Hardcore/Darkcore/Terror (in de ban van de duivel?)

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gijs

Bericht door Gijs » 02 dec 2007, 20:30

Waarom zou een muzieksoort en de duivel verband houden?

Maan

Bericht door Maan » 02 dec 2007, 20:32

Nou dat lijkt me voor de hand liggend......
Net zoals er black metal bestaat is er vast ook hardcore met diezelfde strekking.
Zoals er muziek is om god te eren, is er ook muziek om de duivel te eren.

Gijs

Bericht door Gijs » 02 dec 2007, 20:50

lol ja je hebt black metal maar niemand kan de duivel serieus eren hij is niet eens een schepper van iets. Hij lijkt me nogal een pussy eigenlijk. Ik bedoel hoe kan je nou serieus geloven dat een rood mannetje op bokkenpoten en een paar hoorns je leider is die je moet eren? Ik denk eerder dat het voor de lol doen om mensen een beetje ja bang te maken is overdreven maar om mensen een beetje af te schrikken. Ik bedoel wie kan er nou oprecht zoiets eren?

Maan

Bericht door Maan » 02 dec 2007, 20:53

Ik geloof niet dat satanisten in een rood mannetje met horentjes en bokkepoten geloven....... :mrgreen:

Gijs

Bericht door Gijs » 02 dec 2007, 21:06

Maar, zo zou satan er toch uit moeten zien als hij niet vermomd is?

Maan

Bericht door Maan » 02 dec 2007, 21:09

Dat voorkomen met bokkepootjes is afgeleid van de afbeeldingen van Pan. Een natuurgod in de Wicca. En heeft niets met de duivel te maken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pan_%28mythologie%29

Gijs

Bericht door Gijs » 02 dec 2007, 21:15

Waarom wordt de duivel dan ook vaak zo afgebeeld? Ik denk doordat er ergens in de bijbel staat dat bokken links stonden en vol zonden zaten en schapen rechts en die waren schoon ofzoiets. En pan zou het sterrenbeeld steenbok symboliseren dacht ik. Klopt dat zo ongeveer?

Maan

Bericht door Maan » 02 dec 2007, 21:27

Ja vandaar het woord zondebok, en volgzame schapen he...
Maar dat staat los van de wijze waarop de duivel word afgebeeld.

De grootste stroming van satanisten geloofd niet eens in de duivel zoals de christenen dat doen. Dat zou van hun namelijk ook christenen maken.
Ze geloven eerder in hun eigen wil en verwerpen christelijke levensstijlen.
Bijna atheisten zelfs.

Er zijn ook satanisten die wel in een duivel geloven. Maar zoals je in de bijbel ook kunt lezen, heeft de duivel vele gedaantes. Een slang, een draak. Een wezen met weet ik veel hoeveel horens .

Als je de link goed bekijkt, zie je wie en wat Pan is.

Aenimaxequal

Bericht door Aenimaxequal » 02 dec 2007, 22:09

Owja, dan dans ik ook weer met de duivel en ben ik weer een duivelskind :twisted: :wink:

Gijs

Bericht door Gijs » 03 dec 2007, 18:21

Nouja waarom noemen ze zich dan satanisten? Ze geloven wel degelijk in een of andere schepper veel beter zijn ze dus niet. Er bestaat zelfs een satanisten bijbel (met godsdienst gehad) ze hechten zich dus ook aan een geloof. Waarom zouden ze dan geen Christen zijn of een gelovige? Ik lees nu dat ze geloven dat de mens netzogoed een dier is als ieder ander. Ok dat is dan het enige waar ik het met ze eens zijn. Maar ze zijn de titel atheïst niet waard. Ze geloven toch in een duistere kracht die het universum beheerst ofzo? Nou dat is dus een geloof en ze kijken dus niet helemaal objectief tegen het leven, het heelal en gevoel. Het zijn dus geen Gijs-Atheïst dus dan zijn het helemaal geen atheïsten maar gewoon theïsten.

meiosis

Bericht door meiosis » 03 dec 2007, 18:58

wat ik er altijd van begreep is dat satanisten geloven in de krachten van de mens zelf... ipv een ouwe man in jurk...

Gijs

Bericht door Gijs » 03 dec 2007, 19:25

Dat zijn dus Atheïsten satanisten geloven in een duistere kracht waarom noemen ze zichzelf anders satanisten? Ze hebben blijkbaar geen geen geloof dus wat is het dan?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 03 dec 2007, 19:29

Gijs schreef:Ze hebben blijkbaar geen geen geloof dus wat is het dan?
Een levenswijze.

Gijs

Bericht door Gijs » 03 dec 2007, 19:36

Waarom vernoemen ze zich naar het duistere? Naar een geloof? Waarom noemen ze zich niet atheïst? Hun levenswijze doen ze inrichten naar een bepaalt ideaal of geloof. Welke is dat? En waarom zijn christenen dan zo bang voor satanisten en hebben ze niks tegen atheïsten?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 03 dec 2007, 19:41

Gijs schreef:Nouja waarom noemen ze zich dan satanisten?
Alles wat je van satanisme gehoord hebt komt uit de filmwereld of vergelijkbare op sensatie beluste organisaties en is niet waar. Ik zal hieronder een begin maken met uit te leggen hoe het dan wel zit.

Om te beginnen, de Satanist bestaat niet. Zoveel mensen zoveel smaken en generaliseren doet de meeste mensen die tot een bepaalde groep gerekend worden geen recht en libertijnse of bijna libertijnse mensen zoals satanisten kun je al helemaal moeilijk onder één noemer brengen.

Ik doe een poging om toch tot een zo goed mogelijk antwoord te komen. Om te beginnen is satanisme zoals door Anton S. LaVey in 1966 gedefinieerd atheistisch. Alle verhalen over een scheppende God zoals in alle religies wordt onderwezen worden van de hand gedaan als mythe. Alle toeters en bellen worden ook van de hand gedaan, de duivel zoals die in het christendom is geïntroduceerd wordt ook als niet bestaand aangemerkt.

Waarom dan de naam satanisme? omdat Satan tegenstander betekent. Zonder enige tegenstand is het leven niet erg interessant, het geeft meer bevrediging als je iets hebt bereikt waar je moeite voor hebt moeten doen. De satanist gaat bewust met de tegenstand in zijn leven aan de slag om deze te overwinnen.

Het is tevens een symbool van opstandigheid tegen regelgeving van hogerhand. Volgens de verschillende religies is een heleboel typisch menselijk gedrag ontoelaatbaar en zou je verlangens moeten afzweren. Anders gezegd, bijna alles waar mensen naar verlangen wordt door religie aangemerkt als een vorm van zonde. En wie zondigt is in de ogen van God niet goed bezig en mag ook niet naar de hemel.

Satanisme heeft een atheistisch beginsel, en atheïsten geloven niet dat er een God bestaat die ons voorschrijft hoe we dienen te leven en er bestaat bijgevolg ook niet zoiets als een hemel of hel. Als het leven op aarde het enige leven is dat we hebben kunnen we maar beter doen waar we zin in hebben. Dat is de satanistische component: doen waar je zin in hebt, ook als de mensen die wèl in het bestaan van God geloven zeggen dat God dit verboden heeft. Doen wat je wilt zonder anderen daar onverdiend mee te schaden is voor satanisten een belangrijke regel.

Dan is er nog het beginsel dat satanisten zichzelf als het belangrijkste individu in hun leven zien. Dat sluit niet uit dat er geen plaats of liefde voor anderen is, maar die liefde en aandacht wordt zorgvuldig besteed aan mensen die er voor de satanist toe doen. Geen energie verkwisten aan mensen die het - om wat voor reden dan ook - niet waard zijn. Veel satanisten zien zichzelf (in plaats van God) als centrum van het universum. Niet dat ze de wereld geschapen hebben, die was er al voor ze geboren werden, maar de satanist ziet mogelijkheden om de wereld om hem/haar heen naar zijn/haar hand te zetten. Dat gebeurt door middel van magie.

Magie is in dit geval geen hocus pocus, maar een theatraal woord om via doelgerichte daden de eigen wil om te zetten in de gewenste resultaten. Dat kan natuurlijk heel eenvoudig zoals de meeste mensen doen: goed werk leveren. Dat is niet altijd voldoende om het beoogde resultaat te behalen. Je kunt lagere magie aanwenden om het beoogde resultaat te halen. Onder lagere magie wordt verstaan dat je alles wat je in het dagelijks leven tot je beschikking hebt aanwendt om je doel te bereiken. Onder lagere magie valt alle directe beïnvloeding van anderen. Lagere magie uit zich bijvoorbeeld in kleding waarmee je iets wilt uitdrukken. Dat kan parfum zijn om anderen gunstig te stemmen, dat kan ook b.v. (heel galant) het open houden van een deur voor iemand anders zijn. Lagere magie kent oneindig veel toepassingen die ten doel hebben om andere mensen zodanig te beïnvloeden dat de optelsom van alle handelingen tot succes leidt.

Hogere magie gaat een stap verder. Nu worden mensen indirect beïnvloed. Hoe dat precies werkt laat het satanisme in het midden, het gaat er niet om hoe het werkt, als het maar werkt. Hogere magie wordt via rituelen beoefend, na het ritueel is de satanist als het goed is de opgebouwde spanning kwijtgeraakt en hij of zij leeft verder in het vertrouwen dat het goed gaat komen. Getrainde beoefenaars van magie zeggen dat ze er goede resultaten mee hebben behaald.

Vooral het beoefenen van magie is voor de meeste andere religies taboe. Daar wordt geleerd dat alles volgens God's wil verloopt. De satanist beschouwt zichzelf als degene die uitmaakt wat er gebeurt en met die houding is de praktiserende satanist dus te vergelijken met de mythologische Lucifer die zich gelijkwaardig aan God achtte.

Eind van het liedje: de satanisten die ik persoonlijk ken zul je niet direct aan hun uiterlijk als satanist herkennen. In de omgang zijn het plezierige, opvallend positief ingestelde mensen die in hun vrije tijd erg van het leven genieten. Allerlei stereotypen zijn op hen niet van toepassing: ze zijn niet van onder tot boven getatoueerd, zijn in de verste verte niet gothic, dragen geen kettingen met baphomets in het zicht en ze luisteren niet de godganse dag naar blackmetal. Op het verjaardagsfeest van een vriend van me, hij leidt de CoS in Amsterdam - nickname Kinma voor wie dat wat zegt - werd überhaupt geen metal gedraaid. Wel b.v. Norah Jones.

Maar waarom zou je mij geloven, koop een keer The Satanic Bible dan kun je lezen wat nou eigenlijk de bedoeling er van is.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gijs

Bericht door Gijs » 03 dec 2007, 19:59

Ok duidelijk. Toch blijft één ding voor mij onduidelijk: volgens John Sellers (zo`n gast die stanisme als excuus zag zijn ouders te vermoorden) staat er in de satanische bijbel dat je offers moet brengen. Offers aan wie vraag ik me dan af? Aan jezelf?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 04 dec 2007, 00:27

Als je de Satanic Bible doorleest zul je nergens lezen dat je moet offeren. Een dier slachten met als doel om een offer te brengen wordt zelfs duidelijk afgekeurd. Bovendien zouden de vegetariërs onder de satanisten dit ook niet leuk vinden.

Satanisme sluit aan bij de libertijnse beginselen maar vereist tegelijkertijd ook discipline en gehoorzaamheid aan de wet van het land waarin men leeft. Een moordenaar als John Sellers wordt dus ook niet beschouwd als een satanist.

Ik trek een vergelijking met de Islam. De Islam kampt met gekken die vinden dat ze op grond van de Koran het recht hebben om mensen te vermoorden, b.v. door zelfmoordaanslagen. Maar de Koran schrijft dat helemaal nergens voor en ik heb van Moonwalker begrepen dat deze mensen dan ook niet beschouwd worden als Moslims.

Terug naar de discussie. Veel mensen hebben bij het horen van het woord satanisme direct associaties met allerlei vormen van 'evil'. Bij nadere beschouwing zul je ontdekken dat het daar juist helemaal niet om gaat. Satanisme is een viering van het leven hier op Aarde in plaats van verheerlijking van de dood.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

meiosis

Bericht door meiosis » 04 dec 2007, 12:19

afgaande op de posts van Tardis durf ik mezelf satanist te noemen, afgezien van het hele gebeuren rond rituelen, wat niet mijn ding is. grappig... :trillip:

Maan

Bericht door Maan » 04 dec 2007, 17:09

Maar dit is het satanisme waar Gijs op doelde denk ik zo.

Traditioneel Satanisme

Multidimensional Infinity

Bericht door Multidimensional Infinity » 04 dec 2007, 17:26



Plaats reactie