10 geboden

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Animal

10 geboden

Bericht door Animal » 09 okt 2006, 13:04

Wie kent de straffen die bij het overtreden horen van de 10 geboden ?

1 EERSTE GEBOD

Houd er geen andere goden op na.

2 TWEEDE GEBOD

Maak geen afgodsbeeld;

3 DERDE GEBOD

Misbruik mijn naam niet.

4 VIERDE GEBOD

Houd de sabbat in ere.

5 VIJFDE GEBOD

Heb eerbied voor je vader en je moeder.

6 ZESDE GEBOD

Bega geen moord.

7 ZEVENDE GEBOD

Pleeg geen overspel.

8 ACHTSTE GEBOD

Steel niet.

9 NEGENDE GEBOD

Beschuldig niemend op valse gronden.

10 TIENDE GEBOD

Zet je zinnen niet op het huis van een ander, ook niet op zijn vrouw, zijn slaaf of slavin, zijn koe of zijn ezel, of op iets anders dat van hem is.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 09 okt 2006, 13:17

Damn, dan heb ik een zonde begaan (wie niet) :( .

:wink:

MMe

Bericht door MMe » 09 okt 2006, 13:23

Zijn dat de Islamitische 10 geboden, volgens mij staan er in de bijbel ook nog andere geboden.
Ik denk dat je voor al die geboden kan zeggen dat God je zal beoordelen en straffen [pray]

Animal

Bericht door Animal » 09 okt 2006, 17:41

Dat zijn de algemene bekende 10 geboden van de Heilige schriften.
Waar staat dat MMe dat God je zal beoordelen en straffen ?

MMe

Bericht door MMe » 09 okt 2006, 17:59

Het laatste oordeel heeft God en dat is na het leven, dat staat nergens maar dat is mijn visie.

Het Christelijk geloof heeft ook nog geboden zoals: oog om oog tand om tand, wie geslagen wordt keert'm de andere wang toe, heb uw naasten lief als u zelf, en er waren er nog een paar.

Ik denk dat er in de loop der tijd dat geboden veranderd zijn anders kan ik het ook niet verklaren :oops:
Laatst gewijzigd door MMe op 09 okt 2006, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Maan

Bericht door Maan » 09 okt 2006, 19:01

Dit waren de tien geboden die god aan mozes gaf, bovenop de berg, die hij in die stenen tafelen moest beitelen. Er waren nog veel meer geboden, maar dit waren de tien belangrijkste waar de israelieten zich aan moesten houden om het beloofde land in te mogen trekken.
Dit houd dus in dat dit zowel de christelijke als de islamitische geboden waren omdat de islamieten ook mozes erkennen.

Liefs Maan

Maan

Bericht door Maan » 09 okt 2006, 19:08

Heb het nog even opgezocht, de straffen varieerden van de doodstraf tot stokslagen of brandmerken, tot een geldboete. Mocht je nu graag willen weten welke straf waar voor werd gegeven kun je het volgende lezen
Exodus 20:1 - 23:33.

Mocht je geen bijbel in huis hebben:

http://www.bijbelgenootschap.nl/

MMe

Bericht door MMe » 09 okt 2006, 19:27

Dat is wel een hele mooie link, heb'm meteen ff gebookmarked :) .
Maar als ik dat zo lees lijken het er wel meer als tien en komen die geboden die in de christelijke kerk ook genoemd worden niet voor in dat stuk :shock: , als ik de roomskatholikebijbel erop na sla worden er 6 in het oude testament genoemd en 4 in het nieuwe testament.....er klopt iets niet [think] :|

Maan

Bericht door Maan » 09 okt 2006, 19:49

Vereer naast mij geen andere goden.
8 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 9 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 10 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.
11 Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie zijn naam misbruikt laat hij niet vrijuit gaan.
12 Neem de sabbat in acht, zoals de HEER, uw God, u heeft geboden; het is een heilige dag. 13 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 14 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw runderen, uw ezels en al uw andere dieren, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen; want uw slaaf en slavin moeten evengoed rusten als u. 15 Bedenk dat u zelf slaaf was in Egypte totdat de HEER, uw God, u met sterke hand en opgeheven arm bevrijdde. Daarom heeft hij u opgedragen de sabbat te houden.
16 Toon eerbied voor uw vader en uw moeder, zoals de HEER, uw God, u heeft geboden. Dan wordt u gezegend met een lang leven en met voorspoed in het land dat de HEER, uw God, u geven zal.
17 Pleeg geen moord.
18 Pleeg geen overspel.
19 Steel niet.
20 Leg over een ander geen vals getuigenis af.
21 Zet uw zinnen niet op de vrouw van een ander, en laat evenmin uw oog vallen op zijn huis, of op zijn akker, zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’


Dit zijn de originele tien geboden.

Maan

Bericht door Maan » 09 okt 2006, 19:50

En welke haal jij dan uit het nieuwe testament?

MMe

Bericht door MMe » 09 okt 2006, 20:42

oog om oog tand om tand, wie geslagen wordt keert'm de andere wang toe
En er waren er nog twee, die worden wereldwijd gebruikt als geboden in het christelijk geloof.

MMe

Bericht door MMe » 09 okt 2006, 20:54

Nouja ik ben dus abuis maar ik heb dit via de media vernomen dat die twee ook als geboden werden gebruikt, ik heb het ff opgezocht en:
1. I am the Lord, your God. You shall have no other gods besides Me.

2. You shall not take the name of the Lord, your God, in vain.

3. Remember to keep holy the Sabbath day.

4. Honor your father and your mother.

5. You shall not kill.

6. You shall not commit adultery.

7. You shall not steal.

8. You shall not bear false witness against your neighbor.

9. You shall not covet your neighbor's wife.

10. You shall not covet anything that belongs to your neighbor.
Dat komt dus aardig overeen met de oude geboden.
Wel raar dat ik dat niet wist na het lezen van de bijbel :shock:
Maar ik ben dan ook geen geschrifgeleerde, daar had Jezus ook een hekel aan :wink:

Ravertje

Bericht door Ravertje » 09 okt 2006, 21:44

Boeiend die geboden
k heb ze alle 10 overtreden
wat nu wordt k ter dood veroordeeld ?

Animal

Bericht door Animal » 10 okt 2006, 16:27

Op de meeste overtredingen van de 10 geboden staat de doodstraf. De Heilige Schriften zijn in mijn ogen afkomstig van een wrede, onverdraagzame en agressieveling die leeft van angst en onderdrukking.

Enkele voorbeelden :

Homosexuelen dienen te worden gedood.

(Leviticus 20:13) Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!

Tovenaars, heksen, magiers, helderziende en spirituelen moet ter dood worden gebracht.

(Exodus 22:1 De toveres zult gij niet laten leven.

Vreemd gaan of overspel plegen geeft je de doodstraf.

(Leviticus 20:10) Een man ook, die met iemands huisvrouw overspel zal gedaan hebben, dewijl hij met zijns naasten vrouw overspel gedaan heeft, zal zekerlijk gedood worden, de overspeler en de overspeelster.

Wie de zondagsrust (sabbat) verstoort moet om zeep geholpen worden.

(Exodus 31:15) Wie op den sabbatdag arbeid doet, zal zekerlijk gedood worden.

Vloeken en Godslastering zal bestraft worden met de doodstraf

(Leviticus 24:16) En wie den Naam des HEEREN gelasterd zal hebben, zal zekerlijk gedood worden; de ganse vergadering zal hem zekerlijk stenigen; alzo zal de vreemdeling zijn, gelijk de inboorling, als hij den NAAM zal gelasterd hebben, hij zal gedood worden.

Afvallige Christelijke dienen gedood te worden.

(Deuteronomium 13:6-9) Wanneer uw broeder, de zoon uwer moeder, of uw zoon, of uw dochter, of de vrouw van uw schoot, of uw vriend, die als uw ziel is, u zal aanporren in het heimelijke, zeggende: Laat ons gaan, en dienen andere goden, die gij niet gekend hebt, gij noch uw vaderen; .................. Maar gij zult hem zekerlijk doodslaan;

Kinderen die niet horen willen moeten dood.

(Deuteronomium 21:18-21) Wanneer iemand een moedwilligen en wederspannigen zoon heeft, die de stem zijns vaders en de stem zijner moeder niet gehoorzaam is; en zij hem gekastijd zullen hebben, en hij naar hen niet horen zal, Zo zullen zijn vader en zijn moeder hem grijpen, en zij zullen hem uitbrengen tot de oudsten zijner stad, en tot de poorte zijner plaats. En zij zullen zeggen tot de oudsten zijner stad: Deze onze zoon is afwijkende en wederspannig, hij is onze stem niet gehoorzaam; hij is een brasser en zuiper. Dan zullen alle lieden zijner stad hem met stenen overwerpen, dat hij sterve;

Maan

Bericht door Maan » 10 okt 2006, 17:50

Animal schreef:Kinderen die niet horen willen moeten dood.
Waar staat dat dan in de bijbel?

Animal

Bericht door Animal » 10 okt 2006, 18:32

Staat onder de tekst waar je dat vandaan hebt.

MMe

Bericht door MMe » 10 okt 2006, 18:42

Naar mijn mening kan men iemand niet berechten op overtreding van de tien geboden want God is hier in de wetgever en alleen de wetgever mag straffen dus dat kan alleen God.
Dit zal wel gebeuren na het leven, dan krijgt iedereen het laatsteoordeel, en zal men beoordeeld worden voor zijn daden die hij of zij in het leven gedaan hebben, dit staat nergens maar dat ik mijn visie [think] .

Maan

Bericht door Maan » 10 okt 2006, 19:10

@ animal, oeps, sorrie... :oops:

@mme,
Er staat mij iets van bij dat deze wetten vervielen na de komst van jezus.
Hierna werden zijn leefregels van toepassing.
Weet het ook niet zeker hoor. Maar het was toch in de tijd van jezus dat ze 7 hoofdzonden werden uitgevonden?
Lust, Wraak, Jaloezie, en nog vier dan he...

Liefs Maan

Animal

Bericht door Animal » 12 okt 2006, 09:11

MMe schreef:Naar mijn mening kan men iemand niet berechten op overtreding van de tien geboden want God is hier in de wetgever en alleen de wetgever mag straffen dus dat kan alleen God.
[think] .
In de teksten lees ik dat de uitvoering van de doodstraffen bij de mensen ligt.

MMe

Bericht door MMe » 12 okt 2006, 22:07

Animal schreef:
MMe schreef:Naar mijn mening kan men iemand niet berechten op overtreding van de tien geboden want God is hier in de wetgever en alleen de wetgever mag straffen dus dat kan alleen God.
[think] .
In de teksten lees ik dat de uitvoering van de doodstraffen bij de mensen ligt.
En dan nog heeft God het laatste oordeel ook over de mensen die de executie voltrekken, gij zult niet doden en het maakt niet uit of je je straf ontloopt hier op aarde want je gaat een keer dood.

Plaats reactie