Dinkan: net zoals de rest .... of toch anders?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
gusteman

Dinkan: net zoals de rest .... of toch anders?

Bericht door gusteman » 11 apr 2016, 10:21

Pakistan staat bekend om zijn soevereiniteit welke het land heeft verworven na een langdurige strijd tegen India.
Pakistan staat ook bekend om zijn dubieuze houding ten overstaan van Taliban en het "vrije" Westen.
Pakistan staat ook bekend om zijn corrupte regering en overheidsinstellingen.
Pakistan steunt ook op een heel oude cultuur, een cultuur die door de jarenlange bezetting onder de Britten (en daarna onder India) wat op de achtergrond werd verdrongen.

Pakistan staat minder goed bekend om zijn enorm potentieel aan intellect ... en dat is ten onrechte.
Want Pakistan heeft een massa aan regelrechte genieën rondlopen; wijsgeren, wetenschappers, technici en filosofen.

En uit die hoek komt een "nieuwe religie": het Dinkoïsme.

Nu ja, zo echt nieuw is ze niet, ze leunt in principe dicht aan tegen "Het Vliegend Spaghettimonster" en "De Onzichtbare Roze Eenhoorn", met name waar het gaat om "geloven".

Op deze pagina staat een video waarin één en ander wordt duidelijk gemaakt.
Treffende zin: hoe fanatieker een Dinkoïst wordt, hoe vreedzamer hij wordt. Daar valt toch wel iets voor te zeggen.

Aanhangers van andere religies vinden dan weer dat Dinkoïsme een gevaar vormt voor hen.
Hoe "gevaarlijk" Dinkoïsme wel is kan je hier lezen.

Gast1

Re: Dinkan: net zoals de rest .... of toch anders?

Bericht door Gast1 » 13 apr 2016, 10:26

gusteman schreef:Hoe fanatieker een Dinkoïst wordt, hoe vreedzamer hij wordt.
Deze zin intrigeerde mij.
Ik herken mij er wel in, maar toch ...
Helaas kon ik het filmpje (de video) niet openen.
Ook kon ik er niets van in 'het Nederlands' terugvinden.
Ik vond dit filmpje:
:-| :-| :-|

Mijn primaire gedachte was, "Ah, daar kunnen dus allemaal diegenen naar toe die zich geen raad weten met hun vraagstellingen -inzake religie-."

Geen wonder dat die nieuwe 'religie' snel zal gaan groeien. [doh]
Van de muis hadden ze beter een lemming kunnen maken.
Dit, omdat van de/het lemming-gedrag ook een verzinsel in de wereld werd gebracht door niemand anders dan Walt Disney zelf in een (docu)film uit 1958 (White Wilderness).
Dat was dus allerminst een documentaire, maar puur bedrog zoals deze (nieuwe) religie dat ook is.
Afgezien van de muis als symbool, herken ik me in veel zaken maar ik proef uiteraard ook de 'spot' wat uiteraard ook de bedoeling zal zijn.
Nevermind, toch blijft deze zin mij intrigeren: "Hoe fanatieker een Dinkoïst wordt, hoe vreedzamer hij wordt."

Zou jij Gusteman mij uit kunnen leggen hoe dat zit?

gusteman

Re: Dinkan: net zoals de rest .... of toch anders?

Bericht door gusteman » 13 apr 2016, 15:46

Gast1 schreef:Zou jij Gusteman mij uit kunnen leggen hoe dat zit?
Nou, beste Gast1, je hoeft het echt niet ver te zoeken hoor.
De enige omgangsvorm die een Dinkoïst hanteert is de vreedzame omgang.

Ergo: hoe fanatieker hij wordt ... hoe vreedzamer hij wordt.

Jammer dat je de video op de BBC pagina niet kan bekijken.

Daar zie je onder andere een reactie van een Hindoeïst die stelt: "Dinkoïsme mag er zijn, zoals elke andere religie, maar de grenzen moeten gerespecteerd worden. Van zodra een andere religie wordt aangevallen gaat het te ver".

En daar zit nu de problematiek van "gelovigen": wanneer een opmerking wordt gemaakt over "hun" geloof dan beschouwen ze dit als "een aanval". Daar waar het enkel om een opmerking gaat.

Maar dat zie je ook in discussies: mensen voelen zich "aangevallen" wanneer twijfel wordt geopperd omtrent wat zij verkondigen.
Het is nochtans enkel door twijfel en in vraagstelling dat evolutie mogelijk is. Zonder die twee treedt verstarring op.

In die context is het leerzaam om de discussie te volgen die werd gevoerd in het programma "Friday Night ... Saturday Morning" op 9 november 1979.
Het onderwerp is de (toentertijd) nieuwste prent van Monty Python: "The Life of Brian".

Hieronder de vier delen (de echte discussie start op ongeveer 3min in het tweede deel.

Gast1

Re: Dinkan: net zoals de rest .... of toch anders?

Bericht door Gast1 » 15 apr 2016, 10:17

Ik denk te begrijpen wat je bedoelt.
'Life of Brian' vond ik uitermate lachwekkend en is derhalve ambivalent voor mij, daar ik niet van spot hou.
Gek is het, maar bij deze film ligt het voor mij geheel anders.
Al meteen werd mijn gelaat plezant geplezierd door de debatleider en John Cleese en Michael Palin.
Prachtig! :grin:

De 'Bishop of Southwark' kwam al meteen 'stoffig' bij mij over en later werd ik door hetzelfde fenomeen overvallen toen ik Malcolm Muggeridge hoorde praten.
Ik begrijp je.

Mogelijk is dit soort humor dan ook niet voor iedereen weggelegd (en jawel, ik kom mezelf een beetje tegen).
Ik schreef het al, met het zien van 'Life of Brian' lag ik helemaal dubbel.

Zo ook met deze clip, maar ik kan me heel goed voorstellen dat daar niet iedereen van gediend is:

gusteman

Re: Dinkan: net zoals de rest .... of toch anders?

Bericht door gusteman » 15 apr 2016, 18:48

Och ja, beste Gast1, sommige mensen snappen nu eenmaal niet wat humor is en/of hoe het werkt.

Ik denk wel dat een eventueel debat over "Life of Brian" in de huidige tijdsgeest wat minder "houterig " zou verlopen, ook met hooggeplaatste vertegenwoordigers van het Christendom.

Veel van de in die film getypeerde situaties worden trouwens door psychologen aangehaald als voorbeelden van archetypisch denken.

Leuke video trouwens over het "Allahu Akhbar" fenomeen, vind alleen dat er een overdaad aan Twin Towers in voor komt.

Persoonlijk is mijn "Allahu Akhbar" favoriet toch wel deze (vooral dan de reactie van het knulletje op het einde):

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dinkan: net zoals de rest .... of toch anders?

Bericht door univers » 15 apr 2016, 20:50

Hij is goed. [clap]
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie