Oproep tot gebed afschaffen ?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Tammy » 15 okt 2016, 13:55

Ik open deze topic naar aanleiding van een artikel wat ik las in de krant.
Zal het hier plaatsen en in volgend bericht mijn visie erop geven.

>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding

'Gewoon wennen aan Allahu akbar uit de luidsprekers'.

SGP-leider Kees van der Staaij vreest dat moskeeën vijf keer per dag zeven dagen per week willen oproepen tot gebed en wil daarom een verbod. Maar moskeebesturen stellen dat dit amper gebeurt.

Elke keer als het 'Allahu akbar' vanaf de minaret schalt, is dat 'islamisering van de publieke ruimte', vindt SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij. ,,Een kwalijke zaak." In het verkiezingsprogramma van zijn partij zal staan dat de gebedsoproepen aan banden moeten worden gelegd. Het AD zocht de feiten en cijfers achter de wens van de politicus.


Van der Staaij: ,,Er is meer en meer irritatie over islamitische gebedsoproepen.''


Waar baseert de streng christelijke leider zich op? ,,Wij hebben geprobeerd cijfers te achterhalen, maar hebben nog lang niet alles kunnen inventariseren'', erkent SGP-woordvoerder Menno de Bruyne. ,,In totaal kwamen wij op twaalf moskeeën.'' In 2013 benaderde de EO 141 moskeeën, twaalf van hen riepen via luidsprekers op tot gebed. Dat komt neer op zo'n 8 procent. In Nederland zijn tussen de 450 en 500 moskeeën.

Said Bouharrou van de Raad van Marokkaanse Moskeeën Nederland stelt dat het 'om een handjevol moskeeën gaat'. Hij kent er zeven: Marokkaans en Turks. Ayhan Tonca van de Islamitische Stichting Nederland, die 150 Turkse moskeeën in Nederland vertegenwoordigt, zegt ook geen aantallen te kunnen noemen, maar volgens hem doen veel moskeeën de oproep binnen. Moskeeën die het buiten doen, zijn vooral nieuwbouwmoskeeën: die hebben een minaret. Veel oude moskeeën zijn gevestigd in al bestaande panden, zonder zo'n toren.


Van der Staaij: ,,Kerkklokken zijn een Nederlands gebruik, een oproep vanaf een moskee is anders. Dat is een geloofsbelijdenis.'


De islamitische oproep tot het gebed (de Azan) begint met 'Allahu akbar' (God is de grootste). De muezzin (de man die de oproep doet) zegt daarna onder meer: ,,Ik getuig dat er geen andere God is dan Allah.'' En: ,,Haast u naar het gebed.''

Janneke Stegeman, Theoloog van het Jaar: ,,Kerkklokken en Azan roepen beide op tot hetzelfde: het gebed. Het verschil zit hem vooral in de beleving: aan het ene zijn we gewend, aan het andere niet.''

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Tammy » 15 okt 2016, 14:09

Zoals velen van jullie weten ben ik niet religieus.
Sinds jaren is er een leegloop van de Nederlandse kerken.
Ik heb daar geen enkele moeite mee.
In mijn dorp alleen al gaan er 3 dicht.
Ik vind het prima, ik begrijp niet dat anno 2016 mensen nog in een god kunnen geloven.
Maar dat is mijn probleem.
Iedereen is vrij om te geloven wat hij of zij wilt.
Maar het roepen naar mensen dat ze moeten komen hoeft van mij niet.


In Nederland staan er ook veel moskeeën .
Ben ik nooit voorstander van geweest, Nederland is een christelijk land, daar hoort in mijn ogen geen moskee thuis.
Maar ze staan er.

Het artikel gaat over het oproepen van het gebed.
Ik neem naast de moskee ook meteen de kerkklokken mee in mijn antwoord.
Ik vind het compleet uit de tijd dit geluid.
We hebben allemaal een wekker en horloge.
Een paar straten van mijn huis staat een kerk en die luid zijn klokken op zondag en soms anderen dagen.
Ik vind het onnodig dat ik daar naar moet luisteren als ongelovige in deze tijd.
Vroeger toen ik nog een gewoon slaapritme had werd ik er wakker van.
Vond ik toen al irritant.


Als men naar de kerk wilt of moskee dan zet je maar de wekker.
En of een moskee 1 keer of 5 keer oproept tot gebed maakt mij niks uit, 1 keer vind ik al teveel.
Tijden veranderen, we kunnen klok kijken tegenwoordig.
Niet iedereen is gelovig, maar daar houden deze instanties geen rekening mee.

En ja, ik weet dat er ergere zaken zijn op de wereld.
Maar dit openbare geluid in de naam van god mag van mij gewoon binnen worden gehouden.
Ik heb geen behoefte om dat te horen.


Ik heb niks met SGP-leider Kees van der Staaij , maar geef hem groot gelijk.

Hoe kijken jullie hier naar ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Vitharr » 15 okt 2016, 18:54

Ik besluit liever niet voor anderen maar vind de kerkklok op zondagmorgen ook behoorlijk irritant. Maar hoort de oproep tot gebed niet uit het hart te komen?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Tammy » 16 okt 2016, 06:36

Ik kan ook niet voor anderen besluiten , geef alleen mijn visie hier op.
Van mij hoeft het niet in deze tijd.
Dat zeg je mooi vanuit het hart.
Het gaat er bij mij om dat er niet naar ongelovigen word gekeken.
Zij geloven en dat is de enigste waarheid.
Het gaat bij mij om dat principe, daar stoor ik me altijd aan.

Men heeft ook al onderzoek laten doen hoe hoog het aantal decibellen mag zijn bij de moskee.
Ik vind dat te zot voor woorden.
Je zal er maar wonen als ongelovige, er word je iets opgedrongen wat niet meer nodig is in deze tijd.
Daar zit mijn irritatie in.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door gusteman » 16 okt 2016, 07:58

Dat een oproep tot gebed niet meer van deze tijd is staat ook volgens mij als een paal boven water. Er bestaan andere mogelijkheden zonder dat daarvoor de hele buurt middels klokgelui of oproepen dient opgeschrikt te worden.

Misschien kan beroep gedaan worden op het grondwettelijk recht op vrijheid van godsdienst?
Want alhoewel dit een gelovige het recht geeft om het even welke godsdienst te belijden geeft dit tevens elke ongelovige het recht om gevrijwaard te blijven van bemoeienissen door aanhangers van één of ander geloof.

Hoe dat in Nederland zit met die kerkklokken weet ik niet, in België ligt het wat moeilijk.
Sinds de Napoleontische bezetting is wettelijk vastgelegd dat elke kerktoren eigendom is van de gemeente/stad.
De rest van het kerkgebouw behoort aan de kerkfabriek.
Dit werd toen ingevoerd omdat gemeenten en steden de kerkklokken moesten kunnen gebruiken als alarm bij brand, noodtoestanden en oorlog.
Er werd toen echter ook wettelijk vastgelegd dat het gebruik van die klokken voor de eredienst gegarandeerd bleef: zomaar het luiden van klokken afschaffen of verbieden kan in België dus niet, daarvoor moet een wetswijziging worden doorgevoerd.

OffTopic
En ja, er zijn nog altijd wetten van kracht die werden ingevoerd onder Napoleon. Zoals bijvoorbeeld het Notariaat: in elke gemeente of stad diende minstens één ambtenaar aangesteld te zijn die kon lezen en schrijven.
Begrijpelijk in een tijdperk waar zowat niemand school liep.
Maar vandaag de dag nog steeds je blauw betalen voor het opmaken van een akte die net zo goed door om het even welke ambtenaar kan worden opgesteld?
En toch blijft dit voorbijgestreefd beroep voortbestaan zonder enige echt verdedigbare grond.
OnTopic

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Susan » 16 okt 2016, 09:53

Klokken luiden vind ik mooi,ook bij trouwerijen en begrafenissen of andere gelegenheden.
Wij hebben jarenlang vlak achter een kerk gewoont die rond tien uur zondags de klok luiden.
Mijn man werkte in de gezondheidszorg en had destijds nachtdiensten,dan is het wel eens vervelend om die klokken te moeten horen. Niet alle tradities hoeven over boord gegooid te worden, ze mogen van mij rustig blijven luiden, ook al ga ik zelf niet naar een kerk en kunnen mensen klokkijken,ik vind dat geen reden om dan maar te zeggen dit te gaan verbieden, het is immers niet alleen voor het oproepen om naar de kerk te komen. Al of niet geloven is van alle tijden, dat het nu ook in 2016 nog zo is voor heel veel mensen, mag geen reden van de niet gelovigen zijn om dergelijke zaken dan maar middels een wet bijvoorbeeld te gaan verbieden, of te denken dat het niet meer van deze tijd is.....voelt voor mij zelf wat te kortzichtig om zo te denken, want het is helemaal niet aan tijd gebonden, laat mensen dan in alle vrijheid dat ook zo beleven.

