Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80578
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door Tammy » 02 nov 2016, 01:40

Afbeelding

Paus Franciscus vindt dat vrouwen ,,in veel dingen beter zijn dan mannen'', maar priester zullen ze wat hem betreft nooit worden. Daar liet hij dinsdag geen misverstand over bestaan. ,,Het laatste woord is hier al over gezegd door paus Johannes Paulus II en dit blijft zo'', zei Franciscus.

Een journalist die vandaag met de paus meevloog van Zweden naar Rome vroeg hem vervolgens of hij bedoelde dat het ,,echt nooit, nooit'' zal gebeuren. ,,Als we de verklaring van paus Johannes Paulus II zorgvuldig lezen, ziet het daar wel naar uit'', antwoordde Franciscus. Zijn antwoord is in lijn met de kerkleer, maar zo stellig had Franciscus het zelf niet eerder gezegd.

Veel ruimte liet zijn inmiddels heiligverklaarde voorganger ook niet aan zijn opvolgers. In 1994 schreef Johannes Paulus II dat de kerk simpelweg ,,niet de bevoegdheid heeft om vrouwen tot priester te wijden en dat aan dit oordeel altijd zal worden vastgehouden door alle gelovigen van de kerk''.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80578
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door Tammy » 02 nov 2016, 01:44

Ik ben een vrouw dus ik heb hier vragen over.

De eerste : Word er altijd vastgehouden wat een voorganger heeft gezegd ?
Hoe kan je dan tot vernieuwing komen ?

En de tweede: waarom vind de kerk dat vrouwen geen priester kunnen worden ?
Er is hier dus een ongelijkheid tussen man en vrouw.
Waarom is dat ?
We zijn in veel dingen beter zegt hij maar niet om priester te worden ?
Waar zit het verschil in ? [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door univers » 02 nov 2016, 04:57

Waar zit het verschil in ?
Afbeelding :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80578
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door Tammy » 02 nov 2016, 08:29

Nou weet ik het nog niet Univers. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door taigitu » 02 nov 2016, 09:30

De kerk en de mannelijke hiërarchie is één groot machtsblok.
Zodra vrouwen eveneens wat in de melk te brokkelen krijgen, en dat gebeurt zodra zij priester
worden, dan krijg je heibel. Want de mannen zijn zakelijk ingesteld (wat is de /voordeelwinst
van iets?) terwijl vrouwen meer vanuit gevoel handelen en dat kan geld kosten.

Daarnaast kunnen ze in mijn optiek dan ook het celibaat vaarwel zeggen. Als vrouwen ook de
macht van de priesters krijgen en daarmee medezeggenschap zijn ze gelijkwaardig in de ogen
van leer. Een kleine stap naar het huwelijk tussen beiden.
Dan gaan we terug naar de begintijd van de katholieke kerk waar elke geestelijk kon trouwen.
Waar de pausen ook getrouwd waren. Maar omdat er nazaten uit die huwelijken kwamen en die
automatisch het erfrecht hadden, was dat zeer onvoordelig voor de kerk. De bezittingen van
een paus, kardinaal of andere geestelijke werd daardoor opgedeeld aan vrouw en kinderen.
En de kerk greep ernaast. Dus werd het celibaat verzonnen.

Zo schrijven diverse herders van de katholieke kerk boeken. Die opbrengsten zijn voor henzelf.
Maar ik vraag me af waar gaan nu die persoonlijke bezittingen/gelden naar toe bij overlijden?
Vervallen die automatisch aan de kerk of gaan die naar familieleden en dergelijke?


http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... mo-s.dhtml
https://www.bol.com/nl/p/de-naam-van-go ... 053301067/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door Gast1 » 02 nov 2016, 09:33

Ik ben het met Tammy eens, wat uiterlijk bij de man is, is innerlijk bij de vrouw.
Er zijn lichamelijk nader op de keper beschouwende geen verschillen tussen de man en de vrouw.

Maar nu naar deze Paus die de uitspraak deed -zijn eerste minpuntje voor wat mij betreft?-
Een journalist die dinsdag met de paus meevloog van Zweden naar Rome vroeg hem vervolgens of hij bedoelde dat het "echt nooit, nooit" zal gebeuren.
"Als we de verklaring van paus Johannes Paulus II zorgvuldig lezen, ziet het daar wel naar uit", antwoordde Franciscus.
Mijn opmerking hierover:
Door nu meteen anders te oordelen dan zijn redelijk recente voorganger lijkt mij gezien 'het aanzien' van die voorganger niet handig.
Ik denk dat deze Paus gedurende zijn leven hier echter wel op terug zal komen.
Vrouwen zijn van het ambt uitgesloten omdat Jezus alleen mannen als apostelen koos.
Deze stelling staat op kantelen.
Het is zeer wel mogelijk dat Maria Maria Magdalena zelfs de eerste apostel van Jezus is geweest en ziehier:
Op 10 juni 2016 heeft de Congregatie voor de Goddelijke Eredienst en de Discipine van de Sacramenten aangekondigd dat de verplichte gedachtenis van de heilige Maria Magdalena op 22 juli wordt verheven tot een Feest. In haar desbetreffende brief vermeldt deze Congregatie onder meer dat de H.Thomas van Aquino haar al Apostel van de Apostelen noemde.

Immers volgens de christelijke Bijbel in het Nieuwe Testament is Jezus het eerst aan haar verschenen en heeft haar bij deze verschijning gezegd:
"Ga naar mijn broeders en zeg hen: Ik stijg op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God." (Joh. 20,1-18).


Paus Franciscus heeft deze verheffing bepaald als passend in het heilig jaar van de Barmhartigheid.
Bron Wikipedia.

Gast1

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door Gast1 » 02 nov 2016, 09:42

taigitu schreef:Dan gaan we terug naar de begintijd van de katholieke kerk waar elke geestelijk kon trouwen.
Waar de pausen ook getrouwd waren.
Er waren zelfs bij mijn 'weten' 2 vrouwelijke pausen, waarvan er één (Pope Joan) twee kinderen heeft gekregen.
We hebben hier wel eens over geboomd, toch?

Aanvulling, ik vond nog iets (hihihi):
Pausin Johanna zou een Engelse vrouw uit Mainz zijn geweest die verliefd werd op een monnik. Ze zou deze monnik, als man gekleed, zijn nagereisd naar Athene.
Tijdens haar verblijf en studie daar leerde ze vloeiend Grieks.
Deze vaardigheid zorgde ervoor dat ze een secretarisfunctie kreeg aan het hof van de Paus.
Daarna werd ze tot Kardinaal gekozen en vervolgens zelfs tot Paus in het jaar 853.

De rest van het verhaal kent twee versies.
In de eerste versie wordt in 855, na de dood van de Paus, ontdekt dat deze eigenlijk een vrouw is.
In de tweede versie volgt de ontdekking direct op de kroning.
Toen ze tijdens de kroningsprocessie van het Colosseum naar de kerk van San Clemente op straat een kind baarde, viel ze door de mand.

Het verhaal gaat in beide versies verder dat sinds deze ontdekking elke nieuwe paus op een stoel met een gat moest plaatsnemen.
Vervolgens werd gecontroleerd of hij echt een man was, wat bevestigd werd met de uitspraak:
"Testiculos habet, bene pendentes" (Hij heeft ballen en ze hangen goed), waarna alle aanwezige geestelijken riepen: "Deo gratias!" (God zij dank!).
Dit gebruik werd in 1513 weer afgeschaft.

De officiële versie van de Katholieke Kerk is dat het hier om een staaltje protestante geschiedvervalsing gaat.
De meeste bronnen van het verhaal, zijn alleen nog in kopieën van na de reformatie bekend,
maar er is een bron in het Bodleyan in Engeland die een authentiek handschrift is van ruim voor de reformatie.
Vervalsing is daarin niet te bespeuren.

Cees van der Pluijm schreef in 1996 een toneelstuk (monoloog) over Pausin Johanna.
Emmanuel de Rhoïdis heeft een (door Gerrit Komrij vertaalde) roman over deze pausin geschreven.
Fictie of historie: dat blijft na lezing in het midden
Bron ... :grin:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door taigitu » 02 nov 2016, 12:03

Hier de film over Johanna.

Van een andere site het verhaal:
Pausin Johanna: vrouwelijke kerkleider
19 maart 2013 - Rienk-Jan Benedictus

De Rooms-katholieke kerk heeft in de loop van de geschiedenis veel omstreden pausen en tegenpausen voortgebracht. Toch spant het verhaal van ‘pausin Johanna’ de kroon. Hoewel er geen onomstotelijk historisch bewijs is geleverd dat deze vrouwelijke paus daadwerkelijk heeft bestaan, wordt zij toch in meerdere middeleeuwse geschriften vermeld. Wie was deze opmerkelijke vrouw en klopt de legende dat zij de katholieke kerk een hak wist te zetten?

Uit de 9e eeuw, de periode waarin ‘pausin Johanna’ zou hebben geleefd, zijn geen schriftelijke bronnen beschikbaar die haar bestaan kunnen bevestigen. De enige aanwijzing voor haar bestaan uit deze tijd, een voetnoot in de 9e-eeuwse kroniek van Anastasius Bibliothecarius (810-897), is pas eeuwen later aan het document toegevoegd. Vanaf de 11e eeuw zijn er meerdere verhalen opgesteld door onder andere de Ierse abt Marianus Scotus (1028-1082) en de dominicaan Jean de Mailly (1190-1260), die elkaar echter veelvuldig tegenspreken. De meest gangbare versie van het verhaal over pausin Johanna is afkomstig uit het 13e-eeuwse Chronicon Pontificum et Imperatum van Martinus Polanus.

Mannelijke vermomming
Pausin Johanna, die volgens sommige bronnen Giberta of Agnes heette, zou hebben geleefd ten tijde van het pontificaat van paus Leo IV (847-855). Zij was afkomstig uit het Duitse Mainz. Het was een slimme, ondernemende en dappere meid, die zich afzette tegen het middeleeuwse keurslijf waarin het vrouwen onmogelijk werd gemaakt fatsoenlijk onderwijs te volgen. De ambitieuze Giberta, of Agnes, verliet daarom al op jonge leeftijd het ouderlijk huis. Ze verkleedde zich als man, nam de naam Johannes aan en trok de wijde wereld in. Mogelijk nam zij hierbij de identiteit van haar broer aan, die bij een inval van de Vikingen om het leven was gekomen.

Kerkelijke carrière
‘Johanne's reisde eerst naar Athene, waar ze zich verdiepte in Grieks en Latijn, maar ook in wijsbegeerte en godgeleerdheid. Vervolgens vertrok ze naar Italië om verder te studeren en zelf les te geven. In Rome, waar ze zich voordeed als Engelsman, maakte ze indruk met haar wijsheid en welsprekendheid. Een geestelijke benaderde haar met het verzoek priester te worden. Ze ging in op dit voorstel en werd gewijd als Johannes Anglicanus. Met die benaming werd gerefereerd naar haar zogenaamde Engelse afkomst. Als toegewijd priester klom ze snel op in de kerkelijke hiërarchie. Ze werd achtereenvolgens secretaris van de pauselijke curie, kardinaal en vertrouweling van paus Leo IV.

Paus Johannes Anglicanus
Hoewel er tegenwoordig vanuit wordt gegaan dat paus Leo IV overleed op 17 april 855, zou hij volgens de legende al een jaar eerder zijn overleden. Johannes Anglicanus werd als zijn opvolger gekozen en in september 854 geïnaugureerd. Over de duur van haar pontificaat bestaat geen eenduidige informatie: schattingen variëren van enkele maanden tot bijna 2,5 jaar. Voor of tijdens de periode dat zij paus was, zou zij bovendien zwanger zijn geraakt van een Romeinse minnaar. Hoewel ze haar zwangerschap verborgen wist te houden, werd deze ‘zonde’ haar uiteindelijk fataal.

