God is er niet voor autistische mensen

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Di Lana

Bericht door Di Lana » 26 mar 2007, 22:52

Ik heb een autist gekend die juist wel gelooft en spiritueel is. Ik verbaasde me ook wel een beetje over het stukje van die jongen en vraag me af of autisten inderdaad minder met geloof hebben. Ik ken iemand die met autisten werkt en zal vragen wat zij van deze stelling vindt.

Kan een autist zich niet ook juist helemaal op het geloof storten? Autisten zijn heel erg op 1 ding gericht en focussen zich daar ook helemaal op.

myrtle

Bericht door myrtle » 11 apr 2007, 20:17

The Return schreef:M.i. probeert hij vooral zichzelf de schuld te geven van het alles.
Verder is het wel aardig om autisme als hoofdreden aan te geven voor het niet hebben van een 'godsgevoel'. Maar dat zou er op neerkomen dat er in Nederland we te maken hebben met een paar miljoen autisten.
jij maakt er "geen godsgevoel = autisme" van, terwijl het volgens het verhaal "autisme = geen godsgevoel" is. Dat is een héél belangrijk verschil ;)

Ik ben trouwens ook autist, syndroom van asperger.
Als gevolg daarvan ben ik echt compleet gespleten. Ik kan dingen zowel op de wetenschappelijke "ik-wil-bewijzen" manier bekijken, als op de mysterieuze "geen-bewijzen-dat-iets-bestaat-betekent-niet-dat-het-niet-bestaat" manier. En dat is voor mij echt heel verwarrend :P (ook voor de mensen om mee heen, trouwens :P)
Dat komt trouwens ook terug bij van die hersenhelften testen. Ik kan echt nooit kiezen tussen de twee opties die je dan krijgt, omdat ze allebei even sterk op me van toepassing zijn. Daarom vermijd ik die testen :P
Natuurlijk zijn er altijd mensen die zeggen dat ik gewoon nog niet weet wat ik vindt ofzoiets, maar zo ervaar ik het in elk geval niet.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 13 apr 2007, 10:58

myrtle schreef:Ik kan dingen zowel op de wetenschappelijke "ik-wil-bewijzen" manier bekijken, als op de mysterieuze "geen-bewijzen-dat-iets-bestaat-betekent-niet-dat-het-niet-bestaat" manier. En dat is voor mij echt heel verwarrend :P (ook voor de mensen om mee heen, trouwens :P)
Dat komt trouwens ook terug bij van die hersenhelften testen. Ik kan echt nooit kiezen tussen de twee opties die je dan krijgt, omdat ze allebei even sterk op me van toepassing zijn. Daarom vermijd ik die testen :P
Natuurlijk zijn er altijd mensen die zeggen dat ik gewoon nog niet weet wat ik vindt ofzoiets, maar zo ervaar ik het in elk geval niet.
Je kan het toch niet altijd vermijden, soms heb je gewoon geen keuze buiten het maken van de keuze. Ik wil van jou weten of je dan nijgt naar de wetenschappelijke verklaring of naar het mystieke neigt.
Of ben je je zelfs op die momenten bewust van beiden, ervaar je dat en denk je bij jezelf, okey, ik heb hier twee perspectieven :?:

[edit] Hoe bekijk/interpreteer je het meestal het eerste?
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

myrtle

Bericht door myrtle » 13 apr 2007, 13:27

geen keuze buiten het maken van een keuze? Hoezo verwarrend :P

Maar ik ben me er over het algemeen volledig van bewust dat ik het op veel verschillende manieren kan bekijken. Ik probeer dat ook te gebruiken door lastige situaties (ruzies etc) van beide kanten te bekijken, zodat ik een goed oordeel kan vormen.
En waar ik voor kies, tjah, ik weet het echt niet. Soms weet ik ook echt niet welke kant ik nou wil kiezen in een bepaalde situatie :P. Waarschijnlijk hangt het net af van mn stemming.

edit; en hoe ik het als eerste bekijk, dat hangt denk ik ook weer net af van de situatie. Het is zo verwarrend dat ik het gewoon niet onthoudt :D
Maar ik kan wel een keer proberen het te onthouden. :)

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 14 apr 2007, 13:38

myrtle schreef:geen keuze buiten het maken van een keuze? Hoezo verwarrend :P

Maar ik ben me er over het algemeen volledig van bewust dat ik het op veel verschillende manieren kan bekijken. Ik probeer dat ook te gebruiken door lastige situaties (ruzies etc) van beide kanten te bekijken, zodat ik een goed oordeel kan vormen.
En waar ik voor kies, tjah, ik weet het echt niet. Soms weet ik ook echt niet welke kant ik nou wil kiezen in een bepaalde situatie :P. Waarschijnlijk hangt het net af van mn stemming.

edit; en hoe ik het als eerste bekijk, dat hangt denk ik ook weer net af van de situatie. Het is zo verwarrend dat ik het gewoon niet onthoudt :D
Maar ik kan wel een keer proberen het te onthouden. :)
Is goed, hier;

Reageer met je eerste gedachte op de volgende stellingen;

1. God is een fabeltje.
2. Geesten zijn hersenspinsels.
3. Tijdreizen wordt mogelijk.
4. Ruimtevaart wordt toegankelijk voor iedereen met een wetenschappelijke achtergrond.
5. Je hebt een meningsverschil en ruzie met je beste vriend(in)
Wie neemt de eerste stap om het bij te leggen?
6. Mysterie en wetenschapsforum.
Heerst er een conflict in de titel van dit forum?
7. Waar gaat je voorkeur naar uit?
- Een mooie zomerdag aan het parelwitte strand met groen/blauwwater
- Een mooie winterdag, alles wit, strak blauwe lucht, -5 graden
- Een drukkende avond met donkere lucht en een onweer van 4 uur.
- Het achterna jagen van een tornado in je 4x4 met je aanstaande?

Suc6 ;-)
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

myrtle

Bericht door myrtle » 14 apr 2007, 19:25

alsjeblieft;

1. God is een fabeltje.
Ik denk wel dat er minstens 1 god bestaat (nu dan, als ik langer ga nadenken of het op een andere dag beantwoord is het vast anders. Op dagen dat ik godsdienst heb gehad op school ben ik bijvoorbeeld totaal in de ontkenningsfase wat goden betreft :P) (of ik ben juist heel erg bezig ze te haten), maar als die zo is zoals de bijbel zegt dat god is, vindt ik hem niet erg aardig :P.

2. Geesten zijn hersenspinsels.
ja, maar niet ónze hersenspinsels

3. Tijdreizen wordt mogelijk.
niet, want elke keer dat iemand het voor elkaar krijgt door de tijd te reizen gooit diegene de toekomst zo in de war dat wat diegene bereikt had weer ongedaan gemaakt wordt.

4. Ruimtevaart wordt toegankelijk voor iedereen met een wetenschappelijke achtergrond.
eerste gedachte; hangt er van af wat je onder wetenschappelijke achtergrond verstaat.
tweede gedachte; dat zou veel te duur worden
derde gedachte; of je zou die mensen het helemaal zelf moeten laten betalen
vierde gedachte; dus dan zou het niet meer voor mensen met een wetenschappelijke achtergrond zijn, maar voor stinkend rijke beroemdheden.

5. Je hebt een meningsverschil en ruzie met je beste vriend(in)
Wie neemt de eerste stap om het bij te leggen?
Ik denk dat, na een tijdje afkoelen, ik toch wel de eerste stap zou zetten (tenzij m'n vriendin me voor is :P)

6. Mysterie en wetenschapsforum.
Heerst er een conflict in de titel van dit forum?
Op het eerste gezicht wel, maar ook weer niet. Dat maakt het zo leuk :D

7. Waar gaat je voorkeur naar uit?
- Een drukkende avond met donkere lucht en een onweer van 4 uur.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 14 apr 2007, 20:32

myrtle schreef:En waar ik voor kies, tjah, ik weet het echt niet. Soms weet ik ook echt niet welke kant ik nou wil kiezen in een bepaalde situatie :P. Waarschijnlijk hangt het net af van mn stemming.
Hoe was je stemming toen je bovenstaande vragen beantwoorde? :wink: :mrgreen:
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

myrtle

Bericht door myrtle » 14 apr 2007, 21:56

Best vrolijk, wel een beetje moe, net een vermoeiende week achter de rug en gister te laat gaan slapen.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 15 apr 2007, 17:50

http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... c&start=20

Misschien ook iets voor jouw myrtle? Ik kan hier niet te ver op je antwoorden ingaan, omdat we dan offtopic bezig zijn :wink:
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

myrtle

Bericht door myrtle » 16 apr 2007, 07:38

Tjah, ik ben een autist en het gaat over geloof? [wings]
Maar als je ergens op in wilt gaan kan je me altijd PMen ;)
(en dan stop ik nu wel met offtopic bezig zijn)

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 16 apr 2007, 11:45

myrtle schreef:Tjah, ik ben een autist en het gaat over geloof? [wings]
Maar als je ergens op in wilt gaan kan je me altijd PMen ;)
(en dan stop ik nu wel met offtopic bezig zijn)
Daar gaat het gedeeltelijk over, maar het gaat ook over jouw manier van interpreteren en reageren. Ik zie dat jeje heb aangemeld voor in the picture ;P!
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Mayinna

Bericht door Mayinna » 04 aug 2007, 09:20

Ik heb zelf ook een autistische stoornis(wel zonder verstandelijke handicap uiteraard) en geloof ook niet in God.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 04 aug 2007, 14:18

Mayinna schreef:Ik heb zelf ook een autistische stoornis(wel zonder verstandelijke handicap uiteraard) en geloof ook niet in God.
Waarom noem je het een stoornis. Heb zelf morbus asperger maar ik zie het niet als een stoornis. Want ik kan alles en meer.

Mayinna

Bericht door Mayinna » 04 aug 2007, 14:47

tofu_kronos schreef:
Mayinna schreef:Ik heb zelf ook een autistische stoornis(wel zonder verstandelijke handicap uiteraard) en geloof ook niet in God.
Waarom noem je het een stoornis. Heb zelf morbus asperger maar ik zie het niet als een stoornis. Want ik kan alles en meer.
Voor mij is het wel degelijk een stoornis. Ik heb erg moeilijk met de sociale omgang, vriendschappen te onderhouden, contacten te maken, enz......

Danzij mijn autisme zit ik nu in het beroepsonderwijs (terwijl ik verstandelijk wel ASO zou aankunnen...), vooral door de stress, de contacten die slecht lopen, paniek-aanvallen, ik ben vreselijk chaotisch en ik heb ook vaak de neiging om alles tot het laatste nippertje uit te stellen waardoor het nóg erger wordt.

Maan

Bericht door Maan » 04 aug 2007, 14:50

Is dat autisme? Dan moet ik toch eens naar de dokter denk ik.....
Ik vind me zelf chaotisch, en op sociaal vlak ben ik ook geen hoogvlieger, maar ik heb mijzelf geaccepteerd zoals ik ben, denk niet dat het een stoornis is, eerder een eigenschap. of karaktertrek,....

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 04 aug 2007, 15:15

Mayinna schreef:
tofu_kronos schreef:
Mayinna schreef:Ik heb zelf ook een autistische stoornis(wel zonder verstandelijke handicap uiteraard) en geloof ook niet in God.
Waarom noem je het een stoornis. Heb zelf morbus asperger maar ik zie het niet als een stoornis. Want ik kan alles en meer.
Voor mij is het wel degelijk een stoornis. Ik heb erg moeilijk met de sociale omgang, vriendschappen te onderhouden, contacten te maken, enz......

Danzij mijn autisme zit ik nu in het beroepsonderwijs (terwijl ik verstandelijk wel ASO zou aankunnen...), vooral door de stress, de contacten die slecht lopen, paniek-aanvallen, ik ben vreselijk chaotisch en ik heb ook vaak de neiging om alles tot het laatste nippertje uit te stellen waardoor het nóg erger wordt.
Heb daar geen problemen mee, ga regelmatig naar feestjes van neven en nichten. Ga weleens op stap met collega's. En heb genoeg contacten op het net.

Mayinna

Bericht door Mayinna » 04 aug 2007, 15:17

Maan schreef:Is dat autisme? Dan moet ik toch eens naar de dokter denk ik.....
Ik vind me zelf chaotisch, en op sociaal vlak ben ik ook geen hoogvlieger, maar ik heb mijzelf geaccepteerd zoals ik ben, denk niet dat het een stoornis is, eerder een eigenschap. of karaktertrek,....
http://www.autsider.net (daar is veel info over te vinden).

Je hebt natuurlijk verschillende gradaties, mensen met een normale/hoge intelligentie en mensen die verstandelijk gehandicapt zijn. Degene met een verstandelijke handicap hebben het natuurlijk in veel zwaardere mate.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 04 aug 2007, 15:21

Wat voor type heb jij eigenlijk mayinna.

Mayinna

Bericht door Mayinna » 04 aug 2007, 15:25

tofu_kronos schreef:Heb daar geen problemen mee, ga regelmatig naar feestjes van neven en nichten. Ga weleens op stap met collega's. En heb genoeg contacten op het net.
Ik heb (vind ik zelf) ook voldoende contacten op het net, maar vinden mijn ouders/psych dus niet :? Met klasgenoten loopt het erg slecht.

Maar waar heb jij eigenlijk dan moeite mee?

Mayinna

Bericht door Mayinna » 04 aug 2007, 15:27

tofu_kronos schreef:Wat voor type heb jij eigenlijk mayinna.
ASS. Autisme Spectrum Stoornis dus gewoon. Met normale begaafdheid.

Plaats reactie