oorsprong van het kwaad

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
mieke

oorsprong van het kwaad

Bericht door mieke » 08 nov 2006, 15:17

Interessant tekstje uit grenswetenschap.nl
Waarom is de mens onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?

In de 4000 jaar oude Enuma Elisj (Het Babylonische scheppingsverhaal) staat duidelijk waarom de mens zo'n bloeddorstig en vernietigend wezen is. We lezen hoe de goden op aarde aan het werk waren. Een van die goden was een agressieve opruier die altijd en overal de strijd mee aanbond. Toen hij de overige goden had opgefokt om het werk neer te leggen en in staking te gaan begon de ellende.

Directeur god Enki had een geweldige oplossing en sprak, wat wij nodig hebben loopt hier al rond en behoeft alleen ons merk te krijgen. Hierbij doelde hij op de aapmensen die velen onder ons als voorouders zien. Enki had alleen het "bloed" nodig van een god om er goede werkers van te maken. Een operatie die het leven van de god donor zou kosten. En Enki wees, in al zijn wijsheid, de opruiende god aan als donor en sloeg zo twee vliegen in één klap. En wij zitten nu met de gebakken peren.
Het zit dus letterlijk in onze genen! :wink:

Animal

Bericht door Animal » 08 nov 2006, 16:12

Inderdaad.
Wij zijn Duivels en de oorsprong van Satan.
En mijn tweede naam is Animal....lol

mieke

Bericht door mieke » 08 nov 2006, 16:24

Animal schreef:Inderdaad.
Wij zijn Duivels en de oorsprong van Satan.
En mijn tweede naam is Animal....lol
Haha ik dacht dat Satan ons wou doen geloven dat hij niet bestond?
Niet goed bezig dan.... :D

Animal

Bericht door Animal » 08 nov 2006, 17:28

Ik wou eigenlijk schrijven dat wij Satan zijn.
Maar met Satan wordt volgens mij iemand als persoon bedoeld. Ik dacht aan enkelvoud. Dus wij als Satan kon niet. Maar nu weet ik het weer

Wij zijn van de Duivel en Satanisch.
De slechtheid zit in de mens in dezelfde hoeveelheid als zijn goedheid. Het is aan de persoon zelf in welke mate hij kan genieten van het goede of het slechte.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 08 nov 2006, 17:36

Ik geloof niet in dat verhaal. Ik geloof gewoon in Goed en Kwaad in ieder leven. Overal zal het zijn.

mieke

Bericht door mieke » 08 nov 2006, 17:45

Ja maar in die cultuur (Babylonische) werd het al aangekaart dat er een oorsprong voor is die ligt bij die voorouder.
Heb ook al wel eens gehoord dat bv agressiviteit erfelijk is, dus waarom de bron van alle kwaad niet?

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 08 nov 2006, 17:53

mieke schreef:Ja maar in die cultuur (Babylonische) werd het al aangekaart dat er een oorsprong voor is die ligt bij die voorouder.
Heb ook al wel eens gehoord dat bv agressiviteit erfelijk is, dus waarom de bron van alle kwaad niet?
Tuurlijk is er een bron van het kwaad. Maar wil je zeggen dat als dat niet was gebeurd er geen kwaad zou zijn? Zo ja, dan wordt dit een eindeloze nutteloze discussie want als er iets moet gebeuren gebeurd dat toch.

mieke

Bericht door mieke » 08 nov 2006, 17:59

FoX schreef:
mieke schreef:Ja maar in die cultuur (Babylonische) werd het al aangekaart dat er een oorsprong voor is die ligt bij die voorouder.
Heb ook al wel eens gehoord dat bv agressiviteit erfelijk is, dus waarom de bron van alle kwaad niet?
Tuurlijk is er een bron van het kwaad. Maar wil je zeggen dat als dat niet was gebeurd er geen kwaad zou zijn? Zo ja, dan wordt dit een eindeloze nutteloze discussie want als er iets moet gebeuren gebeurd dat toch.
Nee hoor ik vind het alleen maar interessant dat voor ONS kwaad er wel degelijk een bron met genen kan geweest zijn. Over het kwaad in het algemeen kan ik niet veel mededelen want aangezien het zou overgebracht zijn, is het ook elders aanwezig en heeft het ook een andere oorsprong.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 08 nov 2006, 18:02

mieke schreef:
FoX schreef:
mieke schreef:Ja maar in die cultuur (Babylonische) werd het al aangekaart dat er een oorsprong voor is die ligt bij die voorouder.
Heb ook al wel eens gehoord dat bv agressiviteit erfelijk is, dus waarom de bron van alle kwaad niet?
Tuurlijk is er een bron van het kwaad. Maar wil je zeggen dat als dat niet was gebeurd er geen kwaad zou zijn? Zo ja, dan wordt dit een eindeloze nutteloze discussie want als er iets moet gebeuren gebeurd dat toch.
Nee hoor ik vind het alleen maar interessant dat voor ONS kwaad er wel degelijk een bron met genen kan geweest zijn. Over het kwaad in het algemeen kan ik niet veel mededelen want aangezien het zou overgebracht zijn, is het ook elders aanwezig en heeft het ook een andere oorsprong.
:)

En zo zie je maar weer dat alles met elkaar te maken heeft ;).
http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... php?t=3029

We vernietigen onze eigen familieleden door het kwaad....

mieke

Bericht door mieke » 08 nov 2006, 18:15

Juist! :wink:

Plaats reactie