Dat men nu ook hier via een minaret gaat oproepen tot gebed ligt toch wel ietsje anders en inderdaad niet nodig, wie het echt serieus neemt doet dat zelf evengoed wel en let op de tijd ook al loopt men ergens buiten of in de winkel, markt enz.
(dit geldt trouwens ook voor de kerkgangers hier natuurlijk, die hebben daar geen 'klokkenluiders' voor nodig om zich naar de kerk te spoeden)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Tammy » 16 okt 2016, 11:12

Gusteman schreef:
Hoe dat in Nederland zit met die kerkklokken weet ik niet, in België ligt het wat moeilijk.
Sinds de Napoleontische bezetting is wettelijk vastgelegd dat elke kerktoren eigendom is van de gemeente/stad.
De rest van het kerkgebouw behoort aan de kerkfabriek.
Dit werd toen ingevoerd omdat gemeenten en steden de kerkklokken moesten kunnen gebruiken als alarm bij brand, noodtoestanden en oorlog.
Er werd toen echter ook wettelijk vastgelegd dat het gebruik van die klokken voor de eredienst gegarandeerd bleef: zomaar het luiden van klokken afschaffen of verbieden kan in België dus niet, daarvoor moet een wetswijziging worden doorgevoerd.
Ik heb geen idee Gusteman hoe dat in Nederland is.
Wat je verder schrijft over wetten uit de tijd van Napoleon is interessant.
Is er nooit in Belgie een discussie geweest om sommige wetten een keer te veranderen ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Tammy » 16 okt 2016, 11:20

Susan schreef:
Al of niet geloven is van alle tijden, dat het nu ook in 2016 nog zo is voor heel veel mensen, mag geen reden van de niet gelovigen zijn om dergelijke zaken dan maar middels een wet bijvoorbeeld te gaan verbieden, of te denken dat het niet meer van deze tijd is.....voelt voor mij zelf wat te kortzichtig om zo te denken, want het is helemaal niet aan tijd gebonden, laat mensen dan in alle vrijheid dat ook zo beleven.
Maar dat bedoel ik ook niet Susan.
Ik heb het niet over religie verbieden, of bedoel je dat zo niet ?
Ik heb het over oproep tot gebed wat men hoort.
Dat ik niet snap dat mensen is een god geloven heb ik al heel mijn leven.
Dat ik anno 2016 zeg bedoel ik mee dat ik het eeuwen geleden nog wel had gesnapt maar nu niet meer.
Maar dat neemt niet weg dat ik nooit religie zou willen verbieden.

Waarom ?
Omdat ieder mens zelf moet weten wat hij of zij geloofd.
Ik vind het allemaal best.
Maar het oproepen tot gebed via kerklokken of iemand die preekt uit een moskee , dat hoef ik als ongelovige niet te horen.
Dat mag van mij dus wel veranderen.
Jij vind kerklokken mooi luiden, maar niet iedereen wilt die horen op een zondagochtend.
Ik vind dat er weinig rekening word gehouden met niet gelovigen mensen.
Dat bedoel ik met deze topic.


Je hebt het er ook over dat de oproep via een moskee ook niet nodig is en anders ligt.
Ik ben het met je eens.
Maar wat is jouw reden dat je dat denkt ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Fenna » 16 okt 2016, 12:04

Mijn bezwaar tegen de azaan is dat het 5 maal daags is, 20 minuten duurt en een behoorlijk vollume heeft, zeg maar gerust kolere herrie.
Er is ook een filmpje van op youtube, daar werd een proef uitgevoerd in Einhoven, als ik mij mij niet vergis in de plaatsnaam, het lukt mij helaas niet deze te plaatsen met mijn smartphone, maar dan krijg je een idee hoe een herrie dit is.
Dit staat in schril contrast met een kerklok die alleen op zondag een minuut of 10 luidt.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door taigitu » 16 okt 2016, 12:14

In het algemeen heb ik geen probleem met kerkklokken of als er eens per dag iemand zijn
god aan roept en zo de desbetreffende gelovigen ter kerke en/of moskee roept.
Ik hoor uit de verte op zondag ook de kerk en wordt me daar dan even bewust van.
Ook als er feestelijkheden van de kerk zijn en ze langer of iets vaker luiden hindert mij dat niet.
Maar ik denk dat het ongewone voor ons de irritatie kan oproepen.
De stem zingt met een geluid dat ons niet vertrouwd in de oren klinkt.
We weten niet wat er gezongen wordt, behalve dat we aannemen dat het over god gaat.....?
Het valt het onder vrijheid van godsdienst wat in de wet is vastgelegd.
Nu heb ik geen moskee in mijn buurt en heb dus alleen de ervaring als ik er langs kom en
er wordt opgeroepen tot gebed.

Maar ik denk dat de tijdgeest op dit moment met alles wat zich afspeelt om de
verschillende uitingen en vormen van het moslim-zijn, de onvrede kan vergroten.
En mensen zoals een Wilders wakkert die onvrede of irritatie met passie aan.
Ook daar moeten we rekening mee houden hoe we reageren hierop.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Susan » 16 okt 2016, 13:43

Tammy schreef:Susan schreef:
Al of niet geloven is van alle tijden, dat het nu ook in 2016 nog zo is voor heel veel mensen, mag geen reden van de niet gelovigen zijn om dergelijke zaken dan maar middels een wet bijvoorbeeld te gaan verbieden, of te denken dat het niet meer van deze tijd is.....voelt voor mij zelf wat te kortzichtig om zo te denken, want het is helemaal niet aan tijd gebonden, laat mensen dan in alle vrijheid dat ook zo beleven.
Maar dat bedoel ik ook niet Susan.
Ik heb het niet over religie verbieden, of bedoel je dat zo niet ?
Ik heb het over oproep tot gebed wat men hoort.
Dat ik niet snap dat mensen is een god geloven heb ik al heel mijn leven.
Dat ik anno 2016 zeg bedoel ik mee dat ik het eeuwen geleden nog wel had gesnapt maar nu niet meer.
Maar dat neemt niet weg dat ik nooit religie zou willen verbieden.

Waarom ?
Omdat ieder mens zelf moet weten wat hij of zij geloofd.
Ik vind het allemaal best.
Maar het oproepen tot gebed via kerklokken of iemand die preekt uit een moskee , dat hoef ik als ongelovige niet te horen.
Dat mag van mij dus wel veranderen.
Jij vind kerklokken mooi luiden, maar niet iedereen wilt die horen op een zondagochtend.
Ik vind dat er weinig rekening word gehouden met niet gelovigen mensen.
Dat bedoel ik met deze topic.
Wat ik schreef (waarin inderdaad ook iets staat waar jij het over had Tammy) bedoelde ik
in het algemeen,niet alleen als reactie op jouw tekst, want daar heb ik het al heel vaak met anderen over gehad, niet speciaal zoals hier dus nu op dit forum.
Nee hoor ik had het niet over religie verbieden,zo had ik het ook niet gelezen in de openingstekst, maar de gewoontes en traditionele gebruiken die daarbij horen voor veel gelovigen die ook voor niet gelovigen merkbaar zijn,dus ook zoals kerkklokken luiden waar het hier om gaat.
Het is een historisch onderdeel van onze cultuur wat voor heel veel mensen nog steeds waarde heeft.
Al vind ik dat men ook een evenwicht hierin moet hebben naar niet gelovigen, ze hoeven ze daarom niet het zwijgen op te leggen en zo overdreven veel horen we ze naar mijn smaak nu ook weer niet, óók niet
met opdringerige/schreeuwerige woorden en hun tijden om geluid te worden zijn bij mijn weten lang geleden ook aangepast....
Je hebt het er ook over dat de oproep via een moskee ook niet nodig is en anders ligt.
Ik ben het met je eens.
Maar wat is jouw reden dat je dat denkt ?
Vanaf een minaret 1x tot..5x per dag..? oproepen tot gebed wat meen ik begint met: "Allahu akbar, Allahu akbar" (Allah is de grootste, Allah is de grootste) is voor mijn gevoel wel heel iets anders dan het geluid van een kerkklok, het is erg opdringerig op die manier,ieder heeft zo zijn gewoonte maar dat ligt mij niet en is ook geen kwestie van er aan te moeten wennen omdat het 'vreemd'zou zijn.

Indien ik in hun land van herkomst zou zijn, zou ik mijn geloof ook niet zo rond toeteren en/of schreeuwen via luidsprekers...kreeg de kans er niet eens toe. Maar ik zou wel hun cultuur en gewoonten respecteren, rekening mee houden.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Fenna » 16 okt 2016, 15:50

@Susan

Serieus Suus, ze horen 5 maal per dag op te roepen voor ieder gebed.
Niet iedere moskee doet dit, maar sommige wel en je word daarbij nog al opdringerig getrakteerd op een compleet gebed of je daar nu van houdt of niet.
Het laatste gebed is om 2 uur 's nachts.
Gelukkig staat de volumeknop dan wel wat lager, maar het is nog steeds hoorbaar.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door univers » 16 okt 2016, 18:14

Ik ben in die landen geweest, en je wordt er knettergek van.
In China heb je dat ook, maar dan hoor je kattengejank.
En de kerkklokken moeten ze opvullen met watten.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Susan » 16 okt 2016, 20:54

Fenna schreef:@Susan

Serieus Suus, ze horen 5 maal per dag op te roepen voor ieder gebed.
Niet iedere moskee doet dit, maar sommige wel en je word daarbij nog al opdringerig getrakteerd op een compleet gebed of je daar nu van houdt of niet.
Het laatste gebed is om 2 uur 's nachts.
Gelukkig staat de volumeknop dan wel wat lager, maar het is nog steeds hoorbaar.
Dat vind ik te ver gaan Fenna, hoe vaak sommigen dit doen wist ik niet precies, terwijl ik het evengoed iedereen gun om op zijn/haar eigen wijze een geloof te belijden in kerk of moskee.
Maar zoals ik eerder al zei niet op deze manier, iedereen kan hier overal de tijd in de gaten
houden om in gebed te gaan.

Stel je voor zit ik ondertussen even vlug over te denken dat de kerken hier (Hervormd,Gereformeerd,Katholiek enz enz) ook op het onzalige idee komen om dan hun recht alsnog op te eisen en óók middels luidsprekers aan hun kerkgebouw gebeden/citaten rond laten schallen...
En dat recht heeft iedereen, dat is geheel terecht vind ik hoor,
ligt er wel aan hoever men kan gaan.

Even rond geneusd en een voorbeeld opgezocht:

Gemeente Ede

Memo

Aan : Gemeenteraad
Van : Wethouder Marije Eleveld
Datum : 15 januari 2014
Zaaknummer : 8769
Onderwerp : Geluid Turkse Moskee

Op 16 januari 2014 wordt het bestemmingsplan ‘Herontwikkeling Verlengde Blokkenweg 12 e.o.’
(Turkse moskee) behandeld in de oordeelsvormende raadsvergadering.

Er is door verschillende raadsleden op formele en informele wijze geïnformeerd naar de
mogelijkheden voor wet- en regelgeving met betrekking tot het oproepen tot gebed.

Nota zienswijzen
In de Nota Zienswijzen is reeds de volgende reactie opgenomen:
“Op basis van wet- en regelgeving zijn er geen beperkingen ten aanzien van het oproepen tot
gebed en/of gebruik van de minaret. Wel is er uit zorgvuldigheid een geluidsonderzoek
uitgevoerd. De geluidsbelasting van de omliggende woningen vanwege de gebedsoproepen en
andere ‘geluidsbronnen’ op het terrein van de moskee, zoals verkeersbewegingen op het terrein
en van en naar de moskee, is nader onderzocht. Uit dit onderzoek blijkt dat wordt voldaan aan de
streefwaarden die gelden voor een goede ruimtelijke ordening. Er zijn dan ook geen redenen om
aan te nemen dat onaanvaardbare overlast zal ontstaan voor omwonenden. Verder heeft de
initiatiefnemer aangegeven niet in de ochtend en avond op te roepen tot gebed en in overleg te
willen gaan met de omwonenden om verdere afspraken te maken met betrekking tot het
oproepen tot gebed.”

APV
De gemeente heeft de mogelijkheid om regels over oproepen tot gebed vast te leggen in de
algemene plaatselijke verordening. De juridisch adviseurs hebben de mogelijkheden onderzocht.

Volgens artikel 10 van de Wet op de openbare manifestaties zijn geloofsuitingen zoals het
oproepen tot gebed toegestaan en kan de gemeenteraad (slechts) regels stellen aangaande duur
en geluidsniveau ervan. De huidige APV voorziet niet in een dergelijke bepaling. Dat betekent dat
op grond van de huidige gemeentelijke regelgeving geloofsuitingen niet aan enige formaliteit
kunnen worden gebonden.

Het is van belang om de discussie over de wenselijkheid van een regeling in een zo breed
mogelijk kader te plaatsen om te voorkomen dat sprake is van gelegenheidswetgeving. Zo wordt
de indruk vermeden dat de regeling speciaal voor de Turkse moskee is bedoeld. Daarom zou
de discussie moeten worden verbreed tot alle geloofsrichtingen zodat behalve het oproepen tot
gebed ook het luiden van kerkklokken bij de beoordeling wordt betrokken.
Het gaat nadrukkelijk om een bevoegdheid. Er is dus beleidsvrijheid om te bepalen of:
a. er een probleem is
b en zo ja of dat ook op een informele wijze kan worden opgelost;

Ad a
Een probleem zou zich kunnen voordoen als er sprake is van regelmatig terugkerende klachten
over het luiden van klokken en oproepen tot gebed.

Ad b
Gedacht zou kunnen worden aan afspraken tussen het college en de besturen van kerken en
moskeeën over duur en geluidsniveau van het luiden van klokken respectievelijk oproep tot
gebed. De doeltreffendheid van dergelijke afspraken zou dan na verloop van tijd kunnen worden
geëvalueerd.


Wettelijke regeling:

Artikel 10 Wet op de openbare manifestaties (Wom):

“Klokgelui ter gelegenheid van godsdienstige en levensbeschouwelijke plechtigheden en
lijkplechtigheden, alsmede oproepen tot het belijden van godsdienst of levensovertuiging, zijn
toegestaan. De gemeenteraad is bevoegd ter zake regels te stellen met betrekking tot duur en
geluidsniveau”.

Artikel 4:6 van de APV (voorzover hier van belang)

Artikel 4:6 Overige geluidhinder

1. Het is verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of van het Besluit op
een zodanige wijze toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te
verrichten dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.

2. Het college kan van het verbod ontheffing verlenen.

3. Het verbod geldt niet voorzover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door de Wet
geluidhinder, de Zondagswet, de Wet openbare manifestaties, het Vuurwerkbesluit of de
Provinciale milieuverordening Gelderland.

Uitspraak rechtbank Breda van 26 november 2007

“Geluidsoverlast door het luiden van klokken kan alleen worden beperkt als de raad
gebruikmaakt van de in artikel 10 van de Wom gegeven bevoegdheid.”

https://gemeenteraad.ede.nl/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

gusteman

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door gusteman » 16 okt 2016, 22:47

taigitu schreef:Maar ik denk dat de tijdgeest op dit moment met alles wat zich afspeelt om de
verschillende uitingen en vormen van het moslim-zijn, de onvrede kan vergroten.
En mensen zoals een Wilders wakkert die onvrede of irritatie met passie aan.
Ook daar moeten we rekening mee houden hoe we reageren hierop.
Wijze woorden ..... en die verdienen een steuntje, dus beste taigitu :post:

Tammy schreef:Wat je verder schrijft over wetten uit de tijd van Napoleon is interessant.
Is er nooit in Belgie een discussie geweest om sommige wetten een keer te veranderen ?
Die discussie doet zich zowat dagelijks voor, lieve Tammy, en het wordt er niet beter op.
De oorzaak zit in het gegeven dat wetten zo goed als nooit echt veranderen, of gewoon vervangen worden.
Er worden "aanpassingen" doorgevoerd wanneer blijkt dat een wet op één of ander punt tekort schiet. Het gevolg is dat daarna die "aanpassingen" weer zorgen voor tekorten op andere gebieden en zo gaat het maar door.
Met als gevolg een wetboek waar zelfs juristen en magistraten in verloren lopen.
Opnieuw: best wel grappig ..... moesten de gevolgen niet zo schrijnend zijn. :roll:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Tammy » 17 okt 2016, 01:21

Wat ik zo lees staat het allemaal verankerd in de wetten.
Ook in Belgie dus.
Wat daar gebeurt Gusteman met de manier van omgaan van de wetten, zal dat ooit veranderen ?

Ik zal eens kijken wat Fenna schreef over Eindhoven en die test.
Daar woon ik een half uurtje vandaan van die moskee, die ken ik.
Er staat me iets bij van een test, wist niet dat dat Eindhoven was.
Zal dat filmpje proberen op te zoeken.

Susan schreef:
Vanaf een minaret 1x tot..5x per dag..? oproepen tot gebed wat meen ik begint met: "Allahu akbar, Allahu akbar" (Allah is de grootste, Allah is de grootste) is voor mijn gevoel wel heel iets anders dan het geluid van een kerkklok, het is erg opdringerig op die manier,ieder heeft zo zijn gewoonte maar dat ligt mij niet en is ook geen kwestie van er aan te moeten wennen omdat het 'vreemd'zou zijn.

Indien ik in hun land van herkomst zou zijn, zou ik mijn geloof ook niet zo rond toeteren en/of schreeuwen via luidsprekers...kreeg de kans er niet eens toe. Maar ik zou wel hun cultuur en gewoonten respecteren, rekening mee houden.
Mee eens Susan.
5 keer is wel heel vaak.
Univers, jij bent in die landen geweest zeg je, duurt dat daar ook bijna 20 minuten per keer ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Tammy » 17 okt 2016, 01:35

Ik kan het niet vinden Fenna.
Er was wel begin dit jaar een test in Enschede.

Taigitu schreef:
Maar ik denk dat de tijdgeest op dit moment met alles wat zich afspeelt om de
verschillende uitingen en vormen van het moslim-zijn, de onvrede kan vergroten.
En mensen zoals een Wilders wakkert die onvrede of irritatie met passie aan.
Ook daar moeten we rekening mee houden hoe we reageren hierop.
Voor sommige zal dat misschien wel spreken in Nederland.
Maar niet voor mij.
Ik heb Wilders niet nodig om te denken en te vertellen hoe ik tegen oproep van gebed kijk in deze tijd.
Maar ik snap je punt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Gast1 » 17 okt 2016, 07:51

Ik vind het gezang van kerkklokken prachtig en het heeft me nooit gestoord.
Ook niet als klein kind.
Echt verklaren waarom kan ik niet maar ik denk dat 't 'm in de prettige vibratie zit.
Datzelfde heb ik ook met het gezang van het wat ik hoor wat vanaf zo'n minaret komt.
Ik weet niet wat zo'n kerkklok mij zegt, het is slechts een -prachtig- geluid.
Ik weet niet wat zo'n gezang van zo'n minaret mij zegt, het is slechts een -prachtig- geluid.

Het is voor mij niet bezwaarlijk dat de klokken geluid worden wanneer dat de 'traditie' is.
Wanneer de kerkklokken echter 5 x per dag en dan ook nog 7 dagen per week zouden luiden, dan zou voor mij de spreekwoordelijke schoonheid verdwijnen.
Datzelfde zou ik ook bij het gezang hebben van zo'n minaret.
Ik zou het dus niet erg vinden wanneer ik bij het krieken van de dag ook het gezang van zo'n minaret zou horen.
Ik hoor immers ook de merels, lijsters en andere tal van vogelsoorten die de dag toezingen.

Al die geluiden, al dat gezang 'roepen op tot' en ik vind dat mooi en zo'n 'oproep tot' zou iedereen voor zichzelf kunnen invullen.
Dat doen de vogels ook.
Wij allen danken veel te weinig voor het geschenk wat we mogen beleven.
In plaats van te luisteren naar de oproep, blijven we veel te vaak jaloers en haatdragend.
Slechts een enkeling begrijpt het toezingen van de dag.

Een nieuwe dag ... luister maar eens hoe mooi:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door univers » 17 okt 2016, 07:52

Univers, jij bent in die landen geweest zeg je, duurt dat daar ook bijna 20 minuten per keer ?
Ik heb niet op de tijd gelet.
Maar als er 1 zijn bek dicht houd, neemt een ander in zijn uitkijktoren over.
Het gaat zowat de hele dag door, lijkt net of ze bij een kat op zijn staart staan.
Daar wordt je knetter gek van.
Die mensen daar zijn het gewend, en als vreemdeling heb je het maar te accepteren.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door univers » 17 okt 2016, 08:00

Slechts een enkeling begrijpt het toezingen van de dag.
Dan neem ik nog liever een haan.
Kerkklokken krijg ik daverende hoofdpijn van, zelfde als van een carillon.
Afschuwelijk maar dat ben ik.
Ik hoor liever het geluid van de R.S.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie