Monotheïsme of polytheïsme?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Ufo

Monotheïsme of polytheïsme?

Bericht door Ufo » 07 mei 2016, 11:16

Maar wat een van mijn grootste vraagtekens is omtrent het geloof, is dat voetstoots aangenomen wordt dat God één persoon zou zijn, zelfs in de Bijbel (sla Genesis er maar op open) staat: En God zei: “Laat ons mensen maken naar ons beeld”. En nu ben ik maar een eenvoudig man, maar het woordje “ons” is toch echt meervoud. Ook het “Pluralis Majestatis” ofwel majesteitsmeervoud is veel later pas uitgevonden.

In de originele Hebreeuwse tekst kunnen we in Genesis de eerste drie woorden lezen:
" Bereshit bara Elohim ...".
In de vierde eeuw vertaalde Jerome, één van de vaders van het Christendom, deze woorden in volkstaal: "In principio creavit Deus caelum et terram ... ofwel: In den beginne schiep God hemel en aarde.....

Maar het woord "bara" (trc schiep) gebruikt in de originele tekst, wordt uitsluitend gebruikt om Gods scheppingsdaad aan te duiden. “Bara” kan alleen God. Volgens joodse opvattingen betekent dit ‘scheppen uit het niets’, of scheppen van het totaal nieuwe, voortgaande schepping, welke uitmond in de toekomende wereld (haba olam). God ontwerpt zijn scheppingswerk (bara), verwerkelijkt het door er vorm aan te geven (jatsar) en voert het zo tot zijn voltooiing (asa, lees eens Jes. 43,7). Voor "God" heeft het hebreeuws "Elohim" ohvkt. Dat is een meervoudsvorm, maar eerlijk is eerlijk kan ook duiden onmetelijkheid of veelvuldigheid. Zo als bijvoorbeeld shamajim (hemel), majim (water), chajim (leven) meervoudsvormen. Maar volgens de bijbel blijft ook Hij vaag: Ik ben die ik ben, dit schept ook al geen duidelijkheid, God is één God is alles wordt je geleerd in de kerk. De drie-eenheid komt volgens mij niet voor in het oude testament, ergo Jezus mocht daar nog even niet in ‘meespelen’, maar moest wachten tot het nieuwe testament, toen evenwel kreeg hij wel de hoofdrol.

God wordt door de Christelijke opvattingen gebracht als een/eenheid, SJEMA JISRAEL ADONAI ELOHENOE ADONAI ECHAD.. Hoor Israël, de Eeuwige onze God, de Eeuwige is Enig. Enig/een/eenheid, dit kan ook op een andere manier worden uitgelegd, namelijk als volgt, het peloton wielrenners, het detachement soldaten, de expeditie, alle kunnen ze als eenheid of een worden aangemerkt.

Het verwonderd mij niet dat hier in kerken nooit vragen over worden gesteld, de predikant of priester verkondigt Gods woord op aarde, hij zal dan wel gelijk hebben werd er altijd gedacht. Maar gezegd moet worden dat er altijd al gebruik is gemaakt van de onwetendheid, en deels vaak ook de weinig kritische houding van de gemiddelde kerkganger, deze wist het niet, en/of vroeg er domweg niet naar.

https://web.archive.org/web/20050307192 ... l/mofp.htm

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Monotheïsme of polytheïsme?

Bericht door Vitharr » 08 mei 2016, 11:34

De auteur kan gerust zijn. Het is 1 van de regelmatig terugkerende vragen binnen het Christendom dus er wordt niets voetstoots aangenomen. Ook kende het Akkadisch 1600 jaar voor het optekenen van Genesis al Pluralis Majestatis. Maar dat heeft verder niet zo 1,2,3 iets te maken met de geciteerde teksten. Legioen zegt immers ook; 'Mijn naam is Legioen, wij zijn (met) velen' zonder dat hier sprake is van Pluralis Majestatis.

Raar artikel. Lijkt sprekend op de moderne hypocriete moslimpropaganda waarbij getracht wordt het Christendom polytheïstisch weg te zetten, hierbij negerend dat de Koran dezelfde vorm van uitdrukken kent.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie