Albert Einstein & Geloof

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Animal

Albert Einstein & Geloof

Bericht door Animal » 23 nov 2006, 12:38

Ik kwam een leuk stukje tegen op internet over hoe Albert Einstein aankeek tegen het geloof en hoe hij daarmee omging.
(In 1936 schreef een zesde-klasser –aangemoedigd door een zondagschoolonderwijzer- een brief naar Einstein in Princeton, met de vraag of wetenschapsmensen ook bidden, en zo ja, waarvoor ze bidden. Hij kreeg van Einstein het volgende antwoord:)
Albert Einstein:
Ik heb in het hiernavolgende antwoord geprobeerd zo eenvoudig te antwoorden als mogelijk is.

Wetenschappelijk onderzoek is gebaseerd op het idee dat alles wat plaatsvindt bepaald wordt door natuurwetten, zelfs de handelingen van mensen. Om deze reden zal een wetenschapper niet gauw de neiging hebben om te geloven dat de gebeurtenissen door bidden beïnvloed zouden kunnen worden. Bidden opgevat als het voorleggen van een wens aan een bovennatuurlijk Wezen.

Het moet echter toegegeven worden dat onze feitelijke kennis van de natuurwetten slechts onvolledig is en fragmentarisch. Bijgevolg berust ook de aanname van het bestaan van allesbepalende natuurwetten op een soort van geloof. Maar dit geloof wordt wel door het succes van wetenschappelijk onderzoek voortdurend gerechtvaardigd.

Aan de andere kant is het zo dat iedereen die serieus wetenschap beoefent tot de overtuiging komt dat een geest aan de basis moet liggen voor alle natuurwetten, een geest die oneindig superieur is in vergelijking tot de mens. Hiermee geconfronteerd wordend en onze eigen kleinheid in ogenschouw nemend, mondt dit uit in een nederige opstelling. Het nastreven van wetenschap leidt dus tot een bijzondere soort van religieuze ervaring en verschilt volkomen van de religie van een naiever persoon.
(Een deel van een brief van Albert einstein aan een 19-jarige student (3 december 1950). De student had Einstein aangeschreven in een brief van wanhoop, aangezien het leven zinloos toescheen en godsdienst geen hulp scheen te bieden)
Albert Einstein:
Ik was onder de indruk van de ernst waarmee je worstelt om een doel in het leven te vinden, zowel voor jezelf als voor de gehele mensheid. Naar mijn mening is er geen redelijk antwoord indien de vraag zo gesteld wordt. Wanneer we over doel van een handeling spreken bedoelen we eenvoudigweg de vraag: welke behoefte willen we bevredigen met behulp van deze handeling, of welke niet gewenste gang van zaken kunnen we met de handeling voorkomen? We kunnen natuurlijk in heldere bewoordingen spreken over het doel van een handeling vanuit het standpunt van een gemeenschap waartoe het individu behoort. Ook in dit geval heeft het doel van de handeling op z’n minst ten dele te maken met het bevredigen van verlangens die individuen in de gemeenschap er op nahouden.

Maar wanneer je vraagt naar het doel van de maatschappij als geheel of naar het doel van het geheel van een persoon, dan verliest de vraag zijn zin. Dit is in nog sterkere mate het geval wanneer we vragen naar de zin van de natuur in het algemeen. In die gevallen namelijk lijkt het volkomen arbitrair, of zelfs onredelijk, iemand te veronderstellen die wensen heeft die in verband staan met de gebeurtenissen.

Desalniettemin voelen wij allemaal dat het wel degelijk zeer redelijk en belangrijk is onszelf af te vragen hoe we ons leven zouden moeten proberen te leven. Naar mijn mening is het antwoord deze: zoveel mogelijk streven naar de vervulling van de wensen en behoeften van een ieder van ons, en het streven naar harmonie en schoonheid in menselijke relaties. Dit veronderstelt een grote hoeveelheid bewust denken en zelfscholing. We kunnen niet ontkennen dat de verlichte Grieken en oude Oosterse wijzen op een hoger niveau stonden op dit allerbelangrijkste gebied dan waar wij toe komen op onze scholen en onze universiteiten.
Laatst gewijzigd door Animal op 23 nov 2006, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Animal

Bericht door Animal » 23 nov 2006, 12:41

(Gedeelte uit het boek The Private Einstein, 1992, waarin men gesprekken kan lezen tussen Peter Bucky en Albert Einstein gevoerd over een tijdsperiode van dertig jaar:)
Inleiding.
Het is ironisch dat uw naam synoniem is voor de wetenschap van de twintigste eeuw, maar er altijd een grote verwarring heeft geheerst over wat men van u moet denken wat betreft religieuze vragen. Hoe legt u deze ongewone situatie uit, want wetenschap en religie worden in de regel toch als elkaar uitsluitend beschouwd?

Albert Einstein:
Wel, ik ben van mening dat wetenschap en religie elkaar niet noodzakelijkerwijs uitsluiten. Nog sterker, ik denk dat er zelfs een nauw verband tussen de twee bestaat. Wetenschap zonder religie is stuurloos en religie zonder wetenschap is blind. Beiden zijn belangrijk en moeten hand in hand lopen. Het komt mij voor dat iemand die zich niet bekommert over de waarheid in religie en in wetenschap het equivalent van een overleden persoon is.

Beschouwt u uzelf dus als een religieus persoon?

Albert Einstein:
Ik geloof in raadsels en, eerlijk gezegd, beangstigen de raadsels mij soms. Anders gezegd, ik denk dat er vele dingen zijn in het universum die wij niet kunnen waarnemen, waar wij niet tot kunnen doordringen. Ook de prachtigste dingen in het leven ervaren we slechts in een zeer primitieve vorm. Alleen wat betreft het voor raadsels staan beschouw ik mij als een religieus mens. Maar ik ervaar dit aspect van het leven wel heel diep. Wat ik echter totaal niet kan begrijpen is hoe er een God zou kunnen bestaan die zijn onderdanen beloont of straft of ons in het dagelijkse leven noopt onze wil te ontwikkelen.

Dus u gelooft niet in God?

Albert Einstein:
Dit is nu juist wat ik bedoel met het hand in hand gaan van religie en wetenschap! Elk heeft zijn plaats, maar moet wel zijn eigen werkterrein weten. Stel je een theoretische natuurkundige voor, iemand die bekend is met de verschillende wetten die het universum regeren, zoals hoe de planeten om de zon draaien en de manen op hun beurt om de planeten. Hoe in vredesnaam zou iemand die weet heeft van deze natuurwetten en ze begrijpt, kunnen geloven in een God die bij machte is de banen van deze rondcirkelende grote massa's te verstoren?
Nee, de natuurwetten van de wetenschap zijn niet slechts theoretisch uitgewerkt, maar ook in de praktijk bewezen. Het is voor mij dan ook volkomen onmogelijk te geloven in een antropomorfische God die macht heeft deze natuurwetten te verstoren. Zoals ik al eerder zei, het mooiste en diepste religieuze gevoel dat men kan ervaren is de ervaring van het mystieke. En deze mystiek is de kracht van alle ware wetenschap. Als er al zoiets is als een begrip 'God', dan is het iets wat ons overstijgt ['a subtle spirit', 'een onnaspeurbare geest'], niet het beeld van een mens, waar zovelen mee rondlopen. In wezen bestaat mijn religiositeit uit een nederige bewondering voor deze onvergelijkbaar superieure geest die zich openbaart in de kleinste details die wij maar kunnen waarnemen met ons zwakke verstand.

Bedoelt u misschien te zeggen dat de meeste mensen religie nodig hebben om ze zo te zeggen in te tomen?

Albert Einstein:
Nee, duidelijk niet. Ik ben niet van mening dat een mens ingetoomd moet worden in zijn dagelijkse handelingen met als drijfveer angst voor straf na de dood, of dat hij dingen moet doen aangedreven door de gedachte dat hij daarvoor beloond zal worden na zijn dood. Zo'n gedrag is onzinnig. De juiste gids voor een mensenleven is het gewicht dat een mens aan ethiek geeft en de hoeveelheid waarde die hij aan andere mensen hecht. Opvoeding speelt wat dat betreft een sleutelrol. Religie behoort niets te maken te hebben met angst voor het leven of angst voor de dood, maar dient zich in plaats daarvan uitsluitend bezig te houden met het vergroten van rationele kennis.

En toch, na al deze gedachten, wordt u door het grote publiek gezien als een Jood en de Joodse godsdienst is toch een heel traditionele.

Albert Einstein:
Mijn eerste kennismaking met de religie was overigens de Katholieke leer. Ik bofte ermee dat de basisschool waar ik naartoe ging een Katholieke was. Ik was het enige Joodse kind in de gehele school. En dit werkte voor mij als een voordeel, want het maakte het gemakkelijker voor mij me van de rest van mijn klas te isoleren en troost te putten uit de eenzaamheid waar ik zo aan gehecht was.

Maar ziet u helemaal geen tegenstrijdigheden tussen de enigszins anti-religieuze opmerkingen die u zoeven uitsprak en uw bereidheid zich openlijk te identificeren als een Jood?

Albert Einstein:
Nee, niet noodzakelijkerwijs. Als je er goed over nadenkt zie je dat het een bijzonder moeilijke opgave is te definiëren wat Jood-zijn inhoudt. De beste benadering die ik me kan voorstellen om het te beschrijven is je een slak voor te stellen die zich binnen zijn schulp bevindt. wat gebeurt er wanneer je de schulp weghaalt? Zouden we de slak zonder zijn beschermend omhulsel niet net zo goed een slak noemen? Op dezelfde manier is een Jood die zijn geloof opgeeft, zelfs een Jood die een ander geloof aanneemt, toch nog een Jood.

Vanwege uw Jood-zijn hebt u veel te verduren gehad van Nazi's in Duitsland. Hoe legt u de haat tegen Joden uit, die de gehele geschiedenis door te zien is?

Albert Einstein:
Het lijkt me overduidelijk dat de Joden een ideale zondebok zijn wanneer een land te kampen heeft met sociale, economische of politieke problemen, en wel om twee redenen. Ten eerste is er bijna geen land waar geen Joodse gemeenschap is, en ten tweede zijn ze altijd een kleine minderheid, zodat ze zich nooit kunnen verdedigen tegen een aanval van de grote massa. Het is dus heel gemakkelijk voor regeringen om de aandacht van hun eigen fouten af te leiden door de Joden de schuld te geven, bijvoorbeeld van socialisme en communisme. Na de eerste wereldoorlog bijvoorbeeld beschuldigden de Duitsers de Joden ervan eerst de oorlog begonnen te zijn, en vervolgens de oorzaak voor het verliezen ervan. Dit is helemaal niets nieuws. De gehele geschiedenis door heeft men Joden beschuldigd van alle soorten van verraderlijkheid, zoals het vergiftigen van waterputten of het vermoorden van kinderen als religieuze offers. We kunnen veel ervan zien als een uiting van jaloersheid, want hoewel het Joodse volk in alle landen altijd een kleine minderheid is geweest, hebben zij altijd een in geen enkele verhouding daartoe staande hoeveelheid invloedrijke mensen geproduceerd.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11975
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Albert Einstein & Geloof

Bericht door MetalPig » 23 nov 2006, 12:44

Einstein schreef:Aan de andere kant is het zo dat iedereen die serieus wetenschap beoefent tot de overtuiging komt dat een geest aan de basis moet liggen voor alle natuurwetten, een geest die oneindig superieur is in vergelijking tot de mens.
Hier ben ik het niet met Einstein eens. Hij zegt hier dat alle wetenschappers geloven in een opperwezen (God), maar dat is natuurlijk niet zo.

De vraag of dat superwezen bestaat en wat zijn eigenschappen zijn is er niet een voor de wetenschap. Dat is puur religie.

Animal

Bericht door Animal » 23 nov 2006, 13:20

Yep,
Hier ben ik het ook niet met Einstein eens. Omdat hij stelt dat elke wetenschaper op een gegeven moment moet inzien dat alle natuurwetten ontspruit zijn uit de geest.

Wat die geest is laat hij in het midden en is hij niet duidelijk over.

mieke

Bericht door mieke » 23 nov 2006, 15:17

Animal schreef:Yep,
Hier ben ik het ook niet met Einstein eens. Omdat hij stelt dat elke wetenschaper op een gegeven moment moet inzien dat alle natuurwetten ontspruit zijn uit de geest.

Wat die geest is laat hij in het midden en is hij niet duidelijk over.
Misschien heeft dat antwoord van hem ook wel wat te maken met de tijd waarin hij leefde, het was toen toch heel raar dat je niet in een god zou geloven. Als je alleen door religieuze mensen omringd wordt is het moeilijk om er een andere visie op na te houden toch?

Animal

Bericht door Animal » 27 nov 2006, 21:47

mieke schreef:Misschien heeft dat antwoord van hem ook wel wat te maken met de tijd waarin hij leefde, het was toen toch heel raar dat je niet in een god zou geloven. Als je alleen door religieuze mensen omringd wordt is het moeilijk om er een andere visie op na te houden toch?
Ik denk het niet mieke. Omdat het algemeen bekend is dat Einstein een athiest was. Hieronder nog wat markante teksten van Einstein die misschien wat verheldering kan leveren op zijn genoemde Geest.

- Ik kan mijn geen God voorstellen die de objecten van zijn schepping beloont en bestraft, wiens plannen naar de onze gemodelleerd zijn. Een God, kortweg, die alleen maar een weergave van de menselijke zachtheid is.
Evenmin kan ik geloven dat het individu de dood van het lichaam overleeft, hoewel simpele zielen deze gedachte koesteren uit vrees of bespottelijk egocentrisme.

- Ik geloof niet in de onsterfelijkheid van het individu, en ik beschouw ethiek als een exclusieve menselijke aangelegenheid zonder een bovenmenselijke autoriteit daarachter.

- Het idee van een persoonlijke God lijkt mij een antropologisch concept dat ik niet serieus kan nemen. Ik kan mij ook geen wil of doel buiten de menselijke sfeer voorstellen..... De wetenschap is van het ondermijnen van moraliteit beschuldigd, maar die aanklacht is onrechtvaardig. Het ethisch gedrag van de mens hoort bindend gegrondvest te zijn op symphatie, opvoeding en sociale verbanden en behoefte; religeuze gronden zijn niet noodzakelijk. De mensheid zou wel in een armzalige staat moeten verkeren als die in toom gehouden zou moeten worden door vrees voor bestraffing of hoop op beloning na de dood.

- Ik ben een diep religieuze ongelovige. Dit is een nogal nieuw soort religie. Ik heb nooit een bedoeling of doel aan de natuur toegeschreven, of iets dat begrepen zou kunnen worden als antropomorfisch. Wat ik in de natuur zie is een magnifiek bouwwerk, dat we maar heel beperkt kunnen bevatten, en dat een bedachtzaam persoon met een gevoel van nederigheid moet vervullen. Dit is een waarachtig religieus gevoel dat niets te maken heeft met mystiek. Het idee van een persoonlijke God is mij totaal vreemd en lijkt zelfs naief. -

mieke

Bericht door mieke » 28 nov 2006, 10:28

Tja hieruit wordt het wel zéér duidelijk dat hij atheïst was.
Des te eigenaardiger is het dan als hij zegt dat alle wetenschappers in en opperwezen geloven. :?

Anet

Bericht door Anet » 28 nov 2006, 10:57

Ik vind het niet zo eigenaardig, als je om je heen kijkt in wat voor wonderenwereld wij rondlopen, en er niets van begrijpen hoe het allemaal in elkaar steekt. Één vraag wekt weer twee nieuwe op. Wij staan nog amper aan het begin in deze wonderenwereld en kijken er naar als een niet begrijpend kind met open mond. Er moet een opperwezen zijn die deze wonderenwereld bedacht en gecréeerd heeft. Einstein bedoeld dat iets niet ontstaat uit niets, voor dit niets moest er ookal iets zijn, anders zou er niet iets kunnen ontstaan.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 28 nov 2006, 11:20

mieke schreef:Tja hieruit wordt het wel zéér duidelijk dat hij atheïst was.
Des te eigenaardiger is het dan als hij zegt dat alle wetenschappers in en opperwezen geloven. :?
Atheïst?

Hij is één van de eerste aanhangers van intelligent design.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligent_design

Fantastisch dit! Ik wist dat hij gelovig was, maar dat hij zijn geloof zo precies gedefinieerd had was voor mij onbekend. Zelfs op verschillende intelligent design sites wordt hier geen woord over gerept.
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Romaine

Bericht door Romaine » 28 nov 2006, 12:40

Als je als wetenschapper kijkt en ziet hoe alles zo perfect opgebouwd is volgens de fijnste structuur en wetten dan is het gemakkelijk te bevatten dat er een wetgever is. Ik denk dat als in dit universum alles zou kunnen, zonder wetten, het universum er anders had uitgezien.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11975
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 28 nov 2006, 12:53

Romaine schreef:Als je als wetenschapper kijkt en ziet hoe alles zo perfect opgebouwd is volgens de fijnste structuur en wetten dan is het gemakkelijk te bevatten dat er een wetgever is. Ik denk dat als in dit universum alles zou kunnen, zonder wetten, het universum er anders had uitgezien.
Je gebruikt de verkeerde definitie van 'wetten'. Jij hebt een soort wetgevende macht in je hoofd, maar zo werkt het niet.

Als je de wereld beschrijft komt je tot de conclusie dat sommige dingen altijd hetzelfde werken. De beschrijving daarvan wordt dan een wet genoemd omdat de hele wereld zo werkt.

Natuurwetten zijn dus beschrijvingen, geen voorschriften.
Er is geen wetgever.

Romaine

Bericht door Romaine » 28 nov 2006, 12:56

Als Einstein het over intelligent design heeft in andere woorden, dan gaat het toch om een soort van wetgever die iets ontworpen heeft...

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 28 nov 2006, 13:52

eerste post van animal schreef:Aan de andere kant is het zo dat iedereen die serieus wetenschap beoefent tot de overtuiging komt dat een geest aan de basis moet liggen voor alle natuurwetten, een geest die oneindig superieur is in vergelijking tot de mens. Hiermee geconfronteerd wordend en onze eigen kleinheid in ogenschouw nemend.
Nu, of hij gelijk heeft is een tweede, maar het bovenstaande is bijna een definitie van intelligent design.Ik ben het in ieder geval met hem eens, intelligent design spreekt tot m'n verbeelding.

(overigens, vanmorgen heb ik 2 topics uit wetenschap verplaatst, dit topic is er daar één van)
Laatst gewijzigd door lowlandsrouter op 30 nov 2006, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11975
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 28 nov 2006, 15:12

Romaine schreef:Als Einstein het over intelligent design heeft in andere woorden, dan gaat het toch om een soort van wetgever die iets ontworpen heeft...
Ja, dat ontken ik niet.

Ik leg alleen maar wat uit over de betekenis van 'wet' in het woord 'natuurwet'.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Albert Einstein & Geloof

Bericht door Tardis » 26 dec 2006, 14:09

Einstein schreef:Aan de andere kant is het zo dat iedereen die serieus wetenschap beoefent tot de overtuiging komt dat een geest aan de basis moet liggen voor alle natuurwetten, een geest die oneindig superieur is in vergelijking tot de mens.
Hier ben ik het wèl met Einstein eens, omdat Einstein het niet over een persoonlijke god heeft. Einstein was een mysticus die de persoonlijke overtuiging had dat de natuur in haar essentie is terug te brengen tot een enkele (of zeer klein aantal) natuurwet(ten). Dat is dan 'de geest' van de natuur. Dat kun je desnoods God noemen, maar dan dus een onpersoonlijke God als drijvende kracht van alle processen die er zijn geweest en zullen komen. Het waarom van het bestaan van die drijvende kracht en waarom er niet niets is zal naar mijn idee altijd het grootste raadsel blijven.

Romaine

Bericht door Romaine » 27 dec 2006, 00:07

Wat is "persoonlijk"? Zo-een als bij de religies?
altijd het grootste raadsel blijven
Dat zeggen alleen mensen die niet weten of niet kunnen begrijpen dat er mensen zijn die wel een antwoord hebben. In principe is ieder antwoord te vinden, als je je er maar voor open stelt het antwoord te ontvangen!

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 27 dec 2006, 01:10

Ja, zoals christenen zich een God voorstellen die echt een individu is. Toen ik nog catachisatieavonden bijwoonde (dik 20 jaar geleden voor het laatst) had onze dominee het altijd over God is liefde. Toen ik hem op de man af vroeg of hij dat lettelijk zo bedoelde, dus dat het verschijnsel liefde verwoord wordt met 'God', antwoorde hij dat uit de bijbel is op te maken dat God een individu is. Een persoon, een persoonlijke God.

Ik zie dat helemaal niet zo, voor mij staat God voor een niet in een persoon te vangen kracht. Deze kracht staat aan de basis van alle processen in het universum en doordringt die processen voortdurend. Alles wat er gebeurt vloeit voort uit die basis en wordt er door gecontroleerd. God is dan eigenlijk het universum en alles wat daarin is. Uit Einsteins opmerkingen maak ik op dat hij er ook zo over dacht, niet voor niets werkte hij aan een theorie van de verenigde velden, daarmee zocht hij eigenlijk naar een manier om God te beschrijven. Een onpersoonlijke God weliswaar.

b.t.w. Zijn er mensen die weten waarom God ontstaan is? en dan bedoel ik uiteraard niet de god van de bijbel...

MMe

Bericht door MMe » 27 dec 2006, 07:45

Voor mij is God ook een individu, ik heb'm een keer mogen zien en hij heeft ook een vrouw de heilige geest. :)

Animal

Bericht door Animal » 04 jan 2007, 08:30

MMe schreef:Voor mij is God ook een individu, ik heb'm een keer mogen zien en hij heeft ook een vrouw de heilige geest. :)
En een lichtgevende draak aan een ketting.

Ik zie 'm regelmatig en babbel wat af en toe met hem.

MMe

Bericht door MMe » 04 jan 2007, 11:47

Animal schreef:
MMe schreef:Voor mij is God ook een individu, ik heb'm een keer mogen zien en hij heeft ook een vrouw de heilige geest. :)
En een lichtgevende draak aan een ketting.

Ik zie 'm regelmatig en babbel wat af en toe met hem.
Nou neehj zo heb ik God niet gezien, ik heb er een schilderij van gemaakt.

http://home.quicknet.nl/qn/prive/marko. ... ct0026.jpg

[pray]

Plaats reactie