Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Tammy » 26 jan 2018, 10:59

Afbeelding
Bisschop Eijk.

De Utrechtse aartsbisschop Eijk wil dat paus Franciscus een duidelijk standpunt inneemt in de discussie binnen de Rooms-Katholieke Kerk over de vraag of hertrouwde katholieken ter communie mogen gaan. In een interview in Trouw zegt Eijk dat de paus twijfel heeft gezaaid door onduidelijkheid te laten bestaan over de kwestie in zijn document Amoris Laetitia (De vreugde van de liefde) uit 2016.
De kwestie draait om de vraag of katholieken die zijn gescheiden zonder dat dit door een kerkelijke rechtbank officieel is bevestigd, nadat ze hertrouwd zijn toch ter communie mogen gaan. De communie, waarbij het lichaam van Christus, in de gedaante van een hostie, wordt uitgereikt aan gelovigen, is voor katholieken het hoogtepunt van de mis.
Onder bisschoppen is al langere tijd onenigheid over de vraag of hertrouwde katholieken de hostie mogen krijgen. Eijk: "Wat je nu ziet, is dat de ene bisschoppenconferentie het zus regelt, en de ander weer zo. Maar ja, wat in plaats A waar is, kan niet in plaats B opeens onwaar zijn."

Onverbrekelijk verbond.

Het huwelijk, dat in de katholieke kerk als een onverbrekelijk verbond wordt gezien, kan volgens de leer alleen ontbonden worden als een kerkelijke rechtbank daartoe besluit. Dat is een ingewikkelde en langdurige procedure.
Zonder een kerkelijk goedgekeurde scheiding is het niet mogelijk om voor de tweede keer voor de kerk te huwen. De kwestie verdeelt de rekkelijken en de orthodoxen binnen de kerk en geldt vooral als een theologische discussie. In de praktijk gaat het om een zeer kleine groep gelovigen. Hertrouwde katholieken die tegen de doctrine in wél ter communie willen, kunnen dat ongehinderd doen.
Behalve de communie staat ook het recht van hertrouwden om te biechten ter discussie. Door te biechten kan een gelovige door een priester vergeving krijgen voor de zonden die hij of zij heeft bekend.

'Neem twijfel weg'

Bisschop Eijk wil dat de paus in een nieuw document een duidelijke richtlijn geeft: "Schep gewoon duidelijkheid over dit punt. Neem die twijfel weg."
Hijzelf is voorstander van de strikte interpretatie: Eijk vindt dat katholieken niet mogen hertrouwen als de scheiding niet aan de kerkelijke rechter is voorgelegd. Gelovigen die dat tóch doen, mogen in Eijks visie niet ter communie.


BRON.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


Is het stom van mij als ik vraag waar die kerkelijke rechtbank staat ?
Ik ben niet gelovig en ondanks dat ik wel wat weet van religie weet ik dit dus niet.
Staat die rechtbank in het Vaticaan of op meer plaatsen ? [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door taigitu » 26 jan 2018, 11:33

Zoals ik het begrijp heeft ieder Bisdom hier in Nederland zijn eigen kerkelijke rechtbank.
En de regels van die rechtbanken is het canonieke recht.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Canoniek_recht
Het hoofd van al die rechtbanken is uiteraard de Paus.

Meer info over dit onderwerp :
http://www.bisdom-roermond.org/huwelijkszaken

Adres
Secretariaat Kerkelijke Rechtbank voor Huwelijkszaken - Bisdom Roermond
Neerstraat 51-53
6041 KB ROERMOND
E: officialaat@bisdom-roermond.nl
T: (0475) 317619 (doorgaans bereikbaar op di-ochtend, wo hele dag, do-ochtend)
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Susan » 26 jan 2018, 11:34

De kerkelijke rechtsgang

5.1 Inleiding
Binnen veel kerkgenootschappen bestaat er een interne rechtsgang die kan worden gevolgd indien er bezwaren of geschillen bestaan. Het kan in dergelijke gevallen bijvoorbeeld gaan om het ontslag van een voorganger of het sluiten van een kerkgebouw, maar ook om uitspraken die het geloof betreffen. Voorts bestaat er veelal – al of niet via een afzonderlijke procedure – de mogelijkheid tot het nemen van tuchtmaatregelen.1 In dit verband wijs ik tevens op de procedures voor klachten over seksueel misbruik binnen pastorale relaties die reeds door diverse kerkgenootschappen zijn opgesteld.2

