Albert Einstein & Geloof

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
BRNRDSDJNG

Bericht door BRNRDSDJNG » 20 aug 2007, 12:13

Andere uitspraken van Einstein.
God dobbelt niet.
Het heelal is steeds meer één grote gedachte.

The Return

Bericht door The Return » 20 aug 2007, 13:03

Einstein is maar een rare zeg. Tevens vind ik het een fijne gedachte dat hij een tijd lang hier in Nederland is geweest :mrgreen:

Maar ontopic, ik zit altijd in tweespan wat betreft wetenschappers en geloof. Bij mij is altijd 'de wet' geweest dat zolang ze geloven ze veel minder zullen ontdekken of bijdragen aan de wetenschap.
Jammer genoeg kan ik het niet echt hardmaken hierbij. Waarschijnlijk zal het ook zo zijn dat Einstein dit op veel latere leeftijd dichtbij zijn dood dit soort dingen zegt. Dus dan maakt het in die zin niet veel meer uit, maar ik vraag me af of hij zelf wel weet waarom hij is gaan geloven.

Gijs

Bericht door Gijs » 20 aug 2007, 14:21

Anet schreef:Ik vind het niet zo eigenaardig, als je om je heen kijkt in wat voor wonderenwereld wij rondlopen, en er niets van begrijpen hoe het allemaal in elkaar steekt. Één vraag wekt weer twee nieuwe op. Wij staan nog amper aan het begin in deze wonderenwereld en kijken er naar als een niet begrijpend kind met open mond. Er moet een opperwezen zijn die deze wonderenwereld bedacht en gecréeerd heeft. Einstein bedoeld dat iets niet ontstaat uit niets, voor dit niets moest er ookal iets zijn, anders zou er niet iets kunnen ontstaan.
Dat is een leuke want ja maar wat was er voor dat iets dan? de vader van het iets? Ik heb hier vroeger lang over na gedacht uiteindelijk kwam ik tot de persoonlijke conclusie. En die wil ik dus niet opdringen maar ik plaats het maar want mischien heb je er wat aan. Dat er wel degelijk iets uit niets kan ontstaan. En dat de mens een actie-reactie geest heeft. En vandaar niet kan beseffen hoe iets uit niets kan ontstaan. En de vraag is is ook alles zo perfect? Of denken wij dat het perfect is omdat de mens zo goed kan overleven? Want is het ook echt zo mooi gestructureerd? Of beschouwen wij dat alleen maar zo omdat wij dat zo gewend zijn? Wij zijn gebouwd of beter gezegd geëvolueerd voor deze aarde. En voor dit heelal. Hierdoor lijkt de aarde en het heelal goed gestructureerd te zijn. Maar in werkelijkheid is alles een chaos en zijn de mensen degene die goed ontwikkeld en gestructureerd voor dit heelal. Zo hoeft er niet persé een schepper te zijn. Wij zijn dus geëvolueerd om met deze natuurwetten te leven. Zo lijkt het dat de natuur wetten perfect zijn. Zo perfect dat als het iets anders was wij niet kunnen leven. Maar als het iets anders was waren wij mischien ook ontstaan we hadden er dan alleen anders uitgezien. En waren we voor dat heelal geëvolueerd. En dan zouden we denken kijk is dit heelal is perfect. Er moet wel een schepper zijn.

Plaats reactie