God is er niet voor autistische mensen

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Animal

God is er niet voor autistische mensen

Bericht door Animal » 05 sep 2006, 19:49

Deze stelling kwam ik tegen op internet.

God is er niet voor autistische mensen !

Het verhaal van een Autist:
Ik ben religieus opgevoed en heb dit altijd als de waarheid gezien. Zo werkt dat tenslotte, wat je ouders vertellen is waar. Mijn familie was vrij actief in de religie, dus wilde ik niet achterblijven. Ik mistte echter de koppeling die anderen hadden. Het typische "warme" gevoel bij bidden en de andere ervaringen waar men altijd over sprak. Op deze "lege" manier geloven is niet vol te houden en toen ik 25 was heb ik de zoektocht op moeten geven. Op het moment dat je door dat moeilijke proces heen bent (cognitieve dissonantie), wordt je eigenlijk een vrije denken en wordt het makkelijker om de zaken verder te bestuderen.

Toen werd dus bij mij Asperger vastgesteld. Het blijkt dat ik geen groepsgevoel ken en geen sociale aantrekkingskracht voel. Ik kan ook geen relaties aan gaan met anderen. Dit is een neurologische afwijking, dus geen psychische afwijking. Je komt dus zo ter wereld. Ik vind het erg toevallig dat juist bij een dergelijke aandoening, het complete "godsgevoel" ook verdwijnt. Het lijkt er sterk op dat er een koppeling is. Dit gevoel wordt vooral gesterkt als je ziet dat mensen over de hele wereld dit "godsgevoel" wel voelen, maar ongeacht wat ze geloven. Als een leer alleen beleefd kan worden door mensen met een bepaalde aanleg (ookal is die aanleg er bij 99% van de mensen), dan is die leer volgens mij niet correct.

Ik zie religie dus ook als een effect wat mensen in hun macht kan krijgen. Het is volgens mij het onderbewuste dat effecten teweeg brengt bij mensen en mensen interpreteren dit alsof het van een autonome entiteit afkomstig is. Vooral het dogmatische van religie vind ik slecht. Als je kijkt op de diverse religieuze forums zie je dat een "rotsvast geloof" als positief wordt gezien. Twijfelen aan geloof is negatief. Blindheid wordt actief gecultiveerd. Onder het mom van "vrij denken" worden bewijzen gezocht voor het geloof en op een enkelzijdige manier uitgelegt waarbij alle steeds neer komt op "gevoel". Ik vind dit een zeer gevaarlijk systeem.

Ik heb de laatste jaren erg veel gehad aan de boeddhistische filosofie/leer. Hierbij wordt op een wetenschappelijke manier onderzoek gedaan naar geluksbeleving en de psyche van de mens. Het is een leer zonder "geloof" en gevoelens en werkt bij mij wel. Het cultiveert actief een andere levenshouding. Eigen verantwoordelijkheid en open staan voor alle denkbeelden staan voorop.

de conclusie van hem was:

A) Ik doe iets verkeerd. Dit zou inhouden dat alle hulp die ik gezocht heb mij niet kon helpen, oftewel, christendom moet een vreselijk complex geheel zijn. Lijk mij sterk, want er zijn mensen die hem plotseling "vinden". 25 jaar moet genoeg zijn om iets van een antwoord te vinden.

B) God vind mij niet aardig. Hij laat blijkbaar niks van zich horen hoe lang ik hem ook gezocht heb. Dit lijkt me sterk, want ik heb heel erg mijn best gedaan.

C) Geloof komt uit het onderbewuste en mensen die het gevoel missen kunnen niet geloven, oftwel god bestaat niet als autonome entiteit. Dit is wat mij betreft het meest logische antwoord of mis ik iets?

The Return

Bericht door The Return » 05 sep 2006, 19:59

Lekker is dat, om op iemand te reageren waar je geen feedback kan verwachten.

Animal

Bericht door Animal » 05 sep 2006, 21:36

Gaat niet om de persoon.

Je zou de kern van het verhaal eruit kunnen halen en daarop reageren in plaats van op de persoon.

Ik kon mij goed in het verhaal inleven en vond het een erg intrigerend verhaal. Het gaat om god in combinatie met autisme. Ik wil er voor jouw wel een quote van maken hoor of zijn verhaal cursief zetten.

The Return

Bericht door The Return » 05 sep 2006, 22:07

M.i. probeert hij vooral zichzelf de schuld te geven van het alles.
Verder is het wel aardig om autisme als hoofdreden aan te geven voor het niet hebben van een 'godsgevoel'. Maar dat zou er op neerkomen dat er in Nederland we te maken hebben met een paar miljoen autisten.

MMe

Bericht door MMe » 05 sep 2006, 22:11

Ja het is wel een intrigerend verhaal want de meeste mensen vinden hun geloof op het gevoelsmatige vlak en als je dat niet hebt wordt het lastig.
Maar 25 jaar is niet lang, zeker niet vergeleken met de eeuwigheid.
Sommige mensen blijven hun hele leven zoeken en vinden God pas in hun laatste levensjaren dus geef de moed niet op.
Ik geloof niet dat God er niet zou zijn voor autistische mensen, ik denk dat autistische mensen alleen een andere weg bewandelen opweg naar hem.
Ik denk dat als je autistisch bent je ook vergevorderde eigenschappen hebt en daar zou je iets mee moeten doen dat zelfs God versteld doet staan.
Er staat in de bijbel een mooi verhaal over de gelijkenis van de wijngaard, de mensen die pas op de helft van de dag gaan werken dat die ook betaalt krijgen net zoals de mensen die al de hele dag aan het werk waren. :)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: God is er niet voor autistische mensen

Bericht door MetalPig » 06 sep 2006, 08:21

Animal schreef:God is er niet voor autistische mensen !
Ja, klopt.

Animal

Bericht door Animal » 06 sep 2006, 08:29

The Return schreef:M.i. probeert hij vooral zichzelf de schuld te geven van het alles.
Ik lees niet echt een beschuldiging maar meer een zoekende verklaring in zijn verhaal.
The Return schreef:Verder is het wel aardig om autisme als hoofdreden aan te geven voor het niet hebben van een 'godsgevoel'. Maar dat zou er op neerkomen dat er in Nederland we te maken hebben met een paar miljoen autisten.
Deze vergelijking komt ongeveer over een met :
Alle blinden lopen met een blindstok. Dus alle wandelaars met een stok zijn blind.

Maar misschien heb je toch wel gelijk dat die paar miljoen nederlanders die geen geloof hebben allemaal licht autist zijn. Die aandoening is er ook in alle gredaties.
MMe schreef:meeste mensen vinden hun geloof op het gevoelsmatige vlak
Op welk vlak kun je nog meer een geloof vinden ? Is geloof niet voor alle mensen altijd een gevoelskwestie ?
MMe schreef:Maar 25 jaar is niet lang, zeker niet vergeleken met de eeuwigheid.
25 jaar zoeken naar iets lijkt mij een erg lange tijd en respect voor die lange tijd dat die aan het zoeken is geweest en heeft volgehouden. Maar het belangrijkste is dat die die persoon geen eeuwigheid heeft en in zijn leven ook andere dingen zou kunnen zoeken.
MMe schreef:Ik geloof niet dat God er niet zou zijn voor autistische mensen, ik denk dat autistische mensen alleen een andere weg bewandelen opweg naar hem.
Hoe dan?

Het autistische fenomeen laat juist zien dat het godsgevoel een gevoel is van binding, relatie onderhouden, warmte geven en krijgen, en ergens bijhoren, een product is vanuit de hersenen. Dat onderdeel functineerd niet bij autisten. Het onderdeel dat daar verantwoordlijk is is onder andere de hipocampus als ik me niet vergis.
MMe schreef:Ik denk dat als je autistisch bent je ook vergevorderde eigenschappen hebt
Welke dan ?
MMe schreef:Er staat in de bijbel een mooi verhaal over de gelijkenis van de wijngaard, de mensen die pas op de helft van de dag gaan werken dat die ook betaalt krijgen net zoals de mensen die al de hele dag aan het werk waren.
Ik begrijp deze tekst niet? Leg eens uit, Want dat lijkt mij erg oneerlijk. De wijnboer die daar mee rekent is snel faiet.

The Return

Bericht door The Return » 06 sep 2006, 11:50

Animal schreef:
The Return schreef:Verder is het wel aardig om autisme als hoofdreden aan te geven voor het niet hebben van een 'godsgevoel'. Maar dat zou er op neerkomen dat er in Nederland we te maken hebben met een paar miljoen autisten.
Deze vergelijking komt ongeveer over een met :
Alle blinden lopen met een blindstok. Dus alle wandelaars met een stok zijn blind.
Weet ik nog niet, misschien is het wel zo'n vergelijking...

Maar misschien heb je toch wel gelijk dat die paar miljoen nederlanders die geen geloof hebben allemaal licht autist zijn. Die aandoening is er ook in alle gredaties.
Lijkt me niet.

MMe

Bericht door MMe » 06 sep 2006, 11:52

Animal schreef:
The Return schreef:M.i. probeert hij vooral zichzelf de schuld te geven van het alles.
Ik lees niet echt een beschuldiging maar meer een zoekende verklaring in zijn verhaal.
The Return schreef:Verder is het wel aardig om autisme als hoofdreden aan te geven voor het niet hebben van een 'godsgevoel'. Maar dat zou er op neerkomen dat er in Nederland we te maken hebben met een paar miljoen autisten.
Deze vergelijking komt ongeveer over een met :
Alle blinden lopen met een blindstok. Dus alle wandelaars met een stok zijn blind.

Maar misschien heb je toch wel gelijk dat die paar miljoen nederlanders die geen geloof hebben allemaal licht autist zijn. Die aandoening is er ook in alle gredaties.
MMe schreef:meeste mensen vinden hun geloof op het gevoelsmatige vlak
Op welk vlak kun je nog meer een geloof vinden ? Is geloof niet voor alle mensen altijd een gevoelskwestie ?
MMe schreef:Maar 25 jaar is niet lang, zeker niet vergeleken met de eeuwigheid.
25 jaar zoeken naar iets lijkt mij een erg lange tijd en respect voor die lange tijd dat die aan het zoeken is geweest en heeft volgehouden. Maar het belangrijkste is dat die die persoon geen eeuwigheid heeft en in zijn leven ook andere dingen zou kunnen zoeken.
MMe schreef:Ik geloof niet dat God er niet zou zijn voor autistische mensen, ik denk dat autistische mensen alleen een andere weg bewandelen opweg naar hem.
Hoe dan?

Het autistische fenomeen laat juist zien dat het godsgevoel een gevoel is van binding, relatie onderhouden, warmte geven en krijgen, en ergens bijhoren, een product is vanuit de hersenen. Dat onderdeel functineerd niet bij autisten. Het onderdeel dat daar verantwoordlijk is is onder andere de hipocampus als ik me niet vergis.
MMe schreef:Ik denk dat als je autistisch bent je ook vergevorderde eigenschappen hebt
Welke dan ?
MMe schreef:Er staat in de bijbel een mooi verhaal over de gelijkenis van de wijngaard, de mensen die pas op de helft van de dag gaan werken dat die ook betaalt krijgen net zoals de mensen die al de hele dag aan het werk waren.
Ik begrijp deze tekst niet? Leg eens uit, Want dat lijkt mij erg oneerlijk. De wijnboer die daar mee rekent is snel faiet.
Mijn geloof gevind zich niet alleen in het gevoelsmatige vlak maar ook op het visuele spirituele vlak.

Ik heb pas op m'n 36tse jaar het God mogen zien dus 25 jaar is niet zo heel lang, er zijn mensen die pas op hun 86ste een gods ervaring hebben maar er zijn ook mensen die dat al op hun 12e hebben en waarom God dit doet weet ik niet.

Autistische mensen hebben vaak bewonderens waardige eigenschappen zoals fotografisch geheugen enorm goed kunnen rekenen ok virtuoos in kunst zoals schilderen muziek en wat nog meer zij.

De gelijkenis aan de wijngaard staat gewoon in de bijbel en je mag er van denken wat je wilt :wink:

Animal

Bericht door Animal » 06 sep 2006, 17:47

Spiritueel = gevoelsmatig.

Visueel iets zien wil niet zeggen dat het bestaat of aanwezig is. Met een paar paddo's kom je heel ver.

Bewonderens waardige eigenschappen van autisten heeft niets te maken met het godsgevoel wat die mensne niet kennen. Als je autisten met een gave gaat leren rekenen en schrijven, wat ze in principe niet kunnen zal bij het leren rekenen en schrijven hun talentvolle gave afnemen.


Op je 86ste god vinden is leuk voorbeeld. Net zoals een 94 jarige persoon, die dood gaat zonder god gevonden te hebben. Maar het is heel leuk voor je dat je jouw god hebt mogen zien en bekijken. Maar het feit blijft dat niet iedereen zo gezegend is, als je dat een zege kan noemen. Hoe hard die mensen daar ook naar zoeken.
[alien2]

MMe

Bericht door MMe » 06 sep 2006, 20:05

Ik zie dat toch anders, met gevoel bedoel ik hoe je je voelt op een bepaald moment en niet wat je spiritueel ziet met je geestensoog, dat is paranormaal, een gave die iedereen tot op zekere hoogte heeft maar die zie ik ook zonder paddo's. :roll:

Animal

Bericht door Animal » 06 sep 2006, 21:12

oke

American Dawn

Bericht door American Dawn » 07 sep 2006, 18:55

Zal wel kloppen in het geval van ondergetekende.

Maar het zal me ook niet verwonderen als een of andere Autist bij het zien van bepaalde cijfer combinaties b.v. 11:11 hele bijbel passages zoukunnen opzeggen

Verder zijn sommige autisten zo inzichzelf gekeerd dat hun hele bestaan een religiueze ervaring moeten zijn omdat ze zich niet bewust zijn van het ego en alles alleen maar trippy gadeslaan....


een ding is wel juist ,volgens mij hebben velen van hen gewoon geen god nodig ,ze missen hem gewoon weg niet.

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Bericht door Krystallainen » 02 okt 2006, 22:09

MMe schreef:
Animal schreef:
The Return schreef:
Autistische mensen hebben vaak bewonderens waardige eigenschappen zoals fotografisch geheugen enorm goed kunnen rekenen ok virtuoos in kunst zoals schilderen muziek en wat nog meer zij.
Vervang dat woordje "vaak" maar door "zo nu en dan" (of iets in die buurt natuurlijk :P)



een ding is wel juist ,volgens mij hebben velen van hen gewoon geen god nodig ,ze missen hem gewoon weg niet

(Voor wat het waard is:)
Agnost (geloof niet dat je er iets over kan zeggen of er een God is)
18% [ 13 ]
Atheist (geloof niet dat er een God of hogere macht is)
19% [ 14 ]
Polytheist (geloof in meerdere goden)
1% [ 1 ]
Universalist (geloof wel in een God, maar niet in onderscheid tussen religies)
22% [ 16 ]
Boeddhist
2% [ 2 ]
Christen
26% [ 19 ]
Moslim
2% [ 2 ]
Anders
6% [ 5 ]

bron: autsider forum
Plato roeleert

moondancer

Bericht door moondancer » 04 mar 2007, 09:21

Het schijnt dat autistische kinderen en volwassenen juist enorm sterk naar de andere wereld trekken en daar ook heel gevoelig voor zijn
Hangt van de ernst van de autisme af mar is wel bewezen dat deze mensen een speciale gave hebben
helaas word daar nu net niks mee gedaan
Ik denk zelf dat het een enorme opstap is in de wetenschap om dit uit te testen
Is wel een beetje dubbel want iemand die niet volledig zelf kan functioneren is natuurlijk geen relevant proefkonijn
Maar vraag maar aan een autistisch persoon wat die voelt en ziet dan kun je nog voor flinke verassingen komen te staan

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Bericht door Krystallainen » 04 mar 2007, 16:52

moondancer schreef:Het schijnt dat autistische kinderen en volwassenen juist enorm sterk naar de andere wereld trekken en daar ook heel gevoelig voor zijn
Hangt van de ernst van de autisme af mar is wel bewezen dat deze mensen een speciale gave hebben
Wat bedoel je met de andere welerd en welke speciale gave??
Plato roeleert

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 24 mar 2007, 13:24

Heb zelf ook morbus asperger, en als gevolg geloof ik niet in een spirituele god. Ik ben namelijk een grote fan van ID. En mijn god is een alien met een pipet en een petri schaaltje.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 24 mar 2007, 14:50

lange leven het autisme

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Bericht door Krystallainen » 25 mar 2007, 16:50

wat is morbus?
Plato roeleert

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 26 mar 2007, 20:21

Krystallainen schreef:wat is morbus?

Een soort autisme, kort gezegd mensen met weinig emoties en zeer intelligent. Een soort aardse uitvoering van een vulcan. :lol:

Wij zien dingen anders dan de meeste mensen, houden niet van autoriteit. Meeste zijn lid van politieke beweging zoals pvdd of sp. Voordat we iets doen plannen we het eerst en voeren het dan 99,99% feilloos uit. En de meeste zijn vrijgezel, omdat we de andere sexe niet begrijpen.

Favorite hobby's van autisten zijn meestal, startrek ,computers, ruimte vaart en andere moderne wetenschappen.

En in god geloven we al helemaal niet omdat we overal bewijzen van willen zien, voordat we tot de conclusie komen dat iets echt is.

Nog een leuk weetje we noemen normale mensen NT's dat staat voor neuro-typicals, en elk jaar worden er in de wereld steeds minder NT's geboren en steeds meer autisten.

Plaats reactie