God en Goden - bedenksels van de mensen

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Animal

Bericht door Animal » 15 nov 2006, 22:46

Wetenschap en geloof

In de wetenschap probeert men kennis te verwerven door theorieën met experimenten of logische analyse te testen. Bij geconstateerde afwijkingen of zwakke plekken kan de theorie dan aangepast worden of zelfs in de prullenbak verdwijnen. Zie ook wetenschappelijke methode. Zolang een theorie niet is bewezen of verworpen kan men spreken van geloven in de juistheid of onjuistheid van de theorie, gebaseerd op de aannemelijkheid ervan. Echter: een theorie is pas werkelijk bruikbaar als onomstotelijk, empirisch bewijs is geleverd. Het is niet mogelijk om op wetenschappelijk niveau voort te bouwen op een onbewezen theorie.

Geloof in een theorie staat dus niet garant voor de bruikbaarheid ervan. Jacques Benveniste was er bijvoorbeeld tot aan zijn dood van overtuigd de werkzaamheid van homeopathie te hebben bewezen, maar sindsdien heeft niemand deze resultaten kunnen herhalen.

Ook vinden soms onechte onderzoeken plaats met het doel om een van tevoren vastgestelde conclusie gemeengoed te laten worden, en daardoor een fundering te leveren voor het houden van een bepaald geloof. Dit wordt pseudowetenschap genoemd, en wordt door "reguliere" wetenschappers niet serieus genomen.

Soms wordt een hypothese schijnbaar wetenschappelijk bewezen, waarna later na nieuwe inzichten blijkt dat de deze toch ongeldig of maar gedeeltelijk geldig was. In dat geval was het (wetenschappelijk) geloof in de waarheid van de betreffende hypothese al die tijd niet op de werkelijkheid gebaseerd. Een voorbeeld hiervan is de gravitatietheorie die na de ontdekking van atomaire en sub-atomaire structuren niet algemeen geldig bleek te zijn.

moonwalker

Bericht door moonwalker » 15 nov 2006, 22:55

Dus er is wel zoiets als wetenschappelijk geloof...Als ik je artikel goed heb begrepen. ;)

Animal

Bericht door Animal » 16 nov 2006, 14:59

Volgens mij niet, Moon.

Volgens mij kan er wel een geloof (aanname) zijn in een nog niet bewezen theorie van een bepaald onderdeel in de wetenschap. Dan hebben de wetenschappers een uitdaging om die theorie te gaan bewijzen. Men zal middels onderzoeken en modellen het geloven in een bepaalde theorie proberen wetenschappelijk te bewijzen.

Zodra die theorie bewezen is, is er geen sprake meer van een geloof/aanname maar van een bewezen wetenschappelijke theorie en is een feit geworden.

1. Dus er bestaat wel een geloof in een theorie, maar geen geloof in wetenschap.

2. Het geloof in een theorie is een ander geloof dan het geloof/geloven in een religie. Er is immers geen sprake van aanbidding van een hogere bovennartuurlijk macht.

3. Het geloof in een theorie/hypothese kan niet gebruikt worden als standaard voor de wetenschap.

moonwalker

Bericht door moonwalker » 16 nov 2006, 16:53

Juist Animal. Punt 2 is wat ik probeerde uit te leggen zonder succes. Ben het helemaal met je eens dan. ;)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 16 nov 2006, 17:40

moonwalker schreef:Juist Animal. Punt 2 is wat ik probeerde uit te leggen zonder succes. Ben het helemaal met je eens dan. ;)
Oh, okee. Ik werd op het verkeerde been gezet door de topic-titel :oops:

Barrel

Bericht door Barrel » 12 mei 2007, 11:39

Kerst heeft voor mijn net zoveel te maken met godsdienst als een kerstboom dat doet. Niets dus. Het zijn echter wel speciale dagen, die in het teken van familie staan maar ook in het teken van reflectie op het afgelopen jaar.

Godsdienst is ooit onstaat als invulling van de mens haar angst om overgeleverd te zijn aan het lot, inclusief de dood.
Toen de mens nog als nomaden leefden, was er geen god. Pas toen we aan landbouw gingen doen, onstond dat. Een van de redenen was dat ons leven toen veranderde. Als er een slechte oogst was, had dat direct gevolgen. Je kon niet simpel weg je dingen oppakken en naar een nieuw gebied trekken. Men moest gaan plannen, en werd afhankelijk van het weer. Allerlei zaken waar de mens geen invloed op had. Uit die machteloosheid is godsdienst geboren. En daar is later door machtswellustelingen gretig op ingesprogen. COnstantijn was zo ongelovig als de pest. Hij herkende echter wel degelijk de macht die besloten lag in het mensen in iets laten geloven.

Een beetje zoals Hobbes dat in de 17e / 18e eeuw schreef in zijn Leviathan. De mens is een mechanisch apparaat, dat twee dingen nodig heeft. Een visie / geloof en een leider. Geef ze deze, en ze worden zo mak als schapen, en de 'Commonwealth' wordt mogelijk.

'Schaar je in de kudde van Jezus' ... Het idee alleen al ...

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 20 mei 2007, 20:52

Toen de mens nog als nomaden leefden, was er geen god.
Hoe noem je de goden van de Aborigines dan?

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 21 mei 2007, 19:45

Volgens mij hebben de abo's geen goden, omdat zij geloven dat ze de wereld zelf geschapen hebben door hem te dromen.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 22 mei 2007, 23:43

In die droomwereld huisen de ideale krijgers. Van die ideale krijgers proberen de aborigines speciale krachten te ontvangen.

Riekt behoorlijk naar goden.

Anet

Bericht door Anet » 23 mei 2007, 00:00

Goden rieken naar narigheid .. dat is een punt! God en goden zijn je reinste flauwekul! Goden zijn alleen maar bedacht om niet meer voor jezelf na te denken .. you have to comply ... Afbeelding (Excuse my French .. :lol: )

The Return

Bericht door The Return » 23 mei 2007, 15:11

Anet schreef:Goden rieken naar narigheid .. dat is een punt!
Een mening ja.
God en goden zijn je reinste flauwekul! Goden zijn alleen maar bedacht om niet meer voor jezelf na te denken ..
Sta jij als atheïst open voor een mogelijkheid dat er wel een god kan zijn wanneer je iets ziet dat daar op wijst?

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 24 mei 2007, 21:12

Anet schreef:Goden zijn alleen maar bedacht om niet meer voor jezelf na te denken .. you have to comply
Ja, van ons tweeën denk ik het minste na...

Plaats reactie