Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door taigitu » 19 jul 2017, 09:49

Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en mishandeld door priesters en leraren

De omvang van het misbruikschandaal bij het kathedraalkoor van Regensburg is veel groter dan tot nu toe gedacht. Ruim vijfhonderd jongens zijn misbruikt en mishandeld door priesters en leraren, zo blijkt uit het dinsdag gepresenteerde onderzoeksrapport. 18 juli 2017

Advocaat Ulrich Weber spreekt daarin van een regime van 'geweld, angst en hulpeloosheid', weerspiegeld in 547 gevallen van mishandeling en 67 gevallen van seksueel misbruik en 49 geïdentificeerde daders. Medeplichtig aan deze misstanden is Georg Ratzinger (94), de oudere broer van de voormalige Paus Benedictus.

Ratzinger stond tussen 1964 en 1994 aan de leiding van het koor en het bijbehorende internaat, in de tijd waarin volgens Weber de mishandelingen op hun hoogtepunt waren, in de jaren zestig en zeventig. Weber concludeert dat Ratzinger van de misdaden geweten moet hebben. 'Hij heeft weggekeken.'

Afbeelding
Georg Ratzinger stond tussen 1964 en 1994 aan de leiding van het koor en het bijbehorende internaat.

Als mannen van middelbare leeftijd, vergelijken ze hun tijd op het internaat met 'de hel'

De 'Domspatzen' (mussen van de Dom) traden in die tijd op van de VS tot Korea, Hongarije en Polen. De gepolijste jongensgezichtjes in hun roodwitte gewaden sierden tientallen platenhoezen. Als mannen van middelbare leeftijd, vergelijken ze hun tijd op het internaat met 'de hel' en 'een concentratiekamp'. Weber spreekt van 'gebroken mensen.'

'Lieve lieve ouders, ik hou zo, zo veel van jullie, alstublieft ik wil zo, zo, zo graag naar huis.' Zo begint een handgeschreven briefje van een jongen die eind jaren zestig de vooropleiding van het internaat bezoekt. Hij smeekt om opgehaald te worden: 'Meld me af bij meneer de directeur. Ik moet altijd, altijd huilen.'

Doofpot
Wie heimwee had, werd geslagen of opgesloten, zo staat in getuigenverklaringen. Ook is er sprake van 'hygiënecontroles' waarbij de jongens zich in het openbaar moesten uitkleden. Een getuige schrijft dat hij als straf zijn eigen overgeefsel moest opeten. Zong je vals, sloeg de leraar soms zo hard dat wel vier rijen jongens omvielen, 'als dominostenen.'

Onderzoeker Weber constateert dat het bisdom al decennialang vreesde dat het misbruikschandaal zou worden ontdekt en actief heeft geprobeerd de omvang ervan onder de pet te houden.

Ratzinger gaf later toe zelf ook weleens 'een tik' te hebben uitgedeeld

Pas in 2010, in de tijd dat overal in Europa katholieke misbruikzaken aan het licht kwamen, klapte de eerste oud-leerling uit de school in de talkshow van Sandra Maischberger op de ARD.

De misdaden zijn bijna allemaal verjaard. Het bisdom van Regensburg heeft de slachtoffers schadevergoedingen beloofd van 5 duizend tot 20 duizend euro per persoon.

Ratzinger, die in 2010 ontkende iets van het misbruik te weten, gaf twee jaar later toe zelf ook weleens 'een tik' te hebben uitgedeeld, omdat dat in die tijd zo normaal was.

https://www.volkskrant.nl/buitenland/ru ... ~a4506987/
Wat hadden/hebben de pedofielen en andere monsters in de katholieke kerk een ruime keuze voor hun praktijken, en regelmatig nieuwe aanvoer.......
Moge deze instituten zich snel opheffen of verboden worden om met kinderen te werken. Zo zou ook de verjaringstermijn voor misbruik van kinderen moeten vervallen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door herman50 » 19 jul 2017, 10:19

aller eerst en begrijp me goed ik keur dit ten stelligste af, ..maar bij het zien van de kop
500 jongens van kathedraalkoor misbruikt en.........,,, wat denk je dan? ,maar doorlezen is het .. 547 gevallen mishandeling en 67 gevallen sexueel misbruik ,, hoogtepunt was 1960 1970 ....pfffw
ben alleen zo benieuwd of ergens anders nooit wat gebeurde, tenzij dat door dit naar de achtergrond word gedrongen .....
heb zelf ook op school gezeten met priesters maar was een gewone leuke tijd , kan natuurlijk ook dat we gewone ouders hadden een gewoon naar huis gingen om 1/2 4 ´s middags,,
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door taigitu » 19 jul 2017, 11:04

De hele titel gebruikt meer ruimte in de aankondiging die zichtbaar is bij 'actieve
onderwerpen'. Dus mis je een gedeelte, wat vaker gebeurt.
Maar de hele titel staat uiteraard wel helemaal bovenaan het artikel.

