Grieks geschrift met geheime lessen van Jezus aan zijn broer

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Grieks geschrift met geheime lessen van Jezus aan zijn broer

Bericht door univers » 04 dec 2017, 09:41

Grieks geschrift met geheime lessen van Jezus aan zijn broer ontdekt

Nooit werd vermoed dat deze Griekse teksten de oudheid zouden hebben overleefd.

Onderzoekers hebben de Eerste Openbaring van Jacobus in het oorspronkelijke Grieks gevonden. Voorheen werd gedacht dat alleen de Koptische vertaling uit de Nag Hammadi bibliotheek de tand des tijds had doorstaan.

Verhaal
Het oude verhaal beschrijft de geheime lessen van Jezus aan zijn broer Jacobus. Jezus openbaart hierin over het hemelse rijk en toekomstige gebeurtenissen. Ook de onvermijdelijke dood van Jacobus komt aan bod. “De tekst is een aanvulling op het Bijbelse verslag van Jezus’ leven,” zegt Geoffrey Smith, assistent-professor in religieuze studies. “Het geeft ons meer duidelijkheid over de gesprekken die naar verluidt plaatsvonden tussen Jezus en zijn broer. Dankzij deze geheime lessen kon Jacobus een goede leraar zijn na de dood van Jezus.”
NIEUWE TESTAMENT
Het huidige Nieuwe Testament bestaat uit 27 boeken die door Athanasius, bisschop van Alexandrië, zijn vastgesteld. De Eerste Openbaring van Jacobus kwam klaarblijkelijk volgens de bisschop niet in aanmerking voor een plekje in de Bijbel. Zo schrijft de bisschop in de Paasbrief: “Geen enkel boek mag eraan toegevoegd, of uit weggenomen worden.”
Nag Hammadi Bibliotheek
De ontdekking van het Griekse geschrift over de Eerste Openbaring van Jacobus is erg bijzonder. De Nag Hammadi Bibliotheek bestaat namelijk een een collectie van dertien boeken, gevonden in 1945 in Egypte. De geschriften zijn koptische vertalingen van teksten die oorspronkelijk in het Grieks geschreven zijn. Alleen een klein deel hiervan zijn gevonden in de oorspronkelijke Griekse taal.

Leraarsmodel
Het oude geschrift bijkt niet zomaar op papier te zijn geklad, maar is netjes en met een uniform handschrift geschreven. Daarom wordt gedacht dat dit originele manuscript als leraarsmodel werd gebruikt om studenten te helpen leren lezen en schrijven. “De schrijver heeft de woorden gescheiden in lettergrepen,” legt Landau uit. “Dit is erg ongebruikelijk in oude manuscripten, maar worden wel vaker aangetroffen in educatieve teksten.”

Volgens de onderzoekers lijkt het erop dat de leraar een bepaalde affiniteit met de tekst heeft gehad. “Zo lijkt het geen kort uittreksel te zijn zoals gebruikelijk bij schooloefeningen, maar eerder een complete kopie van het verboden oude geschrift,” stelt Landau.

https://pixabay.com/nl/bijbel-manuscrip ... k-1679746/

https://news.utexas.edu/2017/11/29/ut-a ... t-teaching
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Grieks geschrift met geheime lessen van Jezus aan zijn broer

Bericht door univers » 04 dec 2017, 09:43

Ik wist niet dat hij een broer had.
Zal hij ook een leuke zus gehad hebben?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Grieks geschrift met geheime lessen van Jezus aan zijn broer

Bericht door gusteman » 04 dec 2017, 16:01

univers schreef:Ik wist niet dat hij een broer had.
Foei, beste univers, dan heb je niet goed opgelet in de lessen of tijdens het kerkbezoek ..... op voorwaarde natuurlijk dat jij als jongeman praktiserend christen was.

Rond het jaar 56 van onze jaartelling schrijft Paulus dat hij Jezus en zijn boer Jakobus heeft ontmoet in Jeruzalem (Galaten 1:15-20 en 1 Korintiërs 1:12; 3:22; 9:5; 15:5).

univers schreef:Zal hij ook een leuke zus gehad hebben?
Waarom niet? De Joden stonden er niet bepaald voor gekend om aan geboortebeperking te doen, dus ... kan het net zo goed een pinnige zus geweest zijn. :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Grieks geschrift met geheime lessen van Jezus aan zijn broer

Bericht door univers » 04 dec 2017, 16:42

Foei, beste univers, dan heb je niet goed opgelet in de lessen of tijdens het kerkbezoek ..... op voorwaarde natuurlijk dat jij als jongeman praktiserend christen was.
Klopt, het ging de ene oor in, en de andere oor uit.
En de godsdienst leraar, zag me niet zo zitten.
Na 2 lessen hoefde ik niet meer te komen., tot mijn grote verdriet. :mrgreen:
Waarom niet? De Joden stonden er niet bepaald voor gekend om aan geboortebeperking te doen, dus ..
Dus ze kenden toen nog niet, voor het zingen de kerk uit.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Grieks geschrift met geheime lessen van Jezus aan zijn broer

Bericht door Gast1 » 04 dec 2017, 17:00

gusteman schreef:
univers schreef:Zal hij ook een leuke zus gehad hebben?
Waarom niet? De Joden stonden er niet bepaald voor gekend om aan geboortebeperking te doen, dus ... kan het net zo goed een pinnige zus geweest zijn. :mrgreen:
Dat zou zéker kunnen!
Je zus bij voorbeeld. :mrgreen:

Gast1

Re: Grieks geschrift met geheime lessen van Jezus aan zijn broer

Bericht door Gast1 » 04 dec 2017, 17:01

univers schreef:
Foei, beste univers, dan heb je niet goed opgelet in de lessen of tijdens het kerkbezoek ..... op voorwaarde natuurlijk dat jij als jongeman praktiserend christen was.
Klopt, het ging de ene oor in, en de andere oor uit.
En de godsdienst leraar, zag me niet zo zitten.
Na 2 lessen hoefde ik niet meer te komen., tot mijn grote verdriet. :mrgreen:
Waarom niet? De Joden stonden er niet bepaald voor gekend om aan geboortebeperking te doen, dus ..
Dus ze kenden toen nog niet, voor het zingen de kerk uit.
:rolfl:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Grieks geschrift met geheime lessen van Jezus aan zijn broer

Bericht door Tammy » 05 dec 2017, 09:48

Ik heb ook nooit geweten dat Jezus een broer had.
Dus Univers , geeft niks hoor. :mrgreen:

Maar ik deed ook geen kerkbezoek en ben niet gelovig opgevoed.
Ook was ik op de Nuts school , openbaar dus.
Geen godsdienstles alleen na schooltijd als men dat wilde.

Maar ik heb natuurlijk wel veel gelezen over religie later.
Maar die broer en misschien pinnige zus van hem heb ik gemist. :oops: [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie