Onderzoekers: Moeder Teresa was helemaal niet zo heilig

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80671
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Onderzoekers: Moeder Teresa was helemaal niet zo heilig

Bericht door Tammy » 12 mar 2013, 04:52

Afbeelding
Moeder Teresa in 1995.

Ze was een levende heilige en is door het Vaticaan ondertussen zalig verklaard: Moeder Teresa, de vrouw die zichzelf inzette om de allerarmsten te helpen en zichzelf daarbij volledig wegcijferde. Maar was ze wel zo goed? Een team van Canadese onderzoekers komt volgens de Times of India tot de conclusie dat haar gedrag 'dubieus' was, evenals haar politieke contacten.

De studie is geplaatst in Religieuses, een Frans tijdschrift dat onderzoek naar religie en wetenschap publiceert.

Volgens de onderzoekers was het werk van Moeder Teresa er vooral op gericht om het menselijk lijden te huldigen, in plaats van het te verlichten. Ze noemen haar 'alles behalve een heilige', een vrouw die gul was met gebeden, maar gierig als het aankwam op het besteden van de vele miljoenen die ze binnenhaalde. Er zouden ook grote sommen geld naar 'geheime bankrekeningen' zijn overgemaakt.

Dr. Serge Larivee en Dr. Genevieve Chenard van de Universiteit van Montreal hebben 300 documenten geanalyseerd en daarin details gevonden die in strijd zijn met het imago van de non.


Afbeelding
Een novice houdt een afbeelding van Moeder Teresa vast.


Sterfhuizen.

Zo waren er rond de tijd dat Moeder Teresa overleed 517 'huizen voor de stervenden', waar de allerarmsten hun laatste dagen konden doorbrengen. Volgens artsen die deze plaatsen bezochten, was het er smerig en hadden de huizen een tekort aan voedsel, medicijnen en mankracht. Toen Moeder Teresa zelf ziek werd, werd ze behandeld in een modern, Amerikaans hospitaal. Geld kan het probleem niet zijn geweest, omdat Moeder Teresa honderden miljoenen aan donaties ontving.

Dat geld kwam soms uit twijfelachtige hoek: de non accepteerde bijvoorbeeld donaties van de Haïtiaanse dictator Duvalier onder wiens bewind (1957 - 1986) meer dan 30.000 mensen om het leven zijn gekomen.

Ook het wonder (wat moet heeft plaatsgevonden voor het Vaticaan iemand zalig kan verklaren) dat Moeder Teresa heeft verricht is volgens de onderzoekers twijfelachtig. De buikpijnen van de Indiase Monica Besra zou zijn verdwenen op het moment dat ze had gebeden tot een medaillon met een foto van Moeder Teresa. De artsen van de vrouw zeggen echter dat de cyste en de tuberculose waar ze aan leed, dankzij hun (reguliere) behandeling was genezen.

'De populariteit van Moeder Teresa was toen echter al zo groot, dat ze onaantastbaar was', zegt onderzoeker Larivee. 'Ze was eigenlijk al heilig verklaard.'

Bron: AD.nl

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Re: Onderzoekers: Moeder Teresa was helemaal niet zo heilig

Bericht door tofu_kronos » 15 mar 2013, 21:41

Ze heeft een half miljard verduisterd.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Onderzoekers: Moeder Teresa was helemaal niet zo heilig

Bericht door taigitu » 16 mar 2013, 03:00

Ik heb in een ander topic al aangegeven dat het plaatje niet helemaal klopte wat er van haar bestond. Veel geld wat ze ontving om de armen te helpen werd doorgesluisd naar de katholieke kerk. Er is ook beroering geweest over haar zalig te verklaren.
http://www.rkk.nl/actualiteit/2003/deta ... r2003.html
Serge Larivée en Genevieve Chenard bestudeerden 95% van de literatuur over Moeder Teresa, de in Albanië geboren Agnes Gonhxa. Hun conclusie is vernietigend: Teresa was volgens hen een sadistische, gierige, oerconservatieve en gewetenloze vrouw, die hypocriet was en die mogelijk enorme hoeveelheden geld achterover gedrukt heeft.

Zo vermelden ze over de omstandigheden in de door Teresa’s organisatie gerunde ziekenhuizen. Bezoekende doktoren beschreven die als ‘huizen voor de stervenden’. Er was een tekort aan alles: voedsel, hygiëne, pijnstillers en voedsel, ondanks de honderden miljoenen die Teresa jaarlijks ophaalde aan schenkingen.

De erbarmelijke toestanden hadden te maken met Teresa’s sadistische opvattingen over lijden. Zo zei ze: “Er is een zekere schoonheid in het zien dat de armen hun lot omarmen, dat ze het lijden zoals Christus’ passie. De wereld wint veel bij hun lijden.”

Toen Moeder Teresa zelf palliatieve zorg nodig had, ontving ze dit in een modern Amerikaans ziekenhuis.

Teresa’s organisatie, de Missionarissen der Liefdadigheid (OMC) ontving duizende donaties, die allemaal verdwenen naar geheime bankrekeningen. Ook de bron van de schenkingen was niet zo belangrijk. Zo nam Teresa een fiks bedrag en een medaille aan van de wrede dictator Francois ‘Papa Doc’ Duvalier.

Dat geld arriveerde nooit bij de arme patiënten. Teresa was zeer genereus met haar gebeden, maar de mensen in haar ziekenhuizen noch de slachtoffers van rampen als de talloze overstromingen in India of de giframp in Bhopal zagen er ooit een cent van. Waar het geld is gebleven weet niemand.

De verklaring voor het totaal andere imago ligt volgens de onderzoekers bij de journalist Malcolm Muggeridge. Hij ontmoette haar in 1968 in Londen, besloot haar te promoten en Moeder Teresa ontdekte de kracht van de PR.

Na een door Muggeridge geproduceerde propagandafilm, begon Teresa aan haar charme-offensief, dat haar uiteindelijk een Nobelprijs voor de Vrede opleverde. Volgens Larivée was haar dood voor de katholieke kerk een geweldige kans om het eigen imago op te poetsen met een zaligverklaring.

Tenslotte is er nog wel wat goeds over haar te melden volgens de onderzoekers. “Als het buitengewone beeld van Moeder Teresa dat in de publieke verbeelding werd overgedragen humanitaire initiatieven heeft aangemoedigd die oprecht bezig zijn met hen die door armoede verdrukt worden, kunnen we alleen verheugd zijn.”

Desalniettemin verwijten ze de media dat die niet ‘rigoreus’ genoeg waren in hun berichtgeving over Loeder Moeder Teresa.
http://powervrouwen.blog.nl/algemeen/20 ... een-loeder
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Onderzoekers: Moeder Teresa was helemaal niet zo heilig

Bericht door Gast1 » 16 mar 2013, 07:01

Ik heb in een ander topic al aangegeven dat het plaatje niet helemaal klopte wat er van haar bestond.
Klopt, ik kan me dat helder herinneren. Triest om weer eens bevestigd te krijgen. Als kind had ik mijn bedenking over de de kerk terwijl ik mijn onpersoonlijke God later toch vond. Toen ik God gevonden had kreeg ik meer en meer afkeer van de kerk en dan met name van de dienstverleners. Ik dacht heel even dat we met deze nieuwe paus met een bewust kleine 'p' geschreven eindelijk een paus kregen die het misschien zou gaan begrijpen. Ik liet me echter leiden door mijn conditionering doordat de naam 'Franciscus' gebruikt werd ... Ik geloof dat de man zijn naam niet waard is wanneer ik zijn uitspraken lees. Ik word er een beetje moedeloos van ... :?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Onderzoekers: Moeder Teresa was helemaal niet zo heilig

Bericht door taigitu » 16 mar 2013, 10:58

fout geplaatste reactie, sorry
Nu de correctie:
En die vul ik nu even in met een plaatje waarvan je de tekst op twee manieren kan
invullen voor jezelf......
Afbeelding
Laatst gewijzigd door taigitu op 16 mar 2013, 11:30, 2 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Onderzoekers: Moeder Teresa was helemaal niet zo heilig

Bericht door Gast1 » 16 mar 2013, 11:03

Er is ook nog een derde ...

Some people come in your life as lessons and blessings :wink:

Plaats reactie