Documentairemakers beweren graf van Jezus ontdekt te hebben

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 20 mei 2007, 23:42

Toen ik mijn biechtvader net kende, maakte hij een opmerking die ik altijd ben blijven onthouden:
"Als ze ooit een expeditie gaan starten om de Ark van Noach te zoeken, ik financier hem niet!"
(De Ark van Noach heeft niet bestaan).

Hetzelfde geldt voor het graf van Jezus, of zijn broers, of zijn zussen, of zijn kinderen. Je moet mythologie mythologie laten zijn.

Romaine

Bericht door Romaine » 21 mei 2007, 00:41

Volgens mij is de ark van Noach slechts 1 van de vele arken geweest die toen het door water geteisterde land ontvucht waren. Het verhaal is later uitgebreid en omgeven door fabels.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 21 mei 2007, 00:55

Ik wil je de tijd van het overwegen graag besparen, Romaine. Er hebben geen arken rondgevaren. Er is niemand van tevoren gewaarschuwd. Het verhaal van de watersnoodramp die mensen moest straffen is vele malen ouder dan het verhaal van Noach. De joodse schrijvers hebben het verhaal overgenomen van een andere mythologie (het Gilgamesj-epos) en er elementen aan toegevoegd. Er heeft vele duizenden jaren geleden een watersnoodramp plaatsgevonden in dat gebied maar met dezelfde reden en hetzelfde effect als de watersnoodramp in 1953:
a) het weer
b) er vielen doden. Niemand was tevoren gewaarschuwd en er was geen poging om de mensheid uit te roeien.

Praatjes over arken hier en arken daar moeten ophouden. Mensen die al die verhalen aanhoren gaan verbindingen leggen die er niet zijn en zien de godsdiensten aan voor entiteiten die ze niet zijn. Zien God aan voor iets wat voor hun eigen geestelijke gezondheid niet goed is. Mythologie moet mythologie blijven of je brengt je medemensen in gevaar.

Romaine

Bericht door Romaine » 21 mei 2007, 09:23

Daar verschil ik toch met je in van mening. Met de tsunami in Azië was er een eilandengroep die enige dagen van te voren reeds op de hoogte was van de calamiteit en zich veilig terugtrok op hogere delen van de eilanden. Mensen die dichter bij de natuur staan bemerken dat er iets te komen gaat en ondernemen actie. Zo ook met een grote ramp die ooit plaatsgevonden heeft. Alle volkeren over de hele wereld spreken over ee dergelijke ramp. Uiteindelijk denk ik dat er mensen op de hoogte zijn geweest van het komende water en op tijd zich uit de voeten hebben gemaakt waarbij de achterblijvers verzwolgen werden. De bijbel wordt door wetenschappers steeds meer onderbouwt qua historie, al is dit geschrift toch besmeurd met vervormingen en verzinsels.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 21 mei 2007, 16:04

Romaine schreef:Daar verschil ik toch met je in van mening. Met de tsunami in Azië was er een eilandengroep die enige dagen van te voren reeds op de hoogte was van de calamiteit en zich veilig terugtrok op hogere delen van de eilanden.
Ik heb deze urban legend als volgt gehoord: de bevolking had van ouder op kind doorgekregen dat wanneer het water naar achteren ging zij de bergen in moesten. En zie daar, in collectief en als hindes spurtten ze de bergen in. Uitkijkend als master of the universe over het wassende water. Veilig en warm met de kinderkes in moeders armen.

Ik geloof er geen barst van.

Alle volkeren over de hele wereld spreken over ee dergelijke ramp. Uiteindelijk denk ik dat er mensen op de hoogte zijn geweest van het komende water en op tijd zich uit de voeten hebben gemaakt waarbij de achterblijvers verzwolgen werden.
Nee, alle volkeren over de hele wereld spreken over dergelijke rampen. Omdat ze namelijk meer dan één keer voorkomen.
Jij en ik hebben een beetje hetzelfde godsbeeld. Vertel eens eerlijk: waarschuwt een kosmische kracht een enkeling onder de mensen? Ik denk het niet. Dat is bij de tsunami ook niet gebeurd. Tuurlijk. als de grond trilt vinden mensen zowel als dieren het verdacht. Als de zeelijn nog voorbij het niveau van eb terugkrabbelt dan is dat verdacht maar buiten seismologen om waarschuwde er niemand.
De bijbel wordt door wetenschappers steeds meer onderbouwt qua historie, al is dit geschrift toch besmeurd met vervormingen en verzinsels.
Ja, ik krijg les van die wetenschappers. Wees gerust, de ontdekkingen sijpelen door naar het publiek.

Plaats reactie