Religie en het Hiernamaals

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Religie en het Hiernamaals

Bericht door Tammy » 07 mar 2007, 09:32

Hier wat interessante info erover.


Het Jodendom en het Hiernamaals


In diverse verslagen over het Jodendom wordt aangegeven dat het Jodendom het hiernamaals, Olam Ha-Ba, aanhangt. De dood is in het Jodendom niet het einde van het menselijk bestaan. Het Jodendom kent geen dogma´s. Hierdoor houdt het Jodendom een grote ruimte open voor persoonlijke meningen en opvattingen m.b.t. het hiernamaals. Sommige orthodoxe Joden geloven net als christenen dat een rechtvaardige ziel naar de Hemel gaat. Maar een andere orthodoxe Jood kan geloven in een reïncarnatie door meerdere levens. De derde Jood gelooft dat de ziel wacht op de komst van de Mashiach, zodat er een massale wederopstanding plaatsvindt. De eerste en laatste opinie komt sterk overeen met de christelijke gedachtegoed met betrekking op het hiernamaals. Ook geloven sommige Joden dat slechte zielen gepijnigd worden door demonen die zijzelf hebben gecreëerd. De ander gelooft dat de slechte zielen simpelweg vernietigd worden door de dood en stoppen dus met het bestaan
N.a.v. Leviticus 26:3-9 en Deuteronomium 11:13-15 is voor iedere Jood de zekerheid van het bestaan van de Olam Ha-Ba. Hier is immers sprake van een fysieke beloning en afstraffingen bij goed en slecht gedrag. De Torah toont op verschillende plaatsen aan dat de rechtvaardigen na de dood herenigd zullen worden met hun geliefden, terwijl de slechteriken buiten de hereniging gesloten zullen worden: Genesis 25:8: Avraham, 25:17: Ishmael, 35:29: Yitzak, 49:33:


Afbeelding


Ca 15 miljoen.
In Israel en de diaspora. Voor de holocaust met name veel in Duitsland en Oost Europa. Meest invloedrijke groep buiten Israël in de USA.



Islamitisch Geloof in Hiernamaals en Oordeelsdag

Het geloof in het hiernamaals is een zo essentieel aspect van de Islam, dat het ontkennen ervan neerkomt op het ontkennen van God (in het arabisch: Allah). Het is op basis van dit geloof in het leven hierna, dat de mens ertoe aangemoedigd wordt een goed leven te leven hier op aarde, omdat hij weet wat hem te wachten staat als hij dat niet doet. Islam moedigt mensen aan met de ene voet in het huidige leven te staan, en met de andere voet in het hiernamaals. Eén van de uitspraken van de Profeet Mohammed was:
"Werk voor dit leven alsof je eeuwig zal leven, en werk voor het leven hierna alsof je morgen zal doodgaan
"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)
Volgens de Islam kunnen inderdaad ook niet-Moslims naar de hemel gaan.



Afbeelding



Ca 650 milj.
Vnl. Arabische wereld, Noord en Midden Afrika, Iran, Pakistan, Maleisië en Indonesië. Via migratie ook in W.Europa




Griekse Goden en Leven na de Dood
De Griekse goden representeren het oude Griekse geloof dat, wanneer een individu sterft, zijn vitale adem of psyche het lichaam verlaat om het paleis van Hades (koning van de doden) binnen te gaan. In de vroegere perioden van het oude Griekenland was die psyche niet hetzelfde als het Christelijke beeld van de ziel. Zodra de psyche het lichaam had verlaten, werd deze een fantoom-afbeelding die wel waargenomen, maar niet aangeraakt kon worden. De muur die de levenden van de doden afscheidde was ondoordringbaar. Geleidelijk begon het concept van de psyche meer te lijken op het concept van de ziel. De ziel was afgescheiden van het lichaam, maar verantwoordelijk voor de persoonlijkheid van een individu. De ziel was ook verantwoordelijk voor de morele beslissingen van een individu.




Afbeelding


De vroege Grieken geloofden niet dat de daden van een persoon in dit leven enige relatie hadden met hun leven na de dood. Maar, tegen de tijd van de "Klassieke Periode" (480-323 voor Christus) overheerste het geloof dat een moreel persoon in het leven na de dood zou worden beloond. Tegelijkertijd ontwikkelde zich ook het idee dat een persoon die herhaaldelijk zondigde een eeuwige afstraffing verdiende. De bekommernis over hoe men de eeuwigheid in het hiernamaals doorbracht leidde tot vele begrafenisrituelen en herdenkingsceremonies voor de doden.


De oorspronkelijke inhoud van het Boeddhisme
Het oorspronkelijke thema van het boeddhisme was het lijden van de mensen. Dit werd verkondigd in de 6e eeuw v. Chr. in Noord-India door Gautama Siddhartha (ook 'Boeddha' of 'S(h)akyamuni' genoemd. 'Shakyamuni' betekent 'wijze der Shakya's'). Dit lijden wordt volgens het boeddhisme veroorzaakt door de verlangens en ambities van de mensen. Alleen wanneer iemand erin geslaagd is die van zich af te zetten kan hij de cyclus van telkens weer geboren te worden (reïncarnatie) doorbreken en het Nirvana bereiken. Oorspronkelijk stond het begrip Nirvana voor de staat van volkomen rust, ofwel afwezigheid van verlangens. Volgens Boeddha was een juiste levenswijze en meditatie het middel om dit te bereiken. Deze kernleer van het boeddhisme staat bekend als de 'vier edele waarheden en de achtvoudige weg'.
Tegen de tijd dat het boeddhisme China bereikte had deze religie al vele veranderingen doorgemaakt en was de zuivere leer verkondigd door Gautama aangevuld met nieuwe elementen.


Afbeelding

Ca 300 miljoen.
Bepaalde delen van India. Verder Thailand, Shri Lanka. Vermengd in Japan. Incidenteel ook buiten deze gebieden.

Het Christendom

Ca 2000 jaar geleden Voortgekomen uit het Jodendom, onder opname van Griekse ideeën en Romeinse organisatievorm
Er is één God, in drie 'Personen': de Vader, de Zoon en de Geest.
Christus (de Zoon) is de incarnatie van God op aarde
Jezus van Nazareth, de Christus.
Vormgeving door de Apostelen, waaronder de invloedrijke Paulus
Heilige Schrift :
De Joodse Tenach (het Oude testament) met als aanvulling de 4 Evangeliën, de Handelingen der Apostelen, de Brieven en het Boek der Openbaring (tezamen het Nieuwe Testament genoemd

Er is één God, schepper van hemel en aarde.
God heeft een liefdeband met de mens. De mens wordt ook op zijn daden aangesproken.



Afbeelding

Ca 1100 miljoen.
Over de hele wereld verspreid. Relatief weinig in Oost Azië (wel in Vietnam, Filippijnen en Zuid Korea


Hindoeisme
Ca 3000 jaar geleden uit Indogermaanse Godsdienst ontstaan. Sterk gebonden aan de Hindoes als volksstam
Er is geen bepaalde stichter
Oudste geschriften de Veda’s, gevolgd door de Oepanisjads. Van veel later datum is de Bhagavad Gita (epos over Shri Krishna). Heilige taal het Sanskriet (oud Indogerm.)
Hiernamaals:
Grondgedachten:
(1) Karma: uitwerking daden houdt niet op bij de dood,
(2) Dharma: plicht die de mens moet nakomen conform zijn plaats in de samenleving (kaste),
(3) Samsara: kringloop in wedergeboorten.
De leer is erg rekbaar en aanpasbaar aan de omstandigheden.
De organisatie speelt zich af rond priesterkaste (Brahmanen) en tempels. Geen centraal leergezag. Er is wel een wereldfederatie van Hindoes.



Afbeelding

Ca 500 miljoen.
Sterk gebonden aan de Hindoes als volk. Aanhangers vnl. in India.
Via migratie ook in Zuid Afrika, Suriname, Nederland e.d.





Bron:wonderewereld.com/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Romaine

Bericht door Romaine » 07 mar 2007, 22:08

Lees het boek 'Emed', en je krijgt informatie over het hiernamaals zonder religie hierin verweven.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 20 mei 2007, 21:08

Ik ben heel benieuwd hoe dat kan. Kun je een soort van samenvatting geven?

Romaine

Bericht door Romaine » 20 mei 2007, 21:11

Qaboos schreef:Ik ben heel benieuwd hoe dat kan. Kun je een soort van samenvatting geven?
Ehm, dat is wat lastig omdat ik in beelden denk en het ook in beeld heb gelezen. Kan je echt aanraden het te lezen!

Suus

Bericht door Suus » 20 mei 2007, 21:35

Emed verteld zijn verhaal vanaf gene zijde, laat door dat vehaal zien zonder dat er religie in voor komt waarom er bepaalde keuzes gemaakt worden door de mens om te beleven in het aardse. Dat de ziel ten alle tijde de keuze heeft om zijn daden die deze in het aardse bestaan heeft voortgebracht, aan gene zijde kan herstellen, of de keuze kan maken om dat opnieuw in het aardse te leren.
Er word op geen enkele wijze een religie ter sprake gebracht maar te meer het hoe en waarom er plaats vind wat er plaats vind.

Hoop dat dit het wat duidelijker maakt.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 20 mei 2007, 23:03

Ik vind het fijn dat je een samenvatting geeft. Als ik je goed begrijp is Emed de hoofdpersoon in het boek en is hij overleden. Hij is in het hiernamaals en vertelt wat hij weet over zijn verblijf daar en wat er aan vooraf ging. Klopt het tot zo ver?
Dat er geen religie in voor komt, interpreteer ik als; er wordt geen God in genoemd of hemel of andere kenmerken van godsdiensten. Klopt dat ook?

Romaine

Bericht door Romaine » 20 mei 2007, 23:18

Zover ik me herinner wordt God niet genoemd als een persoon, maar of die uberhaupt genoemd wordt als grote kosmische kracht weet ik ook niet.

Suus

Bericht door Suus » 20 mei 2007, 23:19

Qaboos schreef:Ik vind het fijn dat je een samenvatting geeft. Als ik je goed begrijp is Emed de hoofdpersoon in het boek en is hij overleden. Hij is in het hiernamaals en vertelt wat hij weet over zijn verblijf daar en wat er aan vooraf ging. Klopt het tot zo ver?
Dat er geen religie in voor komt, interpreteer ik als; er wordt geen God in genoemd of hemel of andere kenmerken van godsdiensten. Klopt dat ook?
In mijn herinnering klopt dat beide ja, maar ik moet erbij vertellen dat ik het boek jaren geleden gelezen heb en niet zelf in huis heb om het na te kunnen kijken. :wink:

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 21 mei 2007, 19:40

Ik geloof niet in de hemel, maar wel in een andere dimensie waar we heen gaan. sommige denke zelfs de 4de dimensie, en als we daar dood gaan gaan we naar de 5de.

Romaine

Bericht door Romaine » 22 mei 2007, 08:41

tofu_kronos schreef:Ik geloof niet in de hemel, maar wel in een andere dimensie waar we heen gaan. sommige denke zelfs de 4de dimensie, en als we daar dood gaan gaan we naar de 5de.
Wat is een dimensie volgens jou?
Wat is het verschil tussen een "hemel" en een "dimensie" waar mensen na hun dood heen gaan?

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 22 mei 2007, 20:12

De hemel bestaat niet de 4de dimensie wel.

Suus

Bericht door Suus » 22 mei 2007, 20:28

tofu_kronos schreef:De hemel bestaat niet de 4de dimensie wel.
Kun je toelichten waarom je dat denkt/weet/gelooft en wat de 4e dimensie volgens jou precies inhoud?

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 22 mei 2007, 22:31

Das een moeilijke, ik geloof er gewoon in. Net zoals vele andere.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 22 mei 2007, 22:34

tofu_kronos schreef:Das een moeilijke, ik geloof er gewoon in. Net zoals vele andere.
Hoe zie jij dan die 4de dimensie?

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 22 mei 2007, 22:38

Nou als we dood gaan gaat ons electro-magnetische residu. Wat andere de ziel noemen, naar de 4de dimensie. De 4de dimensie is een dimensie waar de tijd geen invloed heeft op je. Je bent daar een soort wezen van energie.

Romaine

Bericht door Romaine » 23 mei 2007, 21:08

tofu_kronos schreef:Nou als we dood gaan gaat ons electro-magnetische residu. Wat andere de ziel noemen, naar de 4de dimensie. De 4de dimensie is een dimensie waar de tijd geen invloed heeft op je. Je bent daar een soort wezen van energie.
En waarom noem je het "de vierde dimensie" en niet bv gene zijde, hiernamaals, of iets anders?

The Return

Bericht door The Return » 23 mei 2007, 21:15

De 4e dimensie is bij mijn weten nog altijd tijd.

Romaine

Bericht door Romaine » 23 mei 2007, 21:29

The Return schreef:De 4e dimensie is bij mijn weten nog altijd tijd.
Het woord dimensie is voor velen een vluchtwoordje. Dimensie heeft als letterlijke betekenis 'afmeting'. Een afmeting van vanalles maar mogelijk...
Zodoende wordt het woord in allerlei soorten en maten van betekenissen gebruikt, zodanig dat maar relatief weinig mensen inhoudelijk weten wat ze met het woord bedoelen. Volgens mij heet dat taalarmoede.

The Return

Bericht door The Return » 23 mei 2007, 21:31

We kennen nu iets van 10 dimensies. In theorie dan he.

Romaine

Bericht door Romaine » 23 mei 2007, 21:44

The Return schreef:We kennen nu iets van 10 dimensies. In theorie dan he.
Ja, maar dan heb je het denk ik over 10 dimensies die allen als 1 soort worden gezien. Wat veel spirituele mensen echter zien in het woord dimensie is vaak een hele andere betekenis en dat in 10 dimensies. En zo zijn er vele betekenissen van 10 dimensies en ieder hebben er weer 7, 10 of... (kortom: een rotzooitje dus)

Plaats reactie