Verbod op religie

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Bericht door Krystallainen » 14 nov 2006, 23:38

MMe schreef:
The Return schreef:
Animal schreef:Na het boek Mijn Kampf gaan we de boeken Bijbel en Koran verbieden.
Mijn Kampf is ook gewoon te lezen.
Een telefoonboek is ook prima te lezen :twisted: maar dat wil nog niet zeggen dat het interessant is :roll:
Mijn Kampf wordt door sommige mensen interessant gevonden, een telefoonboek daarentegen...
Plato roeleert

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 14 nov 2006, 23:45

The Return schreef:
deheerst schreef:
Het moet niet van enige invloed zijn op de obenbare orde.
Dus geen invloed hebben op het leven van anderen.
Dat is nu niet het geval.
Hoezo meot het geen invloed hebben op de openbare ruimte? Wil je demonstraties, reclame, ideologien ook allemaal verbieden dan?
Je mist het punt en bent aan het mierenneuken op details. [zucht]
Ik neem aan dat je best begrijpt wat ik bedoel.
Geloven in god moet je zelf weten, mag iedereen zelf weten.
Maar zodra het invloed gaat uitoefenen op bijvoorbeeld politieke beslissingen gaat het wat mij betreft te ver.
Kledingvoorschriften, verplicht bidden op bepaalde uren, niet met de auto op zondag etc.
Als je dat lukt zonder dat je werk er onder leidt, prima.
Als niemand er last van heeft, geen punt.
Gaat het niet lukken, dan ga je het ook niet doordrukken onder het mom van "mijn geloof..".
Dat geloof heb ik namelijk geen ene hol mee te maken.

Snap je?
:wink:
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 15 nov 2006, 07:42

Animal schreef:Na het boek Mijn Kampf gaan we de boeken Bijbel en Koran verbieden.
Mein Kampf is niet verboden :?

The Return

Bericht door The Return » 15 nov 2006, 14:51

MMe schreef:
The Return schreef:
Animal schreef:Na het boek Mijn Kampf gaan we de boeken Bijbel en Koran verbieden.
Mijn Kampf is ook gewoon te lezen.
Een telefoonboek is ook prima te lezen :twisted: maar dat wil nog niet zeggen dat het interessant is :roll:
Ik bedoelde dat het boek niet verboden is. Gelukkig maar. Mensen die het geloof een verbod op willen leggen hangen er automatisch een nieuw geloof bij.
De wet waar godsdienstvrijheid in staat mag voor mij wel worden geschrapt omdat er al iets gelijkwaardigs instaat.
maan schreef:Juist door geloof als instituut af te schaffen creëer je dus meer vrijheid van meningsuiting.

Grapjas.

MMe

Bericht door MMe » 15 nov 2006, 15:08

Dat ben ik wel met je eens en gelukkig is er ook vrijheid van meningsvorming :P

Animal

Bericht door Animal » 15 nov 2006, 17:52

Op dit moment lijkt er wel een omwenteling te zijn. Het begint erop te lijken in nederland dat er vrijheid van meningsuiting ondergeschikt aan het worden is aan vrijheid van godsdienst.

Animal

Bericht door Animal » 15 nov 2006, 18:01

The Return schreef:
Animal schreef:Na het boek Mijn Kampf gaan we de boeken Bijbel en Koran verbieden.
Mijn Kampf is ook gewoon te lezen.
In welke boekwinkel in nederland kan ik dat boek kopen dan ?
Of bij welke nederlandse uitgever kan ik het boek bestellen ?

Ter info:

Op 6 december 1939 verscheen Mijn kamp, de Nederlandse vertaling van de NSB'er Steven Barends, bij uitgeverij De Amsterdamsche Keurkamer. Als Nederlandse titel overwoog uitgever George Kettmann eerst nog 'Mijn strijd'. Toch koos hij voor 'kamp', omdat deze klank al bij voorbaat elke twijfel uitsloot, of men wel met hét boek van de Duitse Führer te maken had, aldus Kettmann. In Duitsland en Nederland is het bezitten en kopen van het boek niet verboden. Dit geldt ook voor de Nederlandse vertaling Mijn kamp uit 1939, maar de Nederlandse Staat meent er het auteursrecht op te hebben en heeft in 1974 een herdruk van het boek verboden. In november 1997 stelde D66 Kamervragen over (on-)mogelijkheden van een herdruk; Willem Huberts komt dan in een uitgebreide analyse in NRC Handelsblad tot de stelling dat niet de Nederlandse Staat het auteursrecht bezit, maar de erfgenamen van het echtpaar Kettmann, dat de uitgeverij De Amsterdamsche Keurkamer bezat, waaraan vertaler Steven Barends op 16 november 1943 zijn auteursrechten afstond.

De verkoop van het boek, ook tweedehands, is eveneens verboden in Duitsland en Nederland, maar bijvoorbeeld niet in België. Verhandelen van oude kopieën is wel weer toegestaan, behalve als het gebeurt om haat of oorlog te bevorderen. De meest Duitse bibliotheken bezitten zwaar becommentarieerde en uitgetrokken versies van Mein Kampf.

In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zijn geen beperkingen op de verkoop en handel van dit boek omdat de auteursrechten erop voor 1939 aan uitgevers in die landen verkocht werden (in het geval van de Verenigde Staten aan uitgeverij Houghton Mifflin, in het geval van het Verenigd Koninkrijk aan uitgeverij Random House) en dus niet in het bezit van Beieren zijn. In 1999 meldde het Simon Wiesenthal Centrum dat belangrijke internet-boekhandelaars zoals Amazon.com en Barnes and Noble Mein Kampf verkopen aan klanten in Duitsland. Na een openbaar protest gingen beide bedrijven akkoord om die verkoop te stoppen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 15 nov 2006, 18:34

Animal schreef:
The Return schreef:Mijn Kampf is ook gewoon te lezen.
In welke boekwinkel in nederland kan ik dat boek kopen dan ?
Bezit en lezen zijn niet verboden. Handel wel.
The Return heeft dus gelijk, en jij ook.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 30 nov 2006, 13:34

Tammy schreef:Stel je toch eens voor een wereld zonder geloof, hoe zou het er dan uit zien?
Minder haat en oorlogen?
Weet iemand hier een antwoord op?
Een wereld zonder begeerte. Dat is een wereld zonder jaloezie, haat en oorlog.
Een wereld zonder liefde (lijkt mij heel erg) maar dat is een wereld waarin we niet weten waar we alles nou eigenlijk voor doen en op de automatische piloot schuifelen naar de dag van onze dood.
Geen haat, geen oorlog.

The Return

Bericht door The Return » 30 nov 2006, 14:10

Je wilt toch niet stellen dat een wereld zonder geloof een wereld zonder liefde is?

Romaine

Bericht door Romaine » 30 nov 2006, 14:26

Animal schreef:Op dit moment lijkt er wel een omwenteling te zijn. Het begint erop te lijken in nederland dat er vrijheid van meningsuiting ondergeschikt aan het worden is aan vrijheid van godsdienst.
Op dit moment lijkt het in de wereld erop dat men ieder ander mag beledigen omdat het vrijheid van meningsuiting betekent. Kortom, men vindt het samenleven waarbij een ander beledigd wordt en mogelijkerwijs vervelende dingen gaat doen belangrijker dan dat we samen in harmonie op aarde eens leren leven...
Althans, zo komt het op mij over...

mieke

Bericht door mieke » 30 nov 2006, 14:28

Volgens mij is het een niet ondergeschikter als het andere hoor, ze zijn beiden aanwezig.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 01 dec 2006, 14:10

The Return schreef:Je wilt toch niet stellen dat een wereld zonder geloof een wereld zonder liefde is?
Nee, allicht niet.

Animal

Bericht door Animal » 02 dec 2006, 08:37

maan schreef:Juist door geloof als instituut af te schaffen creëer je dus meer vrijheid van meningsuiting.
Een zeer juiste conclusie maan.

The Return

Bericht door The Return » 02 dec 2006, 14:34

Volgens mij creëer je dan ook chaos omdat het kader wegvalt.

Animal

Bericht door Animal » 03 dec 2006, 13:18

Maar als er een kader om niets zit en het kader valt weg, dan heb je niets over en zul je niets zien.
Dan komt er een vrijheid van denken.

Plaats reactie