Vaticaan zegt dat Jezus ook buitenaardsen zal leiden

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80379
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Vaticaan zegt dat Jezus ook buitenaardsen zal leiden

Bericht door Tammy » 13 feb 2007, 16:17

ROME - Er is waarschijnlijk intelligent leven elders in het heelal, en er is bewijs in de bijbel om aan te nemen dat het christenen zijn, aldus de Rooms Katholieke Kerk. De kerk lijkt steeds meer toe te geven dat wat in de bijbel staat van buitenaardse oorsprong is.


In een officiëel document gepubliceerd door de Katholieke gemeenschap der Waarheid, de officiële publisher voor het Vaticaan, zegt een pauselijke astronoom dat "vroeg of laat het menselijke ras zal ontdekken dat er andere intelligente wezens zijn in het universum".


Broeder Guy Consolmagno, een Jezuïet die een van de prominentste astronomen van het Vaticaan is zegt: "We weten het niet". Maar in het nieuwe boek, deel van de Verklaringen om het katholicisme in hedendaagse taal te onderwijzen, zegt hij dat zijn suggestie wetenschappelijk is. Met zo vele miljarden planeten, sterren en sterrenstelsels zegt hij: "Ergens in dat grote getal moeten er andere beschaafde, rationele wezens leven".


Om zijn bewering kracht bij te zetten dat ook buitenaardse wezens door Jezus Christus genade gered kunnen worden, citeert hij verzen uit Johannes 10:14-16, waarin Jezus zegt: "Ik ben de goede herder [..] Nog andere schapen heb ik die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder".


Hiermee bedoelt Jezus volgens de Katholieke Kerk dat Jezus zelf leider is van een intergalactische federatie en behalve de wezens op planeet Aarde, ook wezens op andere planeten samen zullen komen waarna het één nieuwe onstervelijke beschaving zal vormen.
Bron: Xerson


Bestaan ET niet in strijd met geloof

De wetenschappelijke studie naar de mogelijkheid van intelligent leven op andere planeten druist niet in tegen het christelijk geloof. Dat zegt de directeur van de Vaticaans Sterrenwacht, Dr. George Coyne s.j.(zie foto).



Afbeelding

De Amerikaanse jezuïet George Coyne spreekt in deze namens zichzelf en niet namens de H. Stoel. Tegenover de Italiaanse krant Corriere della Sera zei hij dat de mogelijkheid van buitenaards leven "een opwindend vooruitzicht is waarbij voorzichtigheid vereist is."

"Vooralsnog bestaat er geen wetenschappelijk bewijs voor buitenaards leven," zegt de priester en astronoom. "Desalniettemin verzamelen we gegevens die wel wijzen op de mogelijkheid van buitenaards leven. Het heelal is namelijk zo uitgestrekt dat het dwaas zou zijn te zeggen dat wij een uitzondering zijn."

"Als ik een intelligent wezen uit een andere wereld zou ontmoeten die mij gewag zou maken van een geestelijk leven en me zou vertellen dat ook zijn volk verlost is doordat God zijn enige Zoon heeft gezonden dan zou hij mij vragen hoe het kan dat deze Zoon aanwezig was op twee verschillende plaatsen. Vragen van deze orde vormen een geweldige uitdaging," zegt Coyne.






Afbeelding


"De ene na de andere ketterij heeft door de eeuwen heen gepoogd de menselijkheid van God te ontkennen," vervolgt hij. "Jezus Christus is waarlijk God en waarlijk mens. Kan deze echte mens ook op een andere planeet verschijnen? Ik weet het niet, hoor; ik weet niet of ik het nou moet ontkennen of bevestigen."

"De mogelijkheid van het bestaan van buitenaardse intelligent en spiritueel leven roept veel vragen op," zegt pater Coyne. "Hoe het ook zij, de wetenschap vernietigt de overtuigingen van gelovigen niet; integendeel, ze is een stimulans voor het geloof ."

Pater Coyne noemt ook de kwestie van de theorie van de Big Bang en de implicaties voor het geloof. Hierin maant hij tot voorzichtigheid. "Het is waar dat de Big Bang momenteel dé theorie is die het ontstaan van het heelal verklaart, maar het zegt ons weinig over de schepping; eigenlijk vertelt ze niets, want de schepping zoals die in de bijbel wordt besproken beantwoordt niet de vraag naar het ontstaan van het heelal, maar de vraag waarom er iets is en niet niets."

Pater Coyne maakt een onderscheid tussen een wetenschappelijke verklaring van het heelal en een theologische. "Wetenschap houdt zich bezig met het ontdekken van de oorsprong van de door ons gekende materie. De H. Schrift en de theologie houden zich daar niet mee bezig. Zij kijken naar het heelal voorzover deze geschapen is door God. Deze twee benaderingswijzen zijn niet met elkaar in conflict. Conflicten ontstaan als theologische en wetenschappelijke vragen door elkaar heenlopen. Zeer ernstige misverstanden zijn dan het gevolg." Aldus pater Coyne, hoofdastronoom van het pauselijk sterrenobservatorium.

Dit instituut gaat terug tot de tijd van paus Gregorius XII. Hij riep een wetenschappelijke commissie in het leven die moest studeren op de kalenderhervorming in 1582.

Het observatorium is verdeeld over twee locaties. Het ene bevindt zich in Castel Gandolfo nabij het pauselijk zomerverblijf. Het andere is gelegen in Tucson in de Amerikaanse staat Arizona. De Vatican Observatory Research Group aldaar is gevestigd in een van de meest belangrijke astronomische centra ter wereld



Bron: Wereldgeheimen.nl

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80379
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 13 feb 2007, 17:10

"Als ik een intelligent wezen uit een andere wereld zou ontmoeten die mij gewag zou maken van een geestelijk leven en me zou vertellen dat ook zijn volk verlost is doordat God zijn enige Zoon heeft gezonden dan zou hij mij vragen hoe het kan dat deze Zoon aanwezig was op twee verschillende plaatsen. Vragen van deze orde vormen een geweldige uitdaging," zegt Coyne.
Inderdaad een uitdaging...
Hoe kijk jij hier tegenaan Qaboos?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

mieke

Bericht door mieke » 13 feb 2007, 18:12

Het verbaast mij wel dat de kerk zich hiermee bezighoudt.
Zouden ze zich dan toch realiseren dat er buitenaards gemoei zich heeft voorgedaan in de bijbel?
:D

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80379
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 13 feb 2007, 18:13

Mij verbaasd het ook Mieke.
Misschien willen ze zich indekken tot het officieel bekend word gemaakt dat er aliens bestaan?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

moonwalker

Bericht door moonwalker » 17 feb 2007, 01:22

Hey interessant dit. Ik had laatst op weg naar Frankrijk met mijn vader erover gesproken. Precies hetzelfde quote die Tammy heeft aangehaald. Ik vroeg hem hoe het zou zijn als er nou intelligente wezens uit een andere wereld zouden komen. Zouden die Moslims kunnen zijn? Ik kreeg het antwoord wat ik verwachtte. Een resolute hoofdschudden aangezien:
1. Buitenaardsen niet bestaan.
2. Mohammed vzmh niet op twee plaatsen tegelijk kan zijn.
3. Het zou vermeld zijn in de Koran.

De gebruikelijke tegen argumenten. Al zou ik graag een Islamitische/christelijke buitenaardse tegenkomen. Ben benieuwd hoe de mensen dan gaan reageren.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80379
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 17 feb 2007, 11:15

Dus je wilt eigenlijk zeggen Moonwalker dat aliens niet kunnen bestaan volgens het moslimgeloof?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

moonwalker

Bericht door moonwalker » 17 feb 2007, 23:03

Tammy leg me geen woorden in de mond. :mrgreen:

Lees eens goed wat ik schreef. Dat was de vraag wat ik aan mijn vader had gesteld. Ikzelf ben er nog niet uit. Ik moet eerst mijn eerste kennismaking met een buitenaardse maken voordat ik ga oordelen. ;)

Peace.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80379
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 18 feb 2007, 11:15

Ok, sorry als ik je woorden in de mond leg Moonwalker, was niet mijn bedoeling.

Je zegt dat je eerst zelf contact met een alien moet hebben om te kunnen oordelen.
Waarom kan dat niet met de kennis die je nu weet?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Romaine

Bericht door Romaine » 18 feb 2007, 11:17

moonwalker schreef:Ik moet eerst mijn eerste kennismaking met een buitenaardse maken voordat ik ga oordelen.
Een zeldzame, maar zeer waardevolle en goede instelling!

moonwalker

Bericht door moonwalker » 18 feb 2007, 15:37

Tammy schreef:Ok, sorry als ik je woorden in de mond leg Moonwalker, was niet mijn bedoeling.

Je zegt dat je eerst zelf contact met een alien moet hebben om te kunnen oordelen.
Waarom kan dat niet met de kennis die je nu weet?
Omdat ik nog niets weet eigenlijk. Er zijn een paar UFO verhalen die je niet naast je kunt leggen, maar voor de rest hebben we alleen onscherrpe foto's/videos, complot theoriën van regeringen die alles in de doofpot proberen te stoppen en dergelijke. Ik wil eerst alles op een rijtje zetten en ook goed luisteren naar de buitenaardsen voordat ik mijn conclusie trek. Want de kennis die we nu van "ze" hebben is ontoereikend voor mij om een conclusie te trekken. Komen ze van een andere dimensie die aan de onze lijkt? Dan zouden de profeten daar ook hebben bestaan en hetzelfde hebben gedaan als op aarde. Of komen ze juist van een planeet die ver van ons ligt? Dan zal het verhaal heel anders zijn.
Begrijp je nu wat ik probeer te zeggen? ;)

@Romaine: Dank u.

Peace

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80379
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 19 feb 2007, 10:21

Ja, ik begrijp wat je probeert te zeggen en zo`n opvatting respecteer ik ook. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

phoenixofflames

Bericht door phoenixofflames » 01 apr 2007, 18:33

volgens de katholieken is er geen buitenaards leven
1/ Die zouden dan geen erfzonde hebben of het zou moeten zijn dat adam en eva met een ufo vlogen :?
2/ Jezus zou meerdere malen moeten gestorven zijn omdat alleen Jezus dan voor ons zou gestorven zijn.

Jezus is eenmaal mens geworden, eenmaal gestorven en eenmaal verrezen. Er is hier geen speld tussen te krijgen.
Nog andere schapen heb ik die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder".
Mag niet uit context gerukt worden. Het gaat over de verloren schapen. Die die niet in staat van genade zijn. Niet van deze stal slaat op de heidenen en joden. Iedereen moet naar de hemel.

Probeer met je voeten op de grond te blijven . Geen marsmannetjes of andere ET verschijnselen. Alleen God, engelen(goed en slecht), mensen en al de andere natuurlijke dingen

moonwalker

Bericht door moonwalker » 01 apr 2007, 18:36

phoenixofflames schreef: Probeer met je voeten op de grond te blijven . Geen marsmannetjes of andere ET verschijnselen. Alleen God, engelen(goed en slecht), mensen en al de andere natuurlijke dingen.
Mooi gezegd. [duim]

Bijtjuh

Bericht door Bijtjuh » 01 apr 2007, 18:42

moonwalker schreef:
phoenixofflames schreef: Probeer met je voeten op de grond te blijven . Geen marsmannetjes of andere ET verschijnselen. Alleen God, engelen(goed en slecht), mensen en al de andere natuurlijke dingen.
Mooi gezegd. [duim]
Sorry dat ik het zeg hoor, maar denk eens na.
Het universum heeft miljoenen sterrenstelsels, in 1 daarvan leven wij.
Denk je nou serieus dat er alleen hier leven is ?
Lijkt me onwaarschijnlijk, maar dat zal dan wel weer aan mij liggen.

MMe

Bericht door MMe » 01 apr 2007, 18:51

Ik geloof ook dat er buitenaards leven is en ik ben blij dat het Vatikaan zich er open voor steld ;P!

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 01 apr 2007, 18:51

Bijtjuh schreef:
moonwalker schreef:
phoenixofflames schreef: Probeer met je voeten op de grond te blijven . Geen marsmannetjes of andere ET verschijnselen. Alleen God, engelen(goed en slecht), mensen en al de andere natuurlijke dingen.
Mooi gezegd. [duim]
Sorry dat ik het zeg hoor, maar denk eens na.
Het universum heeft miljoenen sterrenstelsels, in 1 daarvan leven wij.
Denk je nou serieus dat er alleen hier leven is ?
Lijkt me onwaarschijnlijk, maar dat zal dan wel weer aan mij liggen.
En als we nu eens beweren dat God een Alien is :P . God, engelen zijn ook niet natuurlijk.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 01 apr 2007, 18:53

Bijtjuh schreef:Sorry dat ik het zeg hoor, maar denk eens na.
Het universum heeft miljoenen sterrenstelsels, in 1 daarvan leven wij.
Denk je nou serieus dat er alleen hier leven is ?
Lijkt me onwaarschijnlijk, maar dat zal dan wel weer aan mij liggen.
Volgens de katholieke kerk is Jezus dus ook voor alle aliens gestorven, dat is vast een geruststellende gedachte voor een heleboel katholieken.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

moonwalker

Bericht door moonwalker » 01 apr 2007, 19:01

Bijtjuh schreef:
moonwalker schreef:
phoenixofflames schreef: Probeer met je voeten op de grond te blijven . Geen marsmannetjes of andere ET verschijnselen. Alleen God, engelen(goed en slecht), mensen en al de andere natuurlijke dingen.
Mooi gezegd. [duim]
Sorry dat ik het zeg hoor, maar denk eens na.
Het universum heeft miljoenen sterrenstelsels, in 1 daarvan leven wij.
Denk je nou serieus dat er alleen hier leven is ?
Lijkt me onwaarschijnlijk, maar dat zal dan wel weer aan mij liggen.
Ik geloof in beide conclusies. Zolang de ene niet bewezen is, blijf ik erin geloven. ;)

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 20 mei 2007, 21:13

phoenixofflames schreef:1/ Die zouden dan geen erfzonde hebben of het zou moeten zijn dat adam en eva met een ufo vlogen :?
2/ Jezus zou meerdere malen moeten gestorven zijn omdat alleen Jezus dan voor ons zou gestorven zijn.
De erfzonde staat los van Adam en Eva. En Christus kan 'gerust' eenmalig gestorven zijn voor al.

Mijn persoonlijke mening: ik kan maar geen interesse aan de dag leven voor het vraagstuk van buitenaards leven. Of het er wel of niet is, het is me prima.

Plaats reactie