Groot misbruikschandaal Pennsylvania: '1000 kinderen misbruikt door priesters'

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Groot misbruikschandaal Pennsylvania: '1000 kinderen misbruikt door priesters'

Bericht door faithless » 21 aug 2018, 11:12

pffff de paus, ook zo'n instituut. Valt het jullie ook trouwens op dat zodra iemand paus word dat die persoon in sneltrein vaart achteruit gaat.

Gast1

Re: Groot misbruikschandaal Pennsylvania: '1000 kinderen misbruikt door priesters'

Bericht door Gast1 » 21 aug 2018, 11:36

faithless schreef:
21 aug 2018, 11:12
pffff de paus, ook zo'n instituut. Valt het jullie ook trouwens op dat zodra iemand paus word dat die persoon in sneltrein vaart achteruit gaat.
Die indruk heb ik allerminst bij de huidige paus, maar ja ... ik volg hem dan ook.
Overigens is de paus geen 'instituut' ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Groot misbruikschandaal Pennsylvania: '1000 kinderen misbruikt door priesters'

Bericht door taigitu » 21 aug 2018, 12:13

Is het niet in-en-in triest dat zulke praktijken voorkomen in een kerk waarin de
woorden van Jezus worden gebezigd; 'Laat de kinderkens tot mij komen'......

De discipelen van Jezus meenden dat het niet gepast was als er kinderen naar Jezus werden gebracht.
Maar Jezus nam hen dat zeer kwalijk (Mat 18:13-16). Hij riep de kinderen juist bij zich en omarmde hen en zegende hen.
Hij zei tot de mensen om zich heen: “Voorwaar, Ik zeg u: Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan.”
Want juist de kinderen, zo eenvoudig en puur, en klein in eigen ogen, zijn groot in het Koninkrijk van de hemel.
Daar kunnen volwassenen een voorbeeld aan nemen!

http://www.bemoedigendebijbelteksten.nl ... komen-597/

Zoals ik het zie bevindt zich een pedofielen netwerk(en) in de Katholieke Kerk.
En de kinderen die ze misbruiken zijn als gebrandmerkt door de gouden ketting met kruis.
Het doel hiervan zal zijn dat de Pedo-priesters makkelijker konden zien wie wel of niet
beschikbaar waren in de intieme dienst die hij wilde houden. Ze kinderen waren al ingewerkt
in de discipline en dat scheelt weer tijd.......
Ik schrijf het heel grof, maar het komt er wel op neer dat de kinderen gebruiksartikelen waren.
En dat dit zo is verzwegen door de collega's van de daders is Gods Geklaagd.
Wat is er met die foto's gebeurd?

Afbeelding

Priesters Pennsylvania herkenden misbruikte kinderen aan ketting met kruisje

Gisteren werd bekend dat in de Amerikaanse staat Pennsylvania zeker duizend kinderen zijn misbruikt door honderden priesters.
Dit gebeurde decennialang, doordat de kerk gebruikmaakte van een geraffineerde doofpot.
Vanuit de bovenste laag in de katholieke kerk werden priesters beschermd.


Dat blijkt uit onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag in de staat Pennsylvania.
In het rapport van de onderzoekscommissie staan verschrikkelijke voorbeelden van structureel misbruik.
"Priesters verkrachtten kleine jongens en meisjes.
De mannen van God, die verantwoordelijk waren, deden niets: ze verstopten het allemaal.
Decennialang", is te lezen.

Slachtoffers werden vaak onder druk gezet om niet naar de autoriteiten te stappen.
Zo stelden de bisschoppen het belang van de kerk boven het belang van de kinderen.

Als een priester op één locatie te veel in opspraak kwam, werd hij herplaatst naar een nieuwe regio.
Bij de oude parochie werd de waarheid van zijn vertrek niet gemeld
"Zeg tegen parochianen dat hij op 'ziekteverlof' is, of last heeft van 'vermoeidheidsklachten'.
Of zeg helemaal niets", overleggen bisschoppen onderling in briefwisselingen.
Bij een nieuwe parochie werd de reden van een overplaatsing ook niet gegeven, waardoor de priester verder zijn gang kon gaan.


Naakt poseren als Christus
Het 1400 pagina's tellende onderzoek beschrijft enkele voorvallen tot in detail.
Een 7-jarig jongetje werd misbruikt door een priester die vervolgens tegen hem zei dat hij bij hem zijn zonden moest opbiechten.

Een andere priester misbruikte vijf zussen van één familie.
Weer een ander gaf toe dat hij in ieder geval aan twaalf jongetjes had gezeten.

Toch werd hij later door de bisschop, zijn leidinggevende, bedankt voor alles dat hij 'voor Gods mensen' gedaan had.

Op een andere plek werd een jong jongetje gedwongen naakt te poseren als Christus aan het kruis,
terwijl priesters hem fotografeerden met een polaroidcamera.
Priesters gaven de jongen en anderen gouden kettingen met een kruis.
Door dat kenmerk wisten andere priesters ook dat het kind misbruikt kon worden.


Voor het rapport werden een half miljoen pagina's aan interne documenten en het geheime archief van de kerk onderzocht.
Het strekte zich uit tot zes bisdommen, waar ongeveer de helft van de ruim 3 miljoen katholieken in Pennsylvania onder vallen.

Volgens het onderzoeksrapport zijn er veel meer slachtoffers dan de duizend die nu bekend zijn geworden.
Maar die durfden waarschijnlijk niet naar de commissie te stappen, of zijn inmiddels al overleden.

"Er zijn ontelbare voorbeelden van priesters die dit doen en vervolgens van parochie naar parochie verhuizen",
zegt correspondent Arjen van der Horst in het NOS Radio 1 Journaal. "Sommigen kregen zelfs promotie.
Nooit ging de kerkleiding met dit soort voorbeelden naar justitie."

Uit de correspondentie tussen bisschoppen, die nu met het onderzoek vrijkomt, blijkt dat de kerk wat er gebeurde bagatelliseerde.
Verkrachting werd bijvoorbeeld geen verkrachting genoemd, maar 'ongepast contact' of 'stoeien'.
"Zo konden de priesters ongestoord hun gang gaan. Zeventig jaar lang werd alles onder het tapijt geveegd", zegt Van der Horst.

Bijna elke zaak verjaard
Uit het rapport blijkt dat de openbaring van het nieuws niet tot veel vervolgingen zal leiden.
"Als gevolg van het stilhouden is bijna elke misbruikzaak die we hebben gevonden verjaard", is te lezen.
Er wordt opgeroepen om de huidige 'zwakke wetten' aan te passen, zodat dit in de toekomst niet meer gebeurt.

Het Vaticaan heeft op dit nieuws nog niet gereageerd. "Maar de paus komt nu onder grote druk te staan", zegt Van der Horst.
"Hij kwam na zijn aanstelling met de belofte om grote veranderingen door te voeren, maar dat is nog nauwelijks gebeurd."

https://nos.nl/artikel/2246195-priester ... uisje.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Groot misbruikschandaal Pennsylvania: '1000 kinderen misbruikt door priesters'

Bericht door Gast1 » 21 aug 2018, 16:50

Met die laatste vetgedrukte zin ben ik het pertinent niet mee eens.
Ik volg deze Paus met een hoofdletter en hij wijkt behoorlijk af van al zijn vastgeroeste voorgangers.
Terdege zet hij de dingen in beweging, maar dat wat vastgeroest zit krijg je niet 1-2-3 los gewrikt.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Groot misbruikschandaal Pennsylvania: '1000 kinderen misbruikt door priesters'

Bericht door taigitu » 22 aug 2018, 05:52

Gast1 schreef:
21 aug 2018, 16:50
Met die laatste vetgedrukte zin ben ik het pertinent niet mee eens.
Ik volg deze Paus met een hoofdletter en hij wijkt behoorlijk af van al zijn vastgeroeste voorgangers.
Terdege zet hij de dingen in beweging, maar dat wat vastgeroest zit krijg je niet 1-2-3 los gewrikt.
Pierre, je hoeft het er niet mee eens te zijn. Ik ben teleurgesteld over hoe hij omgaat met het
hete hangijzer van de misbruik van kinderen in de kerk. De afgelopen jaren zijn vele monsterlijke
zaken hieromtrent bekend geworden. De paus zelf is voor zover ik weet zelf als jongeman
ingetreden in de kerk en is zo opgeklommen tot paus. Ik kan me niet voorstellen dat hij tijdens de jaren
dat hij geleefd heeft in het reilen en zeilen van de kerk, nooit iets heeft mee gekregen over geestelijken
die met hun handen niet van kinderen af konden blijven. En het feit dat de daders werden overgeplaatst
en er smoezen werden verzonnen waarom de daders overgeplaatst werden.
Je kan stellen, met al die berichten over misbruik van kinderen de laatste jaren, dat de kerk "in brand staat'.
Jammer genoeg wordt er niet daadwerkelijk aangifte gedaan. Nu heeft de kerk in meerdere landen
het recht om zelf (binnen de kerk) een eigen rechtspraak toe te passen. Helaas ook in Nederland waardoor
de kerkelijke straffen bestaan o.a. uit het verplaatsen van een dader naar bijvoorbeeld een ander bisdom,
met alle risico's voor de kinderen in die nieuwe parochie.
Ik hoopte (en hoop nog steeds) dat deze paus zich sterk zou maken om dit soort misdaden tegen
kinderen over te laten aan de Nederlandse rechtstaat. Dat er geen daders meer in bescherming worden genomen
door andere geestelijken, maar hun daden officieel aanmelden zodat er actie kan worden ondernomen.
Het kan en mag niet zo zijn dat de katholieke kerk een vrijplaats is voor pedofielen, en deze worden
beschermd door o.a. de canonieke regel dat alles wat de kerk zou schaden verzwegen mag worden
of over gelogen mag worden. Zo geeft men aan degenen die in de kerk werkzaam zijn, en die weet hebben
van dit misdrijf, via die canonieke regel de opdracht 'je houdt je mond'.... De kerk gaat voor!
Wie hier mee kan leven......? Blijkbaar zijn er mensen in de katholieke kerk die dit kunnen.

Afbeelding


Vaticaan noemt misbruik VS ‘misdadig’

17 augustus 2018
Auteur: Redactie Katholiek Nieuws

Afbeelding
Paus Franciscus met woordvoerder Greg Burke

Seksueel misbruik zoals beschreven in een deze week verschenen Amerikaanse onderzoek, is “misdadig en moreel verwerpelijk”.
“De slachtoffers moeten weten dat de paus aan hun kant staat”, aldus Vaticaans woordvoerder Greg Burke in een schriftelijke reactie.

Burke benadrukt dat “degenen die hebben geleden” bij de paus op de eerste plaats staan.
“De Kerk wil naar hen luisteren om deze tragische verschrikkingen uit te roeien die de levens van onschuldigen vernietigt.”

Grand Jury-rapport Pennsylvania
Het Vaticaan reageert daarmee op het bijna negenhonderd pagina’s tellende Grand Jury-rapport dat dinsdag in de Amerikaanse
staat Pennsylvania is gepubliceerd. Het beschrijft in soms gruwelijke details hoe de afgelopen zeventig jaar ruim driehonderd priesters
in zes bisdommen meer dan duizend kinderen seksueel hebben misbruikt. Bovendien werd misbruik stelselmatig toegedekt.
“Deze daden zijn verraad van vertrouwen en hebben slachtoffers beroofd van hun waardigheid en hun geloof.
De Kerk moet harde lessen trekken uit haar verleden en zowel de misbruikplegers als degenen die het misbruik hebben laten gebeuren
moeten verantwoording afleggen”, aldus Burke.


Waakzaamheid op alle niveaus
Hij herhaalde dat de Heilige Stoel seksueel misbruik van minderjarigen “ondubbelzinnig veroordeelt” en “blijvende hervormingen
en waakzaamheid aanmoedigt op alle niveaus van de Kerk”. Zowel minderjarigen als kwetsbare volwassenen moeten worden beschermd.
Het Vaticaan benadrukt ook dat bisdommen zich aan de wet dienen te houden, waaronder de verplichting misbruik van minderjarigen te rapporteren.
De Amerikaanse bisschoppen liggen zwaar onder vuur door het voor hen vernietigende rapport.
Het toont onder meer aan dat sinds in 2002 de schandalen losbarstten, er geen systematisch intern onderzoek heeft plaatsgevonden
om daders en slachtoffers op te sporen.

De zaak McCarrick
In juli kwamen de bisschoppen al in zwaar weer terecht door misbruikonthullingen over emeritus-aartsbisschop Theodore McCarrick (88).
Die zou decennialang op grote schaal seminaristen en jonge priesters hebben misbruikt.
Ondanks dat dit bij de kerkelijke autoriteiten onder de aandacht was gebracht maakte hij toch een glanzende kerkelijke carrière.
Vanwege de onthullingen heeft McCarrick afstand moeten doen van zijn titel en waardigheden als kardinaal.
Zijn opvolger als aartsbisschop van Washington, kardinaal Donald Wuerl, deed zijn uiterste best om te ontkennen dat hij van iets wist.
Ook probeerde hij zijn blazoen op het gebied van seksueel misbruik op te poetsen. Uit het Grand Jury-rapport komt echter een gemengd
oordeel over Wuerl naar voren uit de tijd dat hij bisschop van Pittsburg was. In reactie daarop werden verschonende verklaringen op
de site van het aartsbisdom Washington verwijderd.

Onderzoek
Aanvankelijke voorstellen van de Amerikaanse bisschoppen om naar aanleiding van de zaak McCarrick zelf onderzoek te doen,
stuitten bij de publieke opinie op hoongelach. Die eist onafhankelijk onderzoek en kreeg daarin steun van verschillende individuele bisschoppen.
Daarop werd voorgesteld bij het onderzoek ook leken te betrekken.
De zeer populaire hulpbisschop van Los Angeles, Robert Barron, wees erop dat bisschoppen geen jurisdictie hebben om collega’s disciplinair aan te pakken.
Die macht heeft alleen de paus.
Volgens Barron zouden de bisschoppen de paus moeten vragen een onderzoeksteam te formeren met
daarin katholieke leken “met ervaring in forensisch onderzoek” en met de bevoegdheid alle archieven in te zien.
Inmiddels hebben de Amerikaanse bisschoppen de paus gevraagd om een visitatie in te stellen,
een onderzoek naar hoe het rond McCarrick zo ver heeft kunnen komen. (KN/CNS)

https://www.katholieknieuwsblad.nl/nieu ... s-misdadig

Afbeelding


De kerk wist al jaren van misbruikverhalen over 'oom Teddy' McCarrick
Za 28 juli 2018

Afbeelding

Oom Teddy, zo noemen James en zijn zes broers en zussen hun priester. De 39-jarige man, een rijzende ster binnen de katholieke kerk,
is een huisvriend van de familie.

Als James 11 is, komt de priester zijn kamer binnen, terwijl de jongen zich staat om te kleden.
"Hij zei: draai je om", vertelt James, nu 60, in een interview met The New York Times. "Ik wil het echt niet, want ik wil niks laten zien."
Maar hij doet uiteindelijk toch wat oom Teddy vraagt.
En oom Teddy laat zijn broek ook zakken. "Kijk, we zijn hetzelfde", zegt hij. Het is het begin van een misbruikrelatie die volgens James twintig jaar duurt.
De oom Teddy in dit verhaal is de nu 88-jarige Amerikaanse kardinaal Theodore McCarrick, van wie paus Franciscus vandaag het ontslag heeft geaccepteerd.

Het verhaal van James, die niet wil dat zijn achternaam bekend wordt, is niet het enige misbruikverhaal met McCarrick in de hoofdrol.
Hij wordt daarnaast beschuldigd van het misbruik van een 16-jarige misdienaar en enkele volwassenen.

Tweepersoonsbed
Een van die slachtoffers, Robert Ciolek, deed eerder ook zijn verhaal tegen de Amerikaanse krant. In de jaren 80 studeert Ciolek,
dan begin 20,in New Jersey aan het seminarie.

De bisschop, McCarrick, vertelt hem dat hij veel in zijn mars heeft.
Misschien kan hij wel in Rome gaan studeren en carrière maken binnen de katholieke kerk.
Ciolek: "Ik vertrouwde hem en ik bewonderde hem."
McCarrick nodigt hem en andere jonge studenten regelmatig uit, onder meer in een strandhuis van het bisdom.
Ze verblijven er dan het hele weekend. Aan het eind van de avond vraagt de bisschop altijd een van de studenten mee naar zijn kamer,
waar een tweepersoonsbed staat. Daar volgen ongewenste aanrakingen.

"Mijn observatie is dat mensen ervan walgden. Sommigen vonden de aandacht wel leuk, hoewel het natuurlijk verknipte aandacht was", vertelt Ciolek.
"Maar ik herinner mij niemand die het echt prettig vond en hoopte dat hij zou worden aangeraakt."

Misbruik in de VS
Recente cijfers over misbruik in de VS zijn er niet, maar volgens een rapport uit 2004 gaat het om 11.000 beschuldigingen
tegen ruim 4000 priesters in de periode 1950-2002.
Die 4000 priesters zijn ongeveer 4 procent van het totaal aantal priesters dat in die tijd in de VS werkte.

Jaren later doet Ciolek zijn verhaal tegen het bisdom.
Hij treft in 2005 een schikking van 80.000 dollar.
Twee jaar later schikt het bisdom met een andere seminariestudent die ook zegt misbruikt te zijn door McCarrick.

In het dossier van de man, die anoniem wil blijven, staat een gebeurtenis beschreven uit 1987.
McCarrick, inmiddels aartsbisschop van Newark, neemt de student mee uit eten in New York en vraagt hem daarna mee naar zijn appartement.
Daar moet hij zich omkleden: McCarrick heeft een matrozen-T-shirt en een korte broek klaarliggen.

De twee gaan in bed liggen. "Hij sloeg zijn armen om mij heen en wrong zijn benen tussen de mijne."
Brieven aan de student, die in het dossier zitten, ondertekent McCarrick met 'oom Ted' of 'oom T.'.

In 2001 wordt McCarrick kardinaal
Deze man en Robert Ciolek maken hun verhaal, apart van elkaar, in jaren 90 aanhangig bij de katholieke kerk.
Het maakt geen indruk, want in 2000 wordt McCarrick aartsbisschop van Washington D.C.,
een van de meest prestigieuze banen van de Amerikaanse kerk.
Een jaar later benoemt paus Johannes Paulus II hem tot kardinaal.

In de jaren die volgen, komen er meer verhalen naar boven over McCarrick, die in 2006 met emeritaat gaat.
Verschillende functionarissen binnen de kerk trekken aan de bel over misbruik.
De zaak die hem uiteindelijk de kop kost, draait om een 16-jarige misdienaar.

Kerst-mis
In de jaren 70, aan het begin van zijn carrière, is McCarrick priester in New York.
Tijdens de voorbereidingen op de kerst-mis zou hij zijn hand in de broek van de misdienaar hebben gestoken.

De Amerikaanse katholiek kerk achtte dit verhaal zo geloofwaardig dat ze McCarrick vorige maand hebben geschorst.
De kardinaal zei toen in een verklaring dat hij zich van dat misbruik niets kan herinneren.
Over de andere beschuldigingen heeft hij zich niet uitgesproken.

Afgelopen vrijdag stuurde hij de paus een brief waarin hij zijn ontslag als kardinaal aanbiedt.
Paus Franciscus heeft McCarrick opgedragen om zich tot de rechtszaak terug te trekken in een huis van de kerk
en boete te doen door middel van gebeden.


James reageert tegen persbureau AP verheugd op het ontslag van McCarrick.
"De waarheid overwint alles. Gelukkig heeft iedereen tegenwoordig meer begrip voor de schade die priesters hebben aangericht.
Nu kunnen we beginnen te helen."

https://nos.nl/artikel/2243666-de-kerk- ... rrick.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Groot misbruikschandaal Pennsylvania: '1000 kinderen misbruikt door priesters'

Bericht door Gast1 » 23 aug 2018, 12:08

taigitu schreef:
22 aug 2018, 05:52
Gast1 schreef:
21 aug 2018, 16:50
Met die laatste vetgedrukte zin ben ik het pertinent niet mee eens.
Ik volg deze Paus met een hoofdletter en hij wijkt behoorlijk af van al zijn vastgeroeste voorgangers.
Terdege zet hij de dingen in beweging, maar dat wat vastgeroest zit krijg je niet 1-2-3 los gewrikt.
Pierre, je hoeft het er niet mee eens te zijn. Ik ben teleurgesteld over hoe hij omgaat met het hete hangijzer van de misbruik van kinderen in de kerk.
De afgelopen jaren zijn vele monsterlijke zaken hieromtrent bekend geworden.
Ik ben niet teleurgesteld in deze Paus.
Hij pakt de zaken terdege aan, maar ben het wel met jou eens dat dat nóg veel krachtiger zou kunnen.
taigitu schreef:
22 aug 2018, 05:52
De paus zelf is voor zover ik weet zelf als jongeman ingetreden in de kerk en is zo opgeklommen tot paus.
Ik kan me niet voorstellen dat hij tijdens de jaren dat hij geleefd heeft in het reilen en zeilen van de kerk, nooit iets heeft mee gekregen over geestelijken die met hun handen niet van kinderen af konden blijven.
En het feit dat de daders werden overgeplaatst en er smoezen werden verzonnen waarom de daders overgeplaatst werden.
Je kan stellen, met al die berichten over misbruik van kinderen de laatste jaren, dat de kerk "in brand staat'.
Dat ben ik helemaal met je eens.
taigitu schreef:
22 aug 2018, 05:52
Ik hoopte (en hoop nog steeds) dat deze paus zich sterk zou maken om dit soort misdaden tegen kinderen over te laten aan de Nederlandse rechtstaat.
Dat er geen daders meer in bescherming worden genomen door andere geestelijken, maar hun daden officieel aanmelden zodat er actie kan worden ondernomen.
Volgens mij is die bal toch volop aan het rollen?
taigitu schreef:
22 aug 2018, 05:52
Het kan en mag niet zo zijn dat de katholieke kerk een vrijplaats is voor pedofielen, en deze worden beschermd door o.a. de canonieke regel dat alles wat de kerk zou schaden verzwegen mag worden of over gelogen mag worden.
Zo geeft men aan degenen die in de kerk werkzaam zijn, en die weet hebben van dit misdrijf, via die canonieke regel de opdracht 'je houdt je mond'.... De kerk gaat voor!
Wie hier mee kan leven......? Blijkbaar zijn er mensen in de katholieke kerk die dit kunnen.
Dat is gewoon onbegrijpelijk én hypocriet taigitu.

Op het andere reageer ik nog, ik heb dadelijk een rechtszaak in Roermond en dus rest mij niet voldoende tijd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Groot misbruikschandaal Pennsylvania: '1000 kinderen misbruikt door priesters'

Bericht door Tammy » 25 aug 2018, 03:17

Wederom een prachtige column van Sylvain Ephimenco.
Paus, laat een indrukwekkende nalatenschap na anders heeft Taigitu helemaal gelijk als ze zegt dat ze teleurgesteld is.
Want dit is de kans om het verschil te maken met de vorige pausen.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Franciscus is een beetje Obama aan de Tiber: hoe geadoreerd ook, hij zal niet veel achterlaten.

Onze eigen Trouw, toch een krant die kan bogen op een stevige reputatie als het om religie gaat, heeft zich inzake de zwemmarathon van Maarten van der Weijden verstandig tot een journalistiek verslag beperkt.

Geen Christus dus die gedurende zijn vloeibare kruisgang zich door E. coli en uitputting liet geselen om ons van onze zonden te verlossen. Anders ging het bij NRC Handelsblad (‘De aanbidding van de lijdende Maarten’) en de Volkskrant (‘Christelijker kun je het bijna niet hebben’) die in de altruïstische zwemtocht een ‘hoogmis’ of een ‘modern lijdensverhaal’ zagen, waarin ‘boetedoening’ en ‘verlossing’ de toon voerden.

Van der Weijden was plots een soort crawl-Jezus na zijn ‘wederopstanding’ (genezen van kanker), de toeschouwers ‘hedendaagse devoten’ langs de ‘Via Dolorosa’ en Maartens moeder ‘stond net als Maria langs de route’. Na afloop zei de zwem-Messias in zijn eigen woorden ‘Het is volbracht’ en sprak hij alsof ‘hij over dat water had gelopen’. Amusant, inventief maar ook grotesk natuurlijk.

Omdat deze stilistische varianten op de christelijke visie van het lijden stoelden, vond ik de brief van paus Franciscus over pedofilie in de katholieke kerk uiterst interessant. Deze boetedoening (alweer) met als titel ‘Aan het Volk van God’ kwam uitgerekend uit op de dag dat Maarten Van der Weijden met een gepijnigd lijf zijn tocht moest afbreken. In zijn niet al te lange brief (wat zijn tweeduizend woorden vergeleken met tienduizenden gevallen van verkrachting en misbruik van kinderen wereldwijd?) komen de woorden ‘pijn’ en ‘lijden’ niet minder dan veertien keer voor.

Charisma.

Het gaat hier om het concrete leed van de slachtoffers, vermengd met de meer virtuele pijn van de geschokte omstanders die we zijn: ‘Een misdaad die diepe wonden veroorzaakt, bestaande uit pijn en machteloosheid (...) De pijn van de slachtoffers is ook onze pijn’. Mooie woorden maar je zou willen dat deze gepaard zouden gaan met anderen als bijvoorbeeld ‘strenge straffen voor de daders’ of ‘grondige hervormingen van het instituut zoals afschaffing van het celibaat’. Helaas eindigt de brief met een verbijsterende dooddoener: het is aan de heilige geest om ons de kracht te geven om ‘onze compassie uit te kunnen drukken evenals onze beslissing om met moed te strijden’.

Franciscus is een man van groot charisma die vooral goed is in communicatie. Een man van uitgesproken verontwaardiging (vergogna!), niet wars van symboliek. Een kerkleider met veel krachtige woorden en uitroeptekens maar helaas weinig wol. In feite is hij een beetje een Obama aan de Tiber: hoe geadoreerd ook, hij zal niet veel achterlaten. ‘Hij moet nu echt iets doen: zijn nalatenschap staat op het spel’, schreef Stijn Fens in een column die twee dagen voor de pauselijke brief werd gepubliceerd. Destijds vond ik de stap terug van Benedictus XVI niet passend bij een paus. Maar als Franciscus hetzelfde doet om plaats te maken voor een hervormer met een stevige bezem, zou ik pas kunnen geloven dat de katholieke kerk het volgende millennium gaat halen.


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Groot misbruikschandaal Pennsylvania: '1000 kinderen misbruikt door priesters'

Bericht door Fenna » 28 aug 2018, 08:57

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie