Ook niet-gedoopte baby's naar de hemel

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Ook niet-gedoopte baby's naar de hemel

Bericht door Tammy » 21 apr 2007, 10:27

Afbeelding

Na maanden van reflectie zijn theologen van het Vaticaan het erover eens geraakt dat het voorgeborchte niet bestaat en dat baby's die overleden zijn zonder te zijn gedoopt direct naar de hemel gaan, zo is vrijdag bij de pontificale theologische commissie vernomen.

Pauselijke goedkeuring
Het al weken geleden rondgeraakte document van de commissie is door het Vaticaan nog niet vrijgegeven. Het kerkelijke persbureau Catholic News Services (CNS) publiceerde wel reeds uittrekels. De tekst kreeg de goedkeuring van paus Benedictus XVI, aldus de secretaris van het raadgevend orgaan van de Curie. De conclusies hebben weliswaar niet de waarde van een dogma.

Niemandsland
Het idee van het voorgeborchte als een soort niemandsland waarin de roomskatholieke kerk gestorven baby's plaatste die niet waren gedoopt, weerspiegelt volgens de theologen een "te restrictieve visie op het Heil". "Onze conclusie is dat er theologische en liturgische basis is om te verhopen dat pasgeborenen die overlijden en niet gedoopt zijn gered worden".

De theologen bogen zich al sinds 2005 over de kwestie. Het was de in 430 overleden theoloog Sint-Augustinus die de hypothese van het voorgeborchte naar voren had geschoven. (afp)


Bron: Het laatste nieuws.

**********************

Ongelooflijk dat dit nog mogelijk is anno 2007.
Wanneer word de mens eens wakker?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Bijtjuh

Bericht door Bijtjuh » 21 apr 2007, 10:59

[sarc]Yes :D heb ik toch nog een kans op een mooi leven na de dood.[/sarc]

The Return

Bericht door The Return » 21 apr 2007, 13:02

God: 'haha lekker toch niet'.

Maïca

Bericht door Maïca » 21 apr 2007, 16:37

Goh het wordt allemaal steeds geloofwaardiger...

MMe

Bericht door MMe » 21 apr 2007, 16:47

Ik ben ook niet gedoopt maar ik heb wel God mogen ervaren dus ik denk wel dat het waar is :) .
Persoonlijk denk ik dat alles wat leeft na de dood naar God gaat [pray]

Shizo

Bericht door Shizo » 21 apr 2007, 16:54

Alsof het er iets toe doet of je nu gedoopt bent of niet. God is toch de almachtige etc rommel? Voor god is iedereen gelijk waarom zou hij dan baby's niet toelaten omdat ze gewoon niet gedoopt zijn. Het is de kerk die al die onzin over "Geen seks voor het huwelijk, je moet gedoopt zijn, bidden blabla, zondagsmis" heeft uitgevonden.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 22 apr 2007, 14:04

Wat betekend voorgeborchte eigenlijk? :roll:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Asmodea

Bericht door Asmodea » 22 apr 2007, 14:07

Vandale zegt:

voor·ge·borch·te (het ~, ~n/~s)
1 [r.-k.] plaats waar de zielen van het Oude Verbond de komst van Christus afwachten of waar de zielen van ongedoopte kinderen verblijven => limbus

greetings, M.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 22 apr 2007, 14:16

Freya dank je wel voor de uitleg, ik kwam er niet uit. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Romaine

Bericht door Romaine » 25 apr 2007, 22:27

Maïca schreef:Goh het wordt allemaal steeds geloofwaardiger...
Beter kan ik het niet zeggen...

The Return

Bericht door The Return » 25 apr 2007, 22:30

Tammy schreef:Freya dank je wel voor de uitleg, ik kwam er niet uit. :mrgreen:
Oh. Freya mag wel dat boek gebruiken. Nou breekt mijn klomp.. [zucht]

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 25 apr 2007, 22:32

The Return schreef:
Tammy schreef:Freya dank je wel voor de uitleg, ik kwam er niet uit. :mrgreen:
Oh. Freya mag wel dat boek gebruiken. Nou breekt mijn klomp.. [zucht]
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 26 apr 2007, 13:47

Hangt er vanaf hoe je het plaats The Return :P

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

The Return

Bericht door The Return » 01 mei 2007, 13:53

Met groetjes?

Barrel

Bericht door Barrel » 12 mei 2007, 11:21

Het is toch eigenlijk wel vreemd. Veel mense geloven wat de Paus zegt. En dan wordt dat even veranderd. Mensen die een kind bij de geboorte verloren, en geloofden dat die dus in het voorgeborchte zitten, komen mooi bedrogen uit. Toch niet dus.
En zo gaat het natuurlijk al eeuwen. De aarde is plat, het middelpunt van het heelal, etc.

Als je dus nu gelooft, weet je dus zeker dat in de toekomst veel van die dingen weer 'afgeschaft' worden.

Hieruit blijkt voor mij telkens weer dat de 'waarheid' omtrent Jezus en god, en alles, een 'gefabriceerde' waarheid is, die slechts dient om een machstverhouding te creeeren. Die waarheid zal dan uiteraard veranderd worden als dat in dienst staat van die 'macht'. De meest ongeloofelijke dingen worden langzamerhand afgeschaft, omdat ze niet meer geloofwaardig zijn.

En dan kom je nog steeds mensen tegen, die letterlijk geloven wat er beweert wordt door de mensen 'die het weten omdat ze zo dicht bij god staan'. En dan ook letterlijk hun geloof veranderen als ze dat voorgeschreven wordt ...

Het blijft toch een raar fenomeen, dat geloven. Zeker als je ziet hoe er met de 'waarheid' wordt omgesprongen.

Zijn er geen gelovigen die zich enigszins bedrogen voelen? Heel je leven iets geloofd, dat nu ineens weer afgeschaft wordt? Ga je dan ook niet aan andere dingen twijfelen?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 12 mei 2007, 16:17

Shizo schreef:Alsof het er iets toe doet of je nu gedoopt bent of niet. God is toch de almachtige etc rommel?
De christelijke god werd/wordt in het Vatikaan geschapen. Dit bedoel ik niet eens sarcastisch.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Romaine

Bericht door Romaine » 16 mei 2007, 20:08

Tardis schreef:
Shizo schreef:Alsof het er iets toe doet of je nu gedoopt bent of niet. God is toch de almachtige etc rommel?
De christelijke god werd/wordt in het Vatikaan geschapen. Dit bedoel ik niet eens sarcastisch.
= dogma

(Niet dat God niet bestaat, maar wel in de manier waarop de kerk het verwoord en er van gemaakt heeft.)

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 20 mei 2007, 21:02

Shizo schreef:Alsof het er iets toe doet of je nu gedoopt bent of niet. God is toch de almachtige etc rommel?
De christelijke god werd/wordt in het Vatikaan geschapen. Dit bedoel ik niet eens sarcastisch.
De christelijke perceptie van God is ouder dan het Vaticaan. In Turkije, Alexandrië, Milaan (kerkvaders), Oxford en Parijs (theologische universiteiten) is veel meer aan deze christelijke perceptie gesleuteld dan in Rome.

Het voorgeborchte leek een noodzakelijke oplossing voor het heil van overledenen die buiten hun eigen mogelijkheden om niet gedoopt waren. In ieders oren klonk het krampachtig maar het leek noodzakelijk. In geloof heb je het hart en het hoofd. Theologen benaderen geloof met het hoofd. Verstandelijk geloof. Het leidt tot conclusies over de meest uiteenlopende godsdienstige onderwerpen (denk aan de 631 geboden binnen het jodendom). Het maakt geloof niet levender. Dat gebeurt door middel van het hart. Het voorgeborchte is zo'n conclusie inzake uitzonderingen. Hartstikke goed doordacht maar je hebt er binnen het praktizerend geloof geen biet aan.

Plaats reactie