interessant gesprek kan opleveren.

'Ja, de Bijbel is inderdaad net zo shockerend als de Koran,' reageert Mirjam Sterk.
'Maar christenen gaan wel wat anders met die teksten om.
De seculiere zeef is er overheen gegaan."

Sterk legt in Dit is De Dag uit hoe het gesprek over de video christenen en ook moslims
kan helpen om bepaalde Bijbel en Koran-teksten minder letterlijk te nemen.

Twee medewerkers van het Youtube-kanaal Is dit normaal hebben de video
gemaakt en ondertiteld in het Engels.
https://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/b ... hockerend/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Bijbel net zo shockerend als Koran

Bericht door gusteman » 21 mar 2016, 16:53

En ook hier valt er weer veel meer te leren uit de commentaren dan uit de video zelf, en dat is: mensen doen zelden moeite om eens diep na te denken.
Sommigen zijn er zelfs ronduit te stom voor.
En daarin schuilt het echte kwaad wat wereldwijd voor zoveel ellende zorgt.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bijbel net zo shockerend als Koran

Bericht door taigitu » 22 mar 2016, 12:22

gusteman schreef:En ook hier valt er weer veel meer te leren uit de commentaren dan uit de video zelf, en dat is: mensen doen zelden moeite om eens diep na te denken.
Sommigen zijn er zelfs ronduit te stom voor.
En daarin schuilt het echte kwaad wat wereldwijd voor zoveel ellende zorgt.
Als jij aan de hand van die commentaren dit durft te beweren ga je voor mij aan verschillende dingen voorbij. Als je over dingen diep wil nadenken moet je allereerst kennis hebben van hetgeen waar je diep over wil nadenken. Degene die commentaar geven in dit filmpje gaan nu juist nadenken over wat ze hebben ervaren/gehoord. Als ze nieuwsgierig genoeg zijn zoeken ze een en ander op. En dat sommigen te stom zijn.......?

Ik heb zelf op openbare scholen gezeten en dus heel weinig meegekregen van de bijbel. We hadden Pasen en de Kerst en godsdienstonderwijs. Maar als ik dat optel weet ik eigenlijk weinig tot niets. Door mijn gedoopt-zijn als katholiek en mijn afschuw van waar dienaren van God zich aan schuldig maken, zonder dat daar straf op volgt, maakte dat ik ging nadenken over waar en met wie ik, via de doop, mee verbonden was. En daarop volgde voor mij een bepaalde actie, zoals ik al eerder beschreven heb in een ander topic.

Wat ik eigenlijk wil duidelijk maken is dat het geloof gebaseerd is op de bijbel, DE WAARHEID. Maar gruwelen van het oude testament worden verzwegen. Zo werd mij verteld over Mozes. De man die de berg opging en de 10 geboden meekreeg, gebeiteld in twee stenen tabletten. En die tien geboden werden de regels waar men/wij ons aan moeten houden.
Verder is God alleen maar goed en juist, heeft het nooit fout, enz.
Dan lees je in het oude testament hoe dat is verlopen toen Mozes van de berg af kwam strompelen met die zware tafelen der getuigenis.

Hoe staat het beschreven in de bijbel...?
Het gouden kalf

1. Toen het volk zag, dat Mozes vertoog van den berg af te komen, zo verzamelde zich het volk tot Aaron, en zij zeiden tot hem: Sta op, maak ons goden, die voor ons aangezicht gaan; want dezen Mozes, dien man, die ons uit Egypteland uitgevoerd heeft, wij weten niet, wat hem geschied zij.

2. Aaron nu zeide tot hen: Rukt af de gouden oorsierselen, die in de oren uwer vrouwen, uwer zonen, en uwer dochteren zijn; en brengt ze tot mij.

3. Toen rukte het ganse volk de gouden oorsierselen af, die in hun oren waren; en zij brachten ze tot Aaron.

4. En hij nam ze uit hun hand, en hij bewierp het met een griffie, en hij maakte een gegoten kalf daaruit. Toen zeiden zij: Dit zijn uw goden, Israel! die u uit Egypteland opgevoerd hebben.

5. Als Aaron dat zag, zo bouwde hij een altaar voor hetzelve; en Aaron riep uit, en zeide: Morgen zal den Heere een feest zijn!

6. En zij stonden des anderen daags vroeg op, en offerden brandoffer, en brachten dankoffer daartoe; en het volk zat neder om te eten en te drinken; daarna stonden zij op, om te spelen.

7. Toen sprak de Heere tot Mozes: Ga heen, klim af! want uw volk, dat gij uit Egypteland opgevoerd hebt, heeft het verdorven.

8. En zij zijn haast afgeweken van den weg, dien Ik hun geboden had, zij hebben zich een gegoten kalf gemaakt; en zij hebben zich voor hetzelve gebogen, en hebben het offerande gedaan, en gezegd: Dit zijn uw goden, Israel, die u uit Egypteland opgevoerd hebben.

9. Verder zeide de Heere tot Mozes: Ik heb dit volk gezien, en zie, het is een hardnekkig volk!

10. En nu, laat Mij toe, dat Mijn toorn tegen hen ontsteke, en hen vertere; zo zal Ik u tot een groot volk maken.

11. Doch Mozes aanbad het aangezicht des Heeren zijns Gods, en hij zeide: O Heere! waarom zou Uw toorn ontsteken tegen Uw volk, hetwelk Gij met grote kracht, en met een sterke hand, uit Egypteland uitgevoerd hebt?


12. Waarom zouden de Egyptenaars spreken, zeggende: In kwaadheid heeft Hij hen uitgevoerd, opdat Hij hen doodde op de bergen, en opdat Hij hen vernielde van den aardbodem? Keer af van de hittigheid Uws toorns, en laat het U over het kwaad Uws volks berouwen.

13. Gedenk aan Abraham, aan Izak en aan Israel, Uw knechten, aan welke Gij bij Uzelven gezworen hebt, en hebt tot hen gesproken: Ik zal uw zaad vermenigvuldigen als de sterren des hemels; en dit gehele land, waarvan Ik gezegd heb, zal Ik aan ulieder zaad geven, dat zij het erfelijk bezitten in eeuwigheid.

14. Toen berouwde het den Heere over het kwaad, hetwelk Hij gesproken had Zijn volk te zullen doen.

15. En Mozes wendde zich om, en klom van den berg af, met de twee tafelen der getuigenis in zijn hand; deze tafelen waren op haar beide zijden beschreven, zij waren op de ene en op de andere zijde beschreven.

16. En diezelfde tafelen waren Gods werk; het geschrift was ook Gods geschrift zelf, in de tafelen gegraveerd.

17. Toen nu Jozua des volks stem hoorde, als het juichte, zo zeide hij tot Mozes: Er is een krijgsgeschrei in het leger.

18. Maar hij zeide: Het is geen stem des geroeps van overwinning, het is ook geen stem des geroeps van nederlaag; ik hoor een stem van zingen bij beurte.

19. En het geschiedde, als hij aan het leger naderde, en het kalf, en de reien zag, dat de toorn van Mozes ontstak, en dat hij de tafelen uit zijn handen wierp, en dezelve beneden aan den berg verbrak.

20. En hij nam dat kalf, dat zij gemaakt hadden, en verbrandde het in het vuur, en vermaalde het, totdat het klein werd, en strooide het op het water, en deed het den kinderen Israels drinken.

21. En Mozes zeide tot Aaron: Wat heeft u dit volk gedaan, dat gij zulk een grote zonde over hetzelve gebracht hebt?

22. Toen zeide Aaron: De toorn mijns heren ontsteke niet! gij kent dit volk, dat het in den boze ligt.

23. Zij dan zeiden tot mij: Maak ons goden, die voor ons aangezicht gaan, want dezen Mozes, dien man, die ons uit Egypteland opgevoerd heeft, wij weten niet, wat hem geschied zij.

24. Toen zeide ik tot hen: Wie goud heeft, die rukke het af, en geve het mij; en ik wierp het in het vuur, en dit kalf is er uit gekomen.

25. Als Mozes zag, dat het volk ontbloot was, (want Aaron had het ontbloot tot verkleining onder degenen, die tegen hen hadden mogen opstaan),

26. Zo bleef Mozes staan in de poort des legers, en zeide: Wie den Heere toebehoort, kome tot mij! Toen verzamelden zich tot hem al de zonen van Levi.

27. En hij zeide tot hen: Alzo zegt de Heere, de God van Israel: Een ieder doe zijn zwaard aan zijn heup; gaat door en keert weder, van poort tot poort in het leger, en een iegelijk dode zijn broeder, en elk zijn vriend, en elk zijn naaste!

28. En de zonen van Levi deden naar het woord van Mozes; en er vielen van het volk, op dien dag, drie duizend man.


29. Want Mozes had gezegd: Vult heden uw handen den Heere; want elk zal zijn tegen zijn zoon, en tegen zijn broeder; en dit, opdat Hij heden een zegen over ulieden geve!
Dit verhaal is mij ooit gedeeltelijk verteld. Zogezegd alleen de highlights van de gebeurtenis zonder de gruwel dat er 3000 mensen zijn vermoord in opdracht van Mozes die de opdracht van God heeft gekregen, als ik het juist lees.
Dan zit ik met de regels van de 10 geboden voor het christendom. Er wordt ons geboden 'gij zult niet doden'. Ik zou bijna zeggen 'de inkt is nog nat' (beschreven met den vinger Gods) op de tafelen der getuigenis .... en God geeft de order om 3000 mensen een kopje kleiner te maken? En dat is dus gebeurd, aldus de bijbel.

Ook staat er geschreven dat de tafelen der getuigenis aan beide kanten zijn beschreven, zie 15. Ik vraag me dan af wat stond er op de andere kant geschreven? Misschien dat wanneer God de opdracht geeft om te doden dat het moet worden opgevolgd?
Ik wil dus weten wat er op de andere kant staat, hoe belangrijk dat zou zijn, maar dat vertelt de bijbel niet.

Is mij dit stuk geschiedenis over Mozes ooit verteld......? Nee, dat is mij niet verteld.
Het is dus niet zo vreemd dat je commentaren krijgt zoals in dat filmpje; naast het feit dat het knip-en-plak-werk is om met die commentaren het doel (shockeren) van het filmpje te onderschrijven.
Godsdienstonderwijs is selectief in wat er wordt verteld of uitgelegd, zeker wat er in het oude testament aan gruwelen staat beschreven, voor zover ik er over kan oordelen.
Ik zou misschien hetzelfde commentaar hebben geleverd in eerste instantie. Gewoon omdat je allereerst op het verkeerde been wordt gezet omdat ze zouden voorlezen uit de Koran.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Bijbel net zo shockerend als Koran

Bericht door gusteman » 22 mar 2016, 18:14

taigitu schreef:Als jij aan de hand van die commentaren dit durft te beweren ga je voor mij aan verschillende dingen voorbij.
Nee hoor, beste taigitu, ik ga echt nergens aan voorbij.
De commentaren in dat filmpje bewijzen nogmaals datgene waarvan ik mij al jaren gruwelijk bewust ben: namelijk dat de doorsnee burger een heel brede interesse heeft voor allerlei triviale zaken maar geen schijntje interesse vertoont voor zaken die belangrijk zijn in hun leven.
Zoals daar zijn:
- politiek, en dan vooral de manier waarop politieke partijen de burger bespelen om enkel hun eigen belangen te behartigen;
- religie, en dan vooral de manier waarop die verstrengeld zit in het dagelijkse leven van iedereen, en hoe dat erdoor wordt beïnvloed;
- wetenschap, en dan vooral de manier waarop wetenschappers en hun kennis op soms misdadige wijze worden misbruikt door zakenlieden die uit zijn op financieel gewin;
- economie, en dan vooral de manier waarop de economische hefbomen door gewetenloze economen worden misbruikt om hun machtsimperium almaar meer uit te breiden.

Dit zijn allemaal zaken waarvoor elke burger zich zou moeten interesseren, aangezien zij de basis vormen van het leven wat je als burger kan leiden in onze hedendaagse maatschappij.

Jammer genoeg gaat de interesse van de doorsnee burger veeleer naar de nationale voetbalploeg of de opening van een lokale McDonalds vestiging, onderwijl alles verliezend waar onze voorouders zo hard voor gevochten hebben.

Neen, beste taigitu, ik verlies niets uit het oog. :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Bijbel net zo shockerend als Koran

Bericht door univers » 22 mar 2016, 19:03

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Bijbel net zo shockerend als Koran

Bericht door Gast1 » 22 mar 2016, 19:44

gusteman schreef:Sommigen zijn er zelfs ronduit te stom voor.
Waarschijnlijk bedoel je het woordje dom, in plaats van 'stom', toch?

Gast1

Re: Bijbel net zo shockerend als Koran

Bericht door Gast1 » 22 mar 2016, 19:49

gusteman schreef:Jammer genoeg gaat de interesse van de doorsnee burger veeleer naar de nationale voetbalploeg of de opening van een lokale McDonalds vestiging, onderwijl alles verliezend waar onze voorouders zo hard voor gevochten hebben.
Ik vrees (nou ja, 'vrees') ... ik weet wel heel zeker dat je daar volkomen gelijk in hebt.

gusteman

Re: Bijbel net zo shockerend als Koran

Bericht door gusteman » 23 mar 2016, 06:42

Gast1 schreef:
gusteman schreef:Sommigen zijn er zelfs ronduit te stom voor.
Waarschijnlijk bedoel je het woordje dom, in plaats van 'stom', toch?
Och, beste Gast1, natuurlijk is dat zo.
En zoals een goed verstaander maar een half woord nodig heeft heb jij dat ook zo begrepen.

Ik heb echter toch gekozen voor het woord "stom" omdat dom gedrag resulteert in situaties die "te stom zijn voor woorden".

En alhoewel ik mij heel erg bewust ben dat "you can educate the ignorant, but you can't fix stupid" blijft het mij verbazen hoe mensen zo kortzichtig kunnen blijven dat ze, ondanks de zowat onbegrensde mogelijkheden tot vergaren van informatie, nog niet eens beschikken over een minimale hoeveelheid parate kennis.
Dan vraag ik mij ook af: wat steekt er in die hersenen, wat lezen die mensen (als ze überhaupt al iets lezen), waar luisteren ze naar?

Soms krijg ik de indruk dat de meesten onder ons ergens in een mollengang onder de grond leven en geen benul hebben van wat rondom hen gebeurt. Zo blind als een ..... nou ja, een mol dus hè.
Maar dat is niet zo, tenminste zo heb ik dat toch ervaren.
Want het is me al opgevallen dat, wanneer ik kom aandraven met argumenten die een bestaande kennis op losse schroeven zetten, de meeste mensen (en dat zie je aan hun ogen) zich realiseren dat zij zullen moeten gaan nadenken over datgene waarin zij geloven; datgene wat hen een dagelijks houvast biedt zou komen te verdwijnen van zodra zij er gaan over nadenken. En dat willen zij niet (ook dat zie je aan de ogen), zij verkiezen bewust om die nieuwe kennis niet mee op te nemen in hun visie zodat zij hun "zekerheden" niet verliezen.
Ofwel vertikken ze het gewoon om even de moeite te doen, net omdat dit hen moeite kost ....... of ze komen misschien van een andere planeet ..... weet ik veel .... :roll:

Oh ja, om misverstanden te voorkomen: dit zijn algemene bedenkingen, dit is niet gericht naar één welbepaald iemand. :wink:

Edit: na herlezen van mijn bericht denk ik dat het misschien nuttig is om er ook dit nog aan toe te voegen.
De Etymologiebank weet ons te vertellen dat het woord "stom" meer dan één betekenis heeft.
Naast "niet in staat tot spreken" is het ook afkomstig van "stomp" of "stump", waarbij het eerste verwijst naar "afgestompt" en het tweede naar "stumperd".
Het is dus niet zo ongewoon om het woord "stom" te gebruiken wanneer je het hebt over gedrag wat wijst op een beperkt gebruik (of aanwezigheid) van de capaciteit tot nadenken en/of redeneren.

Gast1

Re: Bijbel net zo shockerend als Koran

Bericht door Gast1 » 23 mar 2016, 12:29

gusteman schreef:
Gast1 schreef:
gusteman schreef:Sommigen zijn er zelfs ronduit te stom voor.
Waarschijnlijk bedoel je het woordje dom, in plaats van 'stom', toch?
Och, beste Gast1, natuurlijk is dat zo.
En zoals een goed verstaander maar een half woord nodig heeft heb jij dat ook zo begrepen.
Tuurlijk heb ik dat zo begrepen, maar het zou Gusteman kunnen zijn die me hier op zou kunnen attenderen. :wink:
Is ook een beetje flauw van mij :-|
Verder snap ende begrijp ik het helemaal zoals je het bedoelt.

Tja, ik schreef het al eerder, de Nederlandse taal kan erg verwarrend werken.
Overigens is het ook lastig voor buitenlanders om Nederlands te leren.
Soms heeft één woord wel meer dan 10 betekenissen.

Hier het woord 'Acht':

1) Attentie 2) Aandacht 3) Beroep 4) Beleidsplan 5) Cijfer voor een startsignaal (crypt.) 6) Dat slaat in voldoende mate ergens op (crypt.)
7) Denkt ruim voldoende (crypt.) 8) Dat getal slaat nergens op (crypt.) 9) Getallen 10) Getal 11) Geeft een militair meer dan voldoende (crypt.) 12) Men houdt het voor een aantal roeiers (crypt.)

Het woord 'Weer' kent zelfs 25 definities en het woord 'Woord' kent alleen al 16 definities.
Geen wonder dat we elkaar vaker niet begrijpen. :wink:

Engels is dan alweer een stuk makkelijker en zie:
gusteman schreef:"you can educate the ignorant, but you can't fix stupid"
... Maar wat blijft er dan nog van onze 'dierbare'(?) taal over? :wink:

Gast1

Re: Bijbel net zo shockerend als Koran

Bericht door Gast1 » 23 mar 2016, 13:22

gusteman schreef:Soms krijg ik de indruk dat de meesten onder ons ergens in een mollengang onder de grond leven en geen benul hebben van wat rondom hen gebeurt. Zo blind als een ..... nou ja, een mol dus hè.
Maar dat is niet zo, tenminste zo heb ik dat toch ervaren.
Want het is me al opgevallen dat, wanneer ik kom aandraven met argumenten die een bestaande kennis op losse schroeven zetten, de meeste mensen (en dat zie je aan hun ogen) zich realiseren dat zij zullen moeten gaan nadenken over datgene waarin zij geloven; datgene wat hen een dagelijks houvast biedt zou komen te verdwijnen van zodra zij er gaan over nadenken. En dat willen zij niet (ook dat zie je aan de ogen), zij verkiezen bewust om die nieuwe kennis niet mee op te nemen in hun visie zodat zij hun "zekerheden" niet verliezen.
Ofwel vertikken ze het gewoon om even de moeite te doen, net omdat dit hen moeite kost ....... of ze komen misschien van een andere planeet ..... weet ik veel .... :roll:
Eens, eens en nog eens eens. Naar aanleiding hiervan open ik een nieuw topic: http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... 48&t=14909

Plaats reactie