Judas evangelie openbaar!

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
willy5

Judas evangelie openbaar!

Bericht door willy5 » 05 apr 2006, 00:16

WASHINGTON (RKnieuws.net) - Donderdag verschijnt in de VS de Engelse vertaling van het ’Evangelie van Judas’.
Hans Geybels, woordvoerder van kardinaal Danneels, stelt dat het Judas-evangelie inderdaad een apocrief evangelie is. "Het is nooit een officieël evangelie geweest. Het gaat niet terug op ooggetuigen. Het is een zogenaamd gnostisch geschrift, tot stand gekomen in sekte-middens. Die stelden dat God gebruik maakte van Judas om zijn heilsplan uit te voeren. Dat druist helemaal in tegen onze katholieke visie". (tb)
Na lang wachten eindelijk dit evangelie openbaar. Ben benieuwd.
Nu nog wachten op de codex Sinaiticus.

Lili

Bericht door Lili » 07 apr 2006, 11:08

Heb het gisteren op tv gehoord 6.4.06, en het boek zal begin 07 in de winkel liggen. Judas was geen verrader maar Jezus hielp zijn planneke uit te werken. (zeiden ze op tv).
Dolma

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 07 apr 2006, 15:01

Ik krijg net een tip dat a.s. zondagavond om 22.00 uur op National Geographic een documentaire over het Judas Evangelie te zien is.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 07 apr 2006, 15:39

wie is Judas als ik vragen mag. een vluchteling van Jezus toch ofzoiets :roll: :?

billy bonny

Bericht door billy bonny » 07 apr 2006, 17:09

nee pro-raver judas was degeen die jezus zou hebben verraden aan het gezag onder het romeinse rijk voor ik geloof 12 silver stukken (munten) en daarna heeft hij zich verhangen, maar nu zal waarschijnlijk blijken dat dit verhaal niet klopt tot grote ergenis van die hoer op de zeven heuvels

Ravertje

Bericht door Ravertje » 07 apr 2006, 17:34

danke :) weer wat geleerd
En wat betreft die hoerke nik wel.
Zou die Jezus niet daar mee vreemd zijn gegaan ? of kinderen mee hebben

billy bonny

Bericht door billy bonny » 07 apr 2006, 17:57

pro-raver de hoer op de zeven heuvels is een andere naam voor de rkk=rooms katholieke kerk om dat ze met alle winden mee ging om aan geld een macht te komen

Ravertje

Bericht door Ravertje » 07 apr 2006, 21:33

jah maar wat ik me nog kan herinneren wat ik ooit heb geleerd is dat Jezus ook iets met een hoer had :S. Of is dat iemand anders geweest dan :S
Of hebben ze maar wat gezegt vroegâh ??

billy bonny

Bericht door billy bonny » 07 apr 2006, 22:50

ja pro-raver dat was maria magdalena ,niet te verwarren met maria vrouw van joseph ouders van jezus

laksmi

Bericht door laksmi » 08 apr 2006, 13:34

Ik heb hier ook iets van gezien op tv, ik zou alleen niet meer weten op welke zender het was.

Dat boek is gebaseerd op 13 pagina`s van het script, maar er zouden ongeveer 60 pagina`s moeten zijn. Alleen zijn die pagina`s in handen van (onbekende) verzamelaars.

De 13 pagina`s zijn nu weer in het bezit van de staat Egypte, maar de copyright zijn in handen van (ik geloof) Groot Brittanië (part of the deal).

Lijkt mij erg interessant, geeft nieuwe kijk op dat stukje geschiedenis (denk ik).
Alleen zo onvolledig, daar het maar is gebaseerd op 16 van ongeveer 60 pagina`s.

billy bonny

Bericht door billy bonny » 08 apr 2006, 14:28

ja het is echt zonde dat mensen dit soort geschriften niet bij elkaar kunnen houden erg jammer

Ravertje

Bericht door Ravertje » 08 apr 2006, 20:35

billy bonny schreef:ja pro-raver dat was maria magdalena ,niet te verwarren met maria vrouw van joseph ouders van jezus
Wisst niet dat die magdalena hete.
Dit heb ik gewoon onthouden 8)

billy bonny

Bericht door billy bonny » 08 apr 2006, 20:39

maar volgens de romeinen was maria de moeder van jezus ook een hoer

Ravertje

Bericht door Ravertje » 08 apr 2006, 20:41

billy bonny schreef:maar volgens de romeinen was maria de moeder van jezus ook een hoer
Huh echt waar ?
Waar staat dat als ik het vragen mag??

billy bonny

Bericht door billy bonny » 08 apr 2006, 20:51

ik weet het niet zeker maar ik dacht in het nieuwe testement bij romeinen

Ravertje

Bericht door Ravertje » 08 apr 2006, 21:05

billy bonny schreef:ik weet het niet zeker maar ik dacht in het nieuwe testement bij romeinen
:P
maar toch zijn er vroeger niet veel van die dingen geschreven over Jezus?
Trouwens zo werd er ook over die Mohammed gesproken die ook dingen van god door kreeg. Zeg maar de Jezus van de ISLAM

The Return

Bericht door The Return » 08 apr 2006, 21:37

Er zijn in de bijbel al verschillende versies over Judas. De ene beweert dat hij zichzelf uit schuld zou hebben opgehangen terwijl de ander er over zwijgt wat er daarna gebeurd. En dan is er nog een versie waar hij echt als verrader neer wordt gezet en uiteindelijk door God wordt gestraft.
Voor dat deze tekst bekend werd had ik zelf ook altijd al een intepretatie dat Judas toch wel een belangrijke schakel was in dit alles en hem niet in die zin zag als iemand die slecht was. Het moest gebeuren dat Jezus werd overgeleverd en het leek mij in ieder geval ook aannemlijk dat Jezus dat hem nooit heeft kwalijk genomen. Nu dus eindelijk een andere uiterste, ook wel leuk :)

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 09 apr 2006, 00:28

De Judaskus wordt vaak uitgelegd als verachtelijke vorm van verraad. Toch zijn er in het verleden al mensen geweest die er op wezen dat Judas en Jezus een hechte vriendschapsband hadden en dat Jezus aan Judas had laten weten wat er stond te gebeuren. Daardoor had Judas als taak op zich genomen om Jezus aan de Romeinen uit te leveren, een vreselijke taak, maar Judas heeft van Jezus begrepen dat het noodzakelijk is en doet het niet uit verraad, maar uit vriendschap. Dus als Judas aan de Romeinen moet aanwijzen wie Jezus is doet hij dit met een kus. Daarmee onderstreept Judas nog eens zijn innige vriendschap met Jezus.

In de film The Last Temptation of Christ komt dit aspect ook naar voren, al heeft die film verder helemaal niets te maken met welk evangelie ook, het is een fantasie van de schrijver van het verhaal.

In de Bijbel is geen enkele aanwijzing te vinden dat Maria Magdalena een hoer was, wie denkt te weten dat dit wel het geval was moet me maar eens naar een tekst verwijzen waar dit uit zou moeten blijken.

billy bonny

Bericht door billy bonny » 09 apr 2006, 09:49

al in de oudste exegetische tradities wordt maria magdalena soms gelijk gesteld aan de boetvaardige zondares >lucas 7:36-50 < dit blijkt echter niet uit de bijbel zelf (daar moet ik je gelijk in geven ).in de zesde eeuw stelde paus gregorius 1 maria magdalena expleciet gelijk aan de boetvaardige zondares ;vrouw van lichte zeden uit lucas 7

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 10 apr 2006, 00:38

billy bonny schreef:.in de zesde eeuw stelde paus gregorius 1 maria magdalena expleciet gelijk aan de boetvaardige zondares ;vrouw van lichte zeden uit lucas 7
En dat deed hij volkomen ten onrechte. Afgelopen avond heb ik nog weer eens naar de NGC documentaire over de Da Vinci code gekeken (omdat daarna de nieuwe docu over het Evangelie van Judas werd uitgezonden) en daar kwam de betekenis van Maria Magdalena ook weer aan bod. Dat Maria Magdalena een hoer was is door de kerk verzonnen omdat men de gedachte niet kon verdragen dat ook vrouwen tot de selecte groep discipelen rond Jezus behoorden.

Dat Jezus van vrouwen hield en een relatie heeft gehad kwam kennelijk niet in hun kraam te pas, dus werd Maria Magdalena als een soort groupie afgeschilderd en werd (onterecht) een relatie gelegd met de hoer die door Jezus wordt gemaand om voortaan niet meer te zondigen. Ook werd de vrouw door de kerkelijke machthebbers als tweederangs mens neergezet, ze was immers voortgekomen uit de rib van Adam, altans, zo luidt het scheppingsverhaal dat door de kerk is omarmd. Om dezelfde reden hebben vrouwen binnen de kerk geen machtspositie.

Plaats reactie