Oproep tot gebed afschaffen ?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Tammy » 20 okt 2016, 09:38

Herman50, zoals Fenna al aangaf, het is geen zoals jij het noemt gezeik.
Het gaat om de geluidsoverlast in deze topic, niet om de religies .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door gusteman » 20 okt 2016, 10:12

TheStef schreef:... exibionisme is soort van idee waarbij diegene die er last van heeft de noodzaak voelt zichzelf te tonen op sexueel gebied, ...
Zou het kunnen dat je 'exhibitionisme' bedoelde?
Voor 'exibionisme' vind ik geen enkele definitie of synoniem terug. [think]
En ik ben nu dus echt wel nieuwsgierig geworden naar dat woord. [jaja]

Zelfs Google vind het niet terug in zijn enorme database. :shock:

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door herman50 » 20 okt 2016, 10:33

Tammy schreef:Herman50, zoals Fenna al aangaf, het is geen zoals jij het noemt gezeik.
Het gaat om de geluidsoverlast in deze topic, niet om de religies .
is de titel niet ...oproep tot gebed afschaffen.. een gebed word gedaan door gelovigen, = een religie
en oke dan noemen we gezeik nu dus gezeur ,, beter zo?
hoe noem je dan elke dag wel 3/4keer een ziekenwagen ,, brandweer -3wagens- politie of motoragent-en- mét sirenes?
óók jij een fijne dag
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Tammy » 20 okt 2016, 10:46

De voorbeelden die jij noemt Herman50, vind ik van een totaal andere orde.
Dat is om mensen te redden.
Alle mensen dus.
Klokken luiden en roepen vanuit een moskee is om gelovige mensen naar de kerk en moskee te bewegen.
In deze tijd kan dat anders , maar dat is mijn mening.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Fenna » 20 okt 2016, 11:07

herman50 schreef:
is de titel niet ...oproep tot gebed afschaffen.. een gebed word gedaan door gelovigen, = een religie
Het gaat om de herrie die de oproep tot gebed met zich meebrengt.
Het gebed heeft hier ook niets mee te maken "Herman50", dat vind meestal in alle stilte binnen plaats.
hoe noem je dan elke dag wel 3/4keer een ziekenwagen ,, brandweer -3wagens- politie of motoragent-en- mét sirenes?
Dit vergelijk slaat helemaal nergens op.
De herrie die de hulpverlenende diensten veroorzaken omdat ze met spoed naar een noodsituatie moeten en is tevens bedoeld om andere weggebruikers te waarschuwen dat ze aan de kant moeten.
Het voeren van sirene en blauw zwaailicht geeft ze ook rechten, zo hebben ze bijvoorbeeld voorrang op alle weggebruikers en het recht om door rood licht te rijden.

Maar dit laatste wist jij vast al in al jou alwetendheid.
Afbeelding
Afbeelding

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door TheStef » 20 okt 2016, 11:15

gusteman schreef:
TheStef schreef:... exibionisme is soort van idee waarbij diegene die er last van heeft de noodzaak voelt zichzelf te tonen op sexueel gebied, ...
Zou het kunnen dat je 'exhibitionisme' bedoelde?
Voor 'exibionisme' vind ik geen enkele definitie of synoniem terug. [think]
En ik ben nu dus echt wel nieuwsgierig geworden naar dat woord. [jaja]

Zelfs Google vind het niet terug in zijn enorme database. :shock:
Je valt dus over een spelfaut, ah, die had ik niet zien aankomen.

gusteman

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door gusteman » 20 okt 2016, 11:20

Fenna schreef:Het gaat om de herrie die de oproep tot gebed met zich meebrengt.
Het luiden van kerkklokken en de oproep tot gebed van de Muezzin zijn, toch als ik het goed heb gelezen, wettelijk beschermd en vrijgesteld van klachten wegens lawaaioverlast.

Met 'herrie' wordt dus duidelijk iets anders bedoeld, maar ik begrijp ook niet goed "wat" er precies wordt bedoeld.

Waar komt de onvrede eigenlijk precies vandaan?

Waarom hebben een aantal mensen 'last' van die geluiden en vinden anderen het dan weer normaal en deel uitmakend van een maatschappij?

Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat het hier niet uitsluitend handelt over het lawaai op zich maar veeleer over de associaties die ermee gepaard gaan.

gusteman

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door gusteman » 20 okt 2016, 11:27

TheStef schreef:Je valt dus over een spelfaut, ...
Neen, beste The Stef, ik val niet over een spelfout, toch niet in dezen.
Als je die mening bent toegedaan dan heb je niet goed gelezen.
En als je niet die mening bent toegedaan vraag ik me af waar jouw opmerking op slaat. [think]
TheStef schreef:... ah, die had ik niet zien aankomen.
Dit is dan waarschijnlijk sarcastisch bedoeld?
Helder.

Je had natuurlijk ook in hetzelfde bericht kunnen antwoorden op mijn vraag maar blijkbaar verkies je om hier niet op in te gaan. [think]
Ook helder ..... waarvoor dank.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Tammy » 20 okt 2016, 11:40

Gusteman, je vraagt waar de onvrede vandaan komt met deze geluiden.
Ik kan alleen voor mezelf spreken.
Maar TheStef verwoord het perfect op de vorige pagina.
Het dwangmatig etaleren van het geloof.
Daar zit mijn irritatie in, dat heb ik al heel mijn leven.

Want ik vraag me af of gelovigen mensen wel eens rekening houden met niet gelovigen mensen.
Ik heb geen behoefte om zondagochtend wakker te worden door kerkklokken.
En ook niet als ik bij een moskee zou wonen dat gezang moet aanhoren.

Als iemand een religie heeft moet die persoon dat zelf weten.
Maar waarom moet ik ermee geconfronteerd worden ?
Is er 1 persoon in de kerk of moskee die zal denken : we maken lawaai met onze oproep, hoe zullen ongelovigen dit vinden ?
Ik denk dat het antwoord nee is.

Waar ik mee zit is dat we altijd begrip en respect moeten hebben voor religieuze mensen.
Maar gebeurd dat andersom eigenlijk ook wel ?

Dat vraag ik me al heel lang af.
We moeten altijd oppassen dat we niemand beledigen, want hun god is heilig.
Het christelijke geloof heeft meer ruimte daarvoor, maar het islamitische geloof totaal niet.
Mensen worden bedreigd als er een cartoon word gemaakt enz.

Alles op een weegschaaltje.
Alles voor de gelovigen.
Naar de ongelovigen word in mijn ogen totaal niet gekeken.
Daar zit mijn onvrede in.
En daar kom ik eerlijk voor uit.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Fenna » 20 okt 2016, 11:57

:post:
Afbeelding
Afbeelding

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door TheStef » 20 okt 2016, 12:03

gusteman schreef:
TheStef schreef:Je valt dus over een spelfaut, ...
Neen, beste The Stef, ik val niet over een spelfout, toch niet in dezen.
Als je die mening bent toegedaan dan heb je niet goed gelezen.
En als je niet die mening bent toegedaan vraag ik me af waar jouw opmerking op slaat. [think]
TheStef schreef:... ah, die had ik niet zien aankomen.
Dit is dan waarschijnlijk sarcastisch bedoeld?
Helder.

Je had natuurlijk ook in hetzelfde bericht kunnen antwoorden op mijn vraag maar blijkbaar verkies je om hier niet op in te gaan. [think]
Ook helder ..... waarvoor dank.
Natuurlijk bedoelde ik Religieus Exhibitionisme, maar dat wist u ook wel, erg goedkoop.

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door TheStef » 20 okt 2016, 12:06

Tammy schreef: Het christelijke geloof heeft meer ruimte daarvoor, maar het islamitische geloof totaal niet.
Mensen worden bedreigd als er een cartoon word gemaakt enz.
Zo lang laat het Christendom kritiek nog niet toe, daar is pas langzamerhand verandering in gekomen in de jaren 60. Google eens op Life Of Brian (een briljante film van het Monty Python team)

http://www.trouw.nl/tr/nl/4716/Christen ... ners.dhtml

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Tammy » 20 okt 2016, 12:15

Jij en ik denken volgens mij Fenna hetzelfde over deze materie. :wink:

TheStef, ik ken die film.
Heb me rotgelachen toen.
Ik schreef ook in mijn bericht dat er meer ruimte is in het christelijke geloof.
Maar niet helemaal natuurlijk.
En in het verre verleden al helemaal niet.

Maar in deze tijd worden er geen mensen vermoord na het kijken van deze film of als er cartoons van Jezus worden gemaakt.
De tolerantie voor andersdenkenden is groter in het christelijke geloof.
Ik vraag me af waarom dat zo vaak ( niet altijd ) in het islamitische geloof niet is.
Waar zit het verschil in ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door herman50 » 20 okt 2016, 12:40

Fenna schreef:
herman50 schreef:
is de titel niet ...oproep tot gebed afschaffen.. een gebed word gedaan door gelovigen, = een religie
Het gaat om de herrie die de oproep tot gebed met zich meebrengt.
Het gebed heeft hier ook niets mee te maken "Herman50", dat vind meestal in alle stilte binnen plaats.
hoe noem je dan elke dag wel 3/4keer een ziekenwagen ,, brandweer -3wagens- politie of motoragent-en- mét sirenes?
Dit vergelijk slaat helemaal nergens op.
De herrie die de hulpverlenende diensten veroorzaken omdat ze met spoed naar een noodsituatie moeten en is tevens bedoeld om andere weggebruikers te waarschuwen dat ze aan de kant moeten.
Het voeren van sirene en blauw zwaailicht geeft ze ook rechten, zo hebben ze bijvoorbeeld voorrang op alle weggebruikers en het recht om door rood licht te rijden.

Maar dit laatste wist jij vast al in al jou alwetendheid.
alles van waarde is weerloos

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door TheStef » 20 okt 2016, 12:48

Tammy schreef: Maar in deze tijd worden er geen mensen vermoord na het kijken van deze film of als er cartoons van Jezus worden gemaakt.
De tolerantie voor andersdenkenden is groter in het christelijke geloof.
Ik vraag me af waarom dat zo vaak ( niet altijd ) in het islamitische geloof niet is.
Waar zit het verschil in ?
Dat heeft te maken dat de Islam, in ieder geval de gebieden waar de islam groot is, een enorme achterstand hebben, met name op educatief gebied. Daarnaast moet je niet onderschatten dat in veel landen waar de Islam een belangrijk onderdeel uitmaakt van het dagelijks leven, er een behoorlijk homogene samenleving is, percentages van 90% moslims zijn geen uitzondering. Dat is in West-Europa veel minder het geval. Zeker in Duitsland en Nederland.

De Religie is een stuk jonger dan het Christendom, vergeet niet dat wij elkaar 500 jaar geleden elkaar ook de hersenen om de religie insloegen, en dat waren ook nog eens Christenen onderling (katholieken en protestanten), sterker nog tot 20 jaar geleden gebeurde dit ook nog in Noord-Ierland.

De splitsing tussen Katholieken en Protestanten is pas sinds de jaren 70 aan het vervagen, een samengaan van de publieke omroepen KRO(Katholiek) en NCRV(Protestants) zout 30 jaar geleden niet eens zijn opgekomen bij deze verenigingen.

