'Jezus wilde geen nieuwe godsdienst beginnen'

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

'Jezus wilde geen nieuwe godsdienst beginnen'

Bericht door taigitu » 19 dec 2016, 11:05

“Jezus Christus wilde geen nieuwe godsdienst beginnen”

jva op 2-12-16
Bron: Metro, Daily Mail

Afbeelding
Foto: Elkington

Experts komen met nieuwe onthullingen over een boek van 2.000 jaar oud. De metalen pagina’s onthullen het allereerste portret van Jezus Christus en vermelden de allereerste keer zijn naam. Maar schokkender is het achterliggende verhaal: de profeet wilde helemaal geen nieuwe godsdienst in zijn naam oprichten, hij wilde eigenlijk een oude Hebreeuwse sekte in ere herstellen.

Het boek bestaat uit enkele pagina’s uit lood die zijn bijeengehouden door drie ringen. De pagina’s werden in 2008 teruggevonden in Jordanië door een Bedoeïen, al is niet helemaal duidelijk hoe hij eraan is geraakt. Volgens sommige bronnen was het een erfenis van zijn grootvader, volgens andere ontdekte hij het na een overstroming.

De codex, een verzameling van handgeschreven teksten, kwam in de handen van het Britse echtpaar David en Jennifer Elkington. Zij voeren sindsdien een kruistocht om het belangrijke historisch document te laten beschermen. Sinds de ontdekking in 2011 wereldkundig werd gemaakt door de BBC, voeren evangelische christenen namelijk een campagne om het belangrijke historische document als vals te laten bestempelen.
“Jezus Christus wilde geen nieuwe godsdienst beginnen”

Afbeelding
De codex toont ‘het allereerste portret’ van Jezus Christus. Foto: Elkington

Meegenomen door vroege christenen die Jeruzalem ontvluchtten

Met de onderzoeksresultaten van Roger Webb en Chris Jeynes van de University of Surrey halen de Elkingtons nu een eerste slag thuis. Uit een vertaling van de inscripties en een analyse van het materiaal blijkt namelijk dat het document minstens 2.000 jaar oud moet zijn, dus waarschijnlijk dateert van toen Jezus Christus nog leefde. Vermoedelijk werd het meegenomen door vroege christenen die in 70 na Christus van Jeruzalem naar Jordanië vluchtten.

De codex is bedekt met achtpuntige sterren, het symbool dat wijst op de komst van de messias. Het boek zou het allereerste portret van Jezus Christus tonen, net als de eerste schriftelijke vermeldingen van zijn naam. Ook de namen van de apostelen Petrus, Johannes en Jakobus staan in het lood gebeiteld.

Maar buiten de authenticiteit van de codex, valt er ook heel wat uit te leren over de historische figuur Jezus Christus. En hoewel de teksten niets vermelden dat niet in de lijn ligt met de overlevering uit het Oude en Nieuwe Testament, toch komen er enkele opmerkelijke details naar boven. Details die christenen die strikt in de leer zijn mogelijk niet zinnen.

“Jezus Christus aanbad een God die zowel man als vrouw was”

Volgens David Elkington zou het boek namelijk suggereren dat Jezus Christus deel uitmaakte van een religieuze sekte die 1.000 jaar eerder werd opgericht onder koning David, vermeld in de Hebreeuwse Bijbel als de tweede koning van Israël en Juda. David aanbad de Tempel van Solomon, waar volgens de legende het ware gezicht van God is te zien. En dat gezicht zou zowel dat van een man als dat van een vrouw kunnen zijn.

Bewijzen dat Jezus een aanhanger was van deze beweging vindt Elkinton in de vermeldingen dat Jezus naast mannelijke apostelen ook belangrijke religieuze taken toevertrouwde aan vrouwen. Centraal in de codex staat ook het verhaal van bankiers die aan de tempel veel te duren leningen afsluiten met arme gelovigen. Dat verhaal is ook terug te vinden in het Nieuwe Testament, maar de codex voegt daar nog een passage aan toe.

In die extra passage staat dat Jezus, na het verjagen van de bankiers, de tempel ingaat om een ‘nieuw verbond met God’ af te sluiten. Volgens Elkington is dit het bewijs dat het christendom volgens Jezus géén nieuwe godsdienst was, maar een poging om een oude religie nieuw leven in te blazen.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20161202_0260 ... t-beginnen
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Jezus wilde geen nieuwe godsdienst beginnen'

Bericht door Fenna » 19 dec 2016, 11:53

Dit verhaal sluit helemaal aan bij de vertaling die ik heb van de dode zee rollen.
Ook in dit boek word geconcludeerd uit vertalingen dat hij eigenlijk een oude Hebreeuwse sekte in ere wilde herstellen.
Zoals wij het Christelijke geloof kennen is het eigenlijk de gedachte van Johannes en niet van Jezus Christus.
In de vertalingen uit mijn boek staat ook dat Jezus en Johannes vaak van mening verschilde.
Johannes ging vaak als zendeling naar Europa en werd geacht de leer van Jezus te verspreiden, maar als volgt trok hij zijn eigen plan en verspreide zijn leer i.p.v. die van Jezus.
evangelische christenen namelijk een campagne om het belangrijke historische document als vals te laten bestempelen.
In mijn boek "de dode zee rollen" van Baigent en Leigh werden bijna alle teksten door de Katholieke kerk als vals bestempeld in de 50 en 60er jaren omdat het de heersende leer omver trapt en dat wil de kerk niet.

Ik geloof best dat Jezus Christus heeft bestaan, maar dat hij niet de persoon is geweest zoals in de bijbel beschreven.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 'Jezus wilde geen nieuwe godsdienst beginnen'

Bericht door taigitu » 19 dec 2016, 12:26

Fenna schreef: Ik geloof best dat Jezus Christus heeft bestaan, maar dat hij niet de persoon is geweest zoals in de bijbel beschreven.
Ik geloof in Jezus in het bestaan van de man van Nazareth, zoals Toon Hermans in zijn gedicht beschrijft.

Jezus

Ik heb zijn beeltenis maar vaag in mijn gedachten
en ik weet haast niets van hoe hij sprak en hoe hij keek
'k zou willen weten hoe hij liep en hoe hij lachte
'k zou willen weten hoe hij door zijn haren streek

'k zou willen weten of Hij appels at of noten
en hoe hij hoestte als hij bij de oever stond
hoe hij zijn baard geknipt heeft en zijn neus gesnoten
iets van zijn oogopslag, zijn tanden en zijn mond

en hoe hij sliep en hij heeft ontbeten
en of hij koffie dronk of thee bij het ontbijt
en of hij weles met de deuren heeft gesmeten
en of hij hield van knoflook of van zoetigheid

maar ik ruik wierook, plechtig klinkt in alle talen
wat hij gezegd heeft, en ik verdwaal in mijn gebed
want ik zoek de kleuren van zijn kleed en zijn sandalen
ik zoek gewoon DE MAN VAN NAZARETH
Toon Hermans
Jezus was een man van de Joodse gemeenschap, hier en daar beschreven als een rebel. Ik zie sommige van zijn wonderen (zoals ze gezien worden) als teken van zijn paranormaliteit. En zoals het lopen over het water ..... ik dat ook jaren heb beoefend in de koude winters....
Dat het Christendom hem als symbool hebben gebruikt voor hun vorm van een nieuwe religie en de manier waarop het gebeurde zou mogelijk zijn. Je kan aan een dode man, met zijn geschiedenis als in de doorvertelde verhalen, op sommige of meerdere punten vertalen naar de vorm van de godsdienst die je wenselijk vindt.
Mede omdat dat enkele verhalen in de bijbel elkaar ook tegenspreken?
Voor mij is de basis van het Christendom zoals we die kennen niet DE Waarheid.
Wie weet wat voor informatie er in de toekomst nog meer boven komt drijven?
Of wat nog voor ons wordt achtergehouden omdat het de godsdienst zoals die ons wordt voorgelegd, nog erger zou onderuit halen. Alles is mogelijk.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: 'Jezus wilde geen nieuwe godsdienst beginnen'

Bericht door Osiris » 19 dec 2016, 19:34

Voor mij heeft Jezus als mens bestaan.
In mijn persoonlijke overtuiging de verloren gewaande zoon van Julius Ceasar en Cleopatra.

Na hun respectievelijke moord en 'zelfmoord' werd JC ( dezelfde naam als zijn vader ) door hun vroedvrouw Maya ( Maria ) uit Egypte naar Bethlehem gesmokkeld om aan de moordzucht van de Romeinen te ontkomen, die elke troonopvolger uit bloedlijn van Ceasar en Cleopatra probeerde uit te roeien.

Door als armoedig door het leven te gaan wist Maya/Maria de afkomst van de laatste Per Aoh ( farao=zoon van god ) te verdoezelen,maar niet lang.
Hooggeplaatste lieden ontdekten de verloren gewaande zoon en kwamen hem eer betonen,waar de Romeinen lucht van kregen, die een bloedbad aanrichtten onder de pasgeborenen, om de troonopvolger van Rome en Egypte definitief te elmineren

Vandaar de vlucht terug naar Egypte waar de hogepriesters ( Essenen ) hem 16 jaar lang in bescherming namen en alle esoterische kennis,die aan farao's toebedeeld was ,leerden.
Na zijn 16e vertrok deze 'Jezus' uit Egypte.

In de bijbel word de periode tot aan zijn 32ste niets meer vernomen.
Wel zijn er verhalen van een zeer belangrijk persoon afkomstig uit Egypte, die in die jaren India en Tibet bezocht zou hebben en eveneens esoterische leringen uit die culturen tot zich zou hebben genomen.
En daarmee een zeer hoog bewustzijn bereikte en daarbij behorende paranormale gaven ( die als 'wonderen' werden uitgelegd )

De leer die Jezus naar Israel bracht was voornamelijk Boedhistisch te noemen.
Behalve de joodse tradities ( camouflage ) werden vooral de Egyptische leringen in ere gehouden bij de Essenen en zou je de vroeg Christelijke cultus kunnen noemen.

De verzoeking van Jezus in de woestijn was de Egyptische mummificatieprocedure ,waar de vroegste overleden farao's 40 dagen in de woestijn gelegd werden ( natuurlijk mummificatieproces,voordat het latere balsemen en zwachtelen werd gebruikt ) en hun demonen moesten bestrijden ( later met allerlei talismannen en edelstenen gewikkeld in hun zwachtels ) om hun ziel te vrijwaren van de bezweringen van het ego/leven,dit om hun reis naar het hiernamaals zuiver te kunnen voltooien .De verleiding te weerstaan als troonopvolger van Rome en Egypte te heersen over 'de wereld'.
Oftewel het gevecht met zijn eigen ego demonen.
Voor Jezus dus de voorbereiding/zuivering op zijn fysiek dood en uiteindelijke kruisiging.

De latere kruisiging op Gogotha en hemelvaart symboliseerde de betekenis van de Egyptische cadusceus ; De Ankh/kruis wat voor het leven(s) staat, de 2 slangen/ criminelen bezijdens Jezus als de tegengestelde polariteiten,die in balans gebracht dienen te worden.
Waarna een gevleugelde gedaante de klaargestoomde ziel naar het hiernamaals brengt ( hemelvaart).

Dit op zijn 33ste leeftijd wat numerologisch de hoogste meesterschapstrilling symboliseert, oftewel Messiaans christus/Ichtusbewustzijn ( wat pas jaren na zijn dood aan zijn naam verbonden werd ).

Zijn zogenaamde, niet werkelijke geboortedatum heeft alles te maken met de zonnewende in December , de tijd dat het licht terugkeert.
Daarom word Jezus ( in katholieke kerk ) ook altijd afgebeeld met een halo/aureool waarin het zonnekruis in afgebeeld is .

Om een lang verhaal kort te maken.... :mrgreen:

Maar voor een ieder zal het een eigen verhaal zijn...respect :peace:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: 'Jezus wilde geen nieuwe godsdienst beginnen'

Bericht door Osiris » 19 dec 2016, 19:59

De vermeende joodse Jezus zou de Sabbath als rustdag geeerd hebben, alszijnde rustdag van God,dit is op zaterdag.
De Romeinen hebben er de ZONdag van gemaakt,vanwege de zonnewende connectie rond Jezus zijn fictieve geboortedatum,maar ook als verering van de Egyptische zonnegoden Ra /Amon/Aton en dus hun rustdag.
Dus ook hier weer die Egyptische verwijzingen betreffende Jezus als 'zoon van god' ( Per Aoh / farao ).
En niet als laatste om de Egyptische enclave onder heerschappij van de Romeinen in toom te houden.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: 'Jezus wilde geen nieuwe godsdienst beginnen'

Bericht door Osiris » 19 dec 2016, 20:05

Als laatste en dan ben ik er weer klaar mee :wink: .

De 12 'discipelen' rond 'Jezus' zijn eveneens een verwijzing naar de Egyptisch kennis van astrologie.
De 12 'sterrenbeelden' rond de 'zon' ( tempelplafond van Dendera ).
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: 'Jezus wilde geen nieuwe godsdienst beginnen'

Bericht door Gast1 » 20 dec 2016, 08:27

taigitu schreef:Ik geloof in Jezus in het bestaan van de man van Nazareth, zoals Toon Hermans in zijn gedicht beschrijft.
Hahaha ... Toon was, is en blijft fantastisch.
Ik ben het met Toon en jou eens. Leuk!

Plaats reactie