„Zending heeft slecht imago”

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

„Zending heeft slecht imago”

Bericht door Tammy » 15 dec 2012, 07:50

UTRECHT – Het grootste struikelblok voor de zending is dat missie de naam heeft onvrij te maken. Missiologie worden geassocieerd met dwang. In dat opzicht heeft de zending de wind erg tegen.

Dat zei prof. dr. Mechteld Jansen vrijdagmiddag in Utrecht bij de presentatie van het boek ”Protestantse zendingsopleiding in Nederland (1797-2010)”. De hoogleraar aan de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) –bijzondere leerstoel missiologie– stelde dat het negatieve beeld van de zending ertoe moet leiden dat de kerk juist meer naar buiten treedt en „over grenzen heen ontmoeting en bevrijding moet zoeken.”

Tegelijk is er geen tijd waarin zo veel vraag is naar missiologische literatuur en toerusting als de huidige, stelde prof. Jansen tegenover het negatieve imago dat mensen buiten de kerk van zending hebben. „Zending heeft helemaal de wind mee.”

Ze wees op de vele aandacht voor het onderwerp, in Nederland, maar ook in Duitsland en Engeland. „Iedereen lijkt ermee bezig te zijn hoe de kerk naar buiten moet treden, gastvrijheid moet uitstralen. Dat alles vanwege het gesprek met de secularisatie en het secularisme.” In dat kader is het ook goed om terug te kijken naar de geschiedenis van de zending en de zendingsopleiding, zo zei de hoogleraar in een reactie op het boek.

Goed kunnen communiceren is van wezenlijk belang voor zendelingen bij de verspreiding van het christelijk geloof, stelde oud-rector van het Hendrik Kraemer Instituut (HKI) drs. A. Verburg vrijdagmiddag. Het in 1971 opgerichte HKI was het gezamenlijke zendingsopleiding van de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland in Oegstgeest, bij Leiden. Na het ontstaan van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) verhuisde het naar Utrecht. Het instituut is bezig in een nieuwe vorm een doorstart te maken.

Verburg overhandigde de eerste exemplaren van het boek aan een dochter van een van de voormalige rectors van het HKI, E. Jansen Schoonhoven, aan prof. Jansen en aan prof. dr. B. de Gaay Fortman. De laatste was jaren als curator aan het HKI verbonden.

Zendelingen moeten in hun werk zich presenteren als gast, stelde ds. J. Wessels, directeur van de Evangelische Alliantie. Hij viel daarmee prof. Jansen bij. „Gast zijn betekent dat je je richt op die ander. Dat je bepaalde omgangsvormen in acht nemen. In ons gast-zijn mogen we Jezus Christus present stellen. Dat is heel belangrijk in de zending. In het buitenland, maar ook nu in Nederland, in het geseculariseerde Westen.”

De bibliotheek van het HKI die is ondergebracht bij de Universiteitsbibliotheek Utrecht is recent gecatalogiseerd, zo werd vrijdagmiddag meegedeeld.


Bron: RD.nl

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: „Zending heeft slecht imago”

Bericht door Tammy » 15 dec 2012, 07:52

Ik heb altijd problemen gehad met zendelingen.
Als toen ik heel jong was.
Maar dat komt natuurlijk omdat ik niet gelovig ben.

Laat iedereen in zijn waarde en trek niet de wereld over om jouw visie op te dringen.
Dat is nergens voor nodig.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: „Zending heeft slecht imago”

Bericht door taigitu » 15 dec 2012, 12:39

Ik heb van de zending niet zo'n hoge pet op.
Waarom moeten mensen hun eigen geloof of religie opzij zetten omdat er een
paar buitenlanders HUN geloof en religie komen verkondigen. Van verhalen van
vroeger ed. gebeurden er ongehoorde dingen vanuit die verkondiging.
Zelf heb ik meermalen gesprekken gehad op straat met mensen die hun geloof
staan te verkondigen. Ik behandelen mensen met o.a. magnetiseren. Mocht ik
hun kerk bezoeken dan mag ik dat in hun kerk in praktijk brengen........ maar op
de vraag of ik thuis een eigen praktijk mag voeren dan is het antwoord NEE.
Ik zie het verschil niet.......

Een voorbeeld van een echtpaar (zendelingen) op hun eigen site:
De brokken van de extreem-charismatischen
Marten en Esthers Logboek
Geschreven door Marten Visser
woensdag 12 oktober 2011 04:23

De extreem-charismatische wereld maakt gigantische brokken in de levens van mensen. De reden daarvoor is heel simpel: er worden verwachtingen opgebouwd die niet waargemaakt kunnen worden. Er worden dagelijks grote wonderen van God verwacht. En God doet niet dagelijks grote wonderen; althans niet van het soort waar de extreem-charismatici naar op zoek zijn. De meeste mensen zijn wel in staat een poosje tegen zichzelf te liegen en zichzelf te overtuigen dat er bijzondere dingen gebeuren, maar niet constant. Daarom haakt een meerderheid van de aanhangers in extreem-charismatische bewegingen na verloop van tijd ook weer af.

Het is onvermijdelijk dat de teleurstelling inzet. Als dat gebeurt, wordt mensen verteld dat de wonderen, de welvaart en de gezondheid die hen voorgespiegeld is, er nog niet zijn omdat hun geloof niet groot genoeg is. En als de teleurstelling zover is doorgedrongen dat ze hun leiders kritisch durven te bekijken (dat duurt vaak lang omdat hun geleerd is dat je ‘de gezalfde van de Heer niet aan mag raken’), zien ze niet veel fraais. Er is bijna altijd een patroon is van niet-uitgekomen profetieën, persoonlijke verrijking, mensen als instrumenten gebruiken en zelfverheerlijking. Overspel komt met grote regelmaat voor.

Op deze manier raken volgelingen teleurgesteld in zichzelf, in de kerk en in God. Hun geloof lijdt schipbreuk. Ze staan cynisch in het leven, en durven God noch mens meer te vertrouwen. Dat is een lot dat ik iedereen wil besparen. Daarom ben ik er voor om brokken te maken van de extreem-charismatische beweging, in plaats van haar brokken te laten maken in de levens van mensen.

http://www.vissers.me/site/index.php?op ... &Itemid=78
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie