De invloed van een religieuze opvoeding

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door Tammy » 26 jun 2018, 11:31

Afbeelding

Ik open deze topic naar aanleiding van een topic die Gast1 heeft gemaakt bij Spirituele zaken onder de naam : Het geloof, de religie voorbij. :grin:
Ik wilde hem daar wat vragen stellen maar op de 1 of andere manier vond ik dat niet gepast daar.
Je ziet me ook bijna nooit in dat subforum , ik heb respect voor de spirituele visie die veel mensen hebben.
Sommige dingen snap ik en sommige niet.
En om een spirituele topic te bombarderen met mijn vragen zie ik ergens niet zitten.
Dus doe ik het hier want het gaat niet alleen over Gast1, ook in het algemeen hoe de invloed van een religiueze opvoeding op een mens is gedurende zijn of haar leven.
Want ik zie als niet gelovige en ook geen religieuze opvoeding gehad te hebben dingen bij mensen waar ik de invloed van zo`n opvoeding zie terwijl de mensen zelf zeggen dat ze god niet zien zoals het in de Bijbel word verteld of in kerken word gepreekt of hoe ze zijn opgevoed.

Ik heb daar dus vragen over en ik haal even aan wat Gast1 schreef in dat topic.
Maar zoals Gast1 denkt zijn er zoveel, mijn vragen zijn dus ook voor hen.

Maar ik pak even een stukje uit zijn topic :
Ik heb geen geloof in de of een persoonlijke god.
Mijn 'geloof' gaat het geloof en elke religie voorbij en dat heb ik tal van keren geschreven.
Ik weet en dat is anders dan 'denken te weten' ...

Het weten daar hou ik mij buiten.
Dat is zo persoonlijk daar heb ik niks te zoeken of te bekritiseren of wat dan ook.
Dat is een wereld die voor elk mens anders is.

Mijn vraag gaat over die persoonlijke god.
Zoals voor veel gelovige mensen is god de vader van Jezus als ik het goed begrijp.
Jezus word ook de zoon van god genoemd.

Mensen die religieus worden opgevoed met alles erop en eraan zoals misdienaar worden , het bidden, naar de kerk gaan en naar de kerst mis gaan enz slaan dat in zich op.
Dat is normaal als je daar jaren mee te maken hebt gehad.
Maar er zijn dus ook mensen die later afstand nemen van wat ze is geleerd.
Die en Gast1 is geen uitzondering , god totaal anders zien.
Niet zoals mijn zwaar gelovige schoonmoeder god zag als een persoon zeg maar die voor haar echt bestond met alles erop en eraan zoals zonden berispingen en regels en hel en hemel enz.

Ik heb hier op het forum niet alleen van Gast1 maar ook van anderen gelezen dat die ondanks hun opvoeding god anders zijn gaan zien.
Zij zien god niet als en persoon maar overal in en ze kijken daar met een andere blik naar.
Maar daar komt dus mijn tweede vraag , en die komt naar aanleiding van deze zinnen uit Gast1 zijn topic :
Ik heb me afgevraagd of het een conditionering is om elke kapelletje en elk kerkje te bezoeken wat ik op mijn levenspad tegenkom.
Langer geleden heb ik een klein kapelletje gemaakt in onze tuin en bijna altijd brandt er wel een kaarsje.
Het valt me op dat ik tegenwoordig een kruis sla bij elk wegkruis wat ik tegenkom en hier in Limboland staan er nogal wat.
Het levert me een erg aangenaam gevoel op dit te kunnen doen.
Ik zie hier heel duidelijk de invloed van een religieuze opvoeding die nog steeds bestaat.
Dat zie ik niet bij iedereen trouwens , maar bij sommige mensen wel.

In deze quote Gast1 zeg je dat je een kruis slaat bij elk wegkruis die je tegen komt.

Waarom ?

Waarom een kruis slaan als je zoals de titel van je topic aangeeft dat je het geloof en de religie voorbij bent ?
Als je niet in die traditionele god gelooft is Jezus ook niet de zoon van god.
Dus ook niet heilig.
Of zie ik dat fout ?

Waarom dan het kapelletje in je mooie tuin en elke keer een kruis slaan als je het geloof en de religie voorbij bent ?
Dat is iets wat ik niet snap.
Je hebt het zelf al over conditionering , ik noem dat de invloed van je opvoeding thuis wat hetzelfde is wat dit betreft.
Niks mis mee maar dan ben je het geloof en de religie toch niet echt voorbij ?

Dan zou je fietsen zonder kruisje te slaan want waarom zou je dat dan doen ?

Ik vind dat fascinerend en ik stel mijn vragen ook met respect naar jou en iedereen die gelooft in een hogere macht in welke vorm dan ook.
Het is niet mijn wereld maar dat betekend niet dat ik er niks van af wil weten.
Dat wil ik wel, net als met zoveel anderen zaken.
Daarom is dit forum ook ontstaan onderandere .

Dus dit zijn mijn vragen , ik zie een tegenstrijdigheid en ik kan het niet plaatsen.

Hoop dat je het me kunt uitleggen. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door univers » 26 jun 2018, 12:19

:post:

Ben nieuwsgierig.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door Gast1 » 26 jun 2018, 13:15

Tammy schreef:
26 jun 2018, 11:31
Maar daar komt dus mijn tweede vraag ...
Kan het kloppen dat ik de eerste vraag gemist heb Tammy?
Tammy schreef:
26 jun 2018, 11:31
...en die komt naar aanleiding van deze zinnen uit Gast1 zijn topic :
Ik heb me afgevraagd of het een conditionering is om elke kapelletje en elk kerkje te bezoeken wat ik op mijn levenspad tegenkom.
Langer geleden heb ik een klein kapelletje gemaakt in onze tuin en bijna altijd brandt er wel een kaarsje.
Het valt me op dat ik tegenwoordig een kruis sla bij elk wegkruis wat ik tegenkom en hier in Limboland staan er nogal wat.
Het levert me een erg aangenaam gevoel op dit te kunnen doen.
Ik zie hier heel duidelijk de invloed van een religieuze opvoeding die nog steeds bestaat.
Dat zie ik niet bij iedereen trouwens, maar bij sommige mensen wel.

In deze quote Gast1 zeg je dat je een kruis slaat bij elk wegkruis die je tegen komt.

Waarom ?
Ik schreef elders:
Gast1 schreef:
26 jun 2018, 03:42
Op een of andere wijze heb ik dat zelfde gevoel -waarover ik al schreef- bij het bezoeken van militaire kerkhoven.
Er lijkt een direct verband te zijn met dat wegkruis, dat kerkje of dat kapelletje.
Misschien heel even een moment van bezinning, van empathie ...

Ook die mensen zijn gestorven met en bepaald doel voor ogen -en dat was niet om te sterven-.
Tammy schreef:
26 jun 2018, 11:31
Waarom een kruis slaan als je zoals de titel van je topic aangeeft dat je het geloof en de religie voorbij bent ?
Als je niet in die traditionele god gelooft is Jezus ook niet de zoon van god.
Dus ook niet heilig.
Of zie ik dat fout ?
Ik begrijp je Tammy, maar nu haal je de persoonlijke god erbij.
En daar heb ik minder dan niets bij.
Dat Jezus een zoon van God met een hoofdletter is, zie ik als een metafoor.
God is geen persoon. God is een kracht, een energie die 'in ons is', een zelfde kracht die in alles vertegenwoordigd is.
Vandaar dat Jezus een zoon van die God is, net als ik en net als Tammy of Univers.
Of je dat nu wilt of niet, die 'kracht' of 'energie' heb je in je, maar ik kan me voorstellen dat dit bij velen allergisch werkt.
Het 'personeel' -priesters en weet ik veel hoe ze allemaal genoemd worden- van god met een kleine letter heeft er immers een enorme puinzooi van gemaakt.
Tammy schreef:
26 jun 2018, 11:31
Waarom dan het kapelletje in je mooie tuin en elke keer een kruis slaan als je het geloof en de religie voorbij bent ?
Dat is iets wat ik niet snap.
Je hebt het zelf al over conditionering, ik noem dat de invloed van je opvoeding thuis wat hetzelfde is wat dit betreft.
Niks mis mee maar dan ben je het geloof en de religie toch niet echt voorbij ?
Dat begrijp ik en mogelijk is dat kapelletje bij mij in de tuin wel een bepaalde vorm van conditionering.
Het zou best kunnen hoor, maar ik 'aanbid' daar niemand mee.
Ik heb dat kapelletje gebouwd als een bepaald gebaar voor dankbaarheid.
Het geeft me 'een warm gevoel'.
Een soort monument zeg maar, zoals vele ongelovigen dat ook opzetten.
Tammy schreef:
26 jun 2018, 11:31
Dan zou je fietsen zonder kruisje te slaan want waarom zou je dat dan doen ?
Zoals ik al schreef Tammy; "Misschien heel even een moment van bezinning, van empathie ..."
Ik sla ook wel eens 'symbolisch' een kruis bij een kerkhof.
Je zou het kunnen zien -als vergelijk- met de hand opsteken naar iemand die je begroet.
Tammy schreef:
26 jun 2018, 11:31
Ik vind dat fascinerend en ik stel mijn vragen ook met respect naar jou en iedereen die gelooft in een hogere macht in welke vorm dan ook.
Het is niet mijn wereld maar dat betekend niet dat ik er niks van af wil weten.
Dat wil ik wel, net als met zoveel anderen zaken.
Ik geef je een dik verdient compliment zoals je je vragen formuleert en het raakt me zelfs.
Maar geloof me, ik heb ook minder dan niets met een bepaalde macht.
Anders is dat met een bepaalde 'kracht of energie'.
Een kracht die ervoor gezorgd heeft dat wij -jij en ik- nu digitaal communiceren of een fatsoenlijk en respectvolle wijze.
Een kracht die ervoor gezorgd heeft dat al dat wat er is bestaat en die er dus ook voor gezorgd heeft dat onze kinderen geboren zijn.
Tuurlijk heb ik daar ook mijn best voor gedaan, net als mijn vrouw ... maar al dat komt door die kracht die al oeroud is.
Tammy schreef:
26 jun 2018, 11:31
Daarom is dit forum ook ontstaan onder andere .

Dus dit zijn mijn vragen , ik zie een tegenstrijdigheid en ik kan het niet plaatsen.

Hoop dat je het me kunt uitleggen. :grin:
Ik ben niet vergeten waarom je dit forum bent begonnen en ik hoop dat ik je het uit heb kunnen leggen.

En n u ga ik fietsen, samen met mijn vrouwtje.
En wie weet zie ik onderweg een kapelletje.
Doordat ik met jou hierover heb gecommuniceerd, zal ik bij dat zien van dat kapelletje even aan jou denken.
En dan zal ik zachtjes uitspreken dat ik hoop dat Tammy weer helemaal op mag knappen.

"Een moment van bezinning, van empathie ..."



:knuffie:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door univers » 26 jun 2018, 13:30

De eerste vraag.
Mijn vraag gaat over die persoonlijke god.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door Determinist » 26 jun 2018, 13:41

Ik moet altijd wel een kerk in als ik de tijd daarvoor heb. En als er gezongen wordt zal ik niet snel daarvoor al vertrekken ;)

En soms ga ik ook wel eens zitten...even tot rust....en soms komen er wel eens gedachten binnen over overleden dierbaren of een bezinning in het nu.

Kruisjes sla ik niet. Bidden ook niet. Zit niet in mijn systeem.
Maar een kaarsje branden, ja dat soms toch ook weer wel. Maar dat is altijd voor de nagedachtenis van dierbaren. Het heeft geen religieuze ondergrond, maar een kerk lokt dit wel uit.

Begraafplaatsen en met name die grote velden met witte kruizen maken mij nederig en dankbaar.

Dit alles zonder een god of verwijzing naar het bovennatuurlijke.

De conditionering zit erin dat een kerk (christelijke) dit effect op mij heeft omdat kerken in onze cultuur deze rol vervuld hebben. Zonder daar ook maar zelf mee opgegroeid te zijn.
De bezinning komt niet in een moskee. Daar kijk ik alleen naar hoe en wat aan gebruiken, kunst en architectuur. Als toerist.

Een christelijke kerk bezoek ik als toerist en het stukje bezinning.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door Mypos » 26 jun 2018, 13:47

Determinist schreef:
26 jun 2018, 13:41
Ik moet altijd wel een kerk in als ik de tijd daarvoor heb. En als er gezongen wordt zal ik niet snel daarvoor al vertrekken ;)

En soms ga ik ook wel eens zitten...even tot rust....en soms komen er wel eens gedachten binnen over overleden dierbaren of een bezinning in het nu.

Kruisjes sla ik niet. Bidden ook niet. Zit niet in mijn systeem.
Maar een kaarsje branden, ja dat soms toch ook weer wel. Maar dat is altijd voor de nagedachtenis van dierbaren. Het heeft geen religieuze ondergrond, maar een kerk lokt dit wel uit.

Begraafplaatsen en met name die grote velden met witte kruizen maken mij nederig en dankbaar.

Dit alles zonder een god of verwijzing naar het bovennatuurlijke.

De conditionering zit erin dat een kerk (christelijke) dit effect op mij heeft omdat kerken in onze cultuur deze rol vervuld hebben. Zonder daar ook maar zelf mee opgegroeid te zijn.
De bezinning komt niet in een moskee. Daar kijk ik alleen naar hoe en wat aan gebruiken, kunst en architectuur. Als toerist.

Een christelijke kerk bezoek ik als toerist en het stukje bezinning.
Ik mijd kerken zoveel mogelijk als het kan. Ik voel ook wel net als jou die "mystieke" sfeer en die trekt me ook aan. Maar ik voel ook de enorme misleiding en alle shit wat er is gebeurd en nog steeds gebeurd in naam van het geloof.

Mooie natuur (bos, duinen, meertjes etc) is voor mij de plaats waar je het dichts bij jezelf en ook bij het universum (God) kan komen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door Tammy » 26 jun 2018, 14:25

Gast1 schreef :
En n u ga ik fietsen, samen met mijn vrouwtje.
En wie weet zie ik onderweg een kapelletje.
Doordat ik met jou hierover heb gecommuniceerd, zal ik bij dat zien van dat kapelletje even aan jou denken.
En dan zal ik zachtjes uitspreken dat ik hoop dat Tammy weer helemaal op mag knappen.

"Een moment van bezinning, van empathie ..."

Dit vind ik heel lief dank je , hier ben ik weer ontroerd door . :knuffie:
En ook voor de mooie muziek. :grin:

Je schreef :
Ik begrijp je Tammy, maar nu haal je de persoonlijke god erbij.
En daar heb ik minder dan niets bij.
Dat Jezus een zoon van God met een hoofdletter is, zie ik als een metafoor.
God is geen persoon. God is een kracht, een energie die 'in ons is', een zelfde kracht die in alles vertegenwoordigd is.
Dat weet ik dat je daar niks mee hebt daarom vind ik het kruisje zo apart wat je maakt.
Want kruizen zijn in mijn belevingswereld symbolen die met Jezus en god dus religie te maken hebben .
Ik schrijf god nooit met een hoofdletter want hij bestaat niet dus erken ik hem ook niet.
Ook niet als wat men noemt god energie en kracht is wat jij gelooft en velen anderen.
Ik zie dat zo niet.
Jezus heeft wel bestaan dus die schrijf ik wel met hoofdletter.
Tammy schreef:

Waarom dan het kapelletje in je mooie tuin en elke keer een kruis slaan als je het geloof en de religie voorbij bent ?
Dat is iets wat ik niet snap.
Je hebt het zelf al over conditionering, ik noem dat de invloed van je opvoeding thuis wat hetzelfde is wat dit betreft.
Niks mis mee maar dan ben je het geloof en de religie toch niet echt voorbij ?

Gast1 schreef :

Dat begrijp ik en mogelijk is dat kapelletje bij mij in de tuin wel een bepaalde vorm van conditionering.
Het zou best kunnen hoor, maar ik 'aanbid' daar niemand mee.
Ik heb dat kapelletje gebouwd als een bepaald gebaar voor dankbaarheid.
Het geeft me 'een warm gevoel'.
Een soort monument zeg maar, zoals vele ongelovigen dat ook opzetten.

Er is niks mis amigo met een kapelletje in je mooie tuin.
Je zegt dat je daar niemand mee aanbid maar waarom praat je dan over een bepaald gebaar voor dankbaarheid ?
Wie ben je dankbaar dan ?
Ook daarin zie ik de invloed van jouw opvoeding in de tegenwoordige tijd.
Want kapelletjes en een gevoel van dankbaarheid is niet de religie voorbij.
Dat is religie voor mij.

Mijn zwaar gelovige familie in Napoli hebben ook een kapelletje in de tuin, brand altijd kaarsje in.
Ik schreef daar al eens eerder over.
Maar heeft alles met god te maken daar , in de meterkast staat Maria voor de zekerheid dat de stroom niet uitvalt, Maria beschermt dat volgen mijn familie.
Bij een andere oom die grote hal heeft in zijn huis staat heel groot beeld van Maria compleet met krans om hoofd met lampjes die altijd aanstaan, ongelooflijk om te zien . Mijn man was verbijsterd , die keek me met grote ogen aan. Ik keek ook zo hoor. :mrgreen:
Zwaar gelovig daar en ze vinden het vreselijk dat ik niet geloof, maar er is geen 1 Napolitaan of wie dan ook die mij vertelt wat ik moet geloven.
Ik hou heel veel van ze en zij van mij.
Maar dat terzijde.
Maar kapelletjes zijn in mijn ogen heel religieus , zo heb ik ze altijd gezien.


Je had het over missen eerste vraag maar dat schreef ik verwarrend , had gewoon de vragen die ik stelde.
Dank je wel voor je antwoorden , ik vind het leerzaam om in anderen werelden te kijken die niet de mijne zijn van mensen .
Ik vind dat zo interessant en ook boeiend.

Ik zie jou kijken naar de wereld en kosmos op een prachtige manier en die manier is verweven met elementen uit wat jij altijd noemt de geconditioneerde wereld die je probeert achter te laten.

Er zitten heel veel wat ik noem religieuze elementen in die samen worden gevoegd met oude en nieuwe gebruiken zoals je nu bent en alles beleeft.
Je bent de religie en geloof eigenlijk niet voorbij.
Je oude religie loopt naast je mee op je levenspad Gast1 zoals ik je zie.
En je nieuwe visie en je Weten is je huidige blik sinds als ik het goed heb 2007.

En heel af en toe kijk jij nog opzij waar de oude religie naast je wandelt en naar je kijkt met een glimlach. :wink:
Want het pad wat jij bewandeld is een opsomming van vroeger en heden.
Het heeft je gemaakt tot wie je bent.

Jij zal er anders over denken misschien .
En het betekend niet dat wat ik zeg waar is, maar zo zie ik jou in mijn wereld.

Don`t you ever change amigo. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door Tammy » 26 jun 2018, 14:28

Ik wilde net schrijven hoe anderen die religieus zijn opgevoed de invloed daarvan merken.

Maar ik zie dat Determinist en Mypos al gereageerd hebben. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door Tammy » 26 jun 2018, 14:39

Mooi hoe jullie erover denken en niet zo opgevoed dus.
Ik snap jullie allebei, wat Determinist zei heb ik ook gedaan.
Ik bezoek alleen kerkjes in het buitenland, tenminste dat deed ik.
De kaarsjes en even zitten zonder het religieuze ervan heb ik gedaan maar altijd heel eventjes, want mijn soort boosheid naar wat voor ellende het geloof heeft voortgebracht en ook dat god niet bestaat maakte dat ik altijd kort bleef.

Nu heb ik datzelfde gevoel van Mypos, ik ga ook niet meer naar binnen.

Ik kan het niet meer opbrengen.
Ik zou dat nog maar voor 1 kerkje doen en dat is Gast1 zijn kerkje in Roma.
En dan weer naar dat beeld, dat zou ik dus wel doen want daar is iets mee.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door Mypos » 26 jun 2018, 15:10

Tammy schreef:
26 jun 2018, 14:39
Mooi hoe jullie erover denken en niet zo opgevoed dus.
Ik snap jullie allebei, wat Determinist zei heb ik ook gedaan.
Ik bezoek alleen kerkjes in het buitenland, tenminste dat deed ik.
De kaarsjes en even zitten zonder het religieuze ervan heb ik gedaan maar altijd heel eventjes, want mijn soort boosheid naar wat voor ellende het geloof heeft voortgebracht en ook dat god niet bestaat maakte dat ik altijd kort bleef.

Nu heb ik datzelfde gevoel van Mypos, ik ga ook niet meer naar binnen.

Ik kan het niet meer opbrengen.
Ik zou dat nog maar voor 1 kerkje doen en dat is Gast1 zijn kerkje in Roma.
En dan weer naar dat beeld, dat zou ik dus wel doen want daar is iets mee.
Ik ben trouwens wel katholiek opgevoed. Heb zelfs de communie gedaan en het vormsel. Maar mijn ouders hebben zich steeds meer los gemaakt van de kerk en ik ook. We hebben ons allemaal laten uitschrijven. Dat is niet makkelijk kan ik je trouwens vertellen. Heel gedoe om je officieel te laten uitschrijven. Doe je dit niet wordt je officieel nog steeds als katholiek gezien.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door Tammy » 26 jun 2018, 15:16

Dus toch religieus opgevoed Mypos.
Waarom duurt het zo lang dat uitschrijven ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door Mypos » 26 jun 2018, 16:01

Tammy schreef:
26 jun 2018, 15:16
Dus toch religieus opgevoed Mypos.
Waarom duurt het zo lang dat uitschrijven ?
Je moet dan bij verschillende instanties je uitschrijven. En het staat nergens duidelijk aangegeven hoe het moet. Wordt vrij bewust zo gedaan denk ik.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door Tammy » 26 jun 2018, 16:04

Dat zou best eens kunnen wat je zegt Mypos.
Dit zou makkelijker moeten .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door Gast1 » 26 jun 2018, 17:47

univers schreef:
26 jun 2018, 13:30
De eerste vraag.
Mijn vraag gaat over die persoonlijke god.
Ja, en hoe luidt die vraag dan?

Gast1

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door Gast1 » 26 jun 2018, 17:49

Determinist schreef:
26 jun 2018, 13:41
Ik moet altijd wel een kerk in als ik de tijd daarvoor heb. En als er gezongen wordt zal ik niet snel daarvoor al vertrekken ;)

En soms ga ik ook wel eens zitten...even tot rust....en soms komen er wel eens gedachten binnen over overleden dierbaren of een bezinning in het nu.

Kruisjes sla ik niet. Bidden ook niet. Zit niet in mijn systeem.
Maar een kaarsje branden, ja dat soms toch ook weer wel. Maar dat is altijd voor de nagedachtenis van dierbaren. Het heeft geen religieuze ondergrond, maar een kerk lokt dit wel uit.

Begraafplaatsen en met name die grote velden met witte kruizen maken mij nederig en dankbaar.

Dit alles zonder een god of verwijzing naar het bovennatuurlijke.

De conditionering zit erin dat een kerk (christelijke) dit effect op mij heeft omdat kerken in onze cultuur deze rol vervuld hebben. Zonder daar ook maar zelf mee opgegroeid te zijn.
De bezinning komt niet in een moskee. Daar kijk ik alleen naar hoe en wat aan gebruiken, kunst en architectuur. Als toerist.

Een christelijke kerk bezoek ik als toerist en het stukje bezinning.
Mooi om te lezen Determinist.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door univers » 26 jun 2018, 17:49

Mijn vraag gaat over die persoonlijke god.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door Gast1 » 26 jun 2018, 17:50

Mypos schreef:
26 jun 2018, 13:47
Ik mijd kerken zoveel mogelijk als het kan. Ik voel ook wel net als jou die "mystieke" sfeer en die trekt me ook aan. Maar ik voel ook de enorme misleiding en alle shit wat er is gebeurd en nog steeds gebeurd in naam van het geloof.

Mooie natuur (bos, duinen, meertjes etc) is voor mij de plaats waar je het dichts bij jezelf en ook bij het universum (God) kan komen.
Kan ik me veel bij voorstellen. ;P!

Gast1

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door Gast1 » 26 jun 2018, 17:53

Tammy schreef:
26 jun 2018, 14:25
Dit vind ik heel lief dank je , hier ben ik weer ontroerd door . :knuffie:
En ook voor de mooie muziek. :grin:
Graag gedaan lieverd. :wink:
Tammy schreef:
26 jun 2018, 14:25
Er is niks mis amigo met een kapelletje in je mooie tuin.
Je zegt dat je daar niemand mee aanbid maar waarom praat je dan over een bepaald gebaar voor dankbaarheid ?
Wie ben je dankbaar dan ?
De Kosmos ...
Tammy schreef:
26 jun 2018, 14:25
Ik zie jou kijken naar de wereld en kosmos op een prachtige manier en die manier is verweven met elementen uit wat jij altijd noemt de geconditioneerde wereld die je probeert achter te laten.
Dat bedoel ik en jij begrijpt mij lady.
Tammy schreef:
26 jun 2018, 14:25
Er zitten heel veel wat ik noem religieuze elementen in die samen worden gevoegd met oude en nieuwe gebruiken zoals je nu bent en alles beleeft.
Je bent de religie en geloof eigenlijk niet voorbij.
Je oude religie loopt naast je mee op je levenspad Gast1 zoals ik je zie.
En je nieuwe visie en je Weten is je huidige blik sinds als ik het goed heb 2007.
Misschien heb je daar wel gelijk in, maar ik 'beleef' mijn religie (mijn weten) toch écht heel veel anders dan dat het establishment dat verlangt.
Tammy schreef:
26 jun 2018, 14:25
En heel af en toe kijk jij nog opzij waar de oude religie naast je wandelt en naar je kijkt met een glimlach. :wink:
Want het pad wat jij bewandeld is een opsomming van vroeger en heden.
Het heeft je gemaakt tot wie je bent.

Jij zal er anders over denken misschien .
En het betekent niet dat wat ik zeg waar is, maar zo zie ik jou in mijn wereld.

Don`t you ever change amigo. :wink:
I'll never change my love en je omschrijft dat werkelijk heel mooi.
Je bent héél erg dicht bij me en bijna durf ik te beweren dat je me kent ...

Waardering Tammy ;P!
Laatst gewijzigd door Gast1 op 26 jun 2018, 18:41, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door Tammy » 26 jun 2018, 18:04

Is goed Gast1. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: De invloed van een religieuze opvoeding

Bericht door Gast1 » 26 jun 2018, 18:16

Tammy schreef:
26 jun 2018, 18:04
Is goed Gast1. :grin:
Bekijk mij tekst lieverd, die ik zojuist aangepast heb en drie keer heb gecorrigeerd i.v.m. typefoutjes.

Tijdens mijn fietstocht vanmiddag viel het me op hoeveel kapelletjes en wegkruisen er hier staan, maar ook hoeveel monumenten er staan van 'gevallenen' tijdens de tweede wereldoorlog.
Ik heb tijdens dat fietsen vaak aan je gedacht en onze digitale conversatie.

Plaats reactie