10 geboden

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Animal

Bericht door Animal » 12 okt 2006, 23:21

zie je hoe krom het is.

Je moet ze doden en je mag ze niet doden.

American Dawn

Bericht door American Dawn » 17 okt 2006, 16:12

Er zij dus twee verschillende 10 geboden de originele joodse 10 geboden van Mozes en de veranderde geboden door de vroeg r.k. kerk oud het christelijke"dus een verkeerde vertaling van de joden"uit het oude testament .

joodse versie

Ik ben de eeuwige uw god die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.
Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
Gij zult de naam van de eeuwige uw god, niet ijdel gebruiken.
Gedenk de Sjabbat, dat gij die heiligt.
Eer uw vader en uw moeder.
Gij zult niet doodslaan.
Gij zult niet echtbreken.
Gij zult niet stelen.
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.

christelijke.

Gij zult geen afgoden vereren, maar mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.
Eer uw vader en uw moeder.
Gij zult niet doden.
Gij zult geen onkuisheid doen.
Gij zult niet stelen.
Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
Gij zult geen onkuisheid begeren.
Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.

de tweede versie is volgens het oude testament dus illigaal er staat ook in het oude testament dat niets mag worden veranderd weggelaten en toegevoegd.

wat ook opvalt is dat de sabbath zomaar is weggelaten maarja dat is wel logish hij werd dus niet gehandhaafd op de zaterdag maar ging om een mij onbekende reden naar zondag en verloor z'n naam aan de zonnegod.

Geronimo

Bericht door Geronimo » 24 okt 2006, 03:39

Ten eerste: het is nogal goedkoop om met 21e eeuwse ogen te kijken naar teksten van een jaar of 2000 geleden en ze dan te beoordelen als 'achterhaald', 'ouderwetes' of 'oneerlijk'. Een tekst ontstaat uit een bepaald samenhangend stelsel van ideeën en oordelen. Nu kijken naar de 10 geboden en dan allerlei tegenstrijdigheden aanwijzen is alsof je Moses bent die wijst op onze tegenstrijdigheden in het Recht: vrijheid van menigsuiting staat namelijk haaks op het verbod op discriminatie, zoals we tegenwoordig wel weten.

De 10 geboden moet je, volgens mij, begrijpen in het licht van de algemene boodschap van de context van het Oude Testament. Het OT is vanaf Genesis uit evenwicht vanwege de zondeval: de harmonie tussen God en de mens is weggevallen. God spreekt daarna een belofte uit, dat de mens wel in een soort verdoemenis stort (hard werken, de pijn van baren, etc), maar tevens een hoop belichaamt: de komst van Jezus. Zo lang die komst nog op zich laat wachten, is God gedwongen direct in te grijpen. Daarom zijn de 10 geboden en de gevolgen die daaruit ontstaan zo wreed: iemand die overspel pleegt of een ander misdrijf dient meestal gestrafd te worden met de dood. Puur omdat God gedwongen is direct in te grijpen, wat hij in het OT ook veelvuldig doet. Wanneer Jezus in het Nieuwe Testament zijn intrede doet, vervalt deze, in onze ogen, lugubere handelswijze: de Heilige Geest moet het innerlijke leven van de mens tot goed handelen drijven, waardoor een direct ingrijpen van God overbodig wordt. Het gebeurd slechts nog 2x, wanneer Paulus verblindt wordt door het Goddelijk licht en wanneer twee gelovigen liegen tegenover de christelijke gemeente. Dat kan uitgelegd worden dat misdaden tegenover de christelijke gemeenschap niet getolereerd wordt, maar het is waarschijnlijk dat de straf van God in het vervolg in het hiernamaals zal plaatsvinden, niet meer in dit leven omdat het een direct ingrijpen van God behelst. Het NT wordt dan afgesloten met een belofte van de eindtijd, waarin het leven zoals wij die kennen eindigt en een nieuwe orde zal plaatsvinden. Daarmee is de gehele Bijbel als narratieve constructie, als verhaal, vervolmaakt. De 10 geboden nemen hierdoor slechts een kleine plaats in in het geheel, maar zeker is dat het niet aan te raden is om deze geboden als irrelevant van de hand te schuiven.

Animal

Bericht door Animal » 24 okt 2006, 10:44

En weer iemand die een eigen interpretatie geeft aan teksten en de zaak uitlegt zoals het hem het beste uitkomt. Ben jij dan een gematigde gelover of een gematigde godsdienstige ?

Die 10 geboden en de doodstraffen die erop staan wijzen op een wrede god als die al bestaan zou hebben. Zo staan er noge vele andere wreed heden in die niet gepredikt worden in de kerk omdat de kerkgangers van tegenwoordig anders zouden wegblijven. Ik heb 10 christelijk gelovige gevraagd of ze weten welke starffen er bestaan voor welke overtredingen in de bijbel. En ze wisten het niet.

Met onze 21e eeuwse ogen staat de meederheid van de wereldbevolking nog steeds dergelijke religieuze teksten te lezen en die goden te aanbidden. Deze teksten komen uit het boek die als hitnummer 1 is verkocht in nederland anno 2006. Als het boek genoeg negatieve dingen over anderen te vertellen heeft mogen anderen ook genoeg zaken aanhalen uit het boek die in hun ogen niet juist zijn. Daarvoor hoef ik niet Moses te zijn, maar een oplettende verantwoordelijke wereldburger die voor zichzelf kan denken.

Als jezus in het NT zaken heeft aangpast en veranderd wordt het hoogtijd voor de gelovinge dat Jesuz II opstaat en het NT II gaat schrijven.
NT II = Nieuw Testament deel 2.

Naast de 10 geboden staat er veel meer ellende in de Bijbel. Alle bestaande Heilige Schriften die het moeten hebben van macht, angst, straffen en uitbreiding kan per definitie niet van een goddelijke almachtige zijn.

Maan

Bericht door Maan » 24 okt 2006, 19:23

Ik schreef al eerder, bij mijn weten, zijn die tien geboden komen te vervallen met het moment dat jezus zijn taak op aarde vervulde.
En daarmee ook de straffen die erbij hoorden.

Maar goed, het is toch al lang bekend dat de bijbel eigenlijk een boek vol met gruwelijkheden is. Maar dat zijn sprookjes ook, en ook griekse en andere mythologien. Het is gewoon de beste manier om iemand te waarschuwen voor vanalles.

Anet

Bericht door Anet » 24 okt 2006, 19:47

Moses kwam eigelijk met 20 geboden van de berg, maar liet één zo'n stenen tablet uit zijn handen vallen, in duizende stukjes. Uit schaamte heeft hij maar niets hiervan gezegt.
Ik heb het zelf gezien in de film "History of the world" van Mel Brooks.

Maan

Bericht door Maan » 24 okt 2006, 19:51

dan is dat wat er echt gebeurd is :wink: weten we eindelijk hoe het zit.....

Anet

Bericht door Anet » 24 okt 2006, 19:53

Zo is dat ... :wink:

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 29 nov 2006, 19:49

:D Die film is gaaf hè.

Het volgende staat in Marcus 12:
[28]Een van de schriftgeleerden die naar hen geluisterd had terwijl ze discussieerden, en gemerkt had dat hij hun correct had geantwoord, kwam dichterbij en vroeg: ‘Wat is van alle geboden het belangrijkste gebod?’ [29] Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; [30] heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” [31] Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’ [32] De schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Inderdaad, meester, wat u zegt is waar: hij alleen is God en er is geen andere God dan hij, [33] en hem liefhebben met heel ons hart en met heel ons inzicht en met heel onze kracht, en onze naaste liefhebben als onszelf betekent veel meer dan alle brandoffers en andere offers.’ [34] Jezus vond dat hij verstandig had geantwoord en zei tegen hem: ‘U bent niet ver van het koninkrijk van God.’ En niemand durfde hem nog een vraag te stellen.
Ik vind dit zelf een kek stukje Jezus. :wink:
Jezus verving echter de tien geboden (katholieken zeggen meestal 'decaloog') niet. Hij had een hekel aan de schriftgeleerden van zijn tijd omdat zij de wetten boven het leven zelf stelde. Zo hadden ze kritiek op Jezus dat hij zijn leerlingen op een veld dat ze doorkruisde van het graan liet eten terwijl het sabbat was. Het is toch wel handig als je mag blijven eten, ook al is het sabbat. Jezus verving niets uit het OT want wat door God geïnspireerd is raakt nooit achterhaald.

Anet

Bericht door Anet » 29 nov 2006, 20:33

Qaboos schreef:
“Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; [30] heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.”
Waarom zou ik een compleet opgedrongen "stranger", uit een boek geschreven door mensen, daarbij door talloze machthebbers in de loop der tijd herschreven, omdat het hun toen beter uitkwam om het volk te besturen, moeten liefhebben? :roll: [think]

The Return

Bericht door The Return » 29 nov 2006, 20:50

Alsof jij nu niet naar vreemden luistert.

MMe

Bericht door MMe » 29 nov 2006, 20:55

Daar heb je wel gelijk in Anet maar ik denk als je dat erbij denkt en het tegen de tijdsgeest houdt je er toch nog wat positiefs uit kan halen.
Ik ben van mening dat je ook direct in contact kan komen met Jezus, de heilige geest, en God de vader.
Dus zeg maar dat de bijbel een springplank is naar God zelf, ik beleef al die dingen in mijn bed en daar vind ik ook het meeste geloof maar als ik de bijbel niet had gelezen zou ik denk ik niet weten wat het allemaal betekende.
Dat de bijbel zo geworden is zoals ie nu is kan God ook niks aan doen, dat zijn mensen handen geweest die het opgeschreven hebben in die vorm.
Maar het maakt je wel weg wijs in je spirituele leven [wings]

Anet

Bericht door Anet » 29 nov 2006, 21:23

The Return schreef:Alsof jij nu niet naar vreemden luistert.
Nee, zeker nu niet, want ik hoor niets! :lol:

Anet

Bericht door Anet » 29 nov 2006, 21:44

MMe schreef:
Maar het maakt je wel weg wijs in je spirituele leven
Het maakt jou dan misschien wegwijs in jou spirituele wereld, maar niet in de mijne! Voor mij is ieder geloof slechts een machtsmiddel om volkeren te kunnen besturen en in toom te houden (lees:manupileren, eigen meningen verdringen, zelfontplooiing tegenwerkend, het moeten doen van, anders zwaait er wat.). Ik ga en sta geheel onafhankelijk in mijn eigen leven en ik bepaal zelf mijn levenspad en geluk. Daar heb ik een voorgekouwd oud boek, wat talloze keren is herschreven, niet voor nodig. :wink:

Animal

Bericht door Animal » 29 nov 2006, 22:39

[wave2]
[klap]
Anet.

Dat zijn de heilige woorden.
De vrijheid van het denken.
Denken buiten de gestelde kaders.
Een echte vrijdenker, een ontwikkelde spreker.

Wie met straffen en belonen werkt kan nooit heilig zijn.

The Return

Bericht door The Return » 29 nov 2006, 22:48

Anet schreef:
The Return schreef:Alsof jij nu niet naar vreemden luistert.
Nee, zeker nu niet, want ik hoor niets! :lol:
Tuurlijk luister je wel naar vreemden. Sterker nog, je volgt het nog op ook. Vreemden zeggen tegen jou dat in een wereld van democratie mensen beter zullen leven, en jij past je er aan omdat je daar ook in gelooft.

The Return

Bericht door The Return » 29 nov 2006, 22:50

Animal schreef:Wie met straffen en belonen werkt kan nooit heilig zijn.
Zegt iemand die stemt op Wilders........ hoe ironisch.

MMe

Bericht door MMe » 29 nov 2006, 22:56

Ik leef ook niet volgens de strikte regels van de bijbel maar de bijbel geeft in grote lijnen weer wat God is en wat er allemaal door andere mensen opgeschreven is over God.
Dat iedere tekst misbruikt kan worden en veranderd ligt aan de mensen zelf van vroeger.
Maar ik zeg ook dat als je er iets van wilt begrijpen je het tegen de tijdgeest van die tijd moet houden.
Als nu Jezus weer op aarde zou komen zou er een hele andere bijbel gemaakt worden maar of dat zal gebeuren weet ik niet.
Tot die tijd roei ik met de riemen die ik heb.
Het is een keuze die ik zelf heb gemaakt om mij open te stellen en te geloven maar laat iedereen vrij om te geloven wat ie wil :)

Animal

Bericht door Animal » 29 nov 2006, 23:11

The Return schreef:
Animal schreef:Wie met straffen en belonen werkt kan nooit heilig zijn.
Zegt iemand die stemt op Wilders........ hoe ironisch.
Wie zegt dat wilders heilig is ?

Je beoordelingsvermogen valt me een beetje tegen Return.
Wil je bijten ? ....lol?

Anet

Bericht door Anet » 29 nov 2006, 23:12

The Return schreef:
Anet schreef:
The Return schreef:Alsof jij nu niet naar vreemden luistert.
Nee, zeker nu niet, want ik hoor niets! :lol:
Tuurlijk luister je wel naar vreemden. Sterker nog, je volgt het nog op ook. Vreemden zeggen tegen jou dat in een wereld van democratie mensen beter zullen leven, en jij past je er aan omdat je daar ook in gelooft.
Halloooooo!! :lol: ... ik wordt hier ook maar zomaar op deze wereld neergezet, het duurt even voordat je in de gaten hebt dat er wordt gelogen tegen je.
Beter leven? .. Ja natuurlijk, daarom volg ik slechts mijn eigen weg en draai de wereld naar wat voor mij het beste uitkomt, ik begeef mij te water ... ik spring niet, omdat ik kan nadenken.
en jij past je er aan omdat je daar ook in gelooft
Zou je willen ... hé, Return!
Ik geloof in mezelf ... gaat prima! :mrgreen:

Plaats reactie