Uit de ultraorthodoxe wereld stappen

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Uit de ultraorthodoxe wereld stappen

Bericht door Tammy » 27 mei 2018, 15:16

Afbeelding

Dit artikel vond ik zeer interessant om te lezen.
In de link kan je de drie jonge mensen zien die vertellen waarom ze eruit stapten.
Ik heb het Joodse volk altijd fascinerend gevonden terwijl ik totaal niet gelovig ben.
Dat gevoel heb ik al heel mijn leven.
Zelfde met de Amish mensen.
Hieronder het artikel en link.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Deze jonge Israëliërs stapten uit de ultraorthodoxe wereld: 'Alles wordt instabiel'.

Het is een van de moeilijkste dossiers in de Israëlische politiek: moeten ultraorthodoxe joden, net als de meeste andere Israëliërs, het leger in? De aankomende weken moet de regering hier een beslissing over nemen. Als de politici in Jeruzalem er niet uitkomen, kan de regering vallen.
De meer dan een miljoen ultraorthodoxe joden in Israël leiden vaak een afgezonderd bestaan. Toch kiezen steeds meer ultraorthodoxe jongeren voor een ander leven, ook al heeft dat grote gevolgen.
We spraken met Yossi, Odaya en Shay over de hoge prijs die je moet betalen, als je de ultraorthodoxe wereld verlaat. Ze vertellen hun verhaal in onze special:

https://nos.nl/artikel/2233712-deze-jon ... abiel.html

De ultraorthodoxe gemeenschap, zo'n 10 procent van de totale Israëlische bevolking, leeft volgens strikte joodse wetten. Ultraorthodoxe mannen en vrouwen hebben sinds het bestaan van Israël vrijstelling van de dienstplicht. De mannen hoeven het leger niet in vanwege hun religieuze studie; de vrouwen omdat ze zich aan strikte regels van eerbaar en zedig gedrag moeten houden.
De vrijstelling is veel Israëliërs een doorn in het oog. Die vinden dat ultraorthodoxen gewoon mee moeten draaien in de samenleving. Overigens kiest een klein deel van de ultraorthodoxe gemeenschap ervoor om wel in het leger te dienen.

Nieuwe wetgeving.

In september 2017 besliste de Hoge Raad dat het 'onwettelijk' en 'discriminerend' is dat ultraorthodoxen uitgezonderd worden van de dienstplicht. De Hoge Raad heeft de regering toen een jaar gegeven om met nieuwe wetgeving te komen. Daar wordt nu aan gesleuteld.
De ultraorthodoxe partijen in de regering willen dat in die nieuwe wet komt te staan dat ultraorthodoxe jongeren ook in de toekomst worden vrijgesteld van de dienstplicht. Maar de minister van Defensie, Avigdor Liberman, is daar fel op tegen. Hij zou gedreigd hebben op te stappen als dat gebeurt. Verwacht wordt dat in de komende weken duidelijk wordt of er een compromis gevonden kan worden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie