kunnen we leven zonder een god??

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
The Return

Bericht door The Return » 01 feb 2006, 12:08

Romaine schreef:Liefde voel je? Dat is ook waarom je weet dat het bestaat. Ik zelf voel ook de aura's van mensen (en zie ze ook), daarom weet ik dat het bestaat. Ik zie geesten en lichtbollen, daarom weet ik dat ze ebstaan.
Liefde bestaat bij de gratie van mensen. Net zo min het woord kleptomanie bestaat bij de gratie van de mens. Over lichtbollen valt inmiddels wel te zeggen dat dat een sprookje is. Lichtbollen bestaan door stofdeeltjes en ik wil best wel een paar voor je fotograveren. Het is ook niet verwonderlijk dat je lichtbolletjes alleen kan zien daar waar het licht wat moeilijker bij komt omdat het dan beter reflecteert.

En misschien zou je beter een topic bij filosofie kunnen openen: ik zie dus het bestaat. Lijkt me een heel erg aardige te gaan worden.

The Return

Bericht door The Return » 01 feb 2006, 12:23

OHja hier heb je je bolletjes

Afbeelding

MMe

Bericht door MMe » 01 feb 2006, 12:30

The Return schreef:
MMe schreef:Ik denk dat God ook gevoel heeft omdat hij leeft.
Er bestaan honderden soorten levende wezens zonder enige vorm van gevoel. Dat je leeft hoeft niet direct te betekenen dat je gevoel hebt. Over een tijdje hebben we waarschijnlijk kunstmatige intelligentie (sterker nog dat hebben we al maar in beperkte mate) wat leeft maar het heeft geen gevoel.

Maar geluk en liefde kan niet zonder leven.
Dieren kunnen dat ook. De mens is zo egoistisch dat het niet zonder kan. Ik snap sowieso niet wat dat met God zelf te maken heeft.
Hoe weet jij nou of die hondeden diersoorten geen gevoel hebben :shock:
het betekend niet als een dier het niet kan uiten dat hij of zij geen gevoel heeft, in mijn optiek hebben alle soorten van leven een ziel en ook gevoel.

MMe

Bericht door MMe » 01 feb 2006, 12:37

The Return schreef:
MMe schreef:Ik zie de bijbel meer als een overlevering van onze voorouders, en je mag er mee doen wat je zelf wilt.
Daarmee zeg je al dat het vanuit ieders perspectief te behandelen is. Niet gevaarlijk als je het als zoals jij zegt een mooie overlevering is van onze voorouders aangezien het Oude Testament best mooie verhalen heeft. Als je het zo beschouwd is er niks mis mee. Maar ik neem aan dat jij het als handleiding gebruikt voor je dagelijks leven. In dat geval vind jij homo's een doodzonde en samenwonen voor het huwelijk not done.


Ik ben bang dat we hier nooit uit gaan komen al zouden we honderd topics heirover door filofiseren.
Ik vind dit niet filosoferen. Dit topic had in Godsdienst gemoeten.
Zoals ik al eerder aangaf moet je het zelf ondervinden
M.a.w. je leest mijn posts niet eens en je neemt me niet serieus.
Ik gebruik niet de bijbel als hand leidig voor mijn laven maar een hele goede aanvulling en ben ook van mening dat Homo's ook gewoon bestaans recht hebben en dat het iets natuurlijks is, God houdt van alle mensen, man of vrouw en alles wat er tussen in zit.

Ik neem je wel serieus allen jij hebt het standpunt van een ongelovige criticus en je stelt je niet open en dus komt er ook niets in, ook niet de liefde van Jezus :wink: maar je bent wel oprecht want het is jou waarheid en waarneming dat er geen God is :)

The Return

Bericht door The Return » 01 feb 2006, 13:07

MMe schreef:Ik gebruik niet de bijbel als hand leidig voor mijn laven maar een hele goede aanvulling en ben ook van mening dat Homo's ook gewoon bestaans recht hebben en dat het iets natuurlijks is, God houdt van alle mensen, man of vrouw en alles wat er tussen in zit.
Je moet toch eens een keer iets aan je toetsenbord doen, maar dit terzijde.


Ik neem je wel serieus allen jij hebt het standpunt van een ongelovige criticus en je stelt je niet open en dus komt er ook niets in, ook niet de liefde van Jezus :wink: maar je bent wel oprecht want het is jou waarheid en waarneming dat er geen God is :)
Ik ben gelovig geweest, heb mij er voor open gesteld. De kans is gegeven, jij doet alsof ik het nooit een kans gegeven heb. Nu zal ik vast wel weer de retoriek krijgen dat het niet genoeg was want zo gaat dat nu eenmaal met gelovigen.
De bijzondere ervaringen die definieert als liefde van God heeft wat mij betreft weinig met liefde te maken. Het is slechts welke waarde je er zelf aan toe wilt voegen.
Ik kan bijvoorbeeld zelf ook mijn leven een waarde toegeven dat ik eeuwig leef. Dat is mijn eigen waarde maar niet de realiteit. Toch krijgt het daardoor iets extra's als ik daarin begin te geloven. Dingen die ik dan ervaar heeft allemaal te maken omdat ik eeuwig leef alles draait daar dan omheen. Onverwachtse dingen kan ik dan toeschrijven aan mijn eeuwige leven omdat mijn leven zo speciaal is. Je begint samenvattend gezegd al snel dingen te associeren met hetgene waar jij zo vol van bent.

Ik denk dat als je helemaal naar de kloten bent geweest zoals ik en vele anderen dat je iedere hulp aanvaart.
Het is zeker bewonderenswaardig dat je er weer op gekomen bent. En natuurlijk heb je wel hulp nodig. Maar uiteindelijk moet je dat soort dingen alleen doen. Vrienden kunnen je daarbij ook niet helpen.
Maarja als je het goed hebt en een nuttig leven hebt is het heel goed mogelijk zonder een God's besef te leven,
Ieder huisje heeft zijn kruisje. Ik denk niet dat mensen zonder godsbesef slechter af zijn met problemen. Het hangt naar mijn idee heel veel af hoe sterke geest je hebt. En als je die niet hebt is een beetje hulp van een hogere een steun in de rug of die nou wel of niet bestaat. Het geeft geestelijk wel een zetje.




Kortgezegd denk ik dat de geestelijk sterke mens wel leven kan zonder God. Mensen die niet veel liefde hebben van hun omgeving en een zwakkere geest zullen eerdere geneigd zijn naar een God.

MMe

Bericht door MMe » 01 feb 2006, 14:03

Ik ben gelovig geweest, heb mij er voor open gesteld. De kans is gegeven, jij doet alsof ik het nooit een kans gegeven heb. Nu zal ik vast wel weer de retoriek krijgen dat het niet genoeg was want zo gaat dat nu eenmaal met gelovigen.
Mischien heb je het geloof op jonge leeftijd opgelegd gekregen en heb je het serieus je best gedaan en is dat niet in goede aarde gevallen want jonge mensen zijn rebels en willen vrijheid maar de ouders stellen paal en perk dus ontstaat er een nare situatie waardoor je het geloof vaarwel hebt gezegt.
In mijn ogen moet je een kind vrij laten en zeker in het kiezen en het vormen van een mening.
Kortgezegd denk ik dat de geestelijk sterke mens wel leven kan zonder God. Mensen die niet veel liefde hebben van hun omgeving en een zwakkere geest zullen eerdere geneigd zijn naar een God.
Hier heb ik niks aan toe te voegen en ik denk dat we er uit zijn.
De een kan best zonder God en de ander niet :)

Romaine

Bericht door Romaine » 01 feb 2006, 14:56

The Return schreef:
Romaine schreef:Er zit een zeer groot verschil tussen een mening en een ervaring overigens...
Als je daar mee wil zeggen dat door jouw eerder genoemde ervaring jouw post in deze meer waard zou zijn dan heb je het mis. Net zo goed dat jij die ervaring hebt hebben anderen juist weer veel andere ervaringen die het tegendeel zouden kunnen bevestigen.
Een mening is gefundeerd op ervaring, karakter en feitenkennis.

Dit soort dingen (meningen en ervaringen) lopen zo uiteen dat het daarom juist handig is om met feiten aan te komen. Die komen wat dichter bij een waarheid dan de zogenoemde meningen en feiten.
De ervaringen van mensen met buitenaardsen of wat dan ook lopen helemaal niet ver uiteen, maar komen juist zeer sterk overeen!

Romaine

Bericht door Romaine » 01 feb 2006, 14:58

The Return schreef:
Romaine schreef:Ben overigens nog steeds op zoek naar een artikel van een wetenschapper die uitgerekend had dat God bestond.
Ik heb hem wel eens gelezen. Was wel een vermakelijk artikel.
Weet je toevallig waar ik daar meer over van kan vinden want met m'n huidige zoekpogingen is het nog niet gelukt er iets van te achterhalen???

Romaine

Bericht door Romaine » 01 feb 2006, 15:05

The Return schreef:
Romaine schreef:Liefde voel je? Dat is ook waarom je weet dat het bestaat. Ik zelf voel ook de aura's van mensen (en zie ze ook), daarom weet ik dat het bestaat. Ik zie geesten en lichtbollen, daarom weet ik dat ze ebstaan.
Liefde bestaat bij de gratie van mensen. Net zo min het woord kleptomanie bestaat bij de gratie van de mens. Over lichtbollen valt inmiddels wel te zeggen dat dat een sprookje is. Lichtbollen bestaan door stofdeeltjes en ik wil best wel een paar voor je fotograveren. Het is ook niet verwonderlijk dat je lichtbolletjes alleen kan zien daar waar het licht wat moeilijker bij komt omdat het dan beter reflecteert.

En misschien zou je beter een topic bij filosofie kunnen openen: ik zie dus het bestaat. Lijkt me een heel erg aardige te gaan worden.
Natuurlijk zijn er veel lichtbollen simpel te verklaren als rook en stofdeeltjes, maar als er foto's worden gemaakt met flits, waarbij meerdere mensen met het blote oog bollen zien oplichten in de lucht van ± 30 cm grootte, en die vervolgens ook op die plek en grote op de foto komen, dan zijn dat geen stofdeeltjes. tenzij er stofdeeltjes van 30 cm grootte bestaan...

Romaine

Bericht door Romaine » 02 feb 2006, 19:44

Zomaar een zin: Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist!

Romaine

Bericht door Romaine » 03 feb 2006, 23:46

Romaine schreef:Ben overigens nog steeds op zoek naar een artikel van een wetenschapper die uitgerekend had dat God bestond.
Dank je deheerst!!!

Een wetenschapper heeft uitgerekend dat er is een kans van 67% dat God bestaat.
Odds on that God exists, says scientist

Stewart Maclean, Catherine Bolsover and Polly Curtis
Monday March 8, 2004


A scientist has calculated that there is a 67% chance that God exists.
Dr Stephen Unwin has used a 200-year-old formula to calculate the probability of the existence of an omnipotent being. Bayes' Theory is usually used to work out the likelihood of events, such as nuclear power failure, by balancing the various factors that could affect a situation.

The Manchester University graduate, who now works as a risk assessor in Ohio, said the theory starts from the assumption that God has a 50/50 chance of existing, and then factors in the evidence both for and against the notion of a higher being.

Factors that were considered included recognition of goodness, which Dr Unwin said makes the existence of God more likely, countered by things like the existence of natural evil - including earthquakes and cancer.

The unusual workings - which even take into account the existence of miracles - are set out in his new book, which includes a spreadsheet of the data used so that anyone can make the calculation themselves should they doubt its validity. The book, The Probability of God: A simple calculation that proves the ultimate truth, will be published later this month.

Dr Unwin said he was interested in bridging the gap between science and religion. He argues that rather than being a theological issue, the question of God's existence is simply a matter of statistics.

"On arriving in America I was exposed to certain religious outlooks that were somewhat of an assault upon my sensibilities - outlooks in which religion actually competes with science as an explanation of the world," he said.

"While I could not be sure, having slept through most of the cathedral services I had attended during secondary school, this did not seem like the version of faith I had remembered. In many ways, this project was for me a journey home - a reconciliation of my faith and education."

Despite his findings, Dr Unwin maintains that he is personally around 95% certain that God exists.

However, Graham Sharp, media relations director at William Hill, said there were technical problems with giving odds on the existence of God. "The problem is how you confirm the existence of God. With the Loch Ness monster we require confirmation from the Natural History Museum to pay out, but who are we going to ask about God? The church would definitely confirm his existence."

Mr Sharp said William Hill does take bets on the second coming, which currently stand at 1,000/1. For this confirmation is needed from the Archbishop of Canterbury.

"We do take bets on the second coming, whether that confirms the existence of God is up to the theologians to argue, most people wouldn't believe that, though."

The Return

Bericht door The Return » 04 feb 2006, 18:17

Romaine schreef:Zomaar een zin: Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist!
Wonderen zijn bij mijn weten niet inherent aan godsbesef.

mister.x

Bericht door mister.x » 15 aug 2006, 18:01

psychologisch gezien bestaat er godsdienst om beter om te kunne gaan met leven en dood 8)

Animal

Re: kunnen we leven zonder een god??

Bericht door Animal » 15 aug 2006, 18:41

De vraag is : kunnen we leven zonder een god.

Antwoord is heel simpel :
JA

Bewijs is :
IK

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 15 aug 2006, 18:47

Maar jij bent niet als iedereen.

Animal

Bericht door Animal » 15 aug 2006, 21:26

Als er eentje is zijn er ook meer.
Als er meer is kunnen het ook vele.
Als vele het kunnen kan iedereen het.
Betekend dat we kunnen leven zonder god en goden.

God is geen basis behoeft om in leven te blijven zoals water, voedsel en een dak boven je hoofd.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 16 aug 2006, 01:25

Kunnen is iets anders dan juist erin geloven. Voor sommige is hun God een manier van leven. Kijk maar naar moslims die bidden ook 4x (?) per dag richting Mekka. De jongere generatie zal dit zeker minder doen maar voor veel culturen hoort Geloof en God bij hun manier van leven. Je kunt zonder maar het zal niet gebeuren zonder.

Animal

Bericht door Animal » 16 aug 2006, 09:53

FoX schreef:Kunnen is iets anders dan juist erin geloven.
Maar de vraagstelling in deze topic is juist of we het kunnen. Kan de mens leven zonder een god.

En ik denk dat we dat zeker zouden kunnen. Nog een argument daarvoor is dat god in leven gehouden wordt door verspreiding. Als iedereen zou stoppen met het verspreiden van het woord zou het namelijk uitsterven en wij leven dan verder zonder god.

Geloof en god wordt in leven gehouden door reclame, overreding, overtuiging, samenkomsten, meetings, massa indoctrinaties, bangmakerij, boeken, hersenspoelingen en mensen die belang hebben dat jij in hun lijn gaat geloven. Als er geen reclame, overreding, overtuiging of propaganda etc etc voor gemaakt zou worden zou er geen god en goden zijn.

Barrel

Re: kunnen we leven zonder een god??

Bericht door Barrel » 06 nov 2006, 22:13

remus schreef:Soms vraag ik me af wat er zou gebeuren als de mensheid morgen op een of andere wijze te weten komt dat er niets bestaat als een almachtig wezen/object.
Hier zit hem dus de kneep. Godsdiensten en religies werken zo dat ze per definitie niet zullen geloven dat dat wat ze geloven, niet bestaat.

Waarschijnlijk zullen er talrijke mensen zijn, die weten dat er niets bestaat als een almachtig wezen/object. Wellicht moet je iemand van hen eens vragen?

Ben van mening, dat als we bijvoorbeeld over 50000 jaar in staat zullen zijn om naar deze tijd terug te kijken, dat we 'het nu' dan zien als onderdeel van de Primitieve tijd. De tijd dat de goden nog op aarde leefden, en de mens nog bijgelovig was.

Romaine

Bericht door Romaine » 07 nov 2006, 00:18

En datgene wat wel bestaat leggen ze slecht uit, of zodanig dat het in hun voordeel is. Ik kijk nu al terug op gisteren en vandaag en zie dat het een primitieve tijd is, hoef ik echt niet voor de toekomst in.

Of het dit of een ander topic was, volgens mij hebben we het ook gehad over mensen die God ook kunnen waarnemen. En dan niet de God zoals die wordt afgeschilderd door de religies.

Plaats reactie