10 Lies You Were Told About Christmas

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door taigitu » 16 dec 2016, 11:46

10 Lies You Were Told About Christmas
We zullen het nooit zeker weten...... als we afgaan op wat er geschreven staat of wat er niet geschreven staat? Wat er ooit mondeling is doorgegeven of ons nu nog wordt verteld?

Geloof ontstaat uit een verlangen........ houd in dat er twijfel is...... anders zou het Weten zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door herman50 » 16 dec 2016, 12:02

Jahoor , dacht al t is wel stil, maar gelukkig na Zwarte Piet nou es Kerstmis op de schop ,,, d´r zal niks mee bedoeld worde, tuurlijk niet da´s met alles , is toch m´n vraag ....wáárom dan erover te schrijven .....

Afbeelding
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door taigitu » 16 dec 2016, 14:20

herman50 schreef:Jahoor , dacht al t is wel stil, maar gelukkig na Zwarte Piet nou es Kerstmis op de schop ,,, d´r zal niks mee bedoeld worde, tuurlijk niet da´s met alles , is toch m´n vraag ....wáárom dan erover te schrijven .....
Dáárom.......?

Je zou het sinterklaasfeest voor een deel kunnen vergelijken met het kerstfeest.......

Waar bij de één de kinderen al eeuwen voor het lapje gehouden worden door te vertellen dat de Sint al de slechte dingen die kinderen doen staan genoteerd in het grote boek en er op afgerekend kunnen worden. Dat de Sint en pieten momenteel gelukkig wat soepeler zijn is prettig, maar er zijn nog veel kinderen die toch angstig zijn voor Sint en pieten.
En het hele feestgebeuren is gewoon verzonnen...... en dan komen ze er later achter dat er geen Sint en piet zijn en daar ook de kadootjes niet vandaan komen.

Bij het andere feest worden de volwassenen voorgehouden dat Jezus als 'biologische' vader God heeft omdat hij Maria heeft bezwangerd op de een of andere manier, en geboren is op 25 december in het jaar 0......? En dat de gevolgen van de verhalen, die niet zo erg (b)lijken te kloppen, de godsdiensten zijn opgehangen die heel veel oorlogen hebben veroorzaakt en nog steeds veroorzaken. Ook de godsdiensten werken met angst, tijdens het leven want alle dingen die je doet en niet deugen staan genoteerd in het grote boek(?)...... en daar kan je op worden afgerekend, zowel tijdens je leven als je toekomstig verblijf in hemel of hel. Ook hier klopt het nodige niet en zijn voor mij gewoon vertalingen van gebeurtenissen die vertaald/aangepast zijn door mensen op zo'n manier dat het bruikbaar was in een situatie.....
En hoe het nu nog verteld en aangenomen wordt door menig gelovige als de waarheid......? En met hun waarheid als wapen worden nog steeds mensen gedood.
Zo kunnen de daders de verantwoordelijkheid voor hun daden afwentelen op hun godsdienst. Bijna iedere godsdienst heeft het principe dat die van hun de enige ware is. En met dat excuus kon/mag je elke andere godsdienst bestrijden (kruistochten).

Zoals ik al schreef, geloof ontstaat uit een verlangen uit onszelf. En ik vind het mooi om kerstfeest te vieren als moment van bewust verlangen naar vrede en hoop als symbool. Alleen zie ik de bijbelse verhalen als verhalen die 'ingekleurd/aangepast' zijn door verschillende mensen door alle eeuwen heen en mondeling doorgegeven.
En ik geloof niet in deze sprookjes. Daarnaast verwordt het kerstfeest steeds meer als een sinterklaasfeest.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Gast1 » 16 dec 2016, 14:32

Ik zie dat taigitu al gereageerd heeft.
Ik plaats mijn tekst ongewijzigd en zal dadelijk de reactie van taigitu lezen.
herman50 schreef:Jahoor , dacht al t is wel stil, maar gelukkig na Zwarte Piet nou es Kerstmis op de schop ,,, d´r zal niks mee bedoeld worde, tuurlijk niet da´s met alles , is toch m´n vraag ....wáárom dan erover te schrijven .....
Afbeelding
Ik ben het helemaal met je eens Herman, alles wordt kapotgemaakt en er lijkt niets meer over te blijven.
Mooi plaatje trouwens ;P!

Als kleine jongen al vond ik het verschrikkelijk toen ik hoorde dat Sinterklaas 'nep' was en sprookjes bleken uiteindelijk ook allemaal verzinsels te zijn.
Later ontwaarde ik de 'werkelijke' wereld en hoe mensen met elkaar omgingen.
Alles diende gerelativeerd te worden en alle glans en schoonheid leek te verdwijnen.
En jawel hoor, kerst is ook allemaal een leugen.
De warmte en al het moois wordt weggehaald en alles blijkt een grote leugen te zijn.
Ik heb de decembermaand altijd prachtig gevonden en ik had daar mijn fijne gedachten bij.
En ik heb die gedachten nog steeds en mocht ik in een sprookje leven, dan kies ik daarvoor.
Met kerst denk ik aan nieuw leven en aan hoop.
Aan het met elkaar samenzijn en aan vrede.
Ik geloof ik de kracht en ik weet.
taigitu schreef:We zullen het nooit zeker weten...... als we afgaan op wat er geschreven staat of wat er niet geschreven staat?
Wat er ooit mondeling is doorgegeven of ons nu nog wordt verteld?
Geloof ontstaat uit een verlangen........ houd in dat er twijfel is...... anders zou het Weten zijn.
Ik weet zeker en ik hoef niet af te gaan op wat er geschreven staat.
Mijn 'geloof' ergo 'weten' twijfelt niet en ach, bij twijfel begint wijsheid dus wellicht dat er voor die twijfelen nog 'hoop' is.
Maar ook dat zal gerelativeerd worden, waarbij ik te lezen krijg dat dit er niet mee bedoeld wordt.
Laat mij maar lekker voelen wat ik voel wanneer ik deze muziek hieronder beluister.
Laat mij maar -al is het maar voor eventjes- blij zijn en laat het allemaal maar een sprookje zijn.
Laat anderen die dat willen maar relativeren en zich continu blijven ergeren al aan die 'onzin'.
Ik wens hen allen vrede en nog meer vrede in hun hoofd toe.

Gast1

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Gast1 » 16 dec 2016, 14:53

En gelezen ...

Jeetje zeg :oops:

Gisteren werd ik heel zwaar beproefd tijdens een gesprek wat ik had en waarbij ik bijna mijn 'geloof' dreigde te verliezen.
Tijdens dat gesprek verloor ik mijzelf en sloeg met mijn vuisten heel hard op de tafel waarbij de lap-top en leesbril van mijn opponent van tafel vloog.
Ik bezeerde mijn handen en mijn horloge vloog af.
Ik was niet boos, maar razend en heb gehuild.
Ik zakte op op de bodem van de schier peilloze put, maar ik vond 'm.
Ik kon alleen maar slapen door middel van Oxazepam ...

In de morgen werd ik wakker en het leek alsof ik nieuwe energie kreeg.
Ik begreep er helemaal niets van en ook de zon ging volop schijnen.
Het voelde als een wonder.
Door het luisteren naar deze muziek kwam er nog meer energie binnen.
Dank je wel Jezus, zoon van God, dank je wel Kosmische Kracht en ik zal vannavond weer een kaarsje aansteken.

Ik wens iedereen een prachtige en zeer vredevolle kerst toe.

Gast1

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Gast1 » 16 dec 2016, 14:55

Voor degenen die er een gevoel bij zouden willen krijgen ...
Gewoon luisteren en kijken naar de plaatjes zonder oordelen.
Voor degenen die dat niet willen of zelfs niet kunnen, is het immers toch al allemaal een grote leugen.
Ik ken zelfs mensen die kerst 'afschuwelijk' vinden.

