Oproep tot gebed afschaffen ?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
gusteman

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door gusteman » 17 okt 2016, 09:09

Gast1 schreef:Al die geluiden, al dat gezang 'roepen op tot' en ik vind dat mooi en zo'n 'oproep tot' zou iedereen voor zichzelf kunnen invullen.
Dat doen de vogels ook.
Wij allen danken veel te weinig voor het geschenk wat we mogen beleven.
In plaats van te luisteren naar de oproep, blijven we veel te vaak jaloers en haatdragend.
Slechts een enkeling begrijpt het toezingen van de dag.
Ik begrijp wat je bedoelt, beste Gast1 en ik kan er zelf ook enorm van genieten.
Vooral in het voorjaar, nadat in de wintermaanden dat gezang heel wat minder expliciet 'aanwezig' is, voegt het een extra dimensie toe en kan het zelfs het bloed wat sneller doen stromen.

Maar, laten we daarin eerlijk wezen, dit is een louter romantische benadering.

Daar waar kerkklokken en minaret-gezang de gelovigen oproepen om samen te komen in gebed is dat gezang van vogels voornamelijk een oproep tot wegblijven.
Vogels bedoelen hiermee in hoofdzaak: "rot op, dit is mijn turf, ik wil hier niemand zien komen aanzetten".
Tevens wordt hiermee een boodschap gestuurd naar de vrouwelijke luisteraars waarbij de zanger zichzelf aanprijst als de beste kandidaat voor de voortplanting.
Eigenlijk dus het tegenovergestelde van wat klokken en minaret bogen. :wink:

Gast1

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Gast1 » 17 okt 2016, 10:47

Met een glimlach gelezen Guus en ik ben het serieus helemaal met je eens en zo is het ook.
Maar toch ...

Ik kom er nog op terug :wink:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Fenna » 17 okt 2016, 14:04

Tammy schreef:Ik kan het niet vinden Fenna.
Er was wel begin dit jaar een test in Enschede.
Klopt, het moest Enschede zijn.
Hier de link;
https://youtu.be/ij7aSh8BosE

Ik kan met mijn smartphone niet het filmpje uploaden, daar is de smartphone niet smart genoeng voor :grin:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Fenna » 17 okt 2016, 14:08

Ik gun ieder zijn geloof maar dit soort zaken zijn niet meer van deze tijd, dat kan anders, desnoods via de mobiele telefoon die bijna ieder tegenwoordig heeft.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Gast1 » 17 okt 2016, 14:56

gusteman schreef:Maar, laten we daarin eerlijk wezen, dit is een louter romantische benadering.
En dat is ook zo en terwijl ik heel veel weet van vogels en van het oproepen van het gebed, het gekukel van de haan en het toezingen van de zon door een of andere oerwoudstam ...
Blijf ik toch romantiseren en beleef ik alle werkelijkheid in een soort van 'glans' ...
Anderen noemen het 'schijn' ...
Bijna alles is te relativeren en te rationaliseren (en ook ik doe dat vaker), maar toch ...
Ik laat die 'glans' toe en beleef die glans dus ... en dat leeft zich uitermate prettig ... :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Susan » 17 okt 2016, 15:12

Gast1 schreef:
gusteman schreef:Maar, laten we daarin eerlijk wezen, dit is een louter romantische benadering.
En dat is ook zo en terwijl ik heel veel weet van vogels en van het oproepen van het gebed, het gekukel van de haan en het toezingen van de zon door een of andere oerwoudstam ...
Blijf ik toch romantiseren en beleef ik alle werkelijkheid in een soort van 'glans' ...
Anderen noemen het 'schijn' ...
Bijna alles is te relativeren en te rationaliseren (en ook ik doe dat vaker), maar toch ...
Ik laat die 'glans' toe en beleef die glans dus ... en dat leeft zich uitermate prettig ... :wink:
Dat vond deze vogel ook: en dan deze waar dit topic oa over gaat (goede stem trouwens!)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Determinist » 18 okt 2016, 22:45

Het is simpel. Wet voor gelijke behandeling.

De staat kan geen voorkeur geven voor een religie (scheiding van..).
Dus gelden alle regels identiek voor de ene religie als voor de ander.

Dus als christenen kabaal mogen maken, dan mogen de moslims dat ook.
En dan kunnen we nog even doorgaan met de rest van de meute aan religies.

Ik zou graag elke dag het gepruttel willen horen van een pan pasta. Al komende uit de luidsprekers om op te roepen voor het nuttigen van een bord spaghetti ter ere van ons edele spaghettimonster.

Klinkt vreemd. Maar dit geloof is officieel erkent. Dus mag het alles aan regels en privileges krijgen wat de anderen ook hebben.
Is niets aan te doen, een rechter zal iedere poging tot verbieden verwerpen...

En dan onze hypocriete van der Staaij.
Wat een lulletje rozenwater is dat zeg.

Hij moet zo nodig iets zeggen. Als er één gedachtegoed is waar wij bang voor moeten zijn is het zijn streng christelijke moraal.
Dus een partij die vrouwen uitsluit (ja ze moeten nu wel, maar niet van harte) en Homo's wil genezen van hun zonde heeft recht van spreken over een religie die exact hetzelfde zegt, maar dan in een andere taal?

Als het aan deze man ligt worden de homo's net als in Homs gewoon van het dak gesmeten. Want ja, dat staat gewoon in hun geschriften.

Als het aan mij ligt, krijgt deze van der Staaij de boemerang gewoon op zijn achterhoofd terug.
Nederland gaat het promoten van religieus gedachtegoed in het publieke domein beperken en dag klokken en dag geroep van minaretten.

Wel jammer voor mijn pasta oproep tot nuttigen van een lekkere maaltijd.
Laatst gewijzigd door Determinist op 18 okt 2016, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door univers » 18 okt 2016, 23:00

:mrgreen:

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Tammy » 19 okt 2016, 03:13

Univers schreef:
Ik heb niet op de tijd gelet.
Maar als er 1 zijn bek dicht houd, neemt een ander in zijn uitkijktoren over.
Het gaat zowat de hele dag door, lijkt net of ze bij een kat op zijn staart staan.
Daar wordt je knetter gek van.
Die mensen daar zijn het gewend, en als vreemdeling heb je het maar te accepteren.
Wat kan je het toch weer heerlijk verwoorden Univers. :mrgreen:
Ik wist niet dat het bijna de hele dag door ging in sommige landen.
Maar als je daar inderdaad als vreemdeling bent heb je geen keus.
Dat zijn de gebruiken van het land.

Fenna schreef:
Ik gun ieder zijn geloof maar dit soort zaken zijn niet meer van deze tijd, dat kan anders, desnoods via de mobiele telefoon die bijna ieder tegenwoordig heeft.
Mee eens Fenna, niet iedereen is gelovig.
Heb je filmpje bekeken van Enschede, voor mij hoeft het niet dat geluid.
En mijn Smartphone kan veel, ik weet alleen niet hoe en wat het allemaal kan. :mrgreen:
So don`t worry, gelukkig hebben we nog een pc he ? [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Tammy » 19 okt 2016, 03:31

Gast1 schreef:
Al die geluiden, al dat gezang 'roepen op tot' en ik vind dat mooi en zo'n 'oproep tot' zou iedereen voor zichzelf kunnen invullen.
Dat doen de vogels ook.
Wij allen danken veel te weinig voor het geschenk wat we mogen beleven.
In plaats van te luisteren naar de oproep, blijven we veel te vaak jaloers en haatdragend.
Slechts een enkeling begrijpt het toezingen van de dag.
Ik vul het ook voor mezelf in Gast1.
Ik snap niet wat je bedoelt met het woord jaloers.
En haatdragend ben ik niet,( dat zeg je ook niet naar mij toe) , maar ik wil gewoon niet altijd geconfronteerd worden met religie.
Want ik heb daar niks mee.
Het vogelgezang vind ik wel geweldig.
Dat is de natuur en het dierenrijk.
Die willen mij niks opleggen, dat vind ik prachtig.
Totaal niet te vergelijken met religieuze uitlatingen.

Determinist, ik hoor wel elke dag de pasta pan. :mrgreen:
Maar zonder gekheid, politiek moet ook verspeend zijn van religie vind ik.
Dat moet gescheiden zijn.
Gewoon proberen het land te besturen en zo neutraal mogelijk.
Laat mensen geloven wat ze willen, maar de politiek hoort zich niet religieus op te stellen met al die partijtjes.
Maar dat zal niet gebeuren denk ik.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Gast1 » 19 okt 2016, 07:50

Tammy schreef:Gast1 schreef:
Al die geluiden, al dat gezang 'roepen op tot' en ik vind dat mooi en zo'n 'oproep tot' zou iedereen voor zichzelf kunnen invullen.
Dat doen de vogels ook.
Wij allen danken veel te weinig voor het geschenk wat we mogen beleven.
In plaats van te luisteren naar de oproep, blijven we veel te vaak jaloers en haatdragend.
Slechts een enkeling begrijpt het toezingen van de dag.
Ik vul het ook voor mezelf in Gast1.
Ik snap niet wat je bedoelt met het woord jaloers.
En haatdragend ben ik niet,( dat zeg je ook niet naar mij toe) , maar ik wil gewoon niet altijd geconfronteerd worden met religie.
Want ik heb daar niks mee.
Ik bedoel daarmee dat ik 'de dag toezingen'- of dat nou een gebed is of het afbakenen van een territorium- iets heel moois vind.
Gusteman heeft het bij het juiste eind; ik romantiseer en geef het leven een glans.
Dat leeft erg prettig, hoewel ik best wel weet dat er geen elfjes en kabouters bestaan, maar wie weet? :mrgreen:

In plaats van 'het mooie' te zien en te beluisteren, zijn we jaloers en haatdragend.
Daar bedoelde ik jou allerminst mee Tammy, dat dien je je niet aan te trekken. :wink:

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door TheStef » 19 okt 2016, 12:56

Tammy schreef: Ik heb niks met SGP-leider Kees van der Staaij , maar geef hem groot gelijk.

Hoe kijken jullie hier naar ?
Het grote probleem van Staaij is de ultieme hypocrisie van dit voorstel, iets zegt me dat hij het alleen over de islamitische oproep tot gebed heeft niet de Christelijke (kerkklokken)

Prima wanneer je dit soort religieus gezeik aan banden wilt leggen maar beperkt het niet tot één enkele religie.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Tammy » 19 okt 2016, 15:55

Dat weet ik dat je mij niet bedoelde Gast1. :grin:

TheStef, ik heb ook niks met die man.
Gewoon alles aanpakken in 1 keer.
Zo te lezen ben jij ook niet religieus. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door TheStef » 19 okt 2016, 16:32

Tammy schreef:Dat weet ik dat je mij niet bedoelde Gast1. :grin:

TheStef, ik heb ook niks met die man.
Gewoon alles aanpakken in 1 keer.
Zo te lezen ben jij ook niet religieus. :mrgreen:

Op papier katholiek, lid van de de kerk van het Vliegende Spaghetti Monster, RAmen.

Ik heb voornamelijk een hekel aan religieus exibionisme, welke religie dat dan ook is. Waar ik in dit specifieke geval enorme jeuk van krijg is de Hypocrisie van de SGP

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Tammy » 20 okt 2016, 06:08

Ik snap wat je bedoeld TheStef.
Het klopt ook niet en het woord schijnheiligheid bestaat ook niet voor niks.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door herman50 » 20 okt 2016, 07:48

als wij onze geloven over boord gooien, ga dan niet zitte zeiken over anderen die het geloof nog omarmen, ... dit is weer een geval waarin een klein land groot kan zijn, laat iedereen leven,,,, enne ja ben gelovig -alhoewel óp papier- ,, fijne dag nog [wave]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door Fenna » 20 okt 2016, 08:04

herman50 schreef:als wij onze geloven over boord gooien, ga dan niet zitte zeiken over anderen die het geloof nog omarmen, ... dit is weer een geval waarin een klein land groot kan zijn, laat iedereen leven,,,, enne ja ben gelovig -alhoewel óp papier- ,, fijne dag nog [wave]
We zitten niet te "zeiken" over iemand die zijn geloof omarmt, we hebben het over de kolere herrie die de azaan met zich mee brengt en dat dit ook anders kan.
Hoop dat ze naast jou deur een moskee gaan bouwen, kan je er iedere dag van genieten.
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door gusteman » 20 okt 2016, 08:06

TheStef schreef:Ik heb voornamelijk een hekel aan religieus exibionisme, welke religie dat dan ook is.
Iedereen hier weet zo onderhand wel al dat ik 'iets heb' met taal, woorden, uitdrukkingen en gezegden.
Soms gebeurt het al eens dat ik een woord lees waarvan ik niet eens het bestaan kende, waardoor ik altijd weer iets bij leer.

Niet te verwonderen dus dat ik even heb ge-googled onder 'exibionisme' en warempel, ik kreeg welgeteld één verwijzing aangeboden.

Maar ik denk niet dat dit (klik)(*) is waar TheStef naar refereert.

(*) Waarschuwing: 18 plus !!

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door herman50 » 20 okt 2016, 08:16

ja jij ook een fijne dag nog Fenna, enne er staan in Rotterdam genoeg moskeeën, en verdikke ook een 2straten verderop , mooi gebouw :peace:
alles van waarde is weerloos

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Oproep tot gebed afschaffen ?

Bericht door TheStef » 20 okt 2016, 09:02

gusteman schreef:
TheStef schreef:Ik heb voornamelijk een hekel aan religieus exibionisme, welke religie dat dan ook is.
Iedereen hier weet zo onderhand wel al dat ik 'iets heb' met taal, woorden, uitdrukkingen en gezegden.
Soms gebeurt het al eens dat ik een woord lees waarvan ik niet eens het bestaan kende, waardoor ik altijd weer iets bij leer.

Niet te verwonderen dus dat ik even heb ge-googled onder 'exibionisme' en warempel, ik kreeg welgeteld één verwijzing aangeboden.

Maar ik denk niet dat dit (klik)(*) is waar TheStef naar refereert.

(*) Waarschuwing: 18 plus !!
Nee daar refereerde ik niet direct aan, indirect wel, exibionisme is soort van idee waarbij diegene die er last van heeft de noodzaak voelt zichzelf te tonen op sexueel gebied, vandaar de term Religieus Exibionisme, de neurotische en dwangmatige noodzaak voelen zijn/haar geloof te etaleren.

Plaats reactie