Ruzie in Reusel: 'zelfs de overledenen mijden de kerk'

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Ruzie in Reusel: 'zelfs de overledenen mijden de kerk'

Bericht door taigitu » 07 mei 2017, 11:08

Afbeelding
Ruzie in Reusel: 'zelfs de overledenen mijden de kerk'
6-5-2017

Begrafenissen niet in de kerk, maar in het café.
Ruzie met het koor, de koster en vrijwilligers.
En een stille tocht om de kerk.


Normaal is er weinig aan de hand in Reusel, een Brabants dorp op een half uurtje rijden van
Eindhoven en een steenworp afstand van België, maar nu rommelt het er.

Er liggen petities klaar en een stapel formulieren om de kerkmachtiging in te trekken.
Aanleiding voor de onrust de pastoor. Hij is rechtlijnig, lichtgeraakt, koppig en deinst er niet voor
terug kerkgangers te kwetsen. Hij moet weg, zegt Frank Rovers.

'Te gek'
Hij organiseert vandaag een stille tocht in protest om de pastoor weg te krijgen: "Het is te gek",
zegt Rovers. "Alle koren zijn weg, 35 vrijwilligers zijn weg, zelfs de overledenen mijden de kerk.
Begrafenissen worden gehouden in het café om de hoek."

Al zes jaar leidt pastoor Van Roosmalen de parochie Sint Clemens in Reusel-De Mierden.
Daarvoor was hij de baas in Waalwijk, waar kerkgangers in 2006 al om zijn vertrek riepen.
In Reusel komt de pastoor opnieuw in de problemen.

Zo 'gijzelde' hij ooit een mariabeeld van een verzorgingshuis en maakt hij ruzie met het koor en de
koster. "Er zijn de afgelopen tijd 30 mensen overleden in Reusel. De pastoor heeft zegge en
schrijve 3 diensten gedaan", zegt Rovers.
"Ze mijden de kerk, omdat ze niets met die man te maken willen hebben."

Voor Rovers is de strijd persoonlijk.
Toen zijn schoonmoeder overleed, wilde ze graag samen met haar eerder overleden man
gecremeerd worden. Die moest daarvoor worden opgegraven. "Alles was gecheckt en
gedubbelcheckt," zegt Rovers, die er een speciaal bedrijf voor had ingeschakeld.

'Geschoffeerd'
"De pastoor wist ervan, maar toen de mannen 's ochtends vroeg begonnen, stormde hij de
begraafplaats op", vertelt Rovers. "Daar lusten de honden geen brood van, zoals hij tekeer ging.
Hij heeft ze compleet geschoffeerd", zegt Rovers.

Rovers mailt boos met het bisdom in Den Bosch.
De bisschop belt persoonlijk terug, maar van een vertrek van de pastoor komt het niet.

Zelf komt Rovers niet in de kerk: "Mensen vragen dan waarom ik dit doe, maar ik kan hier
twaalfduizend mensen mee helpen. Daarom doe ik het."

'Ik kom niet voor de pastoor'

Op de vrijdagavond dat verslaggever Paul Sanders in Reusel is, zitten er zo'n dertien mensen in de
kerk. Deze kerkgangers herkennen zich niet in de ophef: "Er zullen best dingen zijn voorgevallen,
maar daar hebben wij geen weet van", zegt een van hen. "Ik kom hier niet voor de pastoor,
ik kom voor mijn geloof. Het maakt mij niet uit wie er op de kansel staat.
Anderen blijven weg, omdat hij pastoor is, maar ik niet."

De pastoor wilde niet reageren op de stille tocht.
In een reactie zegt het bisdom dat beide partijen "als christenen de opdracht hebben om tot
verzoening te komen." Dat gesprek heeft het bisdom ook willen opzetten, maar Rovers zou dat
hebben geweigerd. Een eventueel vertrek van de pastoor is volgens het bisdom niet aan de orde.

http://nos.nl/artikel/2171730-ruzie-in- ... -kerk.html
Wordt deze pastoor aangehouden worden omdat er zo weinig nieuwe aanwas is in de
katholieke kerk? Zou eerst een retraite bij de psycholoog voor deze man niet aan te bevelen zijn
als hij toch in functie mag blijven. Want zulke 'hoeders' in de kerk beschadigen gelovigen en
ondermijnen het instituut kerk.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Ruzie in Reusel: 'zelfs de overledenen mijden de kerk'

Bericht door Witte wel » 07 mei 2017, 18:35

Dat heeft te maken met in welke rangorde hij zich bevindt, het pastoor zijn is een bijzaak.
Blijkbaar is zijn plaats in het genootschap van groot belang.
Hier waren vele mensen blij dat hij opgesodemieterd was, al zou dat mij niets uitgemaakt hebben, dus Reusel, succes met deze kerel. [wave]

Google maar "pastoor van Roosmalen" en je komt van alles tegen. :mrgreen:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Plaats reactie