Hierna komen enkele uiteenlopende kerkelijke rechtsgangen aan de orde. Het gaat er allereerst om, een idee te geven hoe zo’n regeling eruit kan zien. Voorts wordt een indeling gemaakt naar het type van interne geschilbeslechting. Dit laatste gebeurt met het oog op kanttekeningen die in een later stadium bij de kerkelijke rechtsgang worden geplaatst, met name inzake beginselen van procesrecht en de juridische kwalificatie van de kerkelijke rechtsgang.

De ‘traditionele kerkgenootschappen’ hebben hun interne rechtsgang veelal vastgelegd in hun statuut. De regelingen variëren van één artikel tot zeer gedetailleerde procedures.

Globaal zijn er ten aanzien van de kerkelijke rechtsgangen vier typen geschillenregelingen te onderscheiden:

— rechtspraak die lijkt op het statelijke rechtsstelsel in Nederland (dit zien we bij de Rooms-Katholieke Kerk);
— het beroep op ‘meerdere vergaderingen’ (zoals dat bij veel kerken naar het presbyteriaal-synodale model plaatsvindt);

1. Het tuchtrecht komt in hoofdstuk 8 aan de orde.
2. Zie bijvoorbeeld bij de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland de Procedure bij klachten van seksueel misbruik, Utrecht 2002. De generale synode van de Nederlandse Hervormde Kerk heeft ordinantie 11-13 (waarin het een en ander over de tuchtprocedure is geregeld) ook van toepassing verklaard op klachten inzake seksueel misbruik in pastorale relaties. De Gereformeerde Kerken (synodaal) hebben bij de uitvoeringsbepaling van art. 116 van de kerkorde een klachtenprocedure inzake seksueel misbruik binnen pastorale relaties opgenomen.

|78|

— het voorleggen van bezwaren en/of geschillen aan speciaal daartoe ingestelde commissies (bijv. bij de Nederlandse Hervormde Kerk);
— een arbitrageregeling (bijv. bij het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap).



5.2 De rechtspraak binnen de Rooms-Katholieke Kerk
In de CIC is een uitgebreide regeling voor de rechtspraak opgenomen. Boek VII, met als titel ‘Processen’, bestaat uit vier delen.

In het eerste deel, met als opschrift ‘Gedingen in het algemeen’, worden bepalingen gegeven over zaken als het voorwerp van een geding, de bevoegdheid van de kerkelijke rechtbanken, het hoger beroep, de rechters, volgorde van behandeling, termijnen, partijen en advocaten.3

Het tweede deel gaat over het ‘Gewoon contentieus geding’.4 Hier wordt onder andere ingegaan op de dagvaarding, het vaststellen en de behandeling van het geschil, bewijsvoering, verklaringen van partijen en getuigen, deskundigen, rechterlijke uitspraken, beroep en de uitvoering van het vonnis.

Vervolgens wordt het mondeling contentieus geding – aan te merken als spoedprocedure5 – behandeld, welke plaatsvindt ten overstaan van één rechter.6

Het derde deel, met de titel ‘Bepaalde bijzondere processen’, gaat onder meer over de nietigverklaring van een huwelijk, over het proces inzake het vermoedelijk overlijden van de echtgenoot en over de nietigverklaring van een heilige wijding.7] Aan het eind van dit deel wordt, onder het opschrift ‘Wijzen om gedingen te vermijden’, de mogelijkheid van arbitrage genoemd.8

In het vierde deel wordt ingegaan op het strafproces,9 terwijl in het vijfde deel zowel de procedure voor administratief beroep als die voor ‘verwijdering of verplaatsing van pastoors’ is geregeld.10

Binnen de Rooms-Katholieke Kerk heeft men rechtbanken ingesteld, waarover canon 221 § 1 bepaalt:

“De christengelovigen komt het toe de rechten die zij in de Kerk genieten, wettig op te eisen en te verdedigen voor een bevoegde kerkelijke instantie volgens het recht.”
Canon 1400 van de CIC geeft aan wat er in een kerkelijke rechtszaak zoal aan de orde kan komen:

3. Canones 1400-1500.
4. Canones 1501-1670.
5. Zie m.n. de canones 1661 § 1, 1668 en 1670.
6. Canon 1657.
7. Canones 1671-1716.
8. Canones 1713-1716.
9. Canones 1717-1731.
10. De straffen die men binnen de Rooms-Katholieke Kerk kent, komen nog aan de orde in hoofdstuk 8.


Hier is nog meer uitgebreid te lezen over kerkrecht:

http://www.kerkrecht.nl/node/2860
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Tammy » 26 jan 2018, 11:39

Bedankt Taigitu en Susan, weer wat bijgeleerd. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Tammy » 26 jan 2018, 11:59

isschop Eijk wil dat de paus in een nieuw document een duidelijke richtlijn geeft: "Schep gewoon duidelijkheid over dit punt. Neem die twijfel weg."
Hijzelf is voorstander van de strikte interpretatie: Eijk vindt dat katholieken niet mogen hertrouwen als de scheiding niet aan de kerkelijke rechter is voorgelegd. Gelovigen die dat tóch doen, mogen in Eijks visie niet ter communie.
Wat zou het gelovige leven makkelijker zijn als men niet zo moeilijk deed.
Als iemand hertrouwt betekend dat dat die persoon weer gelukkig is in de liefde.
Was het niet Jezus die liefde predikte ?
Zomaar een gedachte hoor van mij.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Cornelius

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Cornelius » 27 jan 2018, 00:02

Bisschop Eijk is weer eens een achterhoedegevecht begonnen.
De tekst van Marcus 10,9 (wat God verbonden heeft, mag een mens niet scheiden) kan, zoals elke tekst, verschillend uitgelegd worden.
Jezus heeft die woorden uitgesproken in een van de vele twistgesprekken met de farizeeën die erop uit waren hem op een foute uitleg van de wet van Mozes te betrappen. Omtrent de kwestie van echtscheiding waren er in Jezus' tijd twee scholen, die van Hillel en die van Sjammai. De ene school leerde dat alleen overspel een grond voor echtscheiding was, de andere was rekkelijker en zag meer gronden. De farizeeën wilden Jezus pressen partij te kiezen zodat hij altijd fout zat, want keuze voor de één is tegelijkertijd een afwijzing van de ander.
Jezus laat zich niet voor dat karretje spannen en houdt het erbij dat een scheiding ingaat tegen wat God bedoeld heeft toen hij man en vrouw schiep: ze zijn voor elkaar geschapen en worden één.
De katholieke kerk heeft het huwelijk tot een sacrament gemaakt en er allerlei regels aan vastgeknoopt. Eén van die regels is dat een kerkelijk huwelijk slechts ontbonden kan worden als aangetoond kan worden dat er eigenlijk geen huwelijk is geweest, bijvoorbeeld doordat het niet geconsumeerd was of niet geconsumeerd kon worden, onder dwang was gesloten of dat een van de partners bij het sluiten van het huwelijk buitenechtelijke relaties had.
In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw waren de rechtbanken van de bisdommen Den Bosch en Rotterdam mild en menselijk en gaven veel ontbindingen af waardoor mensen die er prijs op stelden voor de tweede keer voor de kerk te trouwen dat ook konden doen.
In de jaren tachtig kwam er in de katholieke kerk een restauratie op gang die tot de dag van vandaag duurt. Rome benoemde conservatieve bisschoppen die de touwtjes weer moesten aantrekken. De fundamentalist Eijk is daar een voorbeeld van. Niet dat er ook maar één katholiek te vinden is die nog naar een kerkelijke rechtbank gaat, maar het gaat om het principe, nietwaar?
Eijk vindt de huidige paus te tolerant en voelt dat zijn bisschoppelijke zetel nog maar één stoelpoot heeft. Met de drie andere slaat hij wild om zich heen in de hoop dat er hier of daar nog een honderdjarige te vinden zal zijn die hem een applaus-whatsappje stuurt. Deze persoon zal zeker uitgenodigd worden om samen met kardinaal Eijk in het bisschoppelijk paleis te vieren dat zij met zijn tweeën in het bezit zijn van de enige en eeuwige absolute waarheid die Jezus via een Russische hacker naar de kardinale laptop heeft verstuurd.

Gast1

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Gast1 » 27 jan 2018, 08:14

Méésterlijke essay en actueel gelardeerd met lichte geestigheid Cornelius!!
Ik heb weer genoten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Susan » 27 jan 2018, 09:42

Cornelius schreef:
27 jan 2018, 00:02
Rome benoemde conservatieve bisschoppen die de touwtjes weer moesten aantrekken. De fundamentalist Eijk is daar een voorbeeld van. Niet dat er ook maar één katholiek te vinden is die nog naar een kerkelijke rechtbank gaat, maar het gaat om het principe, nietwaar?
Eijk vindt de huidige paus te tolerant en voelt dat zijn bisschoppelijke zetel nog maar één stoelpoot heeft. Met de drie andere slaat hij wild om zich heen in de hoop dat er hier of daar nog een honderdjarige te vinden zal zijn die hem een applaus-whatsappje stuurt. Deze persoon zal zeker uitgenodigd worden om samen met kardinaal Eijk in het bisschoppelijk paleis te vieren dat zij met zijn tweeën in het bezit zijn van de enige en eeuwige absolute waarheid die Jezus via een Russische hacker naar de kardinale laptop heeft verstuurd.
:mrgreen:
Al vraag ik me af of zulke wereldvreemde mensen wel enig benul hebben van wat er echt rondom hen gaande is, maar ook vermoedelijk niet willen weten wat zich verder in de wereld van vandaag allemaal afspeelt...
Zo weten sommigen misschien niet eens wat een whatsappje is of hackers zijn...?
Want als je je ogen sluit voor 'nieuwigheid' en een veranderende wereld, star blijft hangen in een klein eigen wereldje, wat ooit middels regels opgelegd is, hoef je je immers nergens meer druk om te maken? Laat staan vermoeiende discussies aan te gaan met hun 'afvallige schaapjes' die het wagen hier tegenin te gaan, omdat ze al lang niet meer klakkeloos alles pruimen, en er een eigen mening op na houden.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Susan » 27 jan 2018, 09:43

dubbel..
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Tammy » 27 jan 2018, 12:43

Cornelius schreef:
Eijk vindt de huidige paus te tolerant en voelt dat zijn bisschoppelijke zetel nog maar één stoelpoot heeft. Met de drie andere slaat hij wild om zich heen in de hoop dat er hier of daar nog een honderdjarige te vinden zal zijn die hem een applaus-whatsappje stuurt. Deze persoon zal zeker uitgenodigd worden om samen met kardinaal Eijk in het bisschoppelijk paleis te vieren dat zij met zijn tweeën in het bezit zijn van de enige en eeuwige absolute waarheid die Jezus via een Russische hacker naar de kardinale laptop heeft verstuurd.
Ik weet niet hoe je het doet Cornelius.
Een prachtige uitleg waar ik van leer en dan deze hilarische zinnen erbij. :mrgreen:
Schitterend . [clap] ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Cornelius

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Cornelius » 27 jan 2018, 17:37

In mijn stukje van gisteren over huwelijk en echtscheiding heb ik twee maal dezelfde taalfout gemaakt.
Naast het werkwoord consumeren bestaat er ook het werkwoord consummeren. Dat laatste (met dubbel 'm' had ik moeten gebruiken.

De website van 'Onze Taal' is er duidelijk over:
Is consumeren juist geschreven in het huwelijk consumeren?

Nee, dat moet consummeren (met dubbel m) zijn.

'Zij hebben het huwelijk geconsummeerd' betekent dat het paar in kwestie geslachtsgemeenschap heeft gehad. Het niet-consummeren van een huwelijk is in de rooms-katholieke traditie grond voor een echtscheiding. In Nederland speelt dit echter nauwelijks meer een rol; de term is dan ook verouderd.

Consummeren ('voltooien') komt van het Latijnse consummare ('voltooien, tot perfectie brengen'). Consumeren ('nuttigen, gebruiken') komt van (het eveneens Latijnse) consumere ('gebruiken'). Doordat deze woorden zo op elkaar lijken, is er al lang verwarring over de juiste spelling. In het Woordenboek der Nederlandsche Taal wordt een citaat uit 1573 gegeven, waarin wordt gesproken over consumatie van een huwelijk. Dat we consummeren alleen nog in deze context gebruiken, terwijl we consumeren vrijwel dagelijks tegenkomen, zal zeker bijdragen aan de verwarring.


Er zijn slechts weinig mensen die tijdens de consummatio denken aan de juiste spelling. Zij zullen, Petje Pitamientje indachtig, zeggen: ik vind het gewoon lekker.

Gast1

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Gast1 » 27 jan 2018, 18:37

Kijk, en met zo'n forumleden kun je toch alleen maar blij zijn. ;P!

Ik ken het inderdaad van "Consummatum est" (Het is voltooid) wat bij ons in ons dorpje op de Calvarieberg op het oude kerkhof staat gegraveerd.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Susan » 27 jan 2018, 21:14

Cornelius schreef:
27 jan 2018, 17:37
In mijn stukje van gisteren over huwelijk en echtscheiding heb ik twee maal dezelfde taalfout gemaakt.
Naast het werkwoord consumeren bestaat er ook het werkwoord consummeren. Dat laatste (met dubbel 'm' had ik moeten gebruiken.

De website van 'Onze Taal' is er duidelijk over:
Is consumeren juist geschreven in het huwelijk consumeren?

Nee, dat moet consummeren (met dubbel m) zijn.

Dit woord kom je eigenlijk ook nooit tegen, wel leuk om dit nu te weten.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Susan » 27 jan 2018, 21:27

Gast1 schreef:
27 jan 2018, 18:37
Kijk, en met zo'n forumleden kun je toch alleen maar blij zijn. ;P!
;P!
Ja dat kunnen we zeker Gast1,
hier heb jij nu echter ook een foutje gemaakt, want óf het moet zijn met zo'n forumlid
óf het moet zijn met zulke forumleden :wink:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Cornelius

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Cornelius » 27 jan 2018, 22:56

Susan schreef:
27 jan 2018, 21:27
Gast1 schreef:
27 jan 2018, 18:37
Kijk, en met zo'n forumleden kun je toch alleen maar blij zijn. ;P!
;P!
Ja dat kunnen we zeker Gast1,
hier heb jij nu echter ook een foutje gemaakt, want óf het moet zijn met zo'n forumlid
óf het moet zijn met zulke forumleden :wink:
Susan, in het Limburgs liggen de woorden voor zulk en zo'n qua uitspraak dicht bij elkaar. De uitspraak voor het enkelvoud en voor het meervoud beginnen allebei met "zo....". Wat Gast1 doet, is waarschijnlijk een limburgisme gebruiken. In de taalkunde heet dit ook wel barbarisme.
Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat Gast1 een barbaar is. Integendeel, hij droomt waarschijnlijk in zijn moedertaal en dan is een slip of the tongue vlug gemaakt. Ik heb er zelf als Limburger ook vaker last van. Mijn vrouw corrigeert me dan, maar bepaalde fouten zitten er heel diep in. Dat komt omdat de moedermelk vlak na de oorlog zo'n (lees zulke) hoge kwaliteit had. Wat je daarmee binnenkrijgt is er nooit meer uit te slaan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Susan » 28 jan 2018, 10:00

Cornelius schreef:
27 jan 2018, 22:56
Susan, in het Limburgs liggen de woorden voor zulk en zo'n qua uitspraak dicht bij elkaar. De uitspraak voor het enkelvoud en voor het meervoud beginnen allebei met "zo....". Wat Gast1 doet, is waarschijnlijk een limburgisme gebruiken. In de taalkunde heet dit ook wel barbarisme.
Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat Gast1 een barbaar is. Integendeel, hij droomt waarschijnlijk in zijn moedertaal en dan is een slip of the tongue vlug gemaakt. Ik heb er zelf als Limburger ook vaker last van. Mijn vrouw corrigeert me dan, maar bepaalde fouten zitten er heel diep in. Dat komt omdat de moedermelk vlak na de oorlog zo'n (lees zulke) hoge kwaliteit had. Wat je daarmee binnenkrijgt is er nooit meer uit te slaan.
Het gaat vaak bij veel mensen zo wat jij zegt Cornelius, net als de klemtoon ergens op leggen leer je soms ook nooit meer af,
vandaar dat men bij sommigen heel goed blijft horen waar ze geboren zijn, óf van kleintje af aan opgegroeid zijn.
Dan hoeven je ouders daar niet eens geboren te zijn.
Adoptie kinderen uit Zuid-Amerika bijvoorbeeld, die hier in welke provincie dan ook opgegroeid zijn, spreken met duidelijke invloeden uit het
dialect alsof hun echte biologische ouders hier vandaan komen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Susan » 28 jan 2018, 10:00

.... :roll:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Tammy » 28 jan 2018, 11:38

Cornelius schreef:
Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat Gast1 een barbaar is. Integendeel, hij droomt waarschijnlijk in zijn moedertaal en dan is een slip of the tongue vlug gemaakt. Ik heb er zelf als Limburger ook vaker last van. Mijn vrouw corrigeert me dan, maar bepaalde fouten zitten er heel diep in. Dat komt omdat de moedermelk vlak na de oorlog zo'n (lees zulke) hoge kwaliteit had. Wat je daarmee binnenkrijgt is er nooit meer uit te slaan.
Ik vind dit gewoon kunst. :mrgreen: ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Gast1 » 28 jan 2018, 12:33

Susan schreef:
27 jan 2018, 21:27
Gast1 schreef:
27 jan 2018, 18:37
Kijk, en met zo'n forumleden kun je toch alleen maar blij zijn. ;P!
;P!

Ja dat kunnen we zeker Gast1,
hier heb jij nu echter ook een foutje gemaakt, want óf het moet zijn met zo'n forumlid
óf het moet zijn met zulke forumleden :wink:
Cornelius schreef:
27 jan 2018, 22:56
Susan, in het Limburgs liggen de woorden voor zulk en zo'n qua uitspraak dicht bij elkaar.
De uitspraak voor het enkelvoud en voor het meervoud beginnen allebei met "zo....".
Wat Gast1 doet, is waarschijnlijk een limburgisme gebruiken. In de taalkunde heet dit ook wel barbarisme.
Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat Gast1 een barbaar is. Integendeel, hij droomt waarschijnlijk in zijn moedertaal en dan is een slip of the tongue vlug gemaakt.
Ik heb er zelf als Limburger ook vaker last van. Mijn vrouw corrigeert me dan, maar bepaalde fouten zitten er heel diep in.
Dat komt omdat de moedermelk vlak na de oorlog zo'n (lees zulke) hoge kwaliteit had.
Wat je daarmee binnenkrijgt is er nooit meer uit te slaan.
Kijk, en met zo'n forumlid/zulke forumleden kun je toch alleen maar blij zijn ... *1*

Gast1

Re: Paus zaait twijfel over hertrouwde katholieken

Bericht door Gast1 » 28 jan 2018, 12:41

Tammy schreef:
28 jan 2018, 11:38
Cornelius schreef:
Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat Gast1 een barbaar is. Integendeel, hij droomt waarschijnlijk in zijn moedertaal en dan is een slip of the tongue vlug gemaakt. Ik heb er zelf als Limburger ook vaker last van. Mijn vrouw corrigeert me dan, maar bepaalde fouten zitten er heel diep in. Dat komt omdat de moedermelk vlak na de oorlog zo'n (lees zulke) hoge kwaliteit had. Wat je daarmee binnenkrijgt is er nooit meer uit te slaan.
Ik vind dit gewoon kunst. :mrgreen: ;P!
... En o zo waar wat Cornelius schrijft.

Sterker nog, zo'n vrouw heb ik ook die mij steeds corrigeert.
Naast het Limburgse dialect, is er ook nog sprake van Germanisme, een barbarisme -Cornelius had het er al over- dat aan het Duits ontleend is.
Voor mij is Duits een tweede Moedertaal, omdat ik er mee opgegroeid ben -vooral via de tv in mijn jongere jaren-.
Welnu, de opvoeding door mijn ouders in het Limburgse dialect en het Duits zijn waarschijnlijk de oorzaken dat ik vaak moeilijk te volgen ben.
Maar ik doe mijn best. [jaja]

Ik leer veel van mijn vrouw (op taalgebied) en jullie, die mij hier steeds op wijzen.
Ik stel dat oprecht op prijs, waar ik graag van leer.

Plaats reactie