Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door taigitu » 02 mei 2017, 10:19

Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

09 maart 2017

Paus Franciscus vindt het zinvol na te denken over de toelating van rijpere gehuwde mannen tot het priesterschap, maar wijst loslaten van de celibaatsverplichting af. Dat zegt de paus in een interview met het Duitse weekblad Zeit.

‘Geen oplossing’
“Het vrijwillige celibaat is geen oplossing”, aldus de paus. Het toelaten van gehuwde mannen tot het priesterschap wordt door sommigen bepleit als een mogelijke oplossing voor het schrijnend priestertekort in sommige streken.
“Wij moeten erover nadenken of viri probati (letterlijk 'beproefde mannen') een mogelijkheid vormen. Dan moeten we ook bepalen, welke taken zij over kunnen nemen, bijvoorbeeld in veraf gelegen gebieden”, aldus de paus. Onder meer in moeilijk toegankelijke gebieden in Latijns-Amerika, zoals de Andes of het Amazonegebied, gaan al jaren stemmen op om ervaren gehuwde catecheten toe te laten tot het priesterschap.

Vrouwelijke diakens
Met het oog op het eveneens bepleite diaconaat voor vrouwen zei de paus dat de door hem ingestelde commissie bedoeld is “om het thema te onderzoeken en niet om een deur te openen”.

https://www.katholieknieuwsblad.nl/nieu ... g-celibaat
'Nood breekt wet', zelfs zo erg dat ze het voor elkaar kunnen smoezen dat het celibaat wordt
omzeilt? Maar dan wèl heel ver weg zodat deze truc minder zichtbaar is........
Want je wilt toch niet dat deze getrouwde man, die non-celibatair functioneert in het
kerkelijke, dagelijks zichtbaar aanwezig is in de grote, drukke steden met vele priesters en
andere kerkelijke figuren. De andere (celibataire) werknemers zouden wel eens dolle ideeën
kunnen krijgen.... en ook aan de vrouw/man willen.
En nonnen hoeven niet te denken dat ze een grotere rol krijgen dan degene die ze nu
hebben, die deur blijft dicht. Maar als 'doekje voor het bloeden' zetten we daar toch een
commissie op...........? Hebben ze een goed excuus om ze stil te houden.
.............
Voor de duidelijkheid: de celibaatsverplichting voor rooms-katholieke clerici bestond in de elfde eeuw nog niet. Wel woedde al eeuwenlang een strijd om dit punt. Het priesterlijk celibaat waarover nu zoveel te doen is, is geen onderdeel van de rooms-katholieke geloofsleer. Het is een na veel interne strijd tot stand gekomen disciplinaire regel, waarbij kerkpolitieke belangen een grote rol speelden.

De vraag is: waar kwam die strenge celibaatseis oorspronkelijk vandaan? En als het in religieus opzicht een vanzelfsprekende eis zou zijn, waarom duurde het dan meer dan elfhonderd jaar voor de verplichting er kwam?

Verder terug in de tijd, de vierde eeuw na Christus. Bisschop Augustinus van Hippo zit te schrijven aan zijn Confessiones (‘Bekentenissen’) zonder te bevroeden dat hij later als een van de grootste kerkvaders van het christendom zal worden gezien. Augustinus (354-430) beschouwt zichzelf juist als een grote zondaar. Hij schrijft over ‘het vuil’ waarin hij zich ‘had gewenteld’. En dan gaat het vooral over seks. Daar heeft hij nogal veel aan gedaan, met vrouwen, met jongens ook. En dat vindt hij verschrikkelijk slecht. Het punt is: hij kon er maar niet mee ophouden. ‘Geef mij kuisheid,’ smeekte hij in die wilde tijd, om er in één adem op te laten volgen: ‘maar nu nog niet.’

Misschien dat die schriftelijke worsteling met zijn zonden een retorische aandikking was. Dat Augustinus er zijn uiteindelijke overwinning des te glanzender mee maakte. Maar dan nog belichaamt hij met zijn fanatieke kuisheidsdrang een tendens die in het vroege christendom prominent aanwezig was.

Het was een drang die niet voortkwam uit de lessen van Jezus van Nazareth, maar uit het neoplatonisme, een populaire, niet-christelijke denkrichting die een strikte scheiding tussen lichaam en geest leerde. Al het lichamelijke was daarbij verderfelijk, al het geestelijke nastrevenswaardig. Het gevolg was een dwingend ascetisme, met de zichzelf verstervende stylieten oftewel pilaarheiligen als extreemste voorbeeld.

Augustinus was niet de enige neoplatoonse kerkvader die een probleem met seks had. Een grootheid als Origenes (ca. 185-254) ging hem voor: het verhaal gaat dat hij kuisheid bereikte door zichzelf te castreren. Het was een opmerkelijke tendens. Jezus was volgens de meeste schriftelijke overleveringen zelf wel een sober mens geweest, maar het celibaat had hij van niemand gevraagd. Zijn apostel Petrus, die de allereerste paus werd, was gewoon getrouwd. Nergens in de apostolische werken wordt van absolute kuisheid gerept. En kerkmaker Paulus, de invloedrijkste christen na de apostolische tijd? Die wenste wel dat allen ongetrouwd zouden blijven, maar dat deed hij vanuit de vrij praktische gedachte dat ze zich dan geheel aan de verkondiging van de leer konden wijden. Eisen deed hij het van niemand.

In die prille dagen van het christendom was kuisheid een vrije keuze, geen van bovenaf opgelegde plicht. Er was trouwens nog nauwelijks een ‘bovenaf’. Maar langzamerhand kwam er een aparte priesterkaste op, die zich het exclusieve recht voorbehield om cultische handelingen te verrichten. Het oudtestamentische idee dat priesters tijdens zulke handelingen rein moesten zijn herleefde.

En toen het zover kwam dat priesters dagelijks de mis opdroegen, was de gedachte niet ver meer dat ze dan ook maar altijd rein moesten zijn - een gedachte die ook nog eens naadloos paste bij die van oorsprong heidense afwijzing van al het lichamelijke. Zo kon het gebeuren dat op een vierde-eeuwse Spaanse synode de clerici voor het eerst werden opgeroepen om niet met vrouwen te verkeren, en geen kinderen voort te brengen.

http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/a ... vlees.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Tammy » 02 mei 2017, 12:49

Ik snap iets weer niet, maar dat gebeurd mij vaker als het over de Paus gaat, maakt niet uit welke. :grin:

Ze overwegen dus gehuwde priesters aan te nemen om die vervolgens in zeer ver afgelegen gebieden te droppen.
Mijn vraag is : waar blijven de vrouwen van die gehuwde priesters ?
En is het dan meteen ook afgelopen met de liefde te bedrijven met je man ?
Ik spreek in ouderwetse taal nu, lijk me wel toepasselijk. :mrgreen:

Wat een vreselijk verachtelijk instituut is het toch.
Maar goed, zolang miljoenen mensen het nog steunen veranderd er niks helaas.

Dus dat is mijn vraag, of betekend beproefde mannen dat die wel met hun vrouw mogen slapen ?
Mama mia wat een gedoe. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door univers » 02 mei 2017, 14:43

Mijn vraag is : waar blijven de vrouwen van die gehuwde priesters ?
Die dumpt hij in het "straatje van alles" in Genua. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door taigitu » 02 mei 2017, 15:22

Tammy schreef:Ik snap iets weer niet, maar dat gebeurd mij vaker als het over de Paus gaat, maakt niet uit welke. :grin:

Ze overwegen dus gehuwde priesters aan te nemen om die vervolgens in zeer ver afgelegen gebieden te droppen.
Mijn vraag is : waar blijven de vrouwen van die gehuwde priesters ?
En is het dan meteen ook afgelopen met de liefde te bedrijven met je man ?
Ik spreek in ouderwetse taal nu, lijk me wel toepasselijk. :mrgreen:

Wat een vreselijk verachtelijk instituut is het toch.
Maar goed, zolang miljoenen mensen het nog steunen veranderd er niks helaas.

Dus dat is mijn vraag, of betekend beproefde mannen dat die wel met hun vrouw mogen slapen ?
Mama mia wat een gedoe. [joker]
De kerk is heel erg voor het gezin, dus ga ik er van uit dat het hele gezin gaat?
Het zou toch 'gods geklaagd zijn' als het gezin uit elkaar wordt gehaald.
Als de man alleen verhuist naar een verre parochie loop je het risico dat die priester zich
'vergrijpt' ...... Want dan zou hij ineens celibatair moeten gaan leven.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door gusteman » 02 mei 2017, 18:14

Tammy schreef:Ik snap iets weer niet, maar dat gebeurd mij vaker als het over de Paus gaat, maakt niet uit welke. :grin:

Ze overwegen dus gehuwde priesters aan te nemen om die vervolgens in zeer ver afgelegen gebieden te droppen.
Ik vrees, lieve Tammy, dat het "niet snappen" ditmaal voortkomt uit de wijze waarop je de tekst interpreteert.
Er staat nergens vermeld dat gehuwde priesters ergens in een afgelegen gebied zouden gedropt worden.
Er staat wel dat de Paus het zinvol vindt om erover na te denken om in afgelegen gebieden getrouwde mannen de kans te bieden om priester te worden.

Wat is dus de kern van de uitspraak van de Paus?
Hij vindt het zinvol om over iets na te denken.

Meer heeft de man niet gezegd ..... maar mensen gaan daar dan allerlei interpretaties aan hechten, of verder door fantaseren wat wel niet allemaal zou kunnen bedoeld zijn, en wat er weer niet allemaal stiekem zou kunnen/moeten gebeuren ..... :shock:

En dan maar overal lezen dat de mainstream media ons de waarheid niet vertellen.

Als ik zie hoe mensen er in slagen om feiten volledig te verdraaien dan stel ik vast dat de mainstream media zich de moeite kunnen besparen om de waarheid te verhullen: de lezers/kijkers/toehoorders maken er zelf toch iets anders van. :roll:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Tammy » 02 mei 2017, 18:28

Het straatje in Genua snap ik ook weer niet Univers. :mrgreen:

Ja Taigitu, gezin zal toch hopelijk mee mogen.

Gusteman, ik vind het typisch dat het veraf gelegen gebieden zijn.
Taigitu maakte er een opmerking over en ik denk dat het best zou kunnen kloppen.
Als hij getrouwde priesters in grote steden ook zou stationeren neem ik mijn woorden terug.
Mijn opmerkingen komen uit achterdocht als het de Paus en alles wat daarmee samen hangt.
Dat heeft een reden Gusteman, modern willen overkomen is niet hetzelfde als het ook doen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door univers » 02 mei 2017, 18:33

Het straatje in Genua snap ik ook weer niet Univers. :mrgreen:
Ik was 16, en keek de ogen uit mijn kop, :oops:
Bekende straat in Genua. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door taigitu » 02 mei 2017, 18:34

gusteman schreef: Wat is dus de kern van de uitspraak van de Paus?
Hij vindt het zinvol om over iets na te denken.

Meer heeft de man niet gezegd ..... maar mensen gaan daar dan allerlei interpretaties aan hechten, of verder door fantaseren wat wel niet allemaal zou kunnen bedoeld zijn, en wat er weer niet allemaal stiekem zou kunnen/moeten gebeuren ..... :shock:
De paus zegt in het artikel (zoals ik het lees) niet alleen dat hij het zinvol vind om er over na te
denken. Hij is ook aan het filosoferen er over van hoe een en ander dan eventueel zou
kunnen/moeten worden ingevuld en wat hij niet zinvol vind, zoals een deur te openen
aangaande vrouwen.
Het is dus niet vreemd dat er door de lezers van het artikel er ook over wordt gefilosofeerd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door taigitu » 02 mei 2017, 18:57

Gehuwde man gewijd tot priester in Schotse RK-Kerk
Kerkredactie - 04-03-2005

Voor het eerst in de geschiedenis van de Rooms-Katholieke Kerk in Schotland is deze week
een getrouwde man tot priester gewijd.


James Bell, een voormalig priester in de Kerk van Engeland en de Schotse Episcopale Kerk,
werd woensdagavond tot priester gewijd tijdens een ceremonie in Inverness. Bell, die met zijn
vrouw Lesley in Ross-shire woont, had hiervoor speciaal toestemming gekregen van de paus.

Bell verklaarde, aldus het Schotse dagblad The Scotsman, gedesillusioneerd te zijn geraakt
door de meningsverschillen in de Anglicaanse Kerk, onder meer over vrouwelijke priesters.
Hij zei de „katholieke lucht” al lange tijd in te ademen.

In Engeland is al het vaker voorgekomen dat voormalige anglicaanse priesters, ook gehuwde,
werden gewijd tot rooms-katholiek priester, zo meldt de BBC. Sommigen van hen kwamen
terecht op posten in Schotland. Deze week had echter de eerste wijding van een gehuwde
priester in de Schotse Rooms-Katholieke Kerk plaats.

http://www.rd.nl/kerk-religie/gehuwde-m ... rk-1.31541
Het kan toch raar lopen in de wereld......
Een bericht van 2005 en dan in 2017 hier in het openbaar nog steeds moeilijk doen.
Er zijn vele getrouwde mannen die dienen in de katholieke kerk, alleen niet zo veel in de
westerse wereld. Er wordt weinig ruchtbaarheid aan gegeven.
Is het misschien 'spielerei' van de(ze) paus?
Want waarom dan jaren geleden al wel deze getrouwde man?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Vitharr » 02 mei 2017, 19:32

You can't have sons without mothers. Zelfs hun eigen god kon niet zonder menselijke vrouw om zijn zoon te baren. Als de man ooit al fysiek sterker is geweest dan was dat om de vrouw te beschermen, niet om haar te onderdrukken. Zoals mijn vriendin laatst wijselijk opmerkte gaat de gemiddelde man dood als hij een griepje heeft. Mannen zijn niet gemaakt om pijn te doorstaan, een vrouwenlichaam moet een geboorte overleven. Wij kunnen alleen incasseren als we kwaad zijn, en daarna jammeren we er over.

Ook betwist ik de Christelijke visie op reinheid. Iedere Christen die zijn geloof verkoopt als vredelievend miskent zijn erfenis. Het Christendom kwam in 3 golven. De eerste waren de brengers van het woord, zij legden het contrast tussen hun geloof en dat van anderen bloot. De tweede golf was die van de soldaten van god. Zij boden bekering met geweld of verlossing in de dood. De derde golf waren de zogenaamde brengers van de liefdesboodschap. Zij predikten naastenliefde tussen de rokende puinhopen die hun voorgangers hadden achtergelaten. Claimend dat zij daar niets mee van doen hadden maar zonder de tweede golf hadden ze geen voet aan de grond gekregen. En waarom trad hun barmhartige god niet op toen al die vrouwen en kinderen over de kling gejaagd werden.

Inmiddels zijn we eeuwen verder. Er is in de basis niet veel veranderd. Reinheid is een eigenschap van de ziel. Het betreft zuiverheid in gedachte, woord en daad. Maar het Christendom kent een zwakte die vergiffenis genoemd wordt. Een Christen die zondigt kan bidden om vergiffenis, een Vikingkrijger zet zijn fouten recht. Vergiffenis reinigt niet, het is het negeren van de onzuiverheid.

Wie zijn erfenis miskent kan niet rein zijn. Maakt niet uit hoeveel weesgegroetjes. Kijk in de spiegel en leer daar eerst maar van houden voor je de Christelijke liefde met anderen deelt.

Ik heb 17 jaar gewacht tot ik de juiste vrouw tegen kwam. Al die tijd heb ik vrijwillig celibatair geleefd. Ik geloof niet in kreten als; de mens is niet gemaakt voor monogamie. Ik ben gemaakt voor keuzes, en ik koos hier voor. Ik ben daar zielsgelukkig mee maar mijn celibaat zal niet lang meer standhouden. Zeggen dat zij of ik daar onrein van worden is bespottelijk.

De goden zonden me deze vrouw. Dit is mijn twinflame. Zuiverder vindt je niet... :loveU:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door taigitu » 02 mei 2017, 20:46

Vitharr schreef:
Ik heb 17 jaar gewacht tot ik de juiste vrouw tegen kwam. Al die tijd heb ik vrijwillig celibatair geleefd. Ik geloof niet in kreten als; de mens is niet gemaakt voor monogamie. Ik ben gemaakt voor keuzes, en ik koos hier voor. Ik ben daar zielsgelukkig mee maar mijn celibaat zal niet lang meer standhouden. Zeggen dat zij of ik daar onrein van worden is bespottelijk.

De goden zonden me deze vrouw. Dit is mijn twinflame. Zuiverder vindt je niet... :loveU:
Ik zeg 'de mens is niet gemaakt om alleen te zijn'.....
Je beleeft het (voorbestemd) zinvol toeval en wens jullie alle geluk en harmonie.
Wat hoor ik daar voor gefladder.....?

Afbeelding

Zie: http://vladimirkush.com/departure-of-the-winged-ship
Laatst gewijzigd door taigitu op 02 mei 2017, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door univers » 02 mei 2017, 22:15

Ik heb 17 jaar gewacht tot ik de juiste vrouw tegen kwam. Al die tijd heb ik vrijwillig celibatair geleefd. Ik geloof niet in kreten als; de mens is niet gemaakt voor monogamie. Ik ben gemaakt voor keuzes, en ik koos hier voor. Ik ben daar zielsgelukkig mee maar mijn celibaat zal niet lang meer standhouden. Zeggen dat zij of ik daar onrein van worden is bespottelijk.

De goden zonden me deze vrouw. Dit is mijn twinflame. Zuiverder vindt je niet... :loveU:
Je bent ook hoteldebotel.
Je doet mij denken aan de zwarte wolf, die kreeg zijn roedel ook op middelbare lijftijd :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Vitharr » 02 mei 2017, 23:05

taigitu schreef:
Vitharr schreef:
Ik heb 17 jaar gewacht tot ik de juiste vrouw tegen kwam. Al die tijd heb ik vrijwillig celibatair geleefd. Ik geloof niet in kreten als; de mens is niet gemaakt voor monogamie. Ik ben gemaakt voor keuzes, en ik koos hier voor. Ik ben daar zielsgelukkig mee maar mijn celibaat zal niet lang meer standhouden. Zeggen dat zij of ik daar onrein van worden is bespottelijk.

De goden zonden me deze vrouw. Dit is mijn twinflame. Zuiverder vindt je niet... :loveU:
Ik zeg 'de mens is niet gemaakt om alleen te zijn'.....
Je beleeft het (voorbestemd) zinvol toeval en wens jullie alle geluk in vrede en harmonie.
Wat hoor ik daar voor gefladder.....?

Afbeelding
Dankjewel Taigitu. Ik ben het helemaal met je eens dat de mens niet gemaakt is om alleen te zijn. Zoals ik pas ergens in een ander topic schreef is dat echter ook als sociale druk tegen me ingezet en ik ben zo blij dat ik naar mijn intuItie heb geluisterd. Dat je niet gemaakt bent om alleen te zijn wil niet zeggen dat je dan maar concessies moet doen in je partnerkeuze. Ik heb bij anderen gezien waar dat vaak toe leid; strijd, verdriet en uiteindelijk verlies. Deze keuze kun je beter met je hart maken dan met je hoofd denk ik. Dan nog kan het lot tot onverwachte resultaten leiden maar dat ligt dan meestal niet aan de keus die je maakte. Een rationele relatie daarentegen zie ik meer als een zakelijke overeenkomst.

Ik moest blijkbaar leren om alleen te zijn. Op liefdesgebied dan want ik ben verder nooit alleen geweest. De laatste paar jaar waren jullie er zelf bij. Maar zij geeft op een wonderlijke manier betekenis aan alles wat ik in die tijd heb uitgevreten en ervaren. Gelukkig heb ik onthouden hoe je samen moet zijn.

Ik heb haar niet eens versierd of een poging daartoe ondernomen. Integendeel zelfs. Ik wil daar nu nog niet verder op in gaan maar we kregen direct een flinke uitdaging voorgeschoteld. De band gaf geen krimp, hij werd juist veel sterker.

We hadden 25 jaar in te halen. We wilden open en eerlijk naar elkaar zijn en deden (van mij heel herkenbaar voor jullie inmiddels denk ik) het tegenovergestelde van wat gebruikelijk is. We bestookten elkaar met alle minpunten die we van onszelf konden bedenken. Het enige wat gebeurde was dat we het jammer vonden dat we elkaar niet hebben kunnen bijstaan.

Wat fascinerend en forumwaardig is, is het feit dat ze net haar eerste voorzichtige spirituele stapjes heeft gezet. Toen ze er schoorvoetend over vertelde heb ik voornamelijk geluisterd, sprakeloos als ik was om mijn eigen visie uit haar mond te horen komen. Zij is in de frustratiefase omdat ze dat zonnebloemgedoe te soft vind voor haar gevoel maar toch zit er iets in zegt ze. Pas veel later ging ik zelf spreken en toen gebeurden er de gebruikelijke vreemde dingen. Kijk maar eens wat ik straks naar uni schrijf.

Ik vertelde over 'In Wording', In Lak'Ech en zelfs over jullie. Ik gaf haar zelfs Zukav en het doet met haar hetzelfde als met mij. Zij heeft hier nog niet gelezen omdat ik ook openhartig over de mindere kanten heb geschreven en daarover wil ik haar zelf vertellen. Ze weet alles al, maar niet elk detail. Mijn forumposts zou ik kunnen bundelen als mijn in-life reincarnation story. Vanmiddag schreef ik haar een boekwerk over de keuzes die ik de afgelopen 6 jaar heb gemaakt. Mijn forumposts kun je daar zo naast leggen. En ik overweeg om dat te doen als Tam het goed zou vinden. Op mijn eigen site zou ik Vitharr's saga graag bundelen. Als dank voor wat jullie voor me betekenen. Niet letterlijk kopieren maar gewoon vertellen over alle wijsheden die we gedeeld hebben, en ook de ongein.

Ik las dat uni schreef dat ik hoteldebotel ben. Dat is een understatement. Hij schrijft over een zwarte wolf, zij is mijn witte. Zij maakt me compleet en ik ervaar momenteel meer liefde dan er in me past en dat probeer ik te delen met de wereld. Tast toe zou ik zeggen. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door univers » 02 mei 2017, 23:18

Ik raad je aan om die video te bekijken, misschien ken je hem al?

Jongen, ik geniet van je.
Als je je eerst scheert, krijg je hem van me. :loveU: :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Vitharr » 02 mei 2017, 23:35

univers schreef:Je bent ook hoteldebotel.
Je doet mij denken aan de zwarte wolf, die kreeg zijn roedel ook op middelbare lijftijd :mrgreen:
Dank je oude vriend. Ik wil een voorval met je delen.

Ik wilde vroeger al tatoeages en wist ook welke. Toen ik 20 was kreeg ik de kans om ze te laten zetten door een goede vriend. Het zijn de eerste tattoos van wat nu een bekende Russische kunstenaar is. Ze zijn dus niet perfect maar daar gaat het niet, om, het gaat om wat er in zit.

Ik wilde ze namelijk niet als uiterlijk vertoon. Hoewel ik er trots op ben zijn ze zelden zichtbaar. Op mijn linkerbovenarm staat de eerste, een draak, symbool voor kracht en wijsheid. Op de rechterbovenarm staat een feniks, symbool voor wedergeboorte en spiritualiteit. Ik heb ze op een topmoment laten zetten en zo wat energie opgeslagen omdat ik het gevoel had dat later nodig te hebben. En dat bleek te kloppen.

Terug naar m'n toortsje. Zij heeft zelf ook flink wat uitdagingen doorstaan en vertelde dat ze die overwinningen wilde vastleggen met haar eerste tattoo. Zij was echter nog niet zeker wat. En je raad het al zeker? Ze dacht aan een feniksje. Ik vertelde over de mijne, dacht even na en vertelde toen dat ik zelf na had gedacht om ook nog iets op mijn borst te laten zetten. Het voelt nu uit balans. Het zal een tic uit een vorig leven zijn. Maar het moest wel symmetrisch zijn en dus waarschijnlijk 2 kleinere want 1 grote zag ik niet zitten.

Ik kon redenen genoeg bedenken maar er kwam geen beeld bij. Afgelopen week keek ik naar wolfspulletjes toen ik 2 bijzondere hangers zag staan, namelijk:

Afbeelding

Ik heb ze besteld, ze passen in elkaar, en ik besefte ook wat ik graag wilde laten tatoeëren. Een yin yang symbool met 2 vurige wolven naar aanleiding van het echte Cherokeeverhaal over de 2 wolven en om de energie van dit moment vast te leggen. 's Middags schreef ik met haar via Messenger en deelde mijn idee. Zij weet dat ik van wolven hou en had de 2 wolven gezien op mijn facebookpagina. Wat denk je dat zij voor ontwerp in haar hoofd had?

Op de Wulfrots bij volle maan vonden Wulf en Wulfin elkaar terug. Wij gaan de wolven van de tijd neerhuilen. Oude, trouwe, wijze Tervicz, huil met ons mee broeder. :wink:
Laatst gewijzigd door Vitharr op 03 mei 2017, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Vitharr » 02 mei 2017, 23:38

On topic nog; als die Paus iets kan leren van deze heiden is het dat hij de juiste vrouw nog niet is tegengekomen en als hij zo zuur blijft gaat hem dat ook nooit lukken. Christians are one-timers and then they retire, Vikings sail forever. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door univers » 03 mei 2017, 00:02

Maar dan van vreugde.

Hier een pagina met tatoeages.https://nl.pinterest.com/search/pins/?q ... o&rs=guide

Ik zelf heb geen tatoos, vond het altijd leuk om andere te zien pijnlijden. :mrgreen:
Mijn jongste heeft een tatooschop gehad, mocht niet meer van zijn vriendin.
Heeft er nu één in zijn schuur gemaakt.

Afbeelding
Zij was echter nog niet zeker wat. En je raad het al zeker? Ze dacht aan een feniksje.
Schoot in de lach, was mijn eerste gedachte.

ps je foto is iets te groot. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Vitharr » 03 mei 2017, 00:30

univers schreef:ps je foto is iets te groot. :mrgreen:
Er zit een beveiliging in volgens mij. puzzel morgen wel ff verder.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Vitharr » 03 mei 2017, 07:50

Hey, het spookt hier! Vannacht heb ik die foto verkleind met Tinypic en de link hier geplakt. Toen kreeg ik steeds een kruisje te zien. Vanochtend kijk ik weer, staat die grote terug?

Ik kan zelf niet meer editen. Kun jij die foto nog verkleinen Tam?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus: viri probati misschien, geen ontkoppeling celibaat

Bericht door Tammy » 03 mei 2017, 09:07

De foto is verkleind Vitharr. :grin:
Tinypic is een hele trage site geworden met veel uitval en veel reclames die de boel vertragen.
Heb anderen gevonden nu.

Vitharr's saga......................en dan vragen aan mij of het mag je berichten van dit forum ? :grin:
Ik ben vereerd Viking! ;P!
Harstikke leuk en gewoon doen.

En wat ben ik blij dat je de liefde van je leven hebt gevonden.
Werkelijk zo mooi !

Ik wens jullie beide alle geluk van de wereld toe. :loveU:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie