Zarathustra

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Tc99metastabiel

Zarathustra

Bericht door Tc99metastabiel » 16 okt 2006, 19:13

Ik vraag me af of iemand het kent. Zo ja of ze het beschouwen tot filosofie of godsdienst? Geboortedatum van Zarathustra is nog onbekend of is het bekend?

moonwalker

Bericht door moonwalker » 16 okt 2006, 22:20

Voor de mensen die "Zarathustra" niet kennen. (Ik ook niet tot een paar minuten geleden)
arathustra, Zarathoestra of Zoroaster was een Perzische profeet en de grondlegger van het Zoroastrisme, de (staats)godsdienst van het Oude-Perzische Rijk.

Het is niet duidelijk wanneer hij geleefd heeft, schattingen variëren van de 14e eeuw v. Chr. (gehanteerd door Iraanse nationalisten) tot rond 600 v. Chr. (gehanteerd door de Brittanica). Men vermoedt ook wel dat onder de naam Zarathustra meer dan een profeet schuilgaat. De godsdienst die hij stichtte is een vroege vorm van monotheïsme, of eigenlijk dualisme. Er bestaat een god van het goede (Ahoera Mazda) en een god van het kwade (Angra Mainyu). De mens is ingeklemd tussen de twee en moet trachten voor het goede te kiezen. Zarathustra was de profeet voor de goede god. Ook was Zarathustra's god een geestelijk wezen en is dus niet afbeeldbaar. Volgens hem is hij de ware god en zijn alle andere goden halfgoden. De mens is geschapen om te strijden tegen de machten van de leugen. Het geloof is daarom ook niet het aanvaarden van een leer, maar het doel is mee te strijden voor het goede.

Bron: wikipedia.org
Op verschillende sites is niet bekend wanneer hij geboren is. Veel van zijn leven is onbekend. Sommigen zeggen 6.000 jaar voor de filosoof plato, maar zeker weten ze het niet.

Ik denk dat je het gerust een godsdienst kunt noemen.

Groetjes,

mw

Tc99metastabiel

Bericht door Tc99metastabiel » 16 okt 2006, 23:43

Ouwste bewijs voor het monotheisme

moonwalker

Bericht door moonwalker » 16 okt 2006, 23:45

Bedoel je niet dualisme? Er wordt geloofd in 2 goden niet in 1.

Tc99metastabiel

Bericht door Tc99metastabiel » 16 okt 2006, 23:53

moonwalker schreef:Bedoel je niet dualisme? Er wordt geloofd in 2 goden niet in 1.
Ja inderdaad. "het goede" en "het slechte"

moonwalker

Bericht door moonwalker » 16 okt 2006, 23:56

Juist.

Ik zat eergister naar een oude film van Keanu Reeves te kijken "Boeddha" en ik verbaasde me ook al over de grote overeenkomsten tussen de boeddhistische geloof en de christendom. Al bestond de boeddhisme eeuwen eerder dan de Christendom.

Dus ik denk wel dat er een bron is voor alle godsdiensten op aarde. Alleen zijn ze door de eeuwen heen van elkaar gescheiden.
Laatst gewijzigd door moonwalker op 17 okt 2006, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Tc99metastabiel

Bericht door Tc99metastabiel » 17 okt 2006, 00:15

Zou het oudste bron de meest pure en betrouwbaarste bron voor ons zijn ? Het eerste verhaal en daarna de overlevering aan de volgende generaties.

moonwalker

Bericht door moonwalker » 17 okt 2006, 00:20

Of misschien was het eerste geloof een inleiding voor het uiteindelijke geloof? Zodat de mensen aan het idee zouden wennen...

Tc99metastabiel

Bericht door Tc99metastabiel » 17 okt 2006, 00:32

dan zouden de laatste bewerkingen onderdeel zijn van de waarheid die gaat komen.

moonwalker

Bericht door moonwalker » 17 okt 2006, 00:35

Of die al gekomen is zonder dat we het weten...;)

Animal

Bericht door Animal » 17 okt 2006, 08:06

Of De Waarheid er nooit is geweest en we steeds weer nieuwe verzinnen.

Tc99metastabiel

Bericht door Tc99metastabiel » 17 okt 2006, 17:35

Hoe gek moet je zijn om duizenden jaren geleden een schepper te verzinnen. Wie was de eerste gast die dat verzon en dat overleverde aan ons? Sorrie, maar het houdt me bezig

Animal

Bericht door Animal » 17 okt 2006, 19:56

Niet alleen duizenden jaren geleden verzonnen ze religien. Ook vandaag de dag worden er religieen verzonnen.

Alleen die mogen niet meedoen met de grote jongens en worden sekte genoemd.

Maan

Bericht door Maan » 17 okt 2006, 20:06

Het is misschien wel hetzelfde gegaan zoals het doorgaans met leugens en roddels gaat.
Ik vertel iets aan jou, jij verteld het weer aan een ander alleen dan een beetje mooier gemaakt en die ander.....so on so on.
En dan hoort een of andere slimmerik het die zeer overtuigend kan zijn. Deze persoon weet het verhaal zo te draaien dat hij er beter van word, maar verteld het alsof juist zijn ongeving er op vooruit gaat, en hoppaah, een nieuwe religie is geschapen....

Liefs Maan

Tc99metastabiel

Bericht door Tc99metastabiel » 17 okt 2006, 20:56

Of dat de vroege mensheid iets wist en dat wou overleveren aan ons.

Plaats reactie