Allereerst denk ik dat de Islam (of wat dat aangaat veel religies) worden misbruikt om als machtsbasis te fungeren, het is nu eenmaal makkelijker om mensen achter je te scharen met het bindende karakter van een religie. Daarnaast heb ik ook het gevoel dat het huidige islamitische conservatisme ook een beetje een tegenreactie is, omdat de moslims met steeds meer invloeden van buitenaf te maken krijgen. Dat is ook de reden dat veel islamitische landen heel krampachtig zijn met het internet. Ik denk daarom dat ook de invloed van de Islam aan het afnemen is, het zal alleen nog wel eventjes duren.

De Islam is tot aan de dekolonisatie nooit echt een probleem geweest behoudens expansie de beginjaren

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Determinist » 20 okt 2016, 12:54

Dit heeft blijkbaar tijd nodig. Een religie ondergaat vaak enkele fasen, beginnende bij sekte...

Kijkende naar de christelijke religie, als je daar al over kan spreken als zijnde 1 doctrine, deze is pakweg 2000 jaar in evolutie.
Pas in de periode van verlichting enkele honderden jaren geleden heeft deze religie zich moeten aanpassen met horten en stoten.
Zelfs nu zitten er nog vele onhebbelijkheden in. Christen extremisme en terrorisme bestaat vandaag de dag nog steeds...

Als we de islam dezelfde tijd gunnen, dan lopen ze nu pakweg 600 jaar achter. Simplistisch gesteld, maar laten we dit even als uitgangspunt nemen.

Kijk eens naar hoe het christendom er 600 jaar geleden uitzag. We zitten dan nog in de middeleeuwen, aan het einde daarvan.
Welke terreur dit geloof rond die tijd bezigde is wel bekend.

Moslims zijn diegenen die de eigen religie moeten veranderen. Ik hoop dat van binnenuit men nu zo onderhand een beetje moe wordt van alle ellende.
Verlichting komt na het donker zullen we maar zeggen.

Je ziet nu al dat een kalifaat eerst het walhalla leek maar dat men zelf, als onderdanen, daar langzamerhand van terugkomen.
Het is niet zo halleluja als men eerder dacht.

Zodra men ziet dat rust en tolerantie meer oplevert dan zal men automatisch daarop inschakelen. Maar dat heeft generaties nodig aan vallen en opstaan.
Het is nu vooral vallen...

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Fenna » 20 okt 2016, 12:57

Tammy schreef: De tolerantie voor andersdenkenden is groter in het christelijke geloof.
Ik vraag me af waarom dat zo vaak ( niet altijd ) in het islamitische geloof niet is.
Waar zit het verschil in ?
Als je de koran, bijbel, torah etc. met elkaar vergelijkt, komen ze allen met elkaar overeen, het is hoe men ze interpreteert.
De predikers van een geloofsstroming bepalen hoe hun volgelingen hier mee om moeten gaan.
Zijn dit mensen met een empatisch gevoel, dan zullen zij ook open staan voor een kritisch geluid en dat in de islam niet mogelijk.
Indien men in dit geloof enige vorm van twijfel uit over wat de imam zegt, of wat er in de koran staat, dan loopt men het risico zwaar gestraft te worden.
Omdat de islam geen kritiek duld zal er ook geen vernieuwing plaatsvinden en zal men eeuwig naar gedachtegoed van 800 jaar geleden blijven handelen.
Het heeft ook lang geduurt eer het Christendom dit accepteerde maar zij hebben ingezien dat dit hinderde in de vooruitgang.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Gast1 » 20 okt 2016, 13:34

Hihihi ... leuke avatar Fenna.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Fenna » 20 okt 2016, 15:13

Dankje Gast1.
De opstandige houding van Coyote past ook wel bij mijn huidige stemming "don't mess with me".
Maar verder is alles oke :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Gast1 » 20 okt 2016, 16:06

Ben benieuwd welke avatar dan sinds begin deze week bij mij zou passen Fenna.
Ik plaats even een berichtje op de babbelhoek van oktober. :wink:

Plaats reactie