Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door taigitu » 03 mei 2017, 09:17

Vitharr schreef:
univers schreef:ps je foto is iets te groot. :mrgreen:
Er zit een beveiliging in volgens mij. puzzel morgen wel ff verder.
Volgens mijn zoon zit 'dat spul van NCH (converter) wat is gebruikt vol met infecties'.

Hoe vind je deze bedel?
Afbeelding

Zie meer: http://www.spirituelewinkel.nl/contents ... ilver.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door taigitu » 03 mei 2017, 10:41

Maar om even niet helemaal off topic te gaan ........


Afbeelding

Deze tattoo gaat het dus niet worden.....?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Gast1 » 03 mei 2017, 17:53

Vitharr schreef:Ik geloof niet in kreten als; de mens is niet gemaakt voor monogamie.
En zo is dat.
Vitharr schreef:Ik ben gemaakt voor keuzes, en ik koos hier voor.
Dat is wat je denkt, maar niets is minder waar Canis lupus. De wolf heeft niets te kiezen, noch de Viking in de wolf.
De wolf is gemaakt om zich voort te planten, net als de Viking in de wolf of de separate Viking.
En dat geldt voor elk ander organisme.
Vitharr schreef:Ik ben daar zielsgelukkig mee maar mijn celibaat zal niet lang meer standhouden.
Het celibaat is een verzinsel en een volstrekt onlogisch iets.
Het is 'tegen de Natuur' en dus daarbij 'tegen de wil van God' ingaan.
Als je celibatair leeft zou je eerder 'onrein' zijn, maar nog veel meer onnatuurlijk omdat de Goddelijke Kracht het verlangen immers heeft gegeven.
Vitharr schreef:Zeggen dat zij of ik daar onrein van worden is bespottelijk.
En volstrekt onlogisch.
Vitharr schreef:De goden zonden me deze vrouw. Dit is mijn twinflame. Zuiverder vindt je niet... :loveU:
Je bent wis en waarachtig hoteldebotel Noorse vriend.
Geniet van het genieten en dat je geniet is evident.

"Vindt je" schrijf je zonder 't' ... *1* ...
Enne ... ook ik leef samen met een twin-flame, een soulmate en een mirror soul, maar al dat IS niet van mij.
Ik ben slechts gezegend om er mee samen te leven, net als jij ...
En ik heb meerdere win-flames, soulmates en mirror souls gekend en nóg ...
Gisteren kwam ik er een tegen en vandaag nog een ...
Ik draag ze allen in mijn hart, onuitwisbaar.
Ik wens je prachtige ervaringen toe ... :wink:

Gast1

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Gast1 » 03 mei 2017, 18:03

gusteman schreef:
Tammy schreef:Ik snap iets weer niet, maar dat gebeurd mij vaker als het over de Paus gaat, maakt niet uit welke. :grin:

Ze overwegen dus gehuwde priesters aan te nemen om die vervolgens in zeer ver afgelegen gebieden te droppen.
Ik vrees, lieve Tammy, dat het "niet snappen" ditmaal voortkomt uit de wijze waarop je de tekst interpreteert.
Er staat nergens vermeld dat gehuwde priesters ergens in een afgelegen gebied zouden gedropt worden.
Er staat wel dat de Paus het zinvol vindt om erover na te denken om in afgelegen gebieden getrouwde mannen de kans te bieden om priester te worden.

Wat is dus de kern van de uitspraak van de Paus?
Hij vindt het zinvol om over iets na te denken.

Meer heeft de man niet gezegd ..... maar mensen gaan daar dan allerlei interpretaties aan hechten, of verder door fantaseren wat wel niet allemaal zou kunnen bedoeld zijn, en wat er weer niet allemaal stiekem zou kunnen/moeten gebeuren ..... :shock:
En dan maar overal lezen dat de mainstream media ons de waarheid niet vertellen.
Als ik zie hoe mensen er in slagen om feiten volledig te verdraaien dan stel ik vast dat de mainstream media zich de moeite kunnen besparen om de waarheid te verhullen: de lezers/kijkers/toehoorders maken er zelf toch iets anders van. :roll:
Kijk ... ik ben het helemaal eens met wat auteur Gusteman hier schrijft.
Volledig!!
Waarom deze zeer bijzondere Paus steeds maar weer 'aanvallen' of zoeken naar 'negativiteit'.
Deze Paus heeft muren doorbroken en fantastische zaken tot nu toe gedaan.
Ik heb er volop over geschreven en al die positiviteit geresumeerd, maar ik kan het topic niet meer vinden.
Waarom geven we deze bijzondere man geen kans, waarom blijven we hem telkens maar weer aanvallen?
Paus Fransiscus *klik*

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Tammy » 03 mei 2017, 18:25

Dit heeft niks met aanvallen te maken Gast1.
Dit is heel kritisch naar het Vaticaan kijken.
Ik schrijf ook dat het me niet uit maakt of het deze Paus is of een andere.
Ik schrijf ook dat ik mijn woorden terug neem over deze zaak als hij het besluit neemt om dit door te voeren overal.

Ik weet beste Gast1 hoe jij kijkt naar hem.
Jij ziet het goede in deze Paus en dat is mooi.
Ik moet het eerst nog zien.
Jij bent religieus opgevoed als ik het goed heb en hebt later je eigen kijk op religie gehad.
En nog steeds op jouw eigen manier en dat is ook mooi.
Begrijp me niet verkeerd, dit is geen kritiek op jou hoe jij kijkt naar deze Paus.
Jij hebt een soort zachtheid in je aangaande religie, tenminste zo zie ik het.

Ik heb dat niet, misschien uit ik me daardoor harder als het om de Paus enz gaat.
Ik val hem niet aan in mijn beleving, jij ziet dat wel zo.
Ik heb alleen een hele sterke mening erover.
Maar als hij iets zou doen wat mij zou verbazen ben ik de eerste die zegt dat ik op dat gebied fout zit.

Want als ik echt iemand zou gaan aanvallen ga je iets heel anders lezen Gast1. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Vitharr » 05 mei 2017, 00:39

taigitu schreef:
Vitharr schreef:
univers schreef:ps je foto is iets te groot. :mrgreen:
Er zit een beveiliging in volgens mij. puzzel morgen wel ff verder.
Volgens mijn zoon zit 'dat spul van NCH (converter) wat is gebruikt vol met infecties'.

Hoe vind je deze bedel?
Afbeelding

Zie meer: http://www.spirituelewinkel.nl/contents ... ilver.html
Ik denk dat 't volgende een ring gaat worden. Maar nog geen trouwring hoor. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Vitharr » 05 mei 2017, 00:42

taigitu schreef:Deze tattoo gaat het dus niet worden.....?
Te groot Taigitu. Ik heb altijd geweten dat ik op die plaatsen iets wilde. Op foto's van voor mijn armtatoeages sta ik die plaatsen grappig genoeg meestal met mijn handen te bedekken, daarna niet meer. Alsof ik me schaamde dat er iets miste. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Vitharr » 05 mei 2017, 01:01

Gast1 schreef:Dat is wat je denkt, maar niets is minder waar Canis lupus. De wolf heeft niets te kiezen, noch de Viking in de wolf.
De wolf is gemaakt om zich voort te planten, net als de Viking in de wolf of de separate Viking.
En dat geldt voor elk ander organisme.
Nee hoor, dat zie ik heel anders. Ik kies er zelfs voor om als wolf of viking hier te komen buurten. En in dit geval koos ik ook zelf. Als ik mezelf niet voorplant eindigt mijn bloedlijn maar dat is niet erg. Ik eindig zelf niet namelijk. :wink:
Gast1 schreef:
Vitharr schreef:Ik ben daar zielsgelukkig mee maar mijn celibaat zal niet lang meer standhouden.
Het celibaat is een verzinsel en een volstrekt onlogisch iets.
Het is 'tegen de Natuur' en dus daarbij 'tegen de wil van God' ingaan.
Als je celibatair leeft zou je eerder 'onrein' zijn, maar nog veel meer onnatuurlijk omdat de Goddelijke Kracht het verlangen immers heeft gegeven.
Ook niet mee eens. Het is zeer ongezond om sexueel gefrustreerd rond te lopen, maar dan is men ook fout bezig. Het is dan ook op een vreemde manier onlogisch.

Er zit geen enkel kwaad in om sexueel monogaam te zijn daarentegen. Ik zie dat als een keuzemogelijkheid van de moderne mens. Mij kostte het niet veel moeite. En als je toegewijd kunt zijn aan 1 vrouw dan kan dat denk ik ook aan een god die je denkt te moeten aanbidden. Als je jezelf in je kruis moet slaan dan is er iets mis met je toewijding. Maar het celibaat faken om rein te proberen te zijn is gestoord.

Ik ben namelijk geen dier. Voortplanting is bedoelt voor instandhouding van de soort. Voor mij is het geen goddelijk doel maar een goddelijke gift.
Gast1 schreef:
Vitharr schreef:Zeggen dat zij of ik daar onrein van worden is bespottelijk.
En volstrekt onlogisch.
Vitharr schreef:De goden zonden me deze vrouw. Dit is mijn twinflame. Zuiverder vindt je niet... :loveU:
Je bent wis en waarachtig hoteldebotel Noorse vriend.
Geniet van het genieten en dat je geniet is evident.

"Vindt je" schrijf je zonder 't' ... *1* ...
Enne ... ook ik leef samen met een twin-flame, een soulmate en een mirror soul, maar al dat IS niet van mij.
Ik ben slechts gezegend om er mee samen te leven, net als jij ...
En ik heb meerdere win-flames, soulmates en mirror souls gekend en nóg ...
Gisteren kwam ik er een tegen en vandaag nog een ...
Ik draag ze allen in mijn hart, onuitwisbaar.
Ik wens je prachtige ervaringen toe ... :wink:
Je ziet ons wel schijnen. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Gast1 » 05 mei 2017, 07:12

Tammy schreef:Dit heeft niks met aanvallen te maken Gast1.
[knip]
Want als ik echt iemand zou gaan aanvallen ga je iets heel anders lezen Gast1. :wink:
Oei ... ik zie al waar ik de mist in ga.
Gusteman reageerde op een reactie van jou en daar reageerde ik weer op.
Ik weet hoe je hier in staat en daar is helemaal niets mis mee Tammy.
Iedereen heeft zo haar/zijn eigen mening en dat geldt ook voor degene die dit topic geopend heeft.
Het is dus niet zo dat Tammy dit onderwerp in de schijnwerpers zet of onder de aandacht brengt.
Het is dus ook niet Tammy die de Paus 'aanvalt' of zoekt naar 'negativiteit'.
En wellicht dat degene die het topic geopend heeft dat ook niet gedaan heeft.
Dit onderwerp is onder de aandacht gebracht ... en an sich is daar natuurlijk ook niets mis mee.

Maar ... elke keer weer -en dat valt bij deze Paus behoorlijk mee- lees ik enkel negativiteit over de(ze) Paus.
Met name door degene die dit topic heeft geopend.
Wellicht dat ik slecht opgelet heb dat ik er slechts één keer iets moois over heb kunnen lezen.
En ik vind dat deze man -in tegenstelling tot zijn zeer vele voorgangers- een 'schijnend licht' is.
Ik ga niet meer de moeite nemen wat hij al allemaal prima gedaan heeft -in mijn ogen dan-.
Ik heb al eerder geresumeerd ...

En dat heeft niets met mijn religie te maken omdat mijn 'religie' totaal afwijkt van het RK-geloof.
Mijn 'religie' komt veel meer in de buurt van het Hindoeïsme :wink:

Vergeet mijn RK-overtuiging want die is er in de verste verte niet, hoewel ik wel denk te weten dat Jezus bestaan heeft.
Deze Paus 'doet het t.o.v. zijn voorgangers' prima ... en dat is wat ik er van vind :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Tammy » 05 mei 2017, 09:47

Kijk Gast1 en jouw laatste zin is belangrijk. :grin:
Jij vind dat deze Paus anders is en vooruitstrevend vergeleken met zijn voorgangers.
Jij vind dat en dat is jouw mening en zo hoort het ook.
Zoals het ook hoort dat er anderen mensen zijn die er anders naar kijken en er een andere mening op na houden.
Allebei is goed. :grin:

Ik kan alleen voor mezelf spreken, ik heb een probleem met het Vaticaan.
Ik kom daar heel eerlijk voor uit.
Ik kijk dus heel kritisch naar deze Paus omdat hij is binnengehaald als een Paus die voor verandering zou zorgen.
Ik ben cynisch daarover.

Ik vind heel het instituut iets wat belemmerend is voor de mensheid, maar dat is puur mijn mening.
Het homohuwelijk steunt hij niet, of ik moet iets gemist hebben.
Wel zeggen dat homo's met respect moeten worden behandeld maar tot bepaalde hoogte in mijn ogen.
Ik zie schijnheiligheid verpakt in mooie woorden.
Maar als dat veranderd ben ik de eerste die de Paus een compliment geeft op dit gebied.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door taigitu » 05 mei 2017, 10:25

Gast1 schreef: En dat heeft niets met mijn religie te maken omdat mijn 'religie' totaal afwijkt van het RK-geloof.
Mijn 'religie' komt veel meer in de buurt van het Hindoeïsme
Moet je toch ook eens gaan 'buurten' in het hindoeïsme.
Want ook daar hebben ze 'trekjes' die niet aan te bevelen zijn.....?

Afbeelding

Lees meer: http://slideplayer.nl/slide/2079555/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door univers » 05 mei 2017, 11:03

Ben ik blij dat ik geen geloof heb.
Heb ik ook dat gezeik niet aan mijn hoofd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Gast1 » 06 mei 2017, 09:25

Vitharr schreef:
Gast1 schreef:Dat is wat je denkt, maar niets is minder waar Canis lupus. De wolf heeft niets te kiezen, noch de Viking in de wolf.
De wolf is gemaakt om zich voort te planten, net als de Viking in de wolf of de separate Viking.
En dat geldt voor elk ander organisme.
Nee hoor, dat zie ik heel anders. Ik kies er zelfs voor om als wolf of viking hier te komen buurten. En in dit geval koos ik ook zelf.
Neen hoor, in deze kies de mens in de wolf en de Viking is al een mens.
De mens heeft inderdaad een keuzemogelijkheid, de Natuur gaat daar anders mee om.
Vitharr schreef:Als ik mezelf niet voortplant eindigt mijn bloedlijn maar dat is niet erg. Ik eindig zelf niet namelijk. :wink:
:hands:
Vitharr schreef:Ik ben daar zielsgelukkig mee maar mijn celibaat zal niet lang meer standhouden.
Vitharr schreef:
Gast1 schreef:Het celibaat is een verzinsel en een volstrekt onlogisch iets.
Het is 'tegen de Natuur' en dus daarbij 'tegen de wil van God' ingaan.
Als je celibatair leeft zou je eerder 'onrein' zijn, maar nog veel meer onnatuurlijk omdat de Goddelijke Kracht het verlangen immers heeft gegeven.
Ook niet mee eens. Het is zeer ongezond om seksueel gefrustreerd rond te lopen, maar dan is men ook fout bezig. Het is dan ook op een vreemde manier onlogisch.

Er zit geen enkel kwaad in om seksueel monogaam te zijn daarentegen. Ik zie dat als een keuzemogelijkheid van de moderne mens.
Mij kostte het niet veel moeite. En als je toegewijd kunt zijn aan 1 vrouw dan kan dat denk ik ook aan een god die je denkt te moeten aanbidden.
Als je jezelf in je kruis moet slaan dan is er iets mis met je toewijding. Maar het celibaat faken om rein te proberen te zijn is gestoord.
Ik ben namelijk geen dier. Voortplanting is bedoelt voor instandhouding van de soort. Voor mij is het geen goddelijk doel maar een goddelijke gift.
En met dat laatste ben ik het unaniem mee eens.
Die Goddelijk gift komt namelijk van de Natuur, de Kosmische Kracht zelve.
Je kunt zelfs niet zonder ... zonder dát ga je tegen de Natuur, tegen God en dus ook tegen die Goddelijke en Kosmische Kracht in.
Het is dus onnatuurlijk, geloof het of niet.
Toewijding aan één vrouw is ook geheel natuurlijk (komt in de Natuur ook voor) maar bij onze soort is dat een door de eigen soort opgelegde regel.
Van origine is ook de mens polygaam.
Maar er is helemaal niets mis mee als je toegewijd kunt zijn aan 1 vrouw.
Maar dat heeft weer helemaal niets te maken met (slechts) (g)één god die je denkt te moeten aanbidden.

Het celibaat houdt tevens in, dat je van jezelf afblijft.
Ook dat is heel onnatuurlijk voor onze soort, andere apen -want dat zijn we- gaan ook op zoek naar hun lijf en diens mogelijkheden.
De Bonobo's zijn daar een mooi voorbeeld van.

Pas als je jezelf helemaal toelaat en je volledig vrij voelt, als je je eigen lijf heel goed kent en als je jezelf intens kunt liefhebben, dan pas kun je intens een ander liefhebben zoals je jezelf lief kunt hebben.
Dat wil dus niet zeggen dat je niet van iemand kunt houden als je jezelf niet of wel liefhebt.

Houden van -in mijn vocabulair- is 'iets anders' dan liefhebben.
Waarschijnlijk ga je van jouw wolvinnetje houden en dat wens ik je van harte toe, maar je zult gaan merken dat je haar nóg meer dan dat zult gaan liefhebben.
En dat wens ik je nog meer toe. :wink:

Gast1

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Gast1 » 06 mei 2017, 09:35

taigitu schreef:Moet je toch ook eens gaan 'buurten' in het hindoeïsme.
Want ook daar hebben ze 'trekjes' die niet aan te bevelen zijn.....?
Mee eens taigitu ...
Welnu, mogelijk kom ik dan nóg dichterbij in het mahāyāna boeddhisme ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door univers » 06 mei 2017, 11:49

Het celibaat houdt tevens in, dat je van jezelf afblijft.
Ook dat is heel onnatuurlijk voor onze soort, andere apen -want dat zijn we- gaan ook op zoek naar hun lijf en diens mogelijkheden.
De Bonobo's zijn daar een mooi voorbeeld van.
Benieuwd hoe onze voorouder eruitzag? Kijk naar de bonobo!

De bonobo lijkt anatomisch gezien meer op onze voorouders dan de chimpansee.

Tot die conclusie komen Amerikaanse onderzoekers nadat ze de spieren van de mensapen bestudeerden. Hun bevindingen zijn verschenen in het blad Scientific Reports.

De evolutionaire geschiedenis
Aangenomen wordt dat de laatste gemeenschappelijke voorouder van de mens en de chimpansees en bonobo’s zo’n acht miljoen jaar geleden leefde. Rond die tijd splitste de evolutionaire tak waarop deze voorouder zich bevond in tweeën en ontstond de evolutionaire takken die zouden leiden tot de chimpansees/bonobo’s en de mensen. Zo’n twee miljoen jaar geleden splitste de tak der mensapen nog eens en zo ontstond de tak die zou leiden tot de chimpansee en de tak die zou leiden tot de bonobo. Na die splitsing evolueerden de chimpansees en bonobo’s afzonderlijk van elkaar en verkregen ze – ondanks dat ze geografisch gezien niet ver van elkaar verwijderd waren – verschillende eigenschappen.

Lees verder.https://www.scientias.nl/benieuwd-hoe-v ... ar-bonobo/
Monogaam zijn ze niet, ze wippen er op los. :mrgreen:
Bonobo's zijn in ieder geval niet zo als mensen.schijnheilig.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Vitharr » 06 mei 2017, 12:21

@Pierre

Nog steeds niet mee eens hoor. Ik heb het niet over onderdrukking van driften die zich reeds manifesteren. Ik doel op een mindset die dergelijke driften voorkomt.

Ik heb vroeger veel geëxperimenteerd met het mind-body complex en daar veel zelfkennis en een gedisciplineerde geest aan overgehouden. Dat wil niet zeggen dat die geest superieur of foutloos is, maar dat ik weet waardoor die fouten ontstaan en ze permanent kan corrigeren. Dat heeft echter altijd consequenties op andere vlakken maar dat is een ander topic.

Ik schreef het al eerder. Ik ben niet statusgericht. Daarbij ben ik ook niet sexueel geprikkeld zonder een liefdesrelatie. Dat is een feit en vloeit voort uit keuzes. En dat waren niet direct keuzes over dit thema maar keuzes die betrekking hadden op hoe ik verkoos dit leven te leven en met andere mensen om te gaan.

De natuur heeft me een lichaam geschonken dat hiervoor geschikt is. Ik heb geen sexuele behoeftes dus raak ik niet gefrustreerd. De voorraad materiaal die een mannenlichaam standaard aanmaakt wordt in het lichaam gerecycled en vervangen door vers materiaal. In deze configuratie kun je spreken van een soort geestelijke evolutie. De ene mens evolueert geestelijk tot vreedzaam, de andere tot monogaam om een voorbeeld te geven.

Daarom kijk ik heel anders tegen sex aan. De biologische noodzaak is voor mij irrelevant en in mijn geval is daar niets onnatuurlijks aan. De impuls is afwezig, was afwezig. Maar de biologische behoefte aan een partner was er wel. Het duurde alleen even voor ik haar mocht ontmoeten. Gedurende die tijd heb ik geen eenzaamheid gekend maar alleen het vertrouwen dat het goed was zoals het was. En zo was het.

De hele kern draait om de zingeving van mijn leven. Dat is religie toch? Mijn devotie aan mijn god heeft me de geestdiscipline geschonken en geeft mijn leven vorm. Dat bedoelde ik met dat ik me voor kan stellen dat religieuze devotie het celibaat mogelijk maakt. Ik ken alleen niet veel religieuze mensen die een dergelijke devotie bezitten. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Gast1 » 06 mei 2017, 18:13

Vitharr schreef:@Pierre

Nog steeds niet mee eens hoor. Ik heb het niet over onderdrukking van driften die zich reeds manifesteren. Ik doel op een mindset die dergelijke driften voorkomt.
Waarde digitale vriend, je hoeft het ook helemaal niet met me eens te zijn.
Ik ben het, die het eens is met jou omdat ik je nu begrijp:
Vitharr schreef:De hele kern draait om de zingeving van mijn leven. Dat is religie toch?
Mijn devotie aan mijn god heeft me de geestdiscipline geschonken en geeft mijn leven vorm.
Dat bedoelde ik met dat ik me voor kan stellen dat religieuze devotie het celibaat mogelijk maakt.
Ik ken alleen niet veel religieuze mensen die een dergelijke devotie bezitten. :wink:
Ik geloof dat we een jaartje of 25 met elkaar verschillen.
Die kwart eeuw lig jij me in psychische groei voor, omdat ik dat wat je nu beschreven hebt, precies eender zie.

:hands:

Waardering voor jou. ;P!

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Kristof Piessens » 07 mei 2017, 14:10

Tja, het celibaat is juist in het leven geroepen om het vrouwelijke uit te kunnen sluiten, het is een zeer typische religieuze zaak geweest dat het een mannenbastion vertegenwoordigd die zich uitsluitend baseert op het doorgeven van boodschappen zonder de inhoud hiervan echt te kennen of te begrijpen, maar begrip komt niet voort vanuit de ander, het werd gezien als oplossing voor de zonden die mannen op een bepaald punt te veel let permitteren dat ze machtiger zijn dan de vrouw...

Anyway, voor mij komt het celibaat neer op 'zichzelf de deugden te ontzeggen' die anders je leert om te gaan met je eigen energie, hoe lager hoe gemakkelijker het is voor de slang om geen duif te worden wat in spirituele termen de bewustwording van de mensen letterlijk tegenwerkt of tegenhoudt !!
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door taigitu » 08 mei 2017, 14:04

Kristof Piessens schreef:Tja, het celibaat is juist in het leven geroepen om het vrouwelijke uit te kunnen sluiten, het is een zeer typische religieuze zaak geweest dat het een mannenbastion vertegenwoordigd die zich uitsluitend baseert op het doorgeven van boodschappen zonder de inhoud hiervan echt te kennen of te begrijpen, maar begrip komt niet voort vanuit de ander, het werd gezien als oplossing voor de zonden die mannen op een bepaald punt te veel let permitteren dat ze machtiger zijn dan de vrouw...

Anyway, voor mij komt het celibaat neer op 'zichzelf de deugden te ontzeggen' die anders je leert om te gaan met je eigen energie, hoe lager hoe gemakkelijker het is voor de slang om geen duif te worden wat in spirituele termen de bewustwording van de mensen letterlijk tegenwerkt of tegenhoudt !!
Het is veel meer Kristoff.
Vrouwen zijn door alle eeuwen heen voorgehouden dat ze weinig tot niets in te brengen
hadden. De man was het hoofd van het gezin, de leider van de 'roedel'. Dat zie je nog in de
werksituaties waarbij vrouwen minder leidinggevende functies hebben, er moeilijker een
kunnen krijgen ondanks gelijke kennis/papieren ed. en als ze er een verwerven krijgen ze
minder betaald dan mannen. Daarbij komt nog dat mannen niet graag onder leiding staan
van een vrouwelijke chef/baas. Het zit vanuit de oerdriften nog steeds, gelukkig wel in
verschillende mate, in de genen. Maar langzaam evolueren we wel naar een evenwaardige
rolverdeling, dankzij de 'dolle mina' en andere voorvechtsters voor in de vorige eeuw.

Maar het gaat langzaam, kijk maar eens naar de jaren 50.
https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/ ... jftig.html

Voor de kerk was het overwegend een zakelijk besluit.
Dat kan je op een ander topic lezen:
http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... 42&t=15839
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie