Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Bericht door Tammy » 11 mei 2017, 12:33

Susan schreef:
Nu vind ik zelf ook dat het helemaal niet nodig is, of zelfs verwerpelijk hoor!, om bepaalde kwetsende uitspraken te doen als je
weet dat voor heel veel mensen God én hun geloof iets heiligs is.
Maar in feite zie ik het niet als godslastering indien iemand daar totaal niets mee heeft, niets gelooft,
maar de gelovige mensen die zich hierdoor geraakt voelen, voelen zichzelf dan belasterd..... [think]
ik blijf er evenwel over door denken, want ook hierin kan ik het weer mis hebben natuurlijk.. :grin: .
En nu zeg je iets Susan waar ik een vraag over heb. :grin:
Iets wat ik al vanaf mijn tienertijd over na denk als we het over het geloof hebben.

Je zegt dat het verwerpelijk is als mensen kwetsende uitspraken doen tegen een gelovige.
Maar wat is kwetsend ?
Deze Stephen Fry bijvoorbeeld noemt god een monster en nog veel meer.
Voor hem is het gewoon zijn overtuiging hoe hij god ziet en hij geeft gewoon antwoord op een vraag.
Maar hij word wel aangeklaagd wegens godslastering.
De gelovige mens voelt zich beledigd daarom is die wet er ook.

Wat ik al sinds mijn tienertijd afvraag is waarom er altijd rekening moet worden gehouden met gelovige mensen ?
Ik zal proberen om dit zo goed mogelijk uit te leggen waarom ik dit vraag.

Want word er ook door gelovige mensen rekening gehouden met de niet gelovige mens als die word geconfronteerd met iemand die in god gelooft en dit ook uitdraagt ?
Zal er ergens een gelovig persoon rondlopen op aarde die denkt dat iemand die in Darwin geloofd en de evolutie, beledigd zal kunnen zijn als de gelovige hem keihard aanspreekt dat evolutie niet bestaat en dat het belachelijk is dat men denkt dat we van de apen afstammen.
En dat god de enige waarheid is.

Godslastering..................bestaat er ook een Darwinlastering ?...................of een we zijn gekloond door aliens lastering enz ?

Want ik merk al heel mijn leven dat gelovigen zeer snel beledigd zijn, vooral nu ook moslims .
Maak je een tekening word je bedreigd en vaak nog erger.
Maar Christenen zij het niet zo extreem zijn ook vaak beledigd of we moeten daar altijd rekening mee houden dat het kan.

Maar word er andersom ook rekening met niet gelovigen gehouden ?
Of hebben gelovige mensen het alleenrecht daarop ?
Want zo komt het wel bij mij over.

Ik hoop dat mijn poging om mijn vraag te omschrijven wat duidelijk is. :grin:
Want ik vraag me dit al heel mijn leven af, dit in mijn ogen voorkeursbehandeling.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Bericht door Susan » 11 mei 2017, 12:51

Al wel even vlug gelezen Tammy ;P!
Maar ik moet zo weg, even kijken wanneer ik er op kan reageren.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Bericht door Tammy » 11 mei 2017, 12:59

Rustig aan Susan, heeft geen haast. :grin:
Ik stelde de vraag aan jou door jouw bericht.
Maar hij is voor iedereen, dit is iets wat ik me al heel mijn leven afvraag.
Dus kalm aan, ik zie je vanzelf wel verschijnen. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Bericht door univers » 11 mei 2017, 13:52

Kan je 1 antwoord op geven, Tammy.
De mensheid is blind.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Bericht door Tammy » 12 mei 2017, 13:05

Ja Jnivers, met heel veel zaken helaas.

Ik heb een bericht gelezen dat de aanklacht is ingetrokken.
Toen viel mijn IPad uit en nu weet ik niet meer in welke krant het stond.
Ga nog even zoeken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Bericht door univers » 12 mei 2017, 13:33

Afbeelding

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Bericht door Fenna » 12 mei 2017, 13:37

Tammy schreef:Afbeelding

Helaas voor hem sprak hij deze woorden uit in het rooms-katholieke Ierland. De Ierse politie, onthulde The Irish Independent dit weekend, is met een onderzoek bezig en sluit strafrechtelijke vervolging wegens godslastering niet uit.
Ik vind dit vergelijkbaar met dit idiote voorval.
http://www.nu.nl/buitenland/4678110/chr ... slam-.html
Ook in dit land word zo rigide gehandeld.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Bericht door univers » 12 mei 2017, 13:44

Religie, is de grootste dictatuur die de mensheid kent.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Bericht door Susan » 12 mei 2017, 16:27

Tammy schreef:
Je zegt dat het verwerpelijk is als mensen kwetsende uitspraken doen tegen een gelovige.
Maar wat is kwetsend ?
Deze Stephen Fry bijvoorbeeld noemt god een monster en nog veel meer.
Voor hem is het gewoon zijn overtuiging hoe hij god ziet en hij geeft gewoon antwoord op een vraag.
Maar hij word wel aangeklaagd wegens godslastering.
De gelovige mens voelt zich beledigd daarom is die wet er ook.

Wat ik al sinds mijn tienertijd afvraag is waarom er altijd rekening moet worden gehouden met gelovige mensen ?
Ik zal proberen om dit zo goed mogelijk uit te leggen waarom ik dit vraag.

Want word er ook door gelovige mensen rekening gehouden met de niet gelovige mens als die word geconfronteerd met iemand die in god gelooft en dit ook uitdraagt ?
Zal er ergens een gelovig persoon rondlopen op aarde die denkt dat iemand die in Darwin geloofd en de evolutie, beledigd zal kunnen zijn als de gelovige hem keihard aanspreekt dat evolutie niet bestaat en dat het belachelijk is dat men denkt dat we van de apen afstammen.
En dat god de enige waarheid is.

Godslastering..................bestaat er ook een Darwinlastering ?...................of een we zijn gekloond door aliens lastering enz ?

Want ik merk al heel mijn leven dat gelovigen zeer snel beledigd zijn, vooral nu ook moslims .
Maak je een tekening word je bedreigd en vaak nog erger.
Maar Christenen zij het niet zo extreem zijn ook vaak beledigd of we moeten daar altijd rekening mee houden dat het kan.

Maar word er andersom ook rekening met niet gelovigen gehouden ?
Of hebben gelovige mensen het alleenrecht daarop ?
Want zo komt het wel bij mij over.

Ik hoop dat mijn poging om mijn vraag te omschrijven wat duidelijk is. :grin:
Want ik vraag me dit al heel mijn leven af, dit in mijn ogen voorkeursbehandeling.
De ene mens vat bepaalde uitspraken nu eenmaal als kwetsender op dan een ander,hierdoor is het lastig
om precies aan te geven wat kwetsend over kan komen, zelfs gewone zinnen kunnen dan voor sommigen al
zo ervaren worden, maar God is voor velen niet met de mens te vergelijken, hij staat daar boven,
is boven alles verheven en word als heilig gezien, daar mag dan ook niemand niets negatiefs over zeggen.

Niet alleen tegen gelovigen vind ik het verwerpelijk om bewust kwetsende uitspraken te doen, dit geldt
voor mij naar alle mensen, ook ongelovigen. Je kan eigen overtuigingen toch ook kenbaar maken zonder botte
opmerkingingen of grove snerende woorden te gebruiken om daarmee anderen zo hard mogelijk te 'pakken'.
(of Stephen Fry dat ook zo bedoelde weet ik niet)
En ik ken zelf zeer veel gelovigen Tammy die zeker wel rekening houden met niet gelovigen, ook geen behoefte
hebben om deze dan op onbeschofte manier aan te spreken op hun 'goddeloosheid' bijvoorbeeld, of hun 'ware'
overtuigingen aan anderen op te dringen.

Ik denk beslist dat er dan ook gelovigen zijn die rekening houden met andersdenkenden zoals degenen die het met
Darwin eens zijn, en dan ook niet gaan schofferen met uitspraken als dat het belachelijk is enz, maar wel op
fatsoenlijke manier hun eigen visie daar op zullen geven.
Helaas zijn aan beide kanten altijd mensen die het nodig vinden om een ander dan hard aan te vallen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Bericht door Tammy » 13 mei 2017, 04:21

Susan schreef:
De ene mens vat bepaalde uitspraken nu eenmaal als kwetsender op dan een ander,hierdoor is het lastig
om precies aan te geven wat kwetsend over kan komen, zelfs gewone zinnen kunnen dan voor sommigen al
zo ervaren worden, maar God is voor velen niet met de mens te vergelijken, hij staat daar boven,
is boven alles verheven en word als heilig gezien, daar mag dan ook niemand niets negatiefs over zeggen.
Ja Susan , dat maakt het zo moeilijk.
Natuurlijk zijn er ook gelovigen die andersdenkenden respecteren, gelukkig maar.
Maar tegenwoordig word alles onder een vergrootglas gelegd.
Deze Stephen Fry zegt hoe hij erover denkt.
En die wet godslastering is een wet die in mijn ogen weg kan.
Want wie bepaalt uiteindelijk wat kwetsend is ?
Dat is voor elk mens anders.
Heb in volgend bericht artikel geplaatst waarin de aanklacht word ingetrokken.


De link van Fenna is ook zo'n schrijnend voorbeeld dat die wet er is.
Dit kan toch niet. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Bericht door Tammy » 13 mei 2017, 04:26

Dankzij de zoekplaatjes van Univers heb ik het artikel gevonden. :mrgreen:


Afbeelding

Ierse politie laat Stephen Fry met rust.



Comedian Stephen Fry heeft niets te vrezen van de politie in Ierland. De Garda Síochána doet niets met de aanklacht die tegen de Brit is ingediend wegens godslastering.

Dat meldt de Irish Independent. Een Ier had zich gestoord aan uitspraken van Fry.

In een programma op de Ierse televisie uit 2015 wond Fry zich op over god. “Hoe kun je een gemene, stomme god respecteren die een wereld voor onrechtvaardigheid creëert”, vroeg hij zich af. Die opmerking schoot in het verkeerde keelgat van een kijker. Die klaagde Fry aan, tot grote woede van veel mensen.

De politie zal Fry echter niet vervolgen. Dat komt omdat de klager geen schade of letsel heeft opgelopen. En omdat de uitspraken van de comedian ook niet in strijd zijn met strenge wetgeving omtrent het beledigen van religieuzen. Daar kwam ook nog bij dat er verder helemaal geen klachten waren binnengekomen over de uitzending.

De man die de aanklacht heeft ingediend kan leven met het seponeren van de zaak. “Ik deed gewoon mijn burgerplicht”, zegt hij in een reactie. Hij zegt blij te zijn dat de politie de zaak wel zorgvuldig heeft onderzocht.

BRON.


>>>>>>>>>>>>>>>>>



Mooi zo ! :grin: ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Bericht door gusteman » 13 mei 2017, 12:06

Susan schreef:... maar God is voor velen niet met de mens te vergelijken, hij staat daar boven,
is boven alles verheven en word als heilig gezien, daar mag dan ook niemand niets negatiefs over zeggen.
Dit is een onhoudbaar standpunt, want indien 'God' werkelijk boven alles staat en boven alles verheven is dan kan 'God' ook niet beledigd worden en kan derhalve godslastering ook niet bestaan.

Gast1

Re: Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Bericht door Gast1 » 13 mei 2017, 13:15

gusteman schreef:
Susan schreef:... maar God is voor velen niet met de mens te vergelijken, hij staat daar boven,
is boven alles verheven en word als heilig gezien, daar mag dan ook niemand niets negatiefs over zeggen.
Dit is een onhoudbaar standpunt, want indien 'God' werkelijk boven alles staat en boven alles verheven is dan kan 'God' ook niet beledigd worden en kan derhalve godslastering ook niet bestaan.
Volgens mij bedoelt Susan het anders dan dat ik het hier lees, maar zeker weten doe ik dat niet.
Vermoedelijk bedoelt Susan ook te zeggen ... heu ... schrijven, dat 'daar niemand iets negatiefs over mag zeggen'. :wink:

gusteman

Re: Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Bericht door gusteman » 13 mei 2017, 19:48

Gast1 schreef:
gusteman schreef:
Susan schreef:... maar God is voor velen niet met de mens te vergelijken, hij staat daar boven,
is boven alles verheven en word als heilig gezien, daar mag dan ook niemand niets negatiefs over zeggen.
Dit is een onhoudbaar standpunt, want indien 'God' werkelijk boven alles staat en boven alles verheven is dan kan 'God' ook niet beledigd worden en kan derhalve godslastering ook niet bestaan.
Volgens mij bedoelt Susan het anders dan dat ik het hier lees, maar zeker weten doe ik dat niet.
Vermoedelijk bedoelt Susan ook te zeggen ... heu ... schrijven, dat 'daar niemand iets negatiefs over mag zeggen'. :wink:
Ook dan, beste Gast1, verandert dit niets aan wat ik schreef: indien 'God' boven alles staat is het niet mogelijk om hem te 'belasteren' of er 'iets negatiefs' over te zeggen of schrijven.
Indien dit wel mogelijk zou zijn dan zou dit enkel kunnen wanneer 'God' niet boven alles zou staan ..... en daaruit volgt dan weer de vraag: waar zou 'God' dan wèl boven staan en waar zou 'God' dan weer niét boven staan? [think]

Gast1

Re: Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Bericht door Gast1 » 14 mei 2017, 07:37

Helemaal mee eens Gusteman, maar ik was het al eerder met jou eens.
Mijn 'weten' vertelt mij dat God inderdaad onbeledigbaar is, enkel een ego laat zich beledigen.
Mijn God heeft slechts een ego via de creatie die die God geschapen heeft en dat is 'De mens'.
De geestelijk onvolwassen mens kan gekwetst ende beledigd worden en zelfs voor het minst geringste al.
God kan ook niet gekwetst worden omdat God geen gestalte, geen persoon is.
God echter kan zich wel op tal van wijze manifesteren en dat doet God ook.
Alles wat er maar waar te nemen is, is God immers ... althans de creatie van God.
Vervolgens zie ik hoe Gods eigen schepping daar dan weer mee omgaat en hoe lastig ook te geloven of aan te nemen ...
Ook dat is de 'wil' van God.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Bericht door Susan » 14 mei 2017, 08:55

Gast1 schreef:
gusteman schreef:
Susan schreef:... maar God is voor velen niet met de mens te vergelijken, hij staat daar boven,
is boven alles verheven en word als heilig gezien, daar mag dan ook niemand niets negatiefs over zeggen.
Dit is een onhoudbaar standpunt, want indien 'God' werkelijk boven alles staat en boven alles verheven is dan kan 'God' ook niet beledigd worden en kan derhalve godslastering ook niet bestaan.
Volgens mij bedoelt Susan het anders dan dat ik het hier lees, maar zeker weten doe ik dat niet.
Vermoedelijk bedoelt Susan ook te zeggen ... heu ... schrijven, dat 'daar niemand iets negatiefs over mag zeggen'. :wink:
Klopt, al had ik de n perongeluk laten staan...

@Gusteman
ben het met jou mee eens hoor Gusteman, maar er zijn nu eenmaal heel veel mensen die dit anders zien
en vinden dat niemand daar iets negatiefs over mag zeggen.
Dit schreef ik immers eerder ook al hoe ik er over dacht:

" in feite zie ik het niet als godslastering indien iemand daar totaal niets mee heeft, niets gelooft,
maar de gelovige mensen die zich hierdoor geraakt voelen, voelen zichzelf dan belasterd."

En we mogen daar best rekening mee houden naar mensen die dus wél vinden dat 'hun' God niet belasterd mag worden,
de mening en het welzijn van de andersdenkenden zijn zeker zo belangrijk als die van ons zelf, al hoeven we het
natuurlijk ook niet te pikken dat de zgn gelovigen dan wel de niet in een God gelovenden met grove taal of ander
zwaar geschut te lijf gaan.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Stephen Fry mogelijk vervolgd in Ierland

Bericht door Gast1 » 15 mei 2017, 08:08

Susan schreef:En we mogen daar best rekening mee houden naar mensen die dus wél vinden dat 'hun' God niet belasterd mag worden,
de mening en het welzijn van de andersdenkenden zijn zeker zo belangrijk als die van ons zelf, al hoeven we het
natuurlijk ook niet te pikken dat de zgn gelovigen dan wel de niet in een God gelovenden met grove taal of ander
zwaar geschut te lijf gaan.
Mee eens Susan. Fatsoen en respect heet dat geloof ik.

Plaats reactie