Godsdienst en wat het (al dan niet vermeend) teweeg brengt

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
gusteman

Re: Godsdienst en wat het (al dan niet vermeend) teweeg brengt

Bericht door gusteman » 21 dec 2016, 14:58

:post: beste taigitu. En hiermee heb ik het over je inzicht.

Toch maak je nog altijd een denkfoutje waardoor je conclusies worden beïnvloed. Kijk maar wat je schrijft:
taigitu schreef:Zo zitten we in deze tijd met regels van de godsdiensten die wat mij betreft haaks staan wat 'de man van Nazareth' aan ons vóórleefde. Ik ga uit van zijn woorden 'Laat de kinderkens tot mij komen'. HIJ stelt hierbij niet de voorwaarde dat een baby die dood geboren wordt of voor de doop overlijdt onder een heg of buiten de begraafplaats moet worden begraven. Dat de ouders niet mogen weten waar het kindje ligt en dat het niet bijgeschreven werd in het trouwboekje..... Maar dat was wel gebruik bij de katholieke kerk. Ook werd gesteld door de kerk dat die ongedoopte kindertjes niet naar de hemel gingen maar in het voorgeborgte verbleven (limbo). Dus een weerzien in het hiernamaals......?
Je hebt "godsdienst" en "katholieke Kerk" als één en hetzelfde beschouwd ..... maar dat zijn ze niet.

Het Christendom, het voor absolute waarheid aannemen, dat Jezus van Nazareth als "zoon van God" onder de mensen is gekomen om het te tonen hoe zij zich liefhebbend en niet egoïstisch dienen te gedragen, is een godsdienst.

De katholieke Kerk is een instelling die is gebouwd op het geloof in Christus. Deze instelling is door mensen ontworpen om mensenbelangen te dienen, maar het is géén godsdienst.

Zolang je dit onderscheid niet maakt zal het onmogelijk zijn om de godsdienst Christendom te benaderen zoals ze verdient: objectief.
taigitu schreef:Dat is toch een rare constructie die je hierboven neerzet.
Als ik dat dan toepas bij zijn vraag toen hij aan het kruis was genageld Mattheüs 27:46, "En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten!"......?
Lees ik het hier toch anders.
Dat je het anders leest kan ik best begrijpen, het wordt ons ook al dik 1600 jaar zo voorgeschoteld ..... maar klopt dat wel met de werkelijkheid?

Jezus was een mens, geboren uit een mens, in wiens lichaam God zijn intrek had genomen.
Alle uitspraken die (tijdens zijn "openbaar leven") door Jezus werden gedaan waren uitspraken van God, gebracht doorheen menselijke stembanden.

Heb je er ooit eens bij stil gestaan dat het heel goed mogelijk is dat God dit mensenlichaam heeft verlaten net voor het aan het kruis zou bezwijken aan zijn verwondingen?

De boodschappen waren gebracht, God had geen nood meer aan dit lichaam.
In tegendeel zelfs, het verlaten van dat lichaam zou een vertwijfeld iemand in volle doodstrijd aan dat kruis achterlaten, wat het belang en de impact van de boodschappen nog zou versterken.

Het kan ook een teken van God geweest zijn: misschien heeft God dat opzettelijk zo gedaan opdat de mensheid hiermee het bewijs kon zien dat er inderdaad gedurende al die jaren een goddelijke kracht verscholen zat in de man Jezus van Nazareth? Een kracht die zich nu had teruggetrokken?

Gast1

Re: Godsdienst en wat het (al dan niet vermeend) teweeg brengt

Bericht door Gast1 » 21 dec 2016, 18:46

gusteman schreef:Heb je er ooit eens bij stil gestaan dat het heel goed mogelijk is dat God dit mensenlichaam heeft verlaten net voor het aan het kruis zou bezwijken aan zijn verwondingen?

De boodschappen waren gebracht, God had geen nood meer aan dit lichaam.
In tegendeel zelfs, het verlaten van dat lichaam zou een vertwijfeld iemand in volle doodstrijd aan dat kruis achterlaten, wat het belang en de impact van de boodschappen nog zou versterken.

Het kan ook een teken van God geweest zijn: misschien heeft God dat opzettelijk zo gedaan opdat de mensheid hiermee het bewijs kon zien dat er inderdaad gedurende al die jaren een goddelijke kracht verscholen zat in de man
Jezus van Nazareth? Een kracht die zich nu had teruggetrokken?
Kijk ... dit vind ik nou 'lekker' ... waarbij ik prudentie bespeur.
gusteman schreef:"zoon van God"
... Ik schreef het al zo vaak: ook ik ben een zoon van god.
Net als elk mens, behalve de vrouwen dan ... :mrgreen:
Dat zijn dochters van god en alle dieren en levende wezens, alle stenen en schijnbaar 'dode materie' ... dat zijn allen schepselen van god.
Van de (komt-ie) Goddelijke kracht: De Kosmische kracht.

Ik kan me voorstellen dat -mocht het als waar beschouwd worden- dat Jezus zich verlaten voelde aan het kruis door zijn 'Vader' (lees: Kosmische Kracht).
Iets dergelijks voelde ik in de verleden zondagnacht rond 02:15 uur.
Geheel verlaten, wetende dat er mensen van me houden.
Maar ik voelde me verlaten ... en dat duurde een paar uur lang.
Ik waande me verlaten, maar ik bleek niet verlaten te zijn.
Dat gebeurd pas als ik het tijdelijke voor het eeuwige verruil en zelfs dan zal mijn energie verder leven ...

Verdomd goed geschreven Gusteman. ;P!

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Godsdienst en wat het (al dan niet vermeend) teweeg brengt

Bericht door Fenna » 22 dec 2016, 11:57

@ Guus
:post:
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Godsdienst en wat het (al dan niet vermeend) teweeg brengt

Bericht door taigitu » 23 dec 2016, 19:21

gusteman schreef::post: beste taigitu. En hiermee heb ik het over je inzicht.

Toch maak je nog altijd een denkfoutje waardoor je conclusies worden beïnvloed. Kijk maar wat je schrijft:
taigitu schreef:Zo zitten we in deze tijd met regels van de godsdiensten die wat mij betreft haaks staan wat 'de man van Nazareth' aan ons vóórleefde.
Je hebt "godsdienst" en "katholieke Kerk" als één en hetzelfde beschouwd ..... maar dat zijn ze niet.

Het Christendom, het voor absolute waarheid aannemen, dat Jezus van Nazareth als "zoon van God" onder de mensen is gekomen om het te tonen hoe zij zich liefhebbend en niet egoïstisch dienen te gedragen, is een godsdienst.

De katholieke Kerk is een instelling die is gebouwd op het geloof in Christus. Deze instelling is door mensen ontworpen om mensenbelangen te dienen, maar het is géén godsdienst.

Zolang je dit onderscheid niet maakt zal het onmogelijk zijn om de godsdienst Christendom te benaderen zoals ze verdient: objectief.
De katholieke kerk, net als alle andere godshuizen een instituut. De dienaren verkondigen het geloof in God, en Jezus de vertegenwoordiger van God op aarde. Zo zie ik Jezus ook als een dienaar, een kleine zelfstandige, die de boodschap van God verkondigde. Datgene wat door beiden (dienaar van God in de kerk en Jezus) verkondigd wordt/werd, is de dienst die aan God wordt verleend...... Als ik het over de Katholieke kerk heb in een topic, bedoel ik de dienaren, ofwel het personeel van God.
gusteman schreef: Dat je het anders leest kan ik best begrijpen, het wordt ons ook al dik 1600 jaar zo voorgeschoteld ..... maar klopt dat wel met de werkelijkheid?

Jezus was een mens, geboren uit een mens, in wiens lichaam God zijn intrek had genomen.
Alle uitspraken die (tijdens zijn "openbaar leven") door Jezus werden gedaan waren uitspraken van God, gebracht doorheen menselijke stembanden.

Heb je er ooit eens bij stil gestaan dat het heel goed mogelijk is dat God dit mensenlichaam heeft verlaten net voor het aan het kruis zou bezwijken aan zijn verwondingen?

De boodschappen waren gebracht, God had geen nood meer aan dit lichaam.
In tegendeel zelfs, het verlaten van dat lichaam zou een vertwijfeld iemand in volle doodstrijd aan dat kruis achterlaten, wat het belang en de impact van de boodschappen nog zou versterken.

Het kan ook een teken van God geweest zijn: misschien heeft God dat opzettelijk zo gedaan opdat de mensheid hiermee het bewijs kon zien dat er inderdaad gedurende al die jaren een goddelijke kracht verscholen zat in de man Jezus van Nazareth? Een kracht die zich nu had teruggetrokken?
Wat je hierboven filosofeert raakt niet aan iets wat ik ooit gedacht heb of voor mogelijk houd. Ik geloof wel dat ieder mens leeft door een 'goddelijke vonk'. Dat er een 'bezieling' plaats vind waardoor het hartje begint te kloppen bij de foetus in het moederlichaam. Die 'vonk' is voor mij één die ontstaat door een natuurlijke wetmatigheid, van 'ontmoetingen' van energieën. Zoals er bliksem ontstaat. Een elektrische ontlading in het lichaampje van de foetus op het moment dat er bepaalde ontwikkeling/rijpheid heeft plaats gevonden. Zo ga ik er ook vanuit dat die bezieling o.a. inhoudt dat er een intelligente ontwikkeling ontstaat (intuïtie) die zorgt voor onbewust weten wanneer de mens niet handelt naar de kern van de persoon die hij in wezen is, spiritueel. Zo zie ik dat ook bij mensen zoals Jezus beschreven wordt. Leven naar wat zijn Waarheid is; in wie iemand werkelijk is en dat vóór leven aan de wereld om hem heen. Daar hoeven voor mij geen fantasierijke verhalen omheen worden verzonnen. Het zou eerder in het nadeel werken en mij afhouden van een geloof, mocht ik ooit van mening zijn of het gevoel van nu veranderen en een gelovige willen worden. En tot nu toe is dat niet het geval.

Godsdienst is de verering van God en de uitvoerenden/dienaren zijn de dienaren van de instituten/instellingen ofwel de godshuizen.
Ik zie de katholieke kerk, of welk ander godshuis, niet als één en het zelfde als godsdienst. De kerk is, door zijn dienaren, een uitvoerend orgaan om de boodschap georganiseerd te verkondigen. De christenen namen het levensverhaal van/of over Jezus en zijn leer en predikten het geloof in God. Jezus was op aarde om de onzichtbare God zichtbaar te maken (NT) ... God was hij niet.... HIJ was/wordt beschouwd als de vertegenwoordiger/bemiddelaar van God op aarde.
Gods·dienst (de; m; meervoud: godsdiensten) het geheel van de plechtigheden, leerstellingen van een godsverering; geloof, religie: de christelijke, de islamitische godsdienst.
Van Dale woordenboek
Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Godsdienst en wat het (al dan niet vermeend) teweeg brengt

Bericht door Gast1 » 24 dec 2016, 09:20

De tekst op het kaartje intrigeert mij.

Plaats reactie