Babybijbel moet zintuigen prikkelen

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babybijbel moet zintuigen prikkelen

Bericht door univers » 06 jul 2017, 10:07

dan verwacht ik dat de meeste gelovigen gewoon zullen blijven geloven.
Geloven wij niet allemaal?
Maar dan ieder op zijn eigen manier.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Babybijbel moet zintuigen prikkelen

Bericht door MetalPig » 06 jul 2017, 10:13

univers schreef:
dan verwacht ik dat de meeste gelovigen gewoon zullen blijven geloven.
Geloven wij niet allemaal?
Maar dan ieder op zijn eigen manier.
Ik bedoelde het binnen de context van het bericht.
Binnen die context zou ik je vraag beantwoorden met nee.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Babybijbel moet zintuigen prikkelen

Bericht door Determinist » 06 jul 2017, 15:01

Wanneer je met "onredelijk" (wel bijzonder dat jij asterixen gebruikt als aanhalingsteken) doelt op "niet rationeel" kan ik hierin meegaan.
Hoe kom je ertoe dat een religie "toevallig" een doctrine hanteert die we als "goed" bestempelen?
Simpel. Als een doctrine gebaseerd is op "niet rationele" gronden en "niet rationeel" getoetst wordt op de uitkomst, is deze uitkomst onvoorspelbaar.
Of eigenlijk anders gezegd, men neemt de uitkomst zoals het is omdat men de doctrine volgt. Het doel is de doctrine en niet de uitkomst.
Dit kan dan van alles zijn, zowel goed als slecht.

Een goede uitkomst is dan toevallig. Een slechte trouwens ook.
Je hebt dan aardig wat uitleg nodig om het ene dan wel het andere te verantwoorden. En daar zijn ze uiterst bedreven in.
Faith daarentegen is een Engels woord dat...
Faith is meer dan alleen geloof. Het is een soort van vertrouwen in je geloof.
Having faith (in belief). Onvoorwaardelijk geloof.
Nu zijn het de richtlijnen van die Jezus (zoals beschreven in die Bijbel) welke als leidraad dienen voor de christenen. En die richtlijnen zijn allemaal vreedzaam van aard
Nee, zekers niet. Ook weer afhankelijk van de bril die je opzet.
Maar als je het letterlijk neemt is de christelijke god een massa moordenaar en zijn de gestelde regels amoreel.
En Jezus doet niets af aan deze regels, hij was er om de regels nogmaals te benadrukken.
Voor diegenen die graag verwijzen naar andere dan de door het Vaticaan aanvaarde evangeliën wou ik eraan herinneren dat dit in de benadering van het christendom geen enkele rol speelt: de keuze, binnen de religie, werd gemaakt tijdens een concilie waarvan het de bedoeling was te bepalen welke evangeliën dienden te worden opgenomen in het Nieuwe Testament.
Voor zeer vele christenen in de geschiedenis speelde dat zeker wel een rol. Maar die zijn netjes opgeruimd.
Er zijn meer christenen naar de hel geholpen door andere christenen...
Een stelling waar we nooit zullen uitkomen, tenzij de dag komt waarop onomstotelijk kan bewezen worden dat één van beide standpunten (God bestaat/God bestaat niet) het enige juiste is.
Er is een andere mogelijkheid: we weten het niet.
En dan is de enige rationele keuze te maken: de nul hypothese.
Ik als atheïst zeg niet dat er geen goden bestaan, ik zeg dat ik het niet weet dat ze bestaan.
Niemand kan mij valide argumenten aandragen die het bestaan van goden aannemelijk maken. De bewijslast ligt bij de theïsten.
Atheïsme IS de nul-hypothese.

Gast1

Re: Babybijbel moet zintuigen prikkelen

Bericht door Gast1 » 07 jul 2017, 11:26

univers schreef:Geloven wij niet allemaal?
Maar dan ieder op zijn eigen manier.
:post:

Plaats reactie