Bedevaart kan 'wonderen' verrichten

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bedevaart kan 'wonderen' verrichten

Bericht door Tammy » 06 jan 2007, 17:36

Afbeelding


Pelgrims ervaren niet alleen het bezoek aan een bedevaartplaats, maar ook de (voet)reis erheen als heilzaam. Sommigen spreken zelfs van een 'antidepressivum'. Het heilzame effect draagt bij aan de blijvende populariteit van het pelgrimeren. Die conclusie trekt Ineke Albers, onderzoeker aan de Universiteit in het Nederlandse Nijmegen, in haar proefschrift 'Heilige kracht wordt door beweging losgemaakt'.

Populair
Albers stelt vast dat bedevaartplaatsen als het Spaanse Santiago de Compostela ondanks het dalende aantal kerkgangers in westerse landen jaar na jaar hogere bezoekersaantallen optekenen. Het ritueel van de pelgrimage blijkt nog altijd springlevend. Bovendien is de voettocht naar een bedevaartplaats nu bijna net zo populair als in de middeleeuwen.

Genezing
De christelijke theologie heeft sinds de Verlichting weinig aandacht gehad voor bedevaarten. Albers vraagt zich in haar onderzoek af, hoe de pelgrimage met de hedendaagse christelijke theologie kan worden verbonden. Zij wijst erop dat een bedevaart en genezing al eeuwenlang dicht bij elkaar horen. De moderne geneeskunde en theologie beschouwen dat verband sinds de Verlichting als bijgeloof en illusie, maar desondanks zeggen ook 21ste-eeuwse pelgrims dat zij genezing hebben ervaren.

Nieuw vakgebied
Via een nieuw geneeskundig vakgebied, de psychoneuroimmunologie, die de communicatie tussen het centraal zenuwstelsel, het hormoonstelsel en het immuunstelsel onderzoekt, lijkt het mogelijk weer een verband tussen pelgrimage en genezing te leggen. Dat voldoet zowel theologisch als geneeskundig aan de normen van de 21ste eeuw.

Positief effect
De neurowetenschappen laten zien dat wandelen en hardlopen een positief effect op de stemming, het denkvermogen en het algemeen welbevinden van mensen hebben. Het lopen draagt daarom bij aan de blijvende populariteit van pelgrimages. Het 'heil' (genezing, spirituele ervaringen) als vrucht van zo'n bedevaart zou gedeeltelijk het gevolg van de lange voettocht kunnen zijn. De grote populariteit van wandelen en hardlopen in de West-Europese samenleving kan volgens Albers worden gezien als het "zoeken en vinden van heilservaringen". (belga/hln)



Bron:http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_34 ... egorieArt6


******************


Niks voor mij zoiets.
Maar wie is er wel eens naar een bedevaartoord geweest of wil dit alsnog doen?
En waarom?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Animal

Bericht door Animal » 07 jan 2007, 13:29

Nee,
Geen tripjes naar bedevaartsoorden voor mij.

Maar ik denk dat de heilzame werking op de mens van de stemming, denkvermogen en het algemeen welbevinden, door het wandelen komt en niet door de bedevaartplaats.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 07 jan 2007, 15:02

Animal schreef:
Maar ik denk dat de heilzame werking op de mens van de stemming, denkvermogen en het algemeen welbevinden, door het wandelen komt en niet door de bedevaartplaats.

Hoezeer ik ook in wonderen geloof, ik denk dat jij het prima verwoord Animal.

Wie geloofd wel in de heilzame plekken van die oorden?
Laatst gewijzigd door Tammy op 07 jan 2007, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Animal

Bericht door Animal » 07 jan 2007, 15:28

Tammy schreef:helzame plekken ?
Hahahaha. lol
gieren brullen

Helzame plekken

Mooi woordgevonden Tammy.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 07 jan 2007, 15:29

Oeps, ik bedoelde heilzame plekken woehaaaaaaaaa!!!!! :mrgreen: :mrgreen:
Even veranderen :oops:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 07 jan 2007, 15:30

done :P

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

mieke

Bericht door mieke » 07 jan 2007, 15:34

Ik denk dat het eerder het idee van zulk een 'helzame' :wink: plek is.
(sorry kon het niet laten)

De kracht van de geest zullen we maar zeggen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 07 jan 2007, 15:36

Hahahaha Mieke, very funny :lol: :lol:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 09 jan 2007, 17:04

Wonderen gebeuren te pas en te onpas. God nakt ons waar we bij staan. Daar heeft Hij geen speciale plaatsen voor nodig maar ik twijfel er niet aan dat juist in Lourdes, Fatima, Medjugorje, Kevelaar, etc. wonderen gebeuren.

Een onderzoeker bij ons aan de universiteit heeft met de eerste serie afleveringen van het programma Wonderen Bestaan meegelopen. Uit haar studie bleek (niet verwonderlijk) dat katholieken wonderlijke gebeurtenissen meemaken met Maria en protestanten juist niet. Protestanten herkennen het openvallen van een bijbel bij het antwoord dat ze onbewust zochten als een wonder en ook een overtuigd atheïst stuurde zijn herinnering aan een wonderlijke gebeurtenis in maar vond het woord wonder ervoor ongepast. Hij noemde het een raadselachtig toeval.

Het ligt dus aan je cultuur of je een wonder als een wonder erkent. De woordkeuze van de gelovigen is begrijpelijk en de woordkeuze van de atheïst is begrijpelijk. Het zijn twee verschillende benamingen voor precies hetzelfde soort voorval.
Hetzelfde geldt voor het begrip God. Mijns inziens. Dat heb ik uit zitten puzzelen met MetalPig en daar zijn we nog verre van klaar mee maar leuk is het wel. Na verloop van tijd kunnen we daar hier ook over discussiëren. Ik vind nu nog niet dat duidelijk genoeg is hoe emotieloos daarover gesproken dient te worden. Zeker niet bij een enkeling hier.

Animal

Bericht door Animal » 09 jan 2007, 19:07

De bedevaart oord der genezingen en wonderen, waarbij een stenen beeld met naam Maria verafgood wordt door onwetende goed gelovigen, is afgoderij. Jammer voor allen die daar hun brood mee verdienden door bedrog te plegen. Omdat nu blijkt dat Lourdes met alles wat er rondom bij betrokken is zijn gouden tijd van massa bedevaarders aan het verliezen is.

Lourdes smeekt en bid om een wonder en om geloofwaardig over te komen, maar met welke list zullen ze nu weer eens uitvogelen. Gaan er weer mensen tegen betaling bedrog plegen ? Dergelijk toneeltje opvoeren kan zelfs een kind als het moet.

De trucs van een huilend Maria beeld is reeds lang door wetenschappers achterhaald en ze weten hoe de truc uitgevoerd wordt. Zelfs in de soap serie van "De kampioenen" konden we zien hoe ze een beeld kunnen laten huilen. Tranen met tuiten,maar dan wel geen echte tranen.

En dat wijlen de Paus Johannes aan die komedie heeft meegewerkt en het beeld dan nog kuste, beduid hoe waanzinnig de heilige boontjes zijn. (niet 100 % zeker omdat ik die komedie niet gezien heb).
"Wee zij die beelden door de mens gemaakt aanbidden of verafgoden..."
en ja,de kerk zit er vol van.

Pelgrims naar Scherpenheuvel, per bus of per trein naar Lourdes, want straks in mei is het weer zo ver, de maand ter aanbidding van Maria.
Waarom laat een mens zich toch zo misleiden en geloven ze blindeling wat de Heilige bonen hun wil laten geloven ?

Is het dan zo moeilijk om simpelweg met je hart en volle overtuiging te weten wat liefde is. Of heeft een mens altijd een nep beeltenis van een der welke heilige dan ook nodig om hun geloof te versterken en hun liefde meer kracht te geven.

Ach,Lourdes zal er wel iets op verzinnen.
Financiële belangen is een leugen waard.
Het licht zal ooit wel eens doven als de mens overtuigd gata worden van zijn eigen liefde.
Maar ja, wie ben ik ?
Wil je opgelicht worden ?
Wel,mijn beste, doe dan maar wat je niet laten kunt en zorg er voor dat je Maria beeld niet in stukken valt want dan ben je aan een nieuw beeldje toe of je wereld stort in.

Plaats reactie