Gast1

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Gast1 » 16 dec 2016, 15:15

Haal de 'glans' maar weg ... en daarmee de hoop.
Plaats tal van citaten en tal van oneliners, wijsheden, uitspraken en aforismen ...
Allemaal leugens?

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die ook dát vinden.

Al dit hieronder is één hele grote leugen, een grote poppenkast, vertel het voort, vertel het uw kinderen ...
'Share the gift' -daar sluit deze video mee af-

Bepaal zelf wat u doet ...

gusteman

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door gusteman » 16 dec 2016, 19:54

taigitu schreef:En het hele feestgebeuren is gewoon verzonnen...... en dan komen ze er later achter dat er geen Sint en piet zijn en daar ook de kadootjes niet vandaan komen.
En dan, beste taigitu?
Kinderen hebben nood aan een fantasiewereld waarbinnen zij naar hartenlust kunnen experimenteren met hun verbeelding en vindingrijkheid. Op die manier leren zij hun hersenen om te gaan met theoretische gegevens, zoals bijvoorbeeld taal, wiskunde, fysica, noem maar op.
Zij leren via het Sinterklaas gebeuren ook dat je niet ongestraft weg komt met gedrag wat door de maatschappij om hen heen niet wordt op prijs gesteld; of wat zelfs schade aanbrengt aan die maatschappij.

Is dat allemaal zo fout dan?

Hebben we liever dat kinderen niet de kans krijgen om zich uit te leven binnen een fantasiewereld?
Dat zij zich van in de "kribbe" ernstig gedragen?
taigitu schreef:Bij het andere feest worden de volwassenen voorgehouden dat Jezus als 'biologische' vader God heeft omdat hij Maria heeft bezwangerd op de een of andere manier, en geboren is op 25 december in het jaar 0......? En dat de gevolgen van de verhalen, die niet zo erg (b)lijken te kloppen, de godsdiensten zijn opgehangen die heel veel oorlogen hebben veroorzaakt en nog steeds veroorzaken.
Oorlogen worden niet veroorzaakt door godsdiensten, zij worden veroorzaakt door mensen.
En als er al een link kan gelegd worden naar één of andere godsdienst dan kan dit enkel door de vaststelling dat diegenen die oorlog voeren geen echte gelovigen zijn, maar schijngelovigen.

En dat kan je niet aan de godsdienst wijten, hooguit aan (bij de schijngelovige) een gebrek aan kennis van de diepere betekenis van een godsdienst.

Want geen enkele echte gelovige zal oorlog voeren maar vrede en harmonie nastreven.

Net zoals geen enkele echte gelovige de deur zal wijzen aan een vluchteling, een arme of behoeftige, mensen in nood of ellende.

En, laat ons niet vergeten, geloof kan ook het mooiste en beste in mensen naar boven brengen.

Zoals dit meesterwerk, op superbe wijze gebracht.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door univers » 16 dec 2016, 20:30

Ik ken zelfs mensen die kerst 'afschuwelijk' vinden.
Dat steek ik ook niet onder stoelen of banken.
Ik vind het een feest van de huichelaars en zakkenvullers.
Die 2 dagen per jaar de vrede prediken, en de rest van het jaar zijn naaste de nek omdraait.
Vrede op aarde.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door taigitu » 16 dec 2016, 22:11

gusteman schreef:
taigitu schreef:En het hele feestgebeuren is gewoon verzonnen...... en dan komen ze er later achter dat er geen Sint en piet zijn en daar ook de kadootjes niet vandaan komen.
En dan, beste taigitu?
Kinderen hebben nood aan een fantasiewereld waarbinnen zij naar hartenlust kunnen experimenteren met hun verbeelding en vindingrijkheid. Op die manier leren zij hun hersenen om te gaan met theoretische gegevens, zoals bijvoorbeeld taal, wiskunde, fysica, noem maar op.
Zij leren via het Sinterklaas gebeuren ook dat je niet ongestraft weg komt met gedrag wat door de maatschappij om hen heen niet wordt op prijs gesteld; of wat zelfs schade aanbrengt aan die maatschappij.

Is dat allemaal zo fout dan?

Hebben we liever dat kinderen niet de kans krijgen om zich uit te leven binnen een fantasiewereld?
Dat zij zich van in de "kribbe" ernstig gedragen?
Kinderen hebben gelukkig van nature al in zich dat ze kunnen fantaseren. Dat wordt niet altijd gewaardeerd door de volwassenen. Het wordt dan ook weleens gezien als liegen en het kind wordt dan tot de orde geroepen. Andersom wordt het als gewoon gezien om sinterklaas en pieten op te voeren in hun leven als werkelijkheid terwijl het een leugen van de ouders is. En dan gaan luidruchtige volwassenen er ook nog eens er een pietendrama bij maken over de ruggetjes van die kinderen. Dat is schadelijk want ze worden betrokken bij dingen waar ze niets mee kunnen maar wel mee worden geconfronteerd in hun beleving van het sinterklaasfeest. Ik vind het een vreemde reden om het sinterklaas gebeuren op te voeren als dat kinderen daar van leren wat goed of fout is. Moet dat met een leugen? Wat leren ze daarvan... Lees kinderen sprookjes voor, geef ze ruimte om te fantaseren of doe het samen. Leer je kinderen het juiste door ze het zelf voor te leven.
taigitu schreef:Bij het andere feest worden de volwassenen voorgehouden dat Jezus als 'biologische' vader God heeft omdat hij Maria heeft bezwangerd op de een of andere manier, en geboren is op 25 december in het jaar 0......? En dat de gevolgen van de verhalen, die niet zo erg (b)lijken te kloppen, de godsdiensten zijn opgehangen die heel veel oorlogen hebben veroorzaakt en nog steeds veroorzaken.
gusteman schreef:Oorlogen worden niet veroorzaakt door godsdiensten, zij worden veroorzaakt door mensen.
En als er al een link kan gelegd worden naar één of andere godsdienst dan kan dit enkel door de vaststelling dat diegenen die oorlog voeren geen echte gelovigen zijn, maar schijngelovigen.
Godsdiensten zijn een 'uitvinding' van de mens. Zonder de mens zijn er alleen natuurverschijnselen, gebonden aan hun natuurlijke wetmatigheid. De mens als leider in de kerk of elk anders religieus bolwerk ervaart macht. En die macht kan misbruikt worden. Daar hebben we al eens een topic aan gewijd. En daaruit zijn oorlogen ontstaan, zoals het christendom zich uitleefde in de kruistochten en IS nu doet. Alles zogenaamd tot meerdere glorie of opdracht van God. Het is één pakket, mens en macht onder de paraplu van een door de mens verzonnen/ontworpen godsdienst. Haal de mens van de aarde en de godsdienst is eveneens weg.
gusteman schreef:En dat kan je niet aan de godsdienst wijten, hooguit aan (bij de schijngelovige) een gebrek aan kennis van de diepere betekenis van een godsdienst.
Want geen enkele echte gelovige zal oorlog voeren maar vrede en harmonie nastreven.
Net zoals geen enkele echte gelovige de deur zal wijzen aan een vluchteling, een arme of behoeftige, mensen in nood of ellende.

En, laat ons niet vergeten, geloof kan ook het mooiste en beste in mensen naar boven brengen.
Ik weet dat er geestelijken zijn die integer zijn. Maar dat zijn dan vaak de mensen in de lagere hiërarchie. Macht corrumpeert wordt er gezegd en dat is in veel gevallen waar, geestelijken zijn daar niet van uitgezonderd, het zijn ook net mensen.
Je schrijft 'dat geen enkele echte gelovige oorlog zal voeren'....... Was dat maar zo. Maar ook zij ondergaan de macht vanuit de hogere orde in hun kerk. Zo heeft bijna iedere godsdienst een regel die luidt dat' iedere dienaar van de kerk mag liegen als het de kerk zou schaden'. Zo zal de echte gelovige in de kerk zich moeten houden aan de regel. En dat is door echte gelovigen ook gedaan (doofpot) met o.a. het misbruik in de katholieke kerk. En dat vind ik net zo erg als oorlog voeren, of nog erger omdat het weerloze kinderen overkwam.
taigitu schreef:
Waarom zou een niet-gelovige geen mening mogen hebben over regels binnen de kerk?
Zeker als een regel een gelovige van die kerk beperkt in de vrijheid van keuze en als de regel niet wordt opgevolgd er sancties volgen die die gelovige buiten de kerkgemeenschap zet door o.a. het niet mogen deelnemen aan de communie.
Zou een niet-gelovige ook geen mening mogen hebben, en die kenbaar maken, over een andere regel zoals de caconieke regel dat het personeel van het instituut katholieke kerk mag liegen als de waarheid de kerk zou schaden? Want er is flink gelogen en gewerkt met de doofpot over het misbruik van de kerk....
Bron: http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... 1&start=20
Een link naar oorlog en echte gelovigen.....
Een zegening die gelukkig in onbruik is geraakt, maar die tot de Tweede Wereldoorlog nog normaal was, is de zegening van wapens aan het begin van een ‘rechtvaardige oorlog’. In de diverse protestantse kerken is het gebruik van de zegen vergeleken met de katholieke praktijk drastisch teruggesnoeid. Hier grijpen meerdere zaken in elkaar, namelijk de grondhouding ten opzichte van de schepping die veel afstandelijker is en waarin veel meer uitgegaan wordt van het slechte van de mens en veel minder van de heiligheid van de schepping. Daarnaast speelde het terugbrengen van de veelheid van rituelen in de katholieke kerk tot een absoluut minimum eveneens een rol.

http://www.venstersopkatholiekgeloven.n ... een-zegen/
Eerst bekeren, dan onderwerpen
In de zevende en achtste eeuw trokken christelijke missionarissen door onze nog heidense streken. Met de zegen van pauselijk Rome, maar beschermd en ondersteund door het Frankische vorstenhuis. De kerstening van het tegenwoordige Nederland was een politieke zaak.
..........
Deze anekdote staat in een achtste-eeuwse hagiografie van Willibrord, de eerste grote missionaris die boven de rivieren voet aan de grond kreeg. Zijn aanpak was even simpel als vernielzuchtig. Het Noord-Hollandse plaatsje Heiloo (‘heilig bos’), bijvoorbeeld, was in die tijd een inheems heiligdom. Willibrord maakte het met de grond gelijk en bouwde er een kerk bovenop. Zo deden hij en zijn gewapende gevolg het overal waar ze kwamen, en dat ging met het nodige fysieke geweld gepaard, niet alleen van de kant van de heidenen, maar ook van die van de zendelingen.

https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/ ... rland.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Gast1 » 17 dec 2016, 07:25

univers schreef:Ik vind het een feest van de huichelaars en zakkenvullers.
Dank je wel, laat mij dan maar mijn feest zonder jou vieren.
Dus misschien heb jij dit wel gedaan?
Dus misschien heb jij dit wel gedaan?

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door herman50 » 17 dec 2016, 07:28

Gast1 schreef:Ik zie dat taigitu al gereageerd heeft.
Ik plaats mijn tekst ongewijzigd en zal dadelijk de reactie van taigitu lezen.
herman50 schreef:Jahoor , dacht al t is wel stil, maar gelukkig na Zwarte Piet nou es Kerstmis op de schop ,,, d´r zal niks mee bedoeld worde, tuurlijk niet da´s met alles , is toch m´n vraag ....wáárom dan erover te schrijven .....
Afbeelding
Ik ben het helemaal met je eens Herman, alles wordt kapotgemaakt en er lijkt niets meer over te blijven.
Mooi plaatje trouwens ;P!

Als kleine jongen al vond ik het verschrikkelijk toen ik hoorde dat Sinterklaas 'nep' was en sprookjes bleken uiteindelijk ook allemaal verzinsels te zijn.
Later ontwaarde ik de 'werkelijke' wereld en hoe mensen met elkaar omgingen.
Alles diende gerelativeerd te worden en alle glans en schoonheid leek te verdwijnen.
En jawel hoor, kerst is ook allemaal een leugen.
De warmte en al het moois wordt weggehaald en alles blijkt een grote leugen te zijn.
Ik geloof ik de kracht en ik weet.
taigitu schreef:We zullen het nooit zeker weten...... als we afgaan op wat er geschreven staat of wat er niet geschreven staat?
Wat er ooit mondeling is doorgegeven of ons nu nog wordt verteld?
Geloof ontstaat uit een verlangen........ houd in dat er twijfel is...... anders zou het Weten zijn.
Ik weet zeker en ik hoef niet af te gaan op wat er geschreven staat.
Mijn 'geloof' ergo 'weten' twijfelt niet en ach, bij twijfel begint wijsheid dus wellicht dat er voor die twijfelen nog 'hoop' is.
Maar ook dat zal gerelativeerd worden, waarbij ik te lezen krijg dat dit er niet mee bedoeld wordt.
Laat mij maar lekker voelen wat ik voel wanneer ik deze muziek hieronder beluister.
Laat mij maar -al is het maar voor eventjes- blij zijn en laat het allemaal maar een sprookje zijn.
Laat anderen die dat willen maar relativeren en zich continu blijven ergeren al aan die 'onzin'.
Ik wens hen allen vrede en nog meer vrede in hun hoofd toe.
wat een warme worden weer ik zou zeggen bedankt en hele fijne dagen .......voor iedereen .....
Afbeelding
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Gast1 » 17 dec 2016, 07:41

Jij begrijpt het kerstfeest Herman, net als Gusteman.
Fijn om dat met jullie te delen.

:loveU:
gusteman schreef:En dan, beste taigitu?
De relativerende reactie van taigitu spreekt boekdelen en laat precies zien wat ik bedoel.
Fijn dat je kunt genieten van die hemelse muziek.
Hieronder ook een meesterstuk waarbij de plaatjes tot de mogelijke verbeelding kunnen spreken.

Gast1

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Gast1 » 17 dec 2016, 07:58

taigitu schreef:De mens als leider in de kerk of elk anders religieus bolwerk ervaart macht. En die macht kan misbruikt worden. Daar hebben we al eens een topic aan gewijd.
En daaruit zijn oorlogen ontstaan, zoals het christendom zich uitleefde in de kruistochten en IS nu doet. Alles zogenaamd tot meerdere glorie of opdracht van God.
Ik lees niets dan verbittering en een gevangenschap in een klein paradigma. Niet in staat om zelfs met kerst 'los te laten' ... zelfs niet voor heel even vrede kunnen sluiten met het gevecht in je zelf.
Het ontkracht bijna al jouw eerdere prachtige schrijfsels en citaten.

Herman schreef zijn warme toewens al, net zoals ik dat al deed aan iedereen ... dus ook aan jou:

Afbeelding

<edit: ik haalde een taalfout weg en plaatste dit plaatje, dat vond ik beter dan een herhaling van mijn eerdere toewens.>
Laatst gewijzigd door Gast1 op 17 dec 2016, 08:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door herman50 » 17 dec 2016, 08:04

:post: :kerstman:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Determinist » 17 dec 2016, 08:23

Mijn twee eurocenten...

Het grote verschil tussen de "leugen" van sinterklaas en die van religie is dat normaliter bij de eerste, kinderen zo voor dat ze tiener worden erover heen groeien en de fantasie over deze persoon geopenbaard wordt.

Ik kan mij het inderdaad nog herinneren dat ik voor het eerst hoorde dat sinterklaas niet bestond. Er was teleurstelling, maar ook het AHA moment dat opeens bepaalde vreemde en onmogelijke zaken verklaard werden.
Zaken die je maar voor lief nam en niet verder over nadacht en verklaringen verzon om de onmogelijkheden toch mogelijk te maken.

Door de niet bestaande schoorsteen? Paard op het dak? Zoveel cadeaus op zo'n kleine boot?
Honderden jaren oud? Wat was in godsnaam die hulp sint? Zoveel namen in zo'n klein boek en waar is mijn naam?
Toevallig krijgen wat ik wilde? Mijn vader was altijd toevallig op de wc toen er op de deur gebonkt werd?

En ga zo maar door.

Die teleurstelling bleef niet lang. De onzinnigheid was zo onzinnig dat het geloof daarin onzinnig was en dat maakte de acceptatie wel zo makkelijk. Het werd vervangen door vreugde die ik nu ontvang door de gezichten van mijn eigen kinderen als ze sinterklaas een handje geven. Zie ik het als een leugen? Nee, het is fantasie die onschuldig is, mede omdat ik weet dat het slechts tijdelijk is, passend in de wereld van kleine kinderen en overgaat.

De rede vervangt het geloof op het juiste moment.

Zet dat eens tegenover religie. Beginnend bij kinderen wordt geloof erin gebracht. Maar de stap van geloof naar rede zit niet in het systeem. Kind wordt tiener, tiener wordt puber en puber wordt volwassen. Geen moment van "ja luister even, maar daar klopt toch iets niet".

Het geloof wordt in stand gehouden en nadenken is niet de bedoeling. Zodra je dat doet wordt aangegeven dat je vertrouwen moet hebben en in sommige gevallen zelfs bang gemaakt dat je zondig bent met die gedachten.

Wat gezonde fantasie voor kinderen is verwordt dogma en een leugen voor volwassenen.

Is dat erg? Vergelijkbaar met sinterklaas?

Ik zou zeggen dat religie het gevaar in zich heeft dat kinderlijke fantasie verwordt tot ziekelijke volwassen terreur.
Fantasie in handen van volwassenen die het serieus nemen kunnen goede mensen slecht maken.
Goed bedoelde handelingen uit fantasie worden verdedigd met hard bevochten leugens.

En zoals al gezegd, religie is door mensen gemaakt en staat daarmee niet los van mensen.
Je kan niet zeggen dat religie goed is en alleen de mensen slecht. Dat het de mensen zijn die het doen en niet religie.

Na millennia aan ervaring met religie moeten we nu toch onderhand concluderen dat religie in de basis de perfecte voedingsbodem is voor ellende. Het is gewoon een slecht idee.

Men neme de Bijbel als voorbeeld. Zeer veel christenen hebben het niet eens gelezen en horen alleen samenvattingen en denken dat het boek spreekt over liefde. Zodra je het echt leest, zonder de roze bril, zie je de gruwelijkheden.

Men zegt wel eens, de perfecte manier om atheïst te worden is de bijbel echt eens goed te lezen.

Er komt maar weinig liefde in voor. Het is voornamelijk straffen, terreur en regels die niets met moraliteit te maken hebben. In ieder geval niet de moraliteit die de wereld nodig lijkt te hebben.
Tel maar eens de moorden op mensen die direct door God zijn uitgevoerd. En men is er nog trots op ook.
Pure genocide wordt verheerlijkt. Mein Kampf is een kinderboek vergeleken met de Bijbel. daar waar in het boek van A. Hitler er niet zo expliciet wordt beschreven is de Bijbel niet alleen een verslaglegging van gruwelijkheden begaan door onze lieve heer, het wordt verheerlijkt en door velen al millennia goedgepraat. En evident ook daadwerkelijk als excuus gebruikt voor terreur van mensen, tot de dag van vandaag.

Het gaat mij er niet om dat fantasie niet mag, zodra het maar duidelijk is dat het fantasie is.
En door fantasie te ontmaskeren maak je het niet kapot, maar vervang je het door rede en geeft het een andere betekenis die duidelijk minder destructief is en net zo mooi kan zijn. Op een andere manier.

Kerst is mooi zonder dat het verhaal werkelijkheid is. Ik vier het ook, als atheïst. Ik vier alleen niet de geboorte van Jezus, maar de bezinning en geef het een moment van nadenken over de wereld en hoe het beter als mensheid.
En daarbij eet ik graag lekkere dingen ;)

Gast1

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Gast1 » 17 dec 2016, 08:36

Determinist schreef:Ik vier het ook, als atheïst.
Ik vier alleen niet de geboorte van Jezus, maar de bezinning en geef het een moment van nadenken over de wereld en hoe het beter als mensheid.
En daarbij eet ik graag lekkere dingen ;)
:post: en ... smakelijk.

Ik denk dat ik de eerst geciteerde zin wel begrijp, maar het staat er een beetje vreemd.
Verder zal ik het mij ook goed laten smaken, waarbij ik zo menig keer zal denken al al die dat niet kunnen of hebben.
In deze is dankbaarheid voor mij een vanzelfsprekendheid, los van religie of geloof of wat dan ook.
Ik denk aan de geboorte ... aan de hoop ... waarbij ik het kerstfeest als iets heel prettigs en zelfs helend ervaar.
Mogelijk in tegenstelling tot degenen die relativeren en het allemaal als een grote leugen zien.
En zelfs kerststallen of versieren vernielen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door univers » 17 dec 2016, 09:37

Dank je wel, laat mij dan maar mijn feest zonder jou vieren.
Dus misschien heb jij dit wel gedaan?
Dus misschien heb jij dit wel gedaan?
Dus misschien zegt de vernielingen meer over jou dan over mij.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door taigitu » 17 dec 2016, 10:00

Gast1 schreef:
taigitu schreef:De mens als leider in de kerk of elk anders religieus bolwerk ervaart macht. En die macht kan misbruikt worden. Daar hebben we al eens een topic aan gewijd.
En daaruit zijn oorlogen ontstaan, zoals het christendom zich uitleefde in de kruistochten en IS nu doet. Alles zogenaamd tot meerdere glorie of opdracht van God.
Ik lees niets dan verbittering en een gevangenschap in een klein paradigma. Niet in staat om zelfs met kerst 'los te laten' ... zelfs niet voor heel even vrede kunnen sluiten met het gevecht in je zelf.
Het ontkracht bijna al jouw eerdere prachtige schrijfsels en citaten.
Zou je je kunnen voorstellen dat ik deze kerst niet zo zeer de behoefte heb om kerst te vieren
zoals ik al vele jaren deed. Niet om de illusie die het christendom eraan plakt en ik daar in
gevangen zou zitten en dat niet zou kunnen loslaten? Maar om de zovelen mensen, die omdat
ze geloven maar blijkbaar niet op de goede manier, verjaagd zijn van huis en haard en hun
leven niet zeker zijn.

Of omdat bijvoorbeeld gisteren de mensen die klem zitten in Allepo eindelijk weg konden met
grote bussen omdat de vechtende partijen dat wilden toestaan. Maar dat er gisteren toch
werd geschoten en halverwege dat wegvoeren van die mensen werd gestopt......
Dat Rusland beweert dat die actie is voltooid..... Dus nog vele duizenden mensen blijven
gevangen zitten. Dan zijn er beelden van mensen die wel weg konden en in Turkije zijn
aangekomen. Daar zit een moeder met een koekenpan waarin wat schijfjes aardappel worden
gebakken, in de kou. Meer heeft ze niet.

Dan schrijf jij aan Determinist.........
:post: en ... smakelijk.

Ik denk dat ik de eerst geciteerde zin wel begrijp, maar het staat er een beetje vreemd.
Verder zal ik het mij ook goed laten smaken, waarbij ik zo menig keer zal denken al al die dat niet kunnen of hebben.
In deze is dankbaarheid voor mij een vanzelfsprekendheid, los van religie of geloof of wat dan ook.
Ik denk aan de geboorte ... aan de hoop ... waarbij ik het kerstfeest als iets heel prettigs en zelfs helend ervaar.
Mogelijk in tegenstelling tot degenen die relativeren en het allemaal als een grote leugen zien.
En zelfs kerststallen of versieren vernielen.
Herinner ik me een man die meerdere keren foto's van uitgehongerde Afrikaanse kindjes
plaatste en daar een traantje bij liet.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door univers » 17 dec 2016, 10:11

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie