God en Goden - bedenksels van de mensen

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Animal

God en Goden - bedenksels van de mensen

Bericht door Animal » 06 aug 2006, 11:46

God en Goden zijn bedenksels van mensen.
Daar worden onze peuters en kleuters mee volgepropt.

Als je de kleintjes laat opgroeien zonder het besef van een God en Goden zullen die door het leven gaan zonder het besef van goddiensten.

Daarom heeft het geen zin te geloven in welke vorm van opperwezen dan ook. Het leven draait gewoon door.

God en Goden vereren en instituten van die Goden achterna lopen geeft de domheid van het menselijk bestaan aan.

Anet

Bericht door Anet » 06 aug 2006, 13:05

Mensen moeten nu eenmaal onderdrukt worden en denken dat men beperkt is, terwijl dit absoluut niet zo is.
Zonder, door andere, opgelegde limieten (grenzen) zijn de mogelijkheden van de blije positieve mens als individu bijna onbeperkt! :wink:

Animal

Bericht door Animal » 07 aug 2006, 22:53

Inderdaad Anet.

Ik denk dat het volgen van dogma's de ontwikkeling van de mens stopt en beperkt. Door gebonden te zijn aan een godsdienst zul je nooit een vrij denker kunnen worden. Je grenzen zijn vastgesteld voor je.
Je kan alleen opdreunen wat andere je hebben ingeprent.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 08 aug 2006, 06:08

Dus in andere woorden
Verweer de godsdiensten :?:

Maïca

Bericht door Maïca » 08 aug 2006, 09:47

Soms denk ik dat de mensheid haar eigen sterfelijkheid niet kan accepteren. De mensheid vindt zichzelf zo geweldig en ziet zichzelf verheven boven alles; dan kan het toch niet dat het zomaar afgelopen is?
Ik denk dat om die redenen het zo zou kunnen zijn dat mensen zelf goden hebben bedacht en godsdiensten hebben laten ontstaan.

Animal

Bericht door Animal » 08 aug 2006, 10:40

Bang voor de dood !
Sterfelijkheid niet accepteren !
Onzekerheid van wat is er na de dood !

En daar wordt nu juist gebruik van gemaakt.
De uitspraak daarvoor is:
Volg mij nu, leef naar mijn opvatting en aanwijzingen en na jouw dood komt alles goed.
Pro-raver schreef:Dus in andere woorden
Verweer de godsdiensten :?:
Verweer geen godsdiensten. Als je zaken gaat verbieden of zienswijze gaat opdringen aan anderen doe je hetzelfde als de gelovigen met hun godsdiensten.

MMe

Bericht door MMe » 08 aug 2006, 13:24

Naar mijn mening zijn wij juist bedenksels(schepsels) van God want zonder God zou er niet eens een universum zijn om in te leven laat staan te denken :shock:

Maar dat is mijn mening, ik ben ook het grootste deel van mijn leven atheist geweest maar door de dingen die ik heb meegemaakt ben ik er toch anders over gaan denken en heb zelfs God mogen zien en nog veel meer dus voor mijn bestaat God echt :)

Animal

Bericht door Animal » 08 aug 2006, 14:58

Dat zijn juist de trics en trucjes die ons brein uithalen met ons MMe.
Iedereen heeft weleens een goedgevoel. Ook hallucinerende momenten kunnen als goddelijke belevingen worden ervaren en omschreven.
Allemaal een kwestie van hormonen en het verkeren in een trance.

Als je mensen vanaf geboorte zonder een god of goden laat opgroeien zullen ze altijd door het leven gaan zonder het besef van een god of goden. Uit zichzelf verzint een mens geen religie. Godsdiensten en dogm'as worden door andere aangedragen. Daarom lijkt mij de stelling nog steeds juist dat god en goden bedenksels zijn van mensen.

MMe

Bericht door MMe » 08 aug 2006, 15:12

Ik zie het meer als een spirituele ervaringen, een mens is meer dan alleen maar het rationeel denken.
Maar iedereen zo zijn mening 8)

nutz

Bericht door nutz » 08 aug 2006, 16:16

animal schreef: Uit zichzelf verzint een mens geen religie. Daarom lijkt mij de stelling nog steeds juist dat god en goden bedenksels zijn van mensen.
??? :roll:

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 08 aug 2006, 21:56

Ja dat is een beetje een tegenspraak.
Maargoed.

Ik ben het er wel mee eens dat het door mensen is verzonnen, en ook dat het nu al een paar eeuwen wordt misbruikt om mensen te onderdrukken.

Ik snap niet dat het nog steeds wordt geaccepteerd dat kinderen vanaf hun jongste jaren door hun ouders worden geindoctrineerd door ze maar steeds mee te sleuren naar de kerk en al die godsdienst meuk erin te stampen.
Dat noem ik dus gewoon hersenspoelen.
Laat die kinderen lekker met rust tot ze een jaar of 18 zijn en dan mogen ze zelf kiezen of ze naar de kerk willen of niet.
Misschien dat ze dan in die 18 jaar nog een beetje zelf leren nadenken ook.
In plaats van al die shit maar op te dreunen omdat je ouders eisen dat hun kind ook katholiek, christen, jood, moslim of wat dan ook wordt.

Mensen moeten het zelf weten of ze willen geloven, mochten ze er steun bij vinden, prima, maar persoonlijk ben ik er niet zo voor.
Maar mensen krijgen niet de kans om er zelf voor te kiezen, omdat ze vanaf kind af aan al worden gedwongen.
Uitzonderingen (een stuk of 10 wereldwijd) daargelaten.

[edit] en dat chips is dan een censuurtje, voor poep in het engels.[/edit]
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 08 aug 2006, 22:08

Het geloof hoort ook een beetje bij de opvoeding (communie, Kerst, Pasen etc.) en wanneer het een jonge-volwassene is geworden heeft het eigenlijk geen zin meer om te laten kiezen wat voor geloof hij of zij zal kiezen. Want als je je hele leven weinig tot niets doet met geloof zal dat na hun 18de ook niet meer worden, vooral in deze tijd. Dan dring je in principe een kind ook iets op.

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 08 aug 2006, 22:13

FoX schreef:Het geloof hoort ook een beetje bij de opvoeding (communie, Kerst, Pasen etc.) en wanneer het een jonge-volwassene is geworden heeft het eigenlijk geen zin meer om te laten kiezen wat voor geloof hij of zij zal kiezen. Want als je je hele leven weinig tot niets doet met geloof zal dat na hun 18de ook niet meer worden, vooral in deze tijd. Dan dring je in principe een kind ook iets op.
Vind ik niet.
Waarom zou iemand er bewust NIET voor kiezen naar de kerk te gaan?
Omdat het niet bij je past, of omdat je er niet in gelooft.
Je bent wel vrij om te gaan, maar als je dat niet wilt is het je eigen keuze.
En niet door je ouders opgelegd.

Ik zie het net als Sinterklaas.
Dat geloof je ook tot je ouders je vertellen dat het kletskoek is.
Althans, je komt er wellicht zelf ook achter.
Met geloof zie ik het precies hetzelfde, alleen word je niet verteld dat het kletskoek is...
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 08 aug 2006, 22:22

Als peuter, kleuter kan je nog geen zelfstandige beslissingen nemen. Een kind zal niet snel zeggen dat hij of zij naar de kerk wilt omdat hij/zij geloof zo interessant vindt. Als je een kind de keuze geeft ‘Wat gaan we vandaag doen? Zullen we naar de kerk gaan of gaan we naar de nieuwste Disney film? ’ dan zal deze zonder twijfel meteen roepen dat hij of zij naar de film wilt gaan.

Voor de een is geloof kletskoek voor de ander niet. Het is maar hoe je je kind wilt opvoeden. In principe moeten ouders die niet geloven ook geen Kerst, Pasen etc. meer voeren.

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 08 aug 2006, 23:25

Je zegt het zelf al.
Een kind kan geen beslissingen nemen.
Dus wordt het geloven opgedrongen.
Het niet dwingen naar de kerk te gaan, maar het kind op latere leeftijd te laten kiezen is geen voorgekauwde mening die je het kind meegeeft.
Dan kunnen ze zelf uitmaken of ze willen of niet.

En kerst en pasen etc zijn meer volksfeesten geworden in Nederland.
Dat is maar een klein onderdeel van het geloof, althans, dat zou het moeten zijn.
Maargoed, ik ben erop tegen dat kids gewoon maar mee moeten, of ze nu willen of niet.
Kan nooit goed zijn.
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 09 aug 2006, 13:45

FoX schreef:
In principe moeten ouders die niet geloven ook geen Kerst, Pasen etc. meer voeren.
Ja hoor, daar doe ik als ouder dus wel aan.
Alleen is kerstmis Santa Claus voor mij met zijn rendieren en cadeautjes, en is pasen de paashaas met lekkere chocoladeeieren.
Ik heb mijn dochter vrij gelaten in de keuze van het geloof.
We bezoeken soms kerkjes in het buitenland, en ik vertelde er vroeger wel eens wat over, maar ze heeft er niks mee gelukkig.
Ik ben anti gelovig, en mijn dochter moet er ook niks van hebben, maar ik heb de keus aan haar gelaten.
Onnodig te vermelden dat mijn dochter niet gedoopt is natuurlijk tot grote schande en verdriet van de schoonfamilie, maar daar gaf ik toen lekker niks om.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 09 aug 2006, 16:07

FoX schreef:In principe moeten ouders die niet geloven ook geen Kerst, Pasen etc. meer voeren.
Bij ons zat er geen religieus aspect aan die dagen, maar het waren wel speciale dagen die in gezins- of familieverband werden doorgebracht met uitjes, uitgebreid eten of wat ook.

Animal

Bericht door Animal » 09 aug 2006, 17:49

MetalPig schreef:
FoX schreef:In principe moeten ouders die niet geloven ook geen Kerst, Pasen etc. meer voeren.
Bij ons zat er geen religieus aspect aan die dagen, maar het waren wel speciale dagen die in gezins- of familieverband werden doorgebracht met uitjes, uitgebreid eten of wat ook.
Eens met MetalPig. En oneens met Fox.
Omdat iedereen vrij is om een feest op eigen manier te vieren. Daar heeft niemand wat mee te maken waarom of op welke manier ik een bepaald soort feest beleef en vier.

En ik denk dat steeds meer mensen in Nederland de religeuse feesten kerst pasen etc etc meer en meer zien als een speciaal familie feest dan een religeus feest. Kerst is bij ons SantaClaus met zijn kadootjes en pasen is de paashaas met zijn chocolade eieren.

Mike

Bericht door Mike » 09 aug 2006, 22:13

Het toppunt van hypocrisie vind ik het feit dat kerken op Kerstavond vol zitten met mensen die er de rest van het jaar nooit komen. Wat denken die mensen daar te vinden, die ene keer per jaar? Wat motiveert ze om erheen te gaan?
Is het een oprechte behoefte aan tóch een spirituele invulling van het Kerstfeest, als tegenwicht voor al het materialistische geweld dat rond die tijd over ons heen dendert?
Of is het een merkwaardig automatisme: met Kerstmis naar de kerk gaan "omdat het zo hoort"?
Of: is de Kerstnachtdienst inmiddels verworden tot een soort attractie, een leuk uitje voor één keer per jaar, en nog gratis bovendien...

Noem me een pessimist, maar ik vrees eigenlijk dat laatste. En dat terwijl ik niet eens een gelovige ben.

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 10 aug 2006, 16:57

Ik denk ook het laatste.
En ik snap er ook niks van waarom mensen dat doen.
Alsof het alleen ok is om als niet gelovige met kerst toch een beetje te geloven, want dan krijgt kerst nog een beetje betekenis?
Ik snap het niet.
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Plaats reactie