Geloof en politiek

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 13 mei 2007, 12:20

Tardis schreef:Oké, ook goed. Maar je snapte ongetwijfeld wat ik bedoel. :wink:
Ja, maar het risico bestond dat je ongewild de verwarring aan het vergroten was. :wink:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 13 mei 2007, 12:24

Inderdaad, goed dat dit even is recht gezet.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Barrel

Bericht door Barrel » 14 mei 2007, 09:12

Tardis schreef: Christenen, Moslims, Hindoes, Humanisten, enz. enz. zouden allemaal dezelfde vakken volgen met de door de overheid gewenste kwaliteit. Religie krijgt dan een plaats via keuzevakken, zodat iedereen toch het door hem/haar gewenste onderwijs in zijn/haar godsdienst krijgt. Humanisme zou als keuzevak voor Atheïsten in beeld komen. Wie een hoofddoekje wil dragen draagt een hoofddoekje, wie zijn hoofd kaal wil scheren gaat zijn gang maar. Daarmee is de grootste barrière tegen integratie c.q. assimilatie opgelost.
Ben ik het van harte mee eens. Ben allereerst de discussie een beetje zat over islamitische scholen. Voor mij is dat reeds een politieke discussie. De discussie zou moeten gaan over alle vormen van religieus onderwijs, dus ook christelijke scholen.
Een regering zou slechts opernbaren scholen moeten financieren. Elke vorm van gewenst religieus onderwijs zou vervolgens ingevuld moeten worden (en betaald) door de religie zelf. Scholen kunnen eventueel faciliteren door bijv. klaslokalen ter beschikking te stellen.
Op dit openbare onderwijs, moeten er vervolgens een vak zijn 'religie'. In dit vak, komen alle godsdiensten aan bod, in gelijke mate. Niet in indoctrinale zin, maar in algemene zin. Zowel de boodschap van Jezus als Mohammed als Krishna, etc., zou daarbij aan bod moeten komen, en de kern van dit vak zou moeten liggen in het waarom van godsdienst.

Zeker met Staphorst in de regering denk ik dat het een illusie is dat in Nederland staat en kerk gescheiden zijn. Dat is een lachertje

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 20 mei 2007, 20:27

Dag allen,

Ik ben hier al een hele tijd niet meer geweest en zie een hoop onderwerpen om op te reageren. Daar ga ik langzaamaan mee bezig. (goed om je weer terug te zien, The Return).

Plaats reactie