kunnen we leven zonder een god??

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
remus

kunnen we leven zonder een god??

Bericht door remus » 08 apr 2005, 00:46

Als ik naar mezelf kijk kan ik me moeilijk een gelovig persoon noemen. Al de godsdiensten vind ik larie en apekool. Toch, als ik mezelf eens onder de loep neem, geloof ik in iets of iemand "almachtig".

Almachtig laat ik ook vrij voor interpretatie. Is dit iemand of iets verantwoordelijk voor ons bestaan? leidt het/hij of zij ons leven? Beslist het/hij of zij over leven en dood?

Eigenlijk kan me dit ook niet echt heel veel schelen. Zoals (denk ik) elke mens heb ik behoefte aan een zekere veiligheid. Vele mensen vinden dit terug in hun geloof, ik in mijn interpretatie van "het/hij of zij".

Soms vraag ik me af wat er zou gebeuren als de mensheid morgen op een of andere wijze te weten komt dat er niets bestaat als een almachtig wezen/object.

Zouden de mensen niet gek worden van het idee dat ze gewoon het equivalent zijn van de ontwikkeling van de kosmos??? Zouden de culturen blijven bestaan, die grotendeels gebaseerd zijn op religie?? of zou men massaal terugvallen op een ander soort van "streven naar een gevoel van veiligheid" bv. reincarnatie, wat weinig of niets met een "almachtig iets of iemand" te maken heeft???

Ik ben benieuwd naar jullie reactie op:

1) geloof jij in enige vorm? en welke vorm?
2) hoe zou de wereld reageren als er bewezen wordt dat er geen superieur "iets bestaat". Kunnen wij leven als deze fundamentele levensvraag wordt ingevuld?

Romaine

Bericht door Romaine » 11 apr 2005, 19:24

Als God niet zou bestaan zouden wij niet bestaan. Creatie van God.

Romaine

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80630
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 13 apr 2005, 21:28

Leven zonder een god?
Ja dat kan, de wereld zou er beter uitzien.
Alhoewel ik wel denk dat mensen dan iets anders gaan zoeken om zich "veilig "te voelen. Dat is het aard van het beestje.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Xar

Bericht door Xar » 17 apr 2005, 20:57

Ik geloof niet in een god die wereld geshapen heeft.
Als hij de wereld geschapen heeft, waarom "checkt" hij dan niet af en toe, om te zien hoe alles er voor staat, en af en toe te corrigeren.

Wij mensen "scheppen" soms een aquarium. De vissen die er lekker rustig rondzwemmen worden soms opgeschrikt door een "almachtige" hand die dingen kan verzetten, en soms zien ze een "gereedschap van god" in de vorm van een schepnetje, en worden ze "ontvoerd"
Ik heb nooit iets vernomen van een "almachtige corrigerende" hand.

Ik denk dat het geloof in een god voortkomt uit onwetenheid van wat er zich vroeger afgespeeld heeft.
Gezien de theorien die de ronde gaan over het verband tussen religie en buitenaardse technologie, zou het best wel eens kunnen zijn dat we "geschapen" zijn door superieure "wezens"

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 18 apr 2005, 16:52

Ik ben het met Xar eens.
Het ontstaat van een god heeft volgens mij veel samen met "onverklaarbare"zaken.
Inboorlingen die voor het eerst een vliegtuig en militairen zagen begonnen hen ook te vereren als goden.

Tevens heeft het te maken met onzekerheid en angst over de dood.
We willen niet dood, dat is de grootste angst van de mens. We zijn constant bezig ons leven te verlengen. En als je dan toch weet dat het onvermijdelijke eraankomt, kun je maar beter iets achter de hand hebben.
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Maïca

Bericht door Maïca » 25 apr 2005, 19:41

Tevens heeft het te maken met onzekerheid en angst over de dood.
We willen niet dood, dat is de grootste angst van de mens.
Daar ben ik het helemaal mee eens! Mensen zijn hier op de aarde eigenlijk almachtig. Maar de gedachte dat dit leven ooit ophoudt, en dat dan het beeld op zwart zal springen, dat kán dan gewoon niet.
Ooit heb ik gedacht dat de gedachte aan een hiernamaals voort is gekomen uit het egocentrische van de mens; mensen willen eeuwig leven, ze kunnen de gedachte van doodgaan en eindigen niet aan.
Maar het kán toch ook eigenlijk niet dat het beeld zomaar ineens op zwart springt? Of is doodgaan tóch geboren worden, maar dan omgekeerd. Want wat weten we nu van voor onze geboorte? Of mág je daar juist niets over weten?
het zijn gewoon moeilijke vragen waar we alleen maar antwoord op zullen weten als ze zelf uiteindelijk ook sterven...

Shizo

Bericht door Shizo » 08 jun 2005, 07:21

Leven zonder god
Meeste mensen zeggen niet te geloven
Maar als ze in de problemen zitten bidden ze altijd om een goede afloop
tot die 'almachtige'

God is hetzelfde als een alien
Nooit gezien, veel foto's van, Veel verhalen van, nooit bewezen.

Enkel 1Ding : De kerk die geeft de samenleving vroeger gewoon verplicht om te geloven in god, Als er iets gebeurde zeiden ze altijd direct gods wil
Wie niet akkoord ging werd gezien als heiden, heks of ze veroordeelden hun van godlastering

De kerk geeft veel moorden gepleegd als dat de wil van god is,
kan god de pot op .

Anet

Bericht door Anet » 08 jun 2005, 15:24

Ach ja, Maïca eens heeft een één of andere wijsgeer verklaard dat wij zijn geboren om te sterven!
Ik heb er veel over nagedacht en ben tot bepaalde conclussie's gekomen.

Als een baby geboren wordt wil hij ook niet weg uit zijn bekende veilige omgeving en wil het liefst daar blijven maar kan het niet stoppen geboren te worden.
De baby denkt dat hij dood gaat, maar wij weten beter en de baby vind het toch later wel fijn in zijn nieuwe omgeving.

Nu als wij dood gaan is dit ook een natuurlijk proces en we willen niet dood omdat we vertouwd zijn met deze omgeving.
Als het waar is dat we geboren worden om te sterven, kan het niet anders zijn dat er een ander leven na de dood bestaat en is deze omgeving slechts de voorloper naar een weer iets hogers.

Maïca

Bericht door Maïca » 08 jun 2005, 17:51

Wow, Anet dat heb je goed gezegd!
Inderdaad; als we zouden leven om te sterven en het beeld springt op zwart, zou ons bestaan doelloos zijn. Of zie ik het dan erg zwart in?

Anet

Bericht door Anet » 08 jun 2005, 17:56

Maïca schreef:Wow, Anet dat heb je goed gezegd!
Inderdaad; als we zouden leven om te sterven en het beeld springt op zwart, zou ons bestaan doelloos zijn. Of zie ik het dan erg zwart in?
Nee, dat zie je volgens mij precies goed!
Ja of dat doelloos bestaan is het zorgen voor nazaten en meer niet!
Maar dan wordt je dus niet geboren om te sterven!

remus

Bericht door remus » 05 jul 2005, 23:16

Als een baby geboren wordt wil hij ook niet weg uit zijn bekende veilige omgeving en wil het liefst daar blijven maar kan het niet stoppen geboren te worden.
De baby denkt dat hij dood gaat, maar wij weten beter en de baby vind het toch later wel fijn in zijn nieuwe omgeving.

Nu als wij dood gaan is dit ook een natuurlijk proces en we willen niet dood omdat we vertouwd zijn met deze omgeving.
Als het waar is dat we geboren worden om te sterven, kan het niet anders zijn dat er een ander leven na de dood bestaat en is deze omgeving slechts de voorloper naar een weer iets hogers.
Hier zou ik toch graag even een kanttekening bij maken... De geboorte is waarschijnlijk het meest verschrikkelijke wat de mens in zijn leven meemaakt... voor het eerst wordt hij geconfronteerd met koude, met zwaartekracht en inspanningen om te ademhalen... Volgens de psychoanalytische stroming doet elke mens binnen zijn leven zijn uiterste moeite om zo dicht mogelijk terug de toestand binnen de baarmoeder te bereiken (als ik me niet vergis is dit de theorie van la reine du sein maternel)...
En de zoektocht naar de moeder wordt op een symbolische wijze beëindigd... na onze dood worden we toevertrouwd aan de vruchtbare bodem van moeder aarde...

geloven we niet in de hemel omdat we er eigenlijk al uitkomen (de baarmoeder dus)

Anet

Bericht door Anet » 06 jul 2005, 13:12

Quote Remus: geloven we niet in de hemel omdat we er eigenlijk al uitkomen (de baarmoeder dus)
--------------------------------------------------------------------------------------

Bedoel je dat het ongeboren kind wat vanuit het niets(?) stoffelijk wordt in de baarmoeder, denkt dat hij in de hemel is?
Of verlangen de zogenaamde psychoanalisten zelf zo graag naar de baarmoeder, ofzo?


In die theorie van la reine du sein maternel, heb ik eerlijk gezegt niet veel vertouwen! :?
Ik houd het liever bij mijn eigen. :wink:

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3450
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Re: kunnen we leven zonder een god??

Bericht door lowlandsrouter » 06 jul 2005, 20:46

remus schreef: Ik ben benieuwd naar jullie reactie op:

1) geloof jij in enige vorm? en welke vorm?
2) hoe zou de wereld reageren als er bewezen wordt dat er geen superieur "iets bestaat". Kunnen wij leven als deze fundamentele levensvraag wordt ingevuld?
1) Ja, WETENschap
2) Ik denk dat we geloof op dat moment als een gesloten hoofdstuk in onze geschiedenis zouden kunnen zien, maar hoe de wereld daarop zou reageren is een ander verhaal... (zeker voor diegenen die als martelaar bereid zijn te sterven.)

ps Mooie avatar Remus... http://www.avatarity.com/category/55/ (en ik tot vanmorgen aan toe maar denken dat ik de enige gelukkige was die angel gevonden had :lol: )
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

MMe

Bericht door MMe » 06 jul 2005, 21:34

(1)Ja ik geloof in meerdere dingen, wetenschap, alternatieve dingen, paranormale dingen, christelijk geloof, andere geloven, science fiction.
Ik geloof bijna in alles wat de mensen bezig houdt....dus zeg maar in de mensen zelf :)

(2) Ik denk dat als God zichzelf openbaard dat er dan vele dingen zullen veranderen en er zelfs een nieuw geloof zal ontstaan dat alles en iedereen verenigd en dat armoerde, ziekte, en alle oorlogen zullen ophouden.

Ik heb zelf God mogen zien en ik wou dat iedereen het zou zien en tot bezinning kwam :)

remus

Bericht door remus » 06 jul 2005, 21:42

Quote Remus: geloven we niet in de hemel omdat we er eigenlijk al uitkomen (de baarmoeder dus)
--------------------------------------------------------------------------------------

Bedoel je dat het ongeboren kind wat vanuit het niets(?) stoffelijk wordt in de baarmoeder, denkt dat hij in de hemel is?
Of verlangen de zogenaamde psychoanalisten zelf zo graag naar de baarmoeder, ofzo
goh ja psychoanalytici zijn natuurlijk een ras apart ;) maar ik hecht toch veel belang aan de theorie van la reine du sein maternel. In de baarmoeder worden we als ongeboren kind in al onze behoeften voorzien, zonder er inspanningen voor te doen en zonder ellende tegen te komen die deze behoeftevervulling verhindert. Eigenlijk is het ongeboren kind an sich een wezen zonder zorgen...het bevindt zich in een soort "hemel" zeg maar... En ieder van ons heeft dit meegemaakt en draagt dit in zijn onderbewuste mee... en hoopt dit ooit terug mee te maken (hemel???)

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3450
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 06 jul 2005, 21:59

remus, ik kan je verzekeren dat ik niet de behoefte heb om terug te keren naar het "zorgenloze" bestaan van de baarmoeder, daarvoor internet ik te graag :wink:
Laatst gewijzigd door lowlandsrouter op 07 jul 2005, 00:01, 2 keer totaal gewijzigd.
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 06 jul 2005, 22:01

1) geloof jij in enige vorm? en welke vorm?
2) hoe zou de wereld reageren als er bewezen wordt dat er geen superieur "iets bestaat". Kunnen wij leven als deze fundamentele levensvraag wordt ingevuld?
1) Ja, ik geloof in een vorm van God. Maar niet in een vorm die door de bijbel en kerk geschetst worden. Een oppermachtig iets...wat misschien helemaal niet lijkt op eentje van ons.

2) Als er iets nooit bewezen zal worden dan is het dat wel.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3450
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 06 jul 2005, 23:59

Dus geen van deze FoX? :o

Afbeelding

Afbeelding
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Bladerkronkeltroll

Bericht door Bladerkronkeltroll » 04 sep 2005, 01:09

Waarom zou ik niet kunnen leven zonder God. Ik vind God een creatie van de gedachten van de mensheid, dus ik kan zonder God leven.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3450
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 04 sep 2005, 10:33

@Bladerkronkeltroll

logisch, maar vergeet niet dat geloof "ons" gebracht heeft waar "we" nu zijn. Het heeft eeuwenlang houvast geboden, zelfs voor grootheden als Einstein. (voorbeeld: Einstein d8; "I want to know God's thoughts, the rest are details)

Ik ben benieuwd naar wanneer deze vorm van nuchterheid over heel de wereld eens door begint te dringen. (islamitische landen bijvoorbeeld)
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Plaats reactie