5 van de diepste en donkerste geheimen v. d. Katholiek kerk

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

5 van de diepste en donkerste geheimen v. d. Katholiek kerk

Bericht door taigitu » 25 nov 2017, 18:01

The Catholic Church has been and continues to be one of the most powerful organizations
on the planet. Discover the darker sides of the Church as SUPERLATIVES takes a look
at 10 of the Darkest and Deepest Secrets Of The Catholic Church Thank you!
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: 5 van de diepste en donkerste geheimen v. d. Katholiek kerk

Bericht door Gast1 » 26 nov 2017, 09:03

Het was me al langer bekend ...
Het overkomt me steeds vaker dat ik niet meer weet wat te schrijven.
Woorden zijn maar woorden ...

Muziek zegt echter veel meer:
https://www.youtube.com/watch?v=girCC_jyEC8

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 5 van de diepste en donkerste geheimen v. d. Katholiek kerk

Bericht door Fenna » 26 nov 2017, 09:50

Als er goed in de strontpot gaat roeren, komt er vast nog wel veel meer boven.

Ik vermoed dat het het Magdalene klooster is waar over gesproken word in het filmpje.
Horror die tot 1996 plaatsvond.

https://annetreur.wordpress.com/the-mag ... s-artikel/
The Magdalene Sisters – Een smet op katholiek Ierland

'The Magdalene Sisters´. Een enorm aangrijpende film over de Magdalene Asylums in Ierland.

Deze kloosters met bijbehorende wasserijen werden opgericht halverwege de 19e eeuw, in eerste instantie als rehabilitatieoorden voor prostituees. Echter, al snel eigende de katholieke kerk zich de instellingen toe. Deze Magdalene Laundries waren verspreid over heel Ierland, en dienden uiteindelijk als congregatie waar ‘gevallen vrouwen’, zoals ongehuwde moeders en verkrachtingsslachtoffers naar toe werden gestuurd. Zelfs jonge meisjes die flirtten, of soms gewoon ‘te mooi’ waren en voor seksuele zonde behoed moesten worden, kwamen door bemiddeling van de kerk in de kloosters terecht. In deze tijd had de katholieke kerk in Ierland enorm veel macht, zelfs meer dan de staat zelf. De kerk had altijd gelijk en niemand durfde haar te bekritiseren. Daarbij genomen het feit dat een ongehuwde moeder schande bracht over de hele familie, leidde dit vaak tot verstoting van de jonge moeder door haar familie. De kinderen werden hen afgenomen, soms direct na de geboorte, maar soms ook pas op latere leeftijd.

In de documentaire ‘Sex in a cold climate’ vertelt Christina Mulcahy haar verhaal. Ze werd in 1940 zwanger van een soldaat. Door haar familie verstoten, kwam ze terecht in één van de Magdalene Laundries, waar haar zoon geboren wordt. Zonder enige waarschuwing of aankondiging vooraf, wordt haar zoontje haar na tien maanden afgenomen, waarbij haar geen tijd gegund wordt om afscheid te nemen.

Bij aankomst kregen de meisjes een andere naam van de nonnen (vaak gefrustreerde ex-bewoonsters), om ieder gevoel van zelfbewustheid en elke band met het verleden te breken. Hun kleding werd vernietigd en in plaats daarvan kregen ze vormloze, bruine uniforms. De vrouwen werden tewerkgesteld in de wasserijen, terwijl ze aan stelselmatige vernedering en mishandeling blootgesteld werden. Het wassen van kleding stond in de ogen van de nonnen symbool voor het afwassen van de seksuele zonden van de meisjes, hetwelk voor de Ierse katholieke kerk bovendien een prettige bijverdienste opleverde. Dagelijks werden de penitents (boetvaardigen), zoals de vrouwen genoemd werden, ingeprent dat ze zondig waren en voor eeuwig verloren, tenzij ze iedere vorm van seksualiteit uit hun leven weerden en zo, net als vroeger Maria Magdalena, hun leven aan God wijdden. Iedere vorm van ijdelheid werd afgestraft en de nonnen deden er alles aan om de meisjes te vernederen, waarbij lijfstraffen (zoals kaalgeschoren worden na een vluchtpoging, aframmelingen met een leren riem) en seksueel misbruik door bezoekende priesters niet ongewoon waren. Contact met de buitenwereld was verboden, bezoek mochten de meisjes niet ontvangen, hoewel de meesten van hen ook door hun streng katholieke familie als een schande beschouwd en daarom verstoten werden.

Een van de ex-Magdalenes vertelde dat ze vanuit een weeshuis overgeplaatst werd naar een Magdalenaklooster, waar ze jarenlang in de wasserij werkte. Op een dag nam één van de nonnen haar apart en vertelde dat haar moeder zojuist was overleden. Toen bleek dat ze twintig jaar lang naast haar eigen moeder in de wasserij gewerkt heeft, terwijl de nonnen deze informatie voor zich hielden, om de moeder nog meer te kwellen. Ze wisten hoeveel pijn zij altijd om het gemis van haar dochter had. Van een andere jonge, ongehuwde moeder werd haar kind afgenomen en in een aangrenzend weeshuis geplaatst. Over de muren heen kon ze haar zoontje horen, maar ze heeft hem nooit mogen zien.

Deze toestanden klinken middeleeuws, ver-van-ons-bed, maar het laatste Magdalenaklooster in Ierland werd pas in 1996 (!) gesloten. Over een periode van 150 jaar hebben in totaal ca. 30.000 vrouwen een deel van hun leven in één van de kloosters doorgebracht; degenen die geen familie hadden die nog naar hen omkeek, moesten soms tot aan hun dood (niet zelden door zelfmoord) in het klooster blijven. De buitenwereld wist slechts weinig van de toestanden af; zoals Violet Feng in haar artikel “The Magdalene Laundry; A Life of Servitude Behind Convent Walls” schrijft. “Het Magdalenaklooster in Cork ziet er aan de voorkant uit als een exclusieve privéschool, maar aan de achterkant kun je nu nog de resten zien van de wasserij. Men wist dat de wasserijen bestonden, maar wat er binnen de muren van het convent gebeurde, was een groot mysterie; het was een plaats om gevreesd te worden.”

Ook nu is er nog steeds weinig informatie over beschikbaar, blijkbaar is het een dusdanige smet op blazoen van Ierland en van het Vaticaan, dat er niet veel over naar buiten wordt gebracht. Veel vrouwen, die in de kloosters overleden zijn, werden anoniem begraven op het terrein van het klooster. Mullan heeft gesproken met een vrouw die een grafsteen op wilde richten voor al deze naamloos begraven vrouwen. Maar de kerk weigert categorisch om hun namen vrij te geven.

Na afloop van de film ben ik lang op internet aan het zoeken geweest waar deze kloosters zich bevonden hebben, maar hierover is nauwelijks iets bekend. Ook veel vrouwen die het convent verlieten, zwegen, wellicht uit schaamte. Pas in 1998, naar aanleiding van de documentaire ´Sex in a cold climate` namen ca. 400 Magdalena-vrouwen contact op met een speciaal daarvoor aangemaakt telefoonnummer, om rekenschap te geven van de toestanden binnen de kloosters.

De film ´The Magdalene Sisters´, waarmee Peter Mullan in 2002 op het filmfestival in Cannes een Gouden Leeuw won, maakte veel los, en riep woedende reacties vanuit Rome op. Het huisorgaan van het Vaticaan, de Osservatore Romano, voerde een uitgebreide campagne tegen Mullan, maakte hem op de voorpagina uit voor leugenaar en bestempelde de film als een anti-klerikaal pamflet. Het Vaticaan adviseerde de film niet te bekijken. In Ierland schijnt echter toch het besef te komen dat er daadwerkelijk misstanden plaatsgevonden hebben en komt er meer en meer informatie en erkenning vrij, zoals een rapport dat deze maand is vrijgegeven waarin heel expliciet melding wordt gemaakt van de extreme misstanden op veel Ierse scholen, inclusief de Magdalene Laundries en de Industrial Schools voor jongens.

In Galway, waar ik zelf over een paar weken hoop te zijn, werd onlangs een standbeeld voor de Magdalene-meisjes onthuld, dichtbij de plaats waar in 1993 een Magdalene Asylum gesloten is. Ik hoop zeker hier te gaan kijken.

Het is geen film die je kijkt als entertainment, voor een gezellig filmavondje, maar wel een film die je aan het denken zet en je doet beseffen dat er onder religieuze dekmantels veel misstanden plaats hebben gevonden, zelfs tot in het zeer recente verleden in een relatief nabijgelegen land.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 5 van de diepste en donkerste geheimen v. d. Katholiek kerk

Bericht door taigitu » 26 nov 2017, 11:01

Fenna schreef:Als er goed in de strontpot gaat roeren, komt er vast nog wel veel meer boven.

Ik vermoed dat het het Magdalene klooster is waar over gesproken word in het filmpje.
Horror die tot 1996 plaatsvond.

https://annetreur.wordpress.com/the-mag ... s-artikel/
Het is inderdaad een gruwelijk verhaal Fenna.
Ik heb hier al eerder in een topic over geschreven.
Gisteravond werd de film van de Magdalena Sisters uitgezonden op Canvas (België).
Ik heb hem opgenomen maar moet hem nog kijken.
Ik vond hem eerder op Youtube, alleen hij is niet ondertiteld en niet duidelijk in geluid:
https://www.youtube.com/watch?v=l0m9dZQaZKY

Hieronder de verhalen van vier vrouwen die het beleefd/geleefd hebben:
Catholic Magdalene Laundries SHOCKING SECRET EVER!!!

Gepubliceerd op 22 jun. 2017
The Magdalene Laundries in Ireland, also known as Magdalene asylums, were institutions of confinement, usually run by Roman Catholic orders, which operated from the 18th to the late 20th centuries. They were run ostensibly to house "fallen women", an estimated 30,000 of whom were confined in these institutions in Ireland. In 1993, a mass grave containing 155 corpses was uncovered in the convent grounds of one of the laundries. This led to media revelations about the operations of the secretive institutions. A formal state apology was issued in 2013, and a £50 million compensation scheme for survivors was set up, to which the Catholic Church has refused to contribute.

An estimated 30,000 women were confined in these institutions in the 19th and 20th centuries, about 10,000 of whom were admitted since Ireland's independence in 1922. Smith asserts that "we do not know how many women resided in the Magdalen institutions" after 1900. Vital information about the women's circumstances, the number of women, and the consequences of their incarceration is unknown. "We have no official history for the Magdalen asylum in twentieth-century Ireland", Smith wrote. Due to the religious institutes' "policy of secrecy", their penitent registers and convent annals remain closed to this day, despite repeated requests for information. As a direct result of these missing records and the religious institutes' commitment to secrecy, Magdalen laundries can only exist "at the level of story rather than history". Though Ireland's last Magdalen asylum imprisoned women until 1996, there are no records to account for "almost a full century" of women who now "constitute the nation's disappeared", who were "excluded, silenced, or punished", and whom Smith says "did not matter or matter enough" to a society that "sought to negate and render invisible their challenges" to conceived notions of moral order.
En dan schermen de 'leiders' van het instituut Katholieke Kerk met de hel naar hun volgers
als ze hun leven niet invullen zoals God van hun verlangt, volgens het woord van de kerk.
En tegelijkertijd creëren deze 'hoeders', en natuurlijk degenen die hier van wisten en het niet ver'hoeden'....., voor deze meisjes de ergste hel op aarde.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door taigitu op 26 nov 2017, 11:37, 2 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 5 van de diepste en donkerste geheimen v. d. Katholiek kerk

Bericht door univers » 26 nov 2017, 11:23

Katholiek kerk, is net een gruwelijke horrorfilm.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 5 van de diepste en donkerste geheimen v. d. Katholiek kerk

Bericht door taigitu » 26 nov 2017, 14:50

univers schreef:Katholiek kerk, is net een gruwelijke horrorfilm.
Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: 5 van de diepste en donkerste geheimen v. d. Katholiek kerk

Bericht door Kristof Piessens » 26 nov 2017, 15:53

Dat de kerk tot op zekere hoogte nog veel macht had voor de democratische principes in voege kwam, is met die film zeer duidelijk naar voor gekomen, waarom ze dit deden heeft altijd redenen, maar niet zoals de kerk dat toen liet uitschijnen.
Heb zelf de film niet volledig gezien maar wel een stukje er van waar dat de non de rij afging om namen te geven of te vragen.

In ieder geval de intrige is natuurlijk het seksuele aspect en de redenen die gebruikt werden om een soort opvangplaats te creëren die leidden tot misstanden en dat er bitter weinig gecommuniceerd werd in verband met de toenmalige situatie van personen, echter wat wisten ze toen over de meisjes als de meisjes toen wisten wat er hen stond te gebeuren als ze er eenmaal in kwamen ?

De redenatie om de seksuele zonde van zich af te wassen, daarom de wasserijen wat een dekmantel was om onder het voogdij van die macht als lid van de kerk zaken te misbruiken, en dit pas na een tijdje naar buiten te brengen...over gans de wereld zullen er vergelijkbare omstandigheden zijn geweest waarin de kerk een enorm pap in de vinger had, zonder als persoon en lid van die kerk te beseffen dat dit vroeg of laat bekend zal worden want misstanden en misbruik kun je niet voor eeuwig onder de mat vegen en vergiffenis vragen hiervoor is geen excuus om die zaken aan de kaak te stellen.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gusteman

Re: 5 van de diepste en donkerste geheimen v. d. Katholiek kerk

Bericht door gusteman » 26 nov 2017, 16:46

Kristof Piessens schreef:Dat de kerk tot op zekere hoogte nog veel macht had voor de democratische principes in voege kwam, is met die film zeer duidelijk naar voor gekomen, .....
Wat bedoel je hier eigenlijk, beste Kristof?

De democratische principes waren al in voege in het oude Griekenland, dus lang vooraleer er sprake was van één of andere katholieke kerk.

gusteman

Re: 5 van de diepste en donkerste geheimen v. d. Katholiek kerk

Bericht door gusteman » 26 nov 2017, 16:55

Gast1 schreef:Het was me al langer bekend ...
Het overkomt me steeds vaker dat ik niet meer weet wat te schrijven.
Woorden zijn maar woorden ...

Muziek zegt echter veel meer:
https://www.youtube.com/watch?v=girCC_jyEC8
Je valt in herhaling, beste Gast1. :wink:

Gast1

Re: 5 van de diepste en donkerste geheimen v. d. Katholiek kerk

Bericht door Gast1 » 27 nov 2017, 11:15

gusteman schreef:Je valt in herhaling, beste Gast1. :wink:
Maar toch niet binnen dit topic gusteman. :wink:

Het zijn de 'donkere dagen' voor kerst.
Ik weet maar al te goed dat er heel, heel veel ellende is in de wereld.
Dat was, is en zal waarschijnlijk altijd blijven.

Er is een bepaalde kant in mij, die zich op een bepaalde wijze 'schaamt' voor onze soort.
Het woordje beschaving kan veel beter vervangen worden door 'beschaming' denk ik vaak.
Vaker word ik er verdrietig van en soms melancholiek en jawel, ik pink wel eens een traantje weg en heel soms zou ik wel dood willen zijn.
Gewoon omdat ik 'teveel weet'.
De 'dood' is verlossend en ik verlang er steeds vaker naar ...
Geloof het of niet ...
Het is niet altijd eenvoudig om je zegeningen te tellen en als ik ze tel, lijkt het alsof er één kant in mij is, die al deze ellende niet wil zien.
Ik kan daar nu redelijk 'goed' mee omgaan, maar vroeger was dat wel heel anders.
Mijn dochter heeft daar nu last van.

Veel van mij herken ik in haar en soms zoeken we naar de juiste woorden om iets te omschrijven.
Maar woorden zijn de slechtste vorm van intrinsieke communicatie en al zeker als je deze zou willen delen.

Lang geleden opende ik het topic: "De taal van de muziek"
Dat deed ik niet zomaar.
Muziek is een taal die over de hele wereld binnenkomt.
Het is een uniforme taal die veelal goed begrepen wordt.
Zelfs bij (met) dieren gebeurt er iets, wanneer ze muziek beluisteren.

Muziek 'heelt', muziek 'troost', muziek geeft 'hoop, geluk en liefde', muziek geeft 'kracht' en muziek 'drukt uit' ...
En dat kan ik niet vaak genoeg blijven herhalen.

Ik heb een aantal jaren, voordat ik in bed in slaap viel, elke avond bedankt voor alles wat ik op die dag meegemaakt had.
Bedankt voor knipoogje, glimlachen en ogen die me aankeken.
Oren die naar me luisteren en aan mensen die me omhelsden en zelf boos op mij waren.
Vooral die laatste groep was ik nog het meest dankbaar, omdat ze me alle aandacht schonken.
Maar het ging daarbij niet zozeer om mijzelf, maar dat wat ik kon delen of niet kon delen.

Ik ben weer begonnen met bedanken ...

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: 5 van de diepste en donkerste geheimen v. d. Katholiek kerk

Bericht door Determinist » 27 nov 2017, 13:09

Een paar heerlijke youtube filmpjes met discussie over of de Katholieke kerk goed voor de wereld is of niet.

Stephen Fry is geniaal:

Hier het hele debat en speeches, w.o. die van Christopher Hitchens

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... B27357E027

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: 5 van de diepste en donkerste geheimen v. d. Katholiek kerk

Bericht door MetalPig » 27 nov 2017, 13:42

Gast1 schreef:Ik weet maar al te goed dat er heel, heel veel ellende is in de wereld.
Dat was, is en zal waarschijnlijk altijd blijven.
En het is nog maar de vraag of katholieken erger zijn dan de rest [think]

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 5 van de diepste en donkerste geheimen v. d. Katholiek kerk

Bericht door univers » 27 nov 2017, 14:33

De rest, doet geen haar onder.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: 5 van de diepste en donkerste geheimen v. d. Katholiek kerk

Bericht door Gast1 » 27 nov 2017, 15:10

MetalPig schreef:
Gast1 schreef:Ik weet maar al te goed dat er heel, heel veel ellende is in de wereld.
Dat was, is en zal waarschijnlijk altijd blijven.
En het is nog maar de vraag of katholieken erger zijn dan de rest [think]
Indeed ... :-|

Plaats reactie