Dat jij een leuke tijd hebt gehad op school met priesters als leraren is gelukkig geen
uitzondering. Verschil is wel dat de kinderen die misbruikt en mishandeld zijn door
leden van de katholieke kerk, intern waren. Ze gingen met de vakanties naar huis.
Voor de rest van het jaar waren ze overgeleverd aan de personen van het instituut.
Deze kinderen konden geen kant op en werden vaak niet geloofd door hun ouders,
als ze al de moed hadden om het te melden. Dan werden de woorden van de daders
geloofd die het natuurlijk ontkenden en als leugens bestempelden en wat nog meer.
En het kind kreeg met nog meer geweld te maken.
In de afgelopen jaren zijn heel veel gevallen van misbruik en geweld aan het licht
gekomen. En deze wordt er weer aan toegevoegd.

Helaas betekent dat 49 daders*, die tot nu toe ontdekt zijn, niet dat er 49 gevallen van
misbruik zijn geweest. De daders hebben jaren lang hun gang kunnen gaan en iedere
dader heeft mogelijk tientallen slachtoffers kunnen maken. Want een pedofiel heeft
iedere keer opnieuw een kind nodig. Worden ze 'te oud' of gaan ze weg uit het
internaat dan zoekt hij een ander kind, of kinderen, uit.
De beerput is nog maar net open en er kunnen, en ik denk zullen, meer meldingen
komen van misbruik.

* Correctie toegepast op het juiste aantal daders.
Laatst gewijzigd door taigitu op 19 jul 2017, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door taigitu » 19 jul 2017, 11:10

Hier een kort inkijkje hoe een en ander werd gezien en beoordeeld.
Priester Ron van der V. ontkent dat hij ontucht heeft gehad met jonge jongens in onder
meer Amersfoort. Hij noemt zijn daden een uiting van affectie. Dat zei hij donderdag 10
februari tegen een verslaggever van RTV Utrecht.
"Ik vind het vreselijk als mensen zich daardoor beschadigd hebben gevoeld.
Ik heb nooit de bedoeling gehad hen kwaad te doen," aldus een aangeslagen Van der V.
die eraan toevoegt dat hij "aan het eind van zijn Latijn" is.
Van der V. zegt dat de zaak is opgeblazen en uit zijn verband gerukt.
"Ik heb nooit iemand misbruikt. Ik heb lang geleden al te enthousiast een aantal jongens
op een niet juiste manier benaderd. En ik respecteerde het als ze daar duidelijk nee tegen
zeiden. Dat is fout en ik ga het niet goedpraten."
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door gusteman » 19 jul 2017, 14:20

taigitu schreef:Deze kinderen konden geen kant op en werden vaak niet geloofd door hun ouders,
als ze al de moed hadden om het te melden. Dan werden de woorden van de daders
geloofd die het natuurlijk ontkenden en als leugens bestempelden en wat nog meer.
Hieruit blijkt dat de naïeve houding van de ouders eigenlijk bepalend was voor het misbruik.
Zonder die naïviteit hadden de ouders snel ingegrepen en waren de kinderen bespaard gebleven van voortgezet misbruik.
Ook hadden de daders veel sneller het misbruik moeten stoppen, ofwel uit besef van hun wandaden ofwel wegens het risico op vervolging door de overheid.
De verantwoordelijkheid van de ouders en/of familieleden wordt in dit soort zaken meestal op een heel schijnheilige manier buiten beschouwing gelaten maar is een hoofdvereiste voor het laten tot stand komen van dergelijke misbruiken.

gusteman

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door gusteman » 19 jul 2017, 14:26

taigitu schreef:Helaas betekent dat 67 daders, die tot nu toe ontdekt zijn, niet dat er 67 gevallen van misbruik zijn geweest.
In het door jou geciteerde artikel is er sprake van (tot nu toe aan het licht gekomen) "meer dan 500 gevallen van mishandeling, 67 daden van seksueel misbruik en 49 geïdentificeerde daders".
Hoe kom jij dan aan 67 daders?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door taigitu » 19 jul 2017, 14:40

gusteman schreef:
taigitu schreef:Deze kinderen konden geen kant op en werden vaak niet geloofd door hun ouders,
als ze al de moed hadden om het te melden. Dan werden de woorden van de daders
geloofd die het natuurlijk ontkenden en als leugens bestempelden en wat nog meer.
Hieruit blijkt dat de naïeve houding van de ouders eigenlijk bepalend was voor het misbruik.
Zonder die naïviteit hadden de ouders snel ingegrepen en waren de kinderen bespaard gebleven van voortgezet misbruik.
Ook hadden de daders veel sneller het misbruik moeten stoppen, ofwel uit besef van hun wandaden ofwel wegens het risico op vervolging door de overheid.
De verantwoordelijkheid van de ouders en/of familieleden wordt in dit soort zaken meestal op een heel schijnheilige manier buiten beschouwing gelaten maar is een hoofdvereiste voor het laten tot stand komen van dergelijke misbruiken.
Hoe krijg je het verzonnen, het kan niet gekker.
Nee, gusteman, die ouders vertrouwden op de integriteit van de kerk.
Dat is ze eeuwenlang ingegoten met de paplepel. Het woord van een kind, vaak ook nog heden ten dage, wordt vaak als eerste als fantasie of leugen getiteld. Zeker als een priester of ander lid van de kerk, persoonlijk, het tegendeel beweert tegenover de ouders. Deze ouders hebben nog ontzag voor de geestelijke, hoewel dat de laatste jaren wel afneemt. En de opdracht van de kerk aan zijn personeel is (de canonieke regel) "je mag (moet) liegen als de waarheid de katholieke kerk zal schaden".
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door taigitu » 19 jul 2017, 15:35

gusteman schreef:In het door jou geciteerde artikel is er sprake van (tot nu toe aan het licht gekomen) "meer dan 500 gevallen van mishandeling, 67 daden van seksueel misbruik en 49 geïdentificeerde daders".
Hoe kom jij dan aan 67 daders?
Ik had twee getallen verwisseld. Nu staat het er gecorrigeerd.
Dank je.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door Gast1 » 19 jul 2017, 18:07

Sterre Lindhout schreef:Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en mishandeld door priesters en leraren.
Walgelijk.
Een getuige schrijft dat hij als straf zijn eigen overgeefsel moest opeten.
En dat gebeurde op meerdere internaten, een van mijn broers is het een paar keer overkomen toen hij 11 jaar was.

Gast1

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door Gast1 » 19 jul 2017, 18:12

Afbeelding

Ah ... nou weet ik het weer; de linkse ...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door Tammy » 19 jul 2017, 19:11

Ik snap de verjaring van misdaden nooit.
Elke misdaad moet bestraft worden, hoeveel jaren er ook verstreken zijn.

Voor de rest walgelijke praktijken wat ze met die kinderen hebben gedaan.
En vreselijk dat weg kijken zodat het jarenlang kon plaatsvinden.

Pierre, heeft jouw broer zijn eigen braaksel moeten opeten voor straf ? :shock:
Als je over internaat spreekt , is dat gewoon daar ook wonen ?
Dus fulltime neem ik aan ?
Of betekend het gewoon school .
Ik ben niet bekend met scholen met nonnen en priesters.
Zat gewoon op een openbare Nutsschool, daar waren ze gelukkig niet aanwezig , blij toe als ik dit zo allemaal lees.

Ik neem aan dat je broer werd weggehaald daar door je ouders ?
Wat zijn dat voor idiote straffen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door Gast1 » 19 jul 2017, 19:31

Hij heeft zijn eigen braaksel voor straf moeten opeten.
Hij woonde daar door de week en in de weekenden kwam hij thuis.
Hij moest daar naar toe omdat hij hier op school ernstig gepest werd.
Op het internet echter werd hij erger nog dan gepest door zijn begeleiders.
Mijn ouders geloofden mijn broer niet en hij werd huilend teruggestuurd.
Ze waren ervan overtuigd dat de begeleiders -in hun ogen goed en hoogopgeleide mensen- wel wisten wat ze deden.

Later kwamen er echter meer klachten aan het licht en toen gingen mijn goedgelovige ouders twijfelen.
Mijn broer is later een beul van een kerel geworden.
Hij is bij judo gegaan en kon een rauwe aardappel in een hand fijnknijpen.
Mij is dat maar een keer gelukt.
Hij kon zich opdrukken met zijn hoofd en op twee duimen 50x achter elkaar.
Vanaf zijn 17-de levensjaar heeft niemand meer problemen met hem gezocht.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door Tammy » 19 jul 2017, 19:43

Jeetje wat erg van je broer zeg.
Jakkes word er akelig van.
Jouw ouders reageerden dus zoals Taigitu het al beschreef.
Men keek ook op naar dokters en burgemeesters enz.
Ze hadden heel vroeger daar ontzag voor, want die wisten het wel.
Op een soort slaafse manier leek het wel.
Nu is dat gelukkig een stuk minder.

Kan de sport van je broer goed begrijpen en hoe goed hij daarin werd.
En ben blij dat niemand hem daarna meer heeft lastig gevallen.
Maar wel heel triest dat hij dat heeft moeten meemaken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door Susan » 19 jul 2017, 19:47

Al deze getuigenissen over verschillende soorten misbruik, ken ik door ons werk oa, van de vele verhalen die
volwassen vertelden over hun verblijf op internaten, kindertehuizen, scholen clubs enz, én van hun eigen gezin thuis
waar familie/ vrienden hun handen niet thuis konden houden...

Verschrikkelijk dat door sommigen zó over ouders gesproken/ gedacht word als wat Gusteman doet.
Vele ouders treft volstrekt geen blaam inzake nalatigheid naar hun kinderen!!
De moraal was pakweg 40,50,60,70 jaar..én langer geleden wel heel anders dan nu, dat weet de meest
simpele ziel nog wel te vertellen. En al die tijd werden kinderen óveral al misbruikt.
Dat niet alleen 'naïeve' ouders er intuinden word gemakshalve maar even 'vergeten'..?

Uit 1954..

http://www.geenstijl.nl/archives/images ... bekend.pdf


en hier één van de vele verhalen:

Zó ging het in veel gezinnen vroeger, echt niet alleen bij 'simpele naïeve´ mensen en/of laag opgeleiden!
(trouwens, ook elders bij niet katholieken ging het zo, er werd gigantisch opgekeken naar dominees, artsen en
leeraren op scholen, daar hoefde je als kind thuis en bij anderen..niet mee aan te komen indien die zich onheus, neerbuigend, misdadig
gedroegen...!)


Citaat:

2010

Gevoel voor actualiteit kan men journalist en columnist Gerard van Westerloo niet ontzeggen. Het lijkt geen toeval dat zijn jongste egodocument, De pater en het meisje, verscheen in de week voorafgaand aan de buitengewone vergadering die Paus Benedictus XVI afgelopen maandag en dinsdag belegde met vierentwintig Ierse bisschoppen naar aanleiding van het onthutsende rapport over het grootschalige misbruik van kinderen door katholieke geestelijken in het aartsbisdom Dublin. Of, na de vier bisschoppen die in de publicatie van het rapport voldoende aanleiding zagen op eigen initiatief terug te treden, de bijeenkomst tot ontslag of rechtsvervolging zal leiden lijkt onwaarschijnlijk. Anders dan het boetekleed, is de roomse mantel der liefde doorgaans ruim bemeten, zoals bij eerdere onthullingen van vergelijkbare aard is gebleken. En van kerkbestuurlijke zijde is men altijd meer beducht geweest voor de schade die ruchtbaarheid, aan dit soort zaken gegeven, toebrengt aan de Kerk dan aan de ingrijpende gevolgen voor de getraumatiseerde kinderschare. Zoals Tarcisio Bertone, tweede man van het Vaticaan, bij aanvang van het pauselijk beraad al liet doorschemeren, regeert vooral de angst dat de geestelijkheid brodeloos wordt als de Ieren massaal het vertrouwen in de Kerk, en daarmee wellicht ook hun geloof in God verliezen. Dat het hier niet om incidenten gaat, bewijzen eerdere, qua omvang en inhoud vergelijkbare schandalen in de Verenigde Staten en meer recentelijk nog de ontdekking dat op verschillende, door pater -jezuïeten geleide gymnasia in Duitsland, mogelijk honderden kinderen seksueel zijn misbruikt en lichamelijk en psychisch mishandeld.

Kindermisbruik door katholieke geestelijken is een kwestie van structurele aard, zo blijkt ook uit Van Westerloo's verhaal over de ongelijkwaardige relatie tussen de dan 32-jarige pater Frits en het destijds 13-jarige zusje van de auteur; een geschiedenis die hij ruim vijftig jaar na dato met pijnlijke precisie en tot in de verbijsterende details aan het licht brengt. Tineke was niet het enige slachtoffer van pater Frits . Met zijn aangrijpende relaas van wat zijn zus overkwam en de gevolgen daarvan, geeft Van Westerloo een gezicht aan al die naamlozen die hetzelfde is aangedaan door zwartgerokte mannen aan wier zorgen zij door hun gelovige ouders blindelings werden toevertrouwd. Gerard zelf was overigens de eerste die, als misdienaar, met de pater van de Maristenorde te maken kreeg. Dat pater Frits hem op een fietstocht tijdens een gezamenlijke overnachting vroeg zijn onderbroek uit te doen, wat Gerard pertinent weigerde, had een veeg teken moeten zijn. Maar Gerard zweeg.

Frits werd halverwege de verzuilde jaren vijftig van de vorige eeuw een graag geziene gast bij de zeer katholieke Van Westerloo's en bood aan het op school minder goed meekomende dochtertje des huizes bijles Engels te geven. Het bleef niet bij Engels. En Tineke, een puber die thuis niet meetelde, verliefd als zij was op de aantrekkelijke pater , verscheen steeds vaker op zijn kamer. 's Middags bij hem in de biechtstoel, 's avonds bij hem op schoot, zoals ook het geval was met hartsvriendin Afra, die eveneens in handen viel van pater Frits .
Dat het daarbij niet tot de ultieme daad kwam - 'het waren slechts respectvol uitgevoerde experimenten om uit te vinden onder welke omstandigheden ik nog trouw kon blijven aan mijn celibataire gelofte', zou Frits naderhand tegenover Van Westerloo als excuus aanvoeren - doet aan de ernst van de situatie niks af. De meisjes hielpen hem op zijn verzoek wel degelijk aan zijn gerief. Waarschijnlijk door oplettendheid van Afra's moeder, die het drietal betrapte toen ze op een avond gearmd uit de bioscoop kwamen, en de pater op straat de huid vol schold, liep Frits tegen de lamp. Tineke vertelt broer Gerard hoe zij op een avond uit bed werd gehaald om aan de eettafel haar ouders en drie priesters uit te leggen wat er allemaal tussen haar en Frits was voorgevallen.

Het meest traumatische aan die ervaring was dat haar ouders geen enkele moeite deden haar tijdens dat gesprek te steunen. 'Ze waren volledig op de hand van de priesters', teleurgesteld en woedend op de dochter die jarenlang in het geniep erotische spelletjes speelde met een priester. Haar moeder neemt zij dat achteraf nog het meeste kwalijk. 'Uiteindelijk had ze, op die vreselijke avond [. . .] vóór de Kerk gekozen en tegen haar dochter, die haar die avond meer dan wie ook nodig had.' Gerard heeft achteraf wel een verklaring voor die hondstrouwe houding van zijn ouders jegen de katholieke kerk en haar gezagsdragers. Want 'mijn hemel, wat waren we rooms. En katholiek. En braaf'. Naar zijn mening is het heilig ontzag van zijn vader voor al wat in priesterlijk gewaad gekleed gaat, niet alleen de bron van de ellende die Tineke bij gevolg moet doormaken - een ongelukkig huwelijk en een seksueel geremd leven - maar ook van het feit dat een zaak als deze zonder enig gerucht in de doofpot kon verdwijnen. Zo rooms zijn ze, dat als Gerards broer Ed de hand van broeder Matthias, verbonden aan dezelfde parochie van Onze-Lieve-Vrouwe, de koningin des Vredes, in zijn onderbroekje voelt, hij dit als een eer in plaats van een aanranding beschouwt. Want broeder Matthias kan zo mooi uit de Bijbel vertellen. . . Pater Frits blijkt daags na het avondlijke gesprek met de noorderzon vertrokken, overgeplaatst naar andere oorden, waar hij, niet langer belast door het ontkend verleden, nieuwe slachtoffers maakt. Dit ondanks het feit dat zijn meerderen in de Maristenorde ervan wisten. Maar die deden er het zwijgen toe. En de voor pater Frits belastende correspondentie blijkt naderhand op onverklaarbare wijze uit het archief verdwenen.

Gerard van Westerloo, oud-hoofdredacteur van Vrij Nederland en de Groene Amsterdammer en journalist in hart en nieren, heeft voor deze reportage ruimhartig het principe van hoor en wederhoor toegepast. Hij sprak niet alleen met zus Tineke en haar vriendin Afra, maar bijvoorbeeld ook met de dochter van een destijds getrouwde vrouw met wie Frits in Amsterdam een relatie had, en met de huidige overste van de Paters Maristen. En hij heeft meermalen langdurig gesproken met de onbetwiste hoofdrolspeler, pater Frits , die 85 jaar oud en inmiddels pastoor in ruste, net over de Duitse grens 'achter Venlo' woont. Veel wijzer is hij van die gesprekken overigens niet geworden. Pater Frits blijkt een meester in het maken van omtrekkende bewegingen - vragen als 'waarom verrichtte u seksuele handelingen met mijn zusje?' worden steevast beantwoord met de wedervraag 'Ach, wat zijn seksuele handelingen?' -, het in twijfel trekken van de betrouwbaarheid van het geheugen van de betrokkenen - 'Dát zijn Tineke's en Afra's herinneringen, niet de mijne' - en het vergoelijken van zijn handelingen door een beroep op het door hem daarbij betoonde respect voor de lichamelijke integriteit van de meisjes. Maar naast de openhartigheid van de betrokkenen en de dubbele moraal van de geestelijkheid is het meest opmerkelijke aan De pater en het meisje toch wel het feit dat Van Westerloo in zijn beoordeling van de feiten voortdurend balanceert tussen beschuldiging en begrip, tussen weerzin en mededogen. Uiteindelijk is veel zo niet alles terug te voeren op wat hij 'de zonde van het celibaat' doopt. Een rooms-katholieke kerk die gezonde 12-jarigen naar het seminarie stuurt en ze tot een levenslange seksuele onthouding veroordeelt, is hoofdschuldige. 'Er moet ook onder hen zeer veel geleden zijn.'

https://www.volkskrant.nl/recensies/de- ... ~a3856736/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door Gast1 » 19 jul 2017, 20:02

Tammy schreef:Jouw ouders reageerden dus zoals Taigitu het al beschreef.
Men keek ook op naar dokters en burgemeesters enz.
Ze hadden heel vroeger daar ontzag voor, want die wisten het wel.
Op een soort slaafse manier leek het wel.
Klopt helemaal, en dan de 'schooltandarts' ...
Ook dat waren mensen die een hoge opleiding genoten en heel kritisch keken en ook diagnosticeerden.
In de praktijk kwam het er op neer dat de kinderen van de goedgelovige ouders gebruikt werden als proefkonijnen.
Er werd keurig op los geboord en dat was dan weer een garantie dat de tandartsen in de toekomst werk hadden.
Mijn broer -van dat internaat- weigerde dat resoluut en mijn ouders hadden niets in zijn pap te brokkelen.
Hij heeft amper vullingen in zijn mond.
Ik heb er tal, waarvan ik me kan herinneren dat de tandarts studenten op twee verschillende keren hebben gezegd dat het er prima bij mij uit zag.
Toen verscheen er zo'n grijze oude die zei dat er 'verdachte vlekjes waren en die moesten uitgeboord worden.
Ik kan me dat nog heel goed herinneren en ik werd doodsbang.
Later heb ik me er ook tegen verzet.
Ik heb van nature een ijzersterk gebit en onze drie kinderen hebben geen enkele vulling, de oudste is inmiddels dertig jaar.
Tammy schreef:Kan de sport van je broer goed begrijpen en hoe goed hij daarin werd.
En ben blij dat niemand hem daarna meer heeft lastig gevallen.
Maar wel heel triest dat hij dat heeft moeten meemaken.
Dat is zeker zo, maar het heeft hem én mij gevormd tot de mensen die we nu zijn.
En dus laten we ons de kaas niet van het brood eten :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door Tammy » 19 jul 2017, 20:11

Goed zo ! ;P!
Wat grappig, mijn dochter is verleden maand dertig geworden en ook geen vulling in haar gebit.
Heeft ze niet van mij, mijn tandjes zijn nooit sterk geweest helaas.
Gelukkig Gast1 zijn de mensen mondiger geworden.
Hee die zin past bij de tandartsen. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door Tammy » 19 jul 2017, 20:21

Van jouw verhaal Susan word je ook niet vrolijk van.
Wat een ellende is er geweest zeg en nu nog.
Zou het ooit verdwijnen dit soort misbruik ?
Zou het helpen als men wel getrouwd of samenwonend was en gewoon sexueel relaties mag hebben als je priester bent enz ?
Of zou het niet erg veel uitmaken ?
Want we hebben het hier over pedofielen, dat is wat ze zijn.

Ik vraag me dat soms af.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door Susan » 20 jul 2017, 11:15

Tammy dit was er al eeuwen en zal ook nu altijd blijven, omdat er steeds weer van die verknipte figuren in elke samenleving aanwezig zijn.
Er zijn veel van dit soort zaken verdoezeld en stil gehouden, óók door andere kerken/geloofsgroepen, kindertehuizen, scholen, gezinnen enz enz, om geen
'slechte naam'te krijgen als het in de publiciteit gebracht zou komen... het werd dus achter gesloten deuren gehouden en daar 'ḱeurig opgelost' en afgehandeld...
Deze mensen die zulke afschuwelijke misdaden pleegden wisten feiloos hun slachtoffers te kiezen, kinderen waar van ze wisten dat
ze hun mond zouden houden onder andere uit onzekerheid, angst, schuldgevoelens én dat ze niet geloofd zouden worden.

Tot slot een paar gedeelten uit een verslag van een werkgroep, waarin ook duidelijk naar voren komt
dat heel veel ouders machteloos stonden, en er geen ruchtbaarheid aan werd gegeven, al is dit een verslag over hoe het
op Curaçao was, verging het de kinderen hier in ons land ook zo ....

Citaat:

door Mineke de Vries
Toen journalist Robert Chesal het seksueel misbruik in de katholieke kerk op grote schaal onthulde in 2010, kwamen vele meldingen binnen van mensen die waren misbruikt in Nederland, maar per direct waren er ook meldingen uit Curaçao. Een golf van publiciteit was het gevolg. In Nederland welteverstaan, niét op Curaçao. In zijn recent verschenen boek Een verzwegen leven doet Chesal verslag van de gruwelijkheden, ook op Curaçao. Maar wie denkt dat het misbruik is gestopt, heeft het mis: met financiële vergoedingen en in die zin afhankelijkheid van de kerk worden momenteel veelal arme gezinnen het zwijgen opgelegd.


Het bisdom, als eerst verantwoordelijke, leek niet van plan werk te maken van de misstanden. Op papier bestaat de commissie nog steeds.
Chesal: “Aangezien de kerk zo’n belangrijke rol speelt in de Curaçaose maatschappij, betrokken wij Curaçao in ons onderzoek. De Caribische afdeling van de Wereldomroep zag inmiddels ook voldoende aanleiding. We ontdekten dat de kerk, zo geliefd en invloedrijk, financiële macht gebruikte om mensen de mond te snoeren. Gezinnen, afhankelijk van de kerk voor hun levensonderhoud, moesten het misbruik waarvan zij op de hoogte waren op de koop toe nemen. Dit vertelde ons een anonieme bron: een vrouw werkzaam in de kinderhulpverlening.”

In dit eerste deel doen we verslag van een aantal misbruikzaken die zich op Curaçao afspeelden, waarbij we aantekenen dat alle zaken die worden aangekaart nooit zijn weerslag mogen hebben op de liefdevolle zorg van andere broeders en nonnen. In deel 2 gaan we in op het accepteren van de slachtofferrol en waarom dat zo moeilijk is op Curaçao. Ook volgt in deel 2 Chesals persoonlijke verhaal over het misbruik dat hijzelf onderging.

Onder de meldingen die Chesal vanuit Curaçao ontving was die van een nu zestigjarige man, die uitsluitend onder pseudoniem Johnny wil praten. Hij vertelde over misbruik en mishandeling van tientallen kinderen door twee fraters in het internaat in Soto. Beide fraters, waaronder het verantwoordelijke hoofd van de Don Sarto lagere school, behoorden tot de Fraters van Tilburg, over wie ook in Nederland vele meldingen binnenkwamen uit de jaren zestig en zeventig en die zich bovendien vergrepen aan zwakbegaafde en geestelijk gehandicapte jongens van het De La Salle-instituut in Brabant.

Frater Broer Huitema, wereldwijd de hoogstverantwoordelijke van de Fraters van Tilburg, weet dat het gebeurde. “Fraters die zich hieraan schuldig maakten, werden overgeplaatst naar andere – administratieve – posities, weg van kinderen. Aangifte bij de politie werd niet gedaan, noch werd contact gezocht met ouders.” In de jaren zestig tot eind 1995 waren de Fraters van Tilburg betrokken bij het onderwijs op de Antillen, in Suriname en Indonesië.

Trauma herbeleven
Chesal sprak op Curaçao één van de jongens die in de jaren vijftig op het jongensinternaat het Juvenaat zat, een prestigeproject voor Curaçao, de trots van de kerk. Deze nu zeventigjarige man was in zijn internaattijd een bedplasser. Een pater hielp hem ‘s nachts zijn bed verschonen, maar misbruikte de jongen vervolgens, een misbruik dat twee jaar doorging. Chesal: “Angstig om zich heen kijkend of iemand hem zag, betrad deze man het hotel waar wij hadden afgesproken. Even daarvoor had hij het misbruik, levenslang als geheim bij zich gedragen, aan zijn dochter verteld. De tranen stroomden over zijn wangen toen hij door het vertellen het trauma herbeleefde.

” Een aantal jaren na het misbruik sloot het internaat plotseling en uitsluitend geruchten deden de ronde. De man in kwestie deed zijn beklag bij de ’onafhankelijke’ klachtencommissie-Koeijers, maar hoorde maandenlang niets, nog geen ontvangstbevestiging. Chesal: “Mensen weten inmiddels dat ze niet bij de kerk terecht kunnen, dus melden ze hun klachten daar niet meer. Omdat er dus weinig binnenkomt, lijkt het of het niet is gebeurd. Dan is de cirkel rond. Mijns inziens moet er een onafhankelijk lichaam komen, dat de zaken uitzoekt.”

Slachtoffer Felida:
. “Je voelt dat het verboden is, maar wie zou je geloven? Je hoopte dat het snel over was.” Toen het misbruik bij Aldrico’s ouders aan het licht kwam, vertrok de pastoor snel daarna, verbannen naar Colombia, zei men.
In de preek kort na het incident werd de parochianen verteld dat de jongens in het dorp de kerk niet meer dienden en een duivelse weg waren ingeslagen.
Een jaar daarna vertrok Felida naar Nederland, waar hij jaren beleefde van depressie tot zelfmoordpogingen aan toe. “Ik raakte in de war over mijn seksualiteit. Was ik homofiel? Had ik het uitgelokt? Zelfs na de geboorte van mijn zoon kwam alles weer naar boven.”

Hier is de rest van het verslag te lezen:

http://werkgroepcaraibischeletteren.nl/ ... -gezien-1/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door Tammy » 20 jul 2017, 12:15

Het is echt verschrikkelijk Susan.
En de slachtoffers hebben daar hun leven lang last van.
Daarom is verjaring ook zo'n stomme wet.
Die moeten ze gewoon veranderen.
Wat is daar zo moeilijk aan vraag ik mij af.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Ruim 500 jongens van Duits kathedraalkoor misbruikt en ....

Bericht door Gast1 » 20 jul 2017, 17:39

Tammy schreef:Want we hebben het hier over pedofielen, dat is wat ze zijn.
Zo lijkt het Tammy, ze 'gedragen' zich als pedofielen.
In feite komen deze mannen (en jawel ... ook vrouwen) niet aan hun -seksueel- gerief en ze vergrijpen zich aan de zwakkeren.
Het celibaat is volstrekt onnatuurlijk en als je daar zelf voor kiest, dan lijkt het mij dat je je niet snel gaat vergrijpen.
In dat geval verloochen je jezelf immers en je eigen gekozen geloof en de regels daarvan.

Vroeger moest een jongen of een meisje uit een groot gezin zich onderwerpen aan de kerkelijke gezindheid.
Ze hadden niet te kiezen, dat werd door de ouders gedaan.
Ik had er altijd compassie mee, omdat ik die kerkelijke onderwerping als een hele akelige gevangenis beschouwde.
In feite zou je die kinderen van destijds zelfs kunnen zien als stumpers.

Plaats reactie