Bevalling en overlijden
Tijdens een processie die dwars door de stad liep, van het Vaticaan naar de kerk van Sint Jan van Lateranen, kreeg zij plotseling ernstige weeën. Tot ontzetting van de toegestroomde vrome bevolking beviel zij midden op straat van haar kind. Als gevolg van de bevalling kwam de pausin zelf om het leven. Volgens een iets andere versie van het verhaal werd zij gestenigd door de furieuze Romeinen, die daarna ook haar kind wurgden.

Er werd schande gesproken van dit voorval. Het was al ongehoord dat een vrouw had op weten te klimmen tot de hoogste positie binnen de katholieke kerk, maar dat zij ook nog een kind had verwekt druiste tegen alle kerkelijke beginselen in. De katholieke kerk nam dan ook direct maatregelen om alles wat aan de vrouwelijke paus herinnerde vakkundig te vernietigen, om zo het bestaan van Johannes Anglicanus te kunnen ontkennen.

De ‘pauselijke kakstoel’
Volgens een vermakelijke legende nam de kerk een wel heel bijzondere maatregel om te voorkomen dat er ooit weer zo’n beschamende fout zou worden gemaakt. Om er zeker van te zijn dat potentiële pausen van het juiste geslacht waren, moesten zij in het vervolg plaatsnemen op een grote, marmeren zetel met een gat in de zitting. Eén van de jongere kardinalen voelde dan vervolgens onder de stoelzitting of de beoogde paus aan deze vereiste voldeed. Als de mannelijkheid kon worden bevestigd, riep de kardinaal dan luidkeels: “Testiculos habet et bene pendentes!”, oftewel: “Hij heeft testikels en ze hangen goed!”. In de Romeinse volksmond werd de zetel uit dit opmerkelijke verhaal al snel de sedia stercoraria genoemd, de ‘pauselijke kakstoel’.

Legende of niet?
Waar of niet, het verhaal over de vrouwelijke paus zou in latere eeuwen nog een belangrijke rol spelen. Fanatieke antipapisten grepen het wonderlijke verhaal aan om de katholieke kerk in diskrediet te brengen. Zo werd met name tijdens de reformatie de herinnering aan paus Johanna opgerakeld om de geloofwaardigheid van de katholieke kerk teniet te doen. Ondanks dat er vandaag de dag nauwelijks tot geen reden is om aan te nemen dat ‘pausin Johanna’ daadwerkelijk heeft bestaan, is er tegelijkertijd toch ook niet voldoende bewijs om het verhaal definitief naar het rijk der fabelen te kunnen verwijzen.

http://www.isgeschiedenis.nl/sterke-vro ... erkleider/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door Determinist » 02 nov 2016, 15:04

Tammy schreef:...
Hoe kan je dan tot vernieuwing komen ?
Alsjeblieft niet zeg, geen vernieuwingen in de kerk.
Is prima zo, dat ouderwetse gedoe rondom die religies.
Met het vasthouden van die starheid versnelt de afbrokkeling van dit systeem.
Het gaat al de goede kant op, laat ze zelf maar extra schepjes erboven op doen.

Dan zijn we er sneller vanaf.

Dus prima, Paus, ga lekker zo door.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door Vitharr » 02 nov 2016, 18:00

Vrouwen: Deze Paus gaat nooit scoren zo...

..
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door Gast1 » 02 nov 2016, 18:49

taigitu schreef:Hier de film over Johanna.
Jeetje zeg, ik ken die film en heb 'm een paar jaren geleden op tv gezien.
Een jaar of vier geleden heb ik een boek mogen lenen over de geschiedenis der pausen.
De titel was anders, maar ik kan 'm mij niet herinneren.
Ik heb door het boek gebladerd en een beetje gelezen, mijn vrouw deed dat wat intenser.
Het is onvoorstelbaar, maar deze jongens *klik* kwamen er zeker in voor.
Te gek voor woorden ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80578
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door Tammy » 03 nov 2016, 09:36

Ik begrijp wat je bedoelt Determinist.
Misschien inderdaad beter zo.
Die vrouwelijke Paus ken ik.
Vreselijk dat ze dat willen weg moffelen.
En Gast1, die vorige mannen waren ook geen frisse jongens zeg.
Jeetje wat een instituut. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door Determinist » 03 nov 2016, 10:50

Zo zie je maar.

Toen het christendom nog een kleine obscure joodse sekte was, enkele decennia na de dood van Christus, moest het opboksen tegen zowel de joden als de Romeinse heidenen, vooral op inhoudelijk gebied. Van macht was nog geen sprake. Tot pakweg Constantijn was het een marginale beweging waarbij de gevestigde religies de macht gebruikten om zo nu en dan ook de christenen te vervolgen.
Leverde veel op qua geschriften en veel apologetica is geschreven die benadrukten de onderdrukking van de christenen.

Maar ja, dan wordt de sekte een religie en krijgt de macht. Al vanaf de eerste mogelijkheden die de christenen pakten hebben ze exact hetzelfde gedaan en hebben de toen gevestigde religies onderdrukt. En ja, zelfs de eigen christenen hebben ze vervolgt.
Je kan met zekerheid stellen dat er meer mensen over de kling zijn gejaagd door de christenen de eerste eeuwen dan dat er ooit christenen vervolgt zijn.
En dan de Christenvervolging door de christenen zelf. De reden waarom we de dogma's zien in de kerken die ze zijn, is het resultaat van eeuwenlange vervolging van niet orthodoxe stromingen. Het recht van de sterkste. Vele stromingen die juist vrouwen als middelpunt van de gemeenschap hebben gezien en vrouwen hoog in de leiderschap hebben gesteld zijn gewoon in de kiem gesmoord.

De RK kerk baseert zich niet op HET christendom, maar EEN christendom.
Christenen bestaan niet, vanuit elk "christelijk" standpunt gezien zijn het allemaal ketters.

Gast1

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door Gast1 » 03 nov 2016, 12:41

:post: ... hoewel, allemaal?

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door goudroes » 03 nov 2016, 13:17

Tammy schreef:Afbeelding

In 1994 schreef Johannes Paulus II dat de kerk simpelweg ,,niet de bevoegdheid heeft om vrouwen tot priester te wijden en dat aan dit oordeel altijd zal worden vastgehouden door alle gelovigen van de kerk''.

BRON.
Ik vraag mij af wie de bevoegdheid dan wel heeft, de paus is als hoofd van de kerk. En als de paus het al niet heeft. God? Hij heeft de vrouw zelf geschapen, is hij iets vergeten dan, dat vrouwen hierin te kort schieten? Foutje, bedankt?
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gast1

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door Gast1 » 03 nov 2016, 13:28

Ik vraag me dat oprecht ook af.
Dit *klik* artikel vond ik in de digitale 'Trouw'.
Ik schreef zelf eerder in dit topic:
Gast1 schreef:
Een journalist die dinsdag met de paus meevloog van Zweden naar Rome vroeg hem vervolgens of hij bedoelde dat het "echt nooit, nooit" zal gebeuren.
"Als we de verklaring van paus Johannes Paulus II zorgvuldig lezen, ziet het daar wel naar uit", antwoordde Franciscus.
Mijn opmerking hierover:
Door nu meteen anders te oordelen dan zijn redelijk recente voorganger lijkt mij gezien 'het aanzien' van die voorganger niet handig.
Ik denk dat deze Paus gedurende zijn leven hier echter wel op terug zal komen.
Vrouwen zijn van het ambt uitgesloten omdat Jezus alleen mannen als apostelen koos.
Deze stelling staat op kantelen.
Het is zeer wel mogelijk dat Maria Maria Magdalena zelfs de eerste apostel van Jezus is geweest en ziehier:
Op 10 juni 2016 heeft de Congregatie voor de Goddelijke Eredienst en de Discipine van de Sacramenten aangekondigd dat de verplichte gedachtenis van de heilige Maria Magdalena op 22 juli wordt verheven tot een Feest. In haar desbetreffende brief vermeldt deze Congregatie onder meer dat de H.Thomas van Aquino haar al Apostel van de Apostelen noemde.

Immers volgens de christelijke Bijbel in het Nieuwe Testament is Jezus het eerst aan haar verschenen en heeft haar bij deze verschijning gezegd:
"Ga naar mijn broeders en zeg hen: Ik stijg op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God." (Joh. 20,1-18).


Paus Franciscus heeft deze verheffing bepaald als passend in het heilig jaar van de Barmhartigheid.
Bron Wikipedia.
Een contradictio in terminis? [think] [think] [think]

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door Determinist » 03 nov 2016, 14:22

Immers volgens de christelijke Bijbel in het Nieuwe Testament is Jezus het eerst aan haar verschenen en heeft haar bij deze verschijning gezegd:
"Ga naar mijn broeders en zeg hen: Ik stijg op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God." (Joh. 20,1-18).


Paus Franciscus heeft deze verheffing bepaald als passend in het heilig jaar van de Barmhartigheid.
Bron Wikipedia.[/quote]

Tsja, typisch voorbeeld van selectief kiezen van dogma's. Daarbij is de opmerking nog evident onjuist ook.
Lezen christenen hun eigen nieuwe testament eigenlijk wel?

De bijbel geeft helemaal niet éénduidig aan over de verschijning van Jezus.
De boeken spreken elkaar tegen. En alle boeken op één hoop gooien en daar een nieuwe van maken, met een consistent verhaal, is ronduit het creëren van je eigen canon en zeker niet een historisch verhaal wat de Paus ons mag laten geloven.

Bart Ehrman kan het erg duidelijk stellen. Het is geen mening, maar wat je gewoon in de Bijbel kan nalezen. Zwart op perkament.
“Who was the first person to go to the tomb?

Was it Mary Magdalene by herself (John)?
or Mary along with another Mary (Matthew)?
or Mary along with another Mary and Salome (Mark)?
or Mary, Mary, Joanna, and a number of other women (Luke)?

Was the stone already rolled away when they arrived at the tomb (Mark, Luke, and John),
or explicitly not (Matthew)?

Whom did they see there?
An angel (Matthew),
a man (Mark),
or two men (Luke)?

Did they immediately go and tell some of the disciples what they had seen (John),
or not (Matthew, Mark, and Luke)?

What did the person or people at the tomb tell the women to do?
To tell the disciples that Jesus would meet them in Galilee (Matthew and Mark)?
Or to remember what Jesus had told them earlier when he had been in Galilee (Luke)?

Did the women then go tell the disciples what they were told to tell them (Matthew and Luke),
or not (Mark)?
Did the disciples see Jesus (Matthew, Luke, and John),
or not (Mark)?

Where did they see him?
only in Galilee (Matthew),
or only in Jerusalem (Luke)?”
Neem maar wat je zelf prettig vindt.
En sla meteen de hersens in van die anderen die het andere gekozen hebben...

gusteman

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door gusteman » 03 nov 2016, 20:19

goudroes schreef:Ik vraag mij af wie de bevoegdheid dan wel heeft, de paus is als hoofd van de kerk. En als de paus het al niet heeft. God? Hij heeft de vrouw zelf geschapen, is hij iets vergeten dan, dat vrouwen hierin te kort schieten? Foutje, bedankt?
Nou, beste goudroes, het is gewoon een kwestie van 'geloven', dus belangt het eigenlijk enkel die mensen (in dit geval dus vrouwen) aan die zich lid van één of andere geloofsgemeenschap noemen.
De oplossing is dus vrij eenvoudig: vrouwen die niet tot een geloofsgemeenschap behoren hebben niet echt een reden om zich daar druk over te maken en vrouwen die wel tot een geloofsgemeenschap behoren kiezen daar zelf voor, dus ga ik er van uit dat zij geen reden zien om zich daar druk over te maken.
Indien zij dit wel doen zou ik hen aanraden om die geloofsgemeenschap de rug toe te keren.

En of 'God' iets is vergeten of een foutje heeft gemaakt?
De God van Abraham (en daar gaat het hier toch over) is een fabeltje, een verzinsel van mensen die nood hadden aan één of andere 'zin van het leven'.
Aangezien het gaat om een fabel is dan ook de Paus een fabeldier en zeg nu zelf: in hoeverre heeft het nut of is het zinvol om je druk te maken over standpunten van een fabeldier?

Waar het fout loopt is tussen de oren van sommige mensen, waar onbenulligheden worden opgeklopt tot problemen waar dan weer heel veel poeha wordt rond gecreëerd.

Tot nut van wie dan eigenlijk wel?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door univers » 03 nov 2016, 21:28

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80578
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus: Vrouwen zullen nooit priester worden

Bericht door Tammy » 04 nov 2016, 06:38

Afbeelding
De paus schudt de hand van een vrouw in de Italiaanse stad Assisi.


Hoe vrouwvriendelijk is paus Franciscus nu echt? .


Als de paus in het vliegtuig stapt en journalisten meeneemt, weet je het al: hij klapt uit de school. Zo ook gisteravond. Hij zei dat vrouwen 'in veel dingen beter zijn dan mannen', maar priester zullen ze wat hem betreft nooit worden. Hoe kijkt deze paus eigenlijk naar vrouwen? .

Franciscus was er duidelijk over: het priesterambt wordt niet opengesteld voor vrouwen. "Het laatste woord is hier al over gezegd door paus Johannes Paulus II en dit blijft zo", zei Franciscus. Een journalist die dinsdag met de paus meevloog van Zweden naar Rome vroeg hem vervolgens of hij bedoelde dat het 'echt nooit, nooit' zal gebeuren. "Daar ziet het wel naar uit," zei de paus.

In 1994 schreef Franciscus' voorganger Johannes Paulus II dat de kerk simpelweg 'niet de bevoegdheid heeft om vrouwen tot priester te wijden en dat aan dit oordeel altijd zal worden vastgehouden door alle gelovigen van de kerk'.

Anderzijds zei de paus in 2013 in een interview met het Vlaamse tijdschrift Streven 'dat de kerk gewoon niet zichzelf kan zijn zonder de vrouw in haar rol. De vrouw is voor de kerk absoluut noodzakelijk. Maria, een vrouw, is belangrijker dan de bisschoppen.' Hij zei de plaats van de vrouw in de kerk 'grondiger te willen bestuderen'. "Het vrouwelijk genie is nodig op die niveaus waar belangrijke beslissingen genomen worden." .

Geen woorden, maar daden.

Veelbelovende woorden. Maar hoe zit het met de daden? Franciscus gaf enkele vrouwen een plek in inhoudelijke commissies in het Vaticaan. En hij benoemde de Italiaanse Mary Melone tot hoofd van de Vaticaanse universiteit. Dit voorjaar zei de paus nog dat 'het de kerk goed zal doen om te kijken of vrouwen als diakenen mogen dienen'.

Dat initiatief werd toegejuicht door historica Lucetta Scaraffia, die tevens het vrouwenmagazine van L'Osservatore Romano leidt. "Als het om vrouwen gaat, dan zet deze paus zich daarvoor met heel zijn hart in," zei zij in mei.

Maar volgens Vaticaankenner en Trouw-journalist Stijn Fens valt dat allemaal wel mee. Volgens hem heeft Franciscus mede door zijn Latijns-Amerikaanse afkomst een buitengewoon traditionele opvatting van de maatschappelijke positie van de vrouw, en was paus Benedictus 'bijna nog moderner'. Die benoemde vrouwen op hoge posities en vond dat vrouwen deel moesten uitmaken van de redactie van de Vaticaanse krant.

Bovendien schemert achter Franciscus' vrouwvriendelijke woorden een traditionele opvatting door over de rol van de vrouw. Toen een journaliste hem twee jaar geleden vroeg of hij vrouwen een structureel grotere rol wilde geven in het Vaticaan, antwoordde Franciscus: "Nou, priesters staan vaak onder het gezag van de huishoudster